tja kinderen zijn inderdaad vermoeiend, al krijg je er enorm veel voor terug. De babytijd vond ik redelijk vermoeiend, vooral met mijn tweede die veel huilde. Maar nu ze 3 en 6 zijn vind ik het eerlijk gezegd nog pittiger. Vooral met mijn dochter van net 3 jaar kom ik oren en ogen tekort. En als ze ruzie maken, of juist samen plannen smeden of elkaar 's avonds uit bed halen is het behoorlijk pittig.
Mijn jongste van 3 sliep als baby na 8 weken behoorlijk nette nachten, maar komt er tegenwoordig 18-20 keer per nacht uit.
Maar ik zou mijn leven voor ze geven en ze nooit willen missen. Dit hoort er gewoon bij vertel ik mezelf maar
Haalbaar of niet ... tja het is net wat jij zelf wilt en vindt.
Persoonlijk vind ik dat ik zelf grotendeels voor mijn kinderen moet zorgen. Ik zou het vreselijk vinden om ze 4 of zelfs 5 dagen naar de kinderopvang te moeten brengen.
Ik ben van mening dat het voor baby's en jonge kinderen belangrijk is veel bij hun ouder(s) te zijn. Mijn persoonlijke max. zou 20 uur per week werken zijn. Maar dat is wat ik vind. Iedereen heeft zo zijn eigen grens en zolang je het aan jezelf kunt verantwoorden, het goed voelt en belangrijker nog dat je kind het ''er goed op doet'' is het prima toch!?
Zelf werkte ik fulltime en ben ik na mijn eerste kind 14 uur gaan werken met regelmatig een koopzondag (dan 21 uur). Exact een jaar geleden heb ik mijn ontslag ingediend vanwege de enorme toename van de koopzondagen. Thuis hebben mijn man en ik een akkerbouwbedrijf en zondag is de enige dag dat mijn man echt vrij is. Zodoende dat ik besloten heb te stoppen met werken.
Financieel had dat hier totaal geen gevolgen, wat mijn keuze natuurlijk wel makkelijker maakte.
Mochten die koopzondagen er niet zijn geweest, was ik met veel plezier 2 dagen blijven werken.
Inmiddels heb ik gesolliciteerd bij de vrijwillige brandweer en mag ik begin volgend jaar starten met de opleiding manschap A. Tegen de tijd dat ik klaar ben met de opleiding zit mijn jongste op school en heb ik meer tijd vrij. Dit is iets wat ik al lang graag wil en waarbij ik mezelf nuttig maak.
Ik merkte het afgelopen jaar wel enorm dat ik het nodig heb om iets voor mezelf te hebben. Even niet zorgen, poetsen en koken maar iets dat ík leuk vind en waar ik mijn ei in kwijt kan.
Dat geeft mij weer energie waardoor ik een leukere moeder ben. Ik vind het moederen sinds ik gestopt ben met werken op een bepaalde manier echt vermoeiender dan toen ik nog werkte.
Ik weet niet hoe oud je bent (op een bepaalde leeftijd heb je nu niet eenmaal meer alle tijd), maar volgens mij ben jij nog jong.
Ik ben overigens 29 jaar (mijn dochters zijn 3 en 6 jaar). Ik zou eerst eens kijken hoe stabiel jullie leven is en hoe daar een kind in zou kunnen passen.
Zo zit mijn oudste op school en liggen mijn meiden om 19:15 op bed. Later gaat niet, want dan heeft ze niet voldoende slaap. Zo zou 18:30 thuis zijn en dan nog koken, eten en douchen al niet haalbaar zijn. Laat staan dat er dan nog tijd is voor quality time.
En om eerlijk te zijn zou ik het vreselijk vinden om mijn kind al om 6:15 bij een kinderdagverblijf of voorschoolse opvang te droppen.
Zelf zou ik kijken of er ruimte is om andere tijden te gaan werken of om minder te gaan werken. Hoe ga je de opvang doen? Kinderdagverblijf of willen opa('s) en oma('s) een of meerdere dagen voor hun rekening nemen?
Ik zou eens goed kijken wat de financiële gevolgen zijn en hoeveel financiële ruimte jullie daar in overhouden voor andere dingen.