Bekken scheefheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 22:36

Fijn dat je goed bent doorverwezen Angela! En dat je ook nog kans langs gaan wanneer het nodig is is wel goed.
En heb je enkel die zooltjes nodig?

Ben wel blij te horen dat zooltjes dus helpen bij nekklachten, daar heb ik ook last van. Vind het zo jammer dat ik nog zo lang moet wachten voor ik op consult kan, maar eerst die examens goed maken! Daarvoor hoef ik toch niet veel rond te wandelen :+

@Katja, dan heb ik toch een andere chair, waarschijnlijk een gelijkende naam, maar hij is dus van mijn vader, vandaar dat ik er het fijne niet van weet :Y)

Lon83

Re: Bekken scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:58

Ik heb ook een zooltjes-angst :') Goed om hier positieve ervaringen te horen. Ik heb L een hoge wreef, en in het algemeen hele moeilijke voeten. Doorgaans niet echt de ruimte voor zooltjes over in mijn schoenen. Maar misschien toch maar eens over nadenken...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:23

Ik zag dit topic, en ben gaan lezen... al lezende dacht ik: herkenbaar! Ik heb zelf scoliose, en daardoor staan( vermoedelijk)? Ook mn bekken scheef & ongelijk! :-( ik loop en zit daar door scheef iets wat ik nooit ge weten heb, mijn schouders staan ook ongelijk.. ik loop nu bij een ceasar therapheut, en krijg nu dus oefeningen, ik kan goed aan mijn paard merken als ik 1 kant op hang... ik longeer hem daarom zo veel mogelijk om niet zijn rug verkeerd te belasten, ik vind het persoonlijk erg vervelend dat ik zo scheef ben, maar met de therapeut hoop ik snel verbetering te merken... succes!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:16

Scoliose heb ik zelf geen ervaring mee, heb wel een vriendin die hier last van heeft, met name na lang paardrijden, maar zij heeft geen scheefheid. Ik ken het echter niet goed, dus zou niet weten of het ook aan scheefheid gelinkt kan worden.
Fijn dat je zo aan je paard denkt Beauty! En een ceasar therapeut, wat houd dat precies in?

Ik heb de laatste dagen weer last van pijn, zeurende druk in bekken/schouder/ knie. Hele rechterkant staat weer scheef dus, weer maar eens die buikspieroefeningen opnemen...

Lon; zooltjes angst is echt niet nodig he! en eerlijk gezegd, ik denk dat ik jaaaaren vroeger had moeten gaan. Natuurlijk hebben ze nog niet naar mij gekeken, maar als dat niet helpt weet ik het tenminste. En een zooltje in je schoen, niemand die het merkt :P
Ik zie het een beetje als een check-up: wat kunnen die mensen zien, wat valt er te doen en zal het daarmee verbeteren.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:16

Is ook zo Aria_zz, maar mijn voeten zijn al zo'n ramp, dat ik bij alles wat een verandering aan mijn voeten impiceert, al in de ankers ga... Volgens mij is amputeren de beste optie ;) Kunnen ze ze zo afzagen dat mn benen weer gelijk zijn, OPGELOST :D
Wat betreft last: vergeet als je buikspieroefeningen doet niet om ook je rugspieren te trainen, anders wordt je uiteindelijk weer op een andere manier krom... Wat een goede oefening is, is 'planken'..: op je buik liggen, armen voor je uit strekken en benen strekken, en dan je armen en benen iets van de grond tillen, en dat enige seconden vast houden. Ook een goede is om dan het diagonale been-arm paar op te tillen. Dus je linkerarm tegelijk met rechterbeen, en andersom. Dan doe je dan om en om. Is ook heel goed voor je rompstabiliteit, want je wilt dat je lichaam dan niet verdraait of scheef wordt. Veel concentratie dus :)

(btw: ik loop dus al enige jaren met tussenpozen bij fysio's, en ben zelf bewegingswetenschapper)

Beauty, ik ben benieuwd wat oorzaak-gevolg is... Je kan scheef worden door je scoliose, maar door een scheefstaand bekken/ ongelijke benen kan je volgens mij ook een scoliose ontwikkelen.

Even voor de niet-scoliose-kenners:
Afbeelding
Bij mij is het gelukkig niet zo extreem dat mn schouders ongelijk zijn, of mn hoofd 'uit het midden' staat, maar het geeft wel een belemmering bij het recht zitten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 21:04

Hey bedankt voor de afbeelding! Kan me voorstellen dat scoliose idd van verkeerde bekkenstand of juist omgekeerd kan komen.
Haha ja laten we die stukjes been er toch maar aan laten Lon, je weet nooit wanneer je die nodig hebt :Y)
Ik heb trouwens wel nog stage gedaan in een orthopedisch bedrijf, erg interessant en heb heel veel verschillende schoenen zien voorbij komen voor bv mensen met verkorte benen etc. Gelukkig heb ik dat nog niet nodig, maar er kan wel veel opgelost worden met juist schoeisel.

En bedankt voor de tip van planken, ik ga elke week ook lopen en/of fitness programma voor thuis, dus hoop wel dat ik een beetje een gelijkmatige bespiering blijf houden, maar extra op die rugspieren letten kan geen kwaad (vreemd trouwens dat mijn kinesist daar niets van gezegd heeft trouwens >;) )

Wel fijn dat je zelf zo thuis bent in het wezen lichaam, kun je toch zelf wat bijsturen etc

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:13

Hoe gaat het met de Quasimodo's van bokt? :D
Ik kwam nog een nieuwe oefening tegen om met fitness-bal te doen. Iedereen kent 'planken' wel denk ik he? Dat je je lichaam helemaal recht houdt, en op handen en voeten steunt. Dit idee:
Afbeelding

Nu ga je dat op een bal doen:
Afbeelding

en als moeilijkheidsgraad trek je je benen in (knieen naar borst) en rol je zo de bal naar voren, en daarna weer terug naar gestrekte positie. Wel constant buikspieren aangespannen, zodat je geen holle rug krijgt (en meer rugpijnen)

dit idee (alleen misschien lukt het je nog wel verder):
Afbeelding

Hebben meer mensen leuke oefeningen met de fitnessbal?

edit: ik zie dat ze in de ene afbeelding op onderarm steunen, andere op de hand. Ligt denk ik aan het formaat van je bal. Ik deed het op mijn handen, maar weet dat ik snel last krijg van mijn polsen. Dan zou op onderarmen steunen een goede oplossing zijn.

edit 2: ik zie dat ik in mijn eerdere post het ook over planken had, maar dan als hele andere oefening... Haha, lekker verwarrend... Toen bedoelde ik meer dit idee:
Afbeelding

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:02

Haha quasimodos, zijn we lekker allemaal gebochelt :-P
A planken op een bal, dat is nog eens een idee! Kan ik perfect doen tijdens de pauze van het leren!

En idd, rug niet hol maken. Was ik een paar dagen geleden aan het wandelen en zag ik een jongentje van een jaar of 10 push ups doen, was ie meer zijn.. euhm... zitkussens naar boven en beneden aan het doen dan iets anders, echt een grappig beeld :-D
Zo moet het dus niet!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:44

Phoe, vandaag toch echt gemerkt dat ik scheef sta.

Ik kroop op mijn paard, ging lekker dressuren met mijn dressuur zadel en mijn nieuwe safe style beugels, die geven mij meer balans.
Ik zat nog maar net en ik voelde mijn rechter enkel al pijn doen. Toen ik van mijn paard kwam deed heel mijn rechterkant pijn, vooral bekken.
Ik denk dat ik gewoon een paard heb dat manueel therapeut is :+

Komen jullie soms kreupel van jullie paard af?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:56

Nee, andersom juist. Heb afgelopen week niet gereden en kon dat vanmorgen gelijk bezuren: halverwege het mesten kreeg ik de mestvork niet meer omhoog en kon ik niet meer bukken. Morgen dus een pijnstiller slikken en snel weer te paard!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 18:32

Haha juist omgekeerd dus! Veel beterschap, kruip maar snel op je paard ;)
Moet wel zeggen dat ik maar 1x per week kan rijden wegens studie, moest ik meer kunnen rijden zou het misschien beter gaan.

Mijn vader heeft trouwens ook rug klachten Urielle, en voor hem is rijden ook een van de beste remedies!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:35

De paarden maken mijn rug beter los dan welke fysio dan ook tot dusver :P Ik hoor het gewoon knakken :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:18

Haha ja idd, ook maakt het je hele lichaam los ipv een deel. En de spieren die je traint natuurlijk :-P
Maar ik denk niet dat een paard je rechtmaakt, of dat je idd je zadel zelf scheef rijd
Misschien moet er meer met paarden gewerkt worden in de fyso :)*

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 17:08

Vandaag die oefening gedaan Lon, was zwaarder dan ik verwachtte! Ga dit toch proberen dagelijks een aantal minuten te doen, is mijn hoofd ook meteen frisser. Voel het wel aan de buikspiertjes, die heb je idd hard nodig :-P

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:06

Aria_zz schreef:
Phoe, vandaag toch echt gemerkt dat ik scheef sta.

Ik kroop op mijn paard, ging lekker dressuren met mijn dressuur zadel en mijn nieuwe safe style beugels, die geven mij meer balans.
Ik zat nog maar net en ik voelde mijn rechter enkel al pijn doen. Toen ik van mijn paard kwam deed heel mijn rechterkant pijn, vooral bekken.
Ik denk dat ik gewoon een paard heb dat manueel therapeut is :+

Komen jullie soms kreupel van jullie paard af?

Haha, ik kom ook altijd kreupel van mijn paard af. Uitstappen doe ik dus meestal naast mijn paard. Blijf ik er op zitten dan gaat het juist fout. Even lopen om alles weer normaal te krijgen is bij mij echt nodig.

Zag dat meerdere mensen baad hebben bij de zooltjes. Ik ben er ook erg blij mee. Ik heb ook minder last van enkels, knieen en andere gewrichten. Als ik ze een keer vergeet weet ik dat 's avonds meteen. Kan ik na een tijdje amper nog van de bank komen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 10:35

Misschien is even stappen geen slecht idee :+
Toch raar hè, dat een lichaam zo kan draaien en aanpassen dat het pijn of juist geen pijn doet.

Sanny, rijd je ook dressuur of heb je dit ook met een vzh ?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:18

Dressuren doe ik met een dressuurzadel. Bij het samenstellen en passen van het zadel door Hulsebos heb ik een 18 inch genomen omdat ik hiermee veel minder last van mijn heupen had. Ik heb dus bewust een zadel genomen waarbij het aantal inch te groot is. Ik kan nu dus af en toe verzitten, en dat heb ik echt nodig.

Springen doe ik met een VZH zadel. Dan heb ik de volgende dag vooral pijn aan mijn knieën en enkels, maar dat is wel logisch als je kijkt naar het verschil in houding vergeleken met dressuur. ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:23

Kan me voorstellen dat met wat meer ruimte je idd minder gedwongen zit en daardoor
minder druk zet op je bekken. Aan de andere kant, ik krijg een hele erge stoelzit van een te groot zadel :+
Ja bij dressuren komt er veel minder druk op knieën en enkel uiteraard, maar soms kan een andere stijgbeugel ook helpen, die vriendin met scoliose had daar baat bij voor langere ritten.

Vroeg me trouwens af of jullie ook op andere plaatsen last krijgen dankzij de bekkenscheefheid?
Zoals bij mijn rechter schouder, die soms niet meer werkt en ik een deur wil openduwen en gewoon door mijn schouder zak :x (masseuse zei dat het van opgekropte gevoelens komt, kan me niet voorstellen dat dat de enige oorzaak is :n )

Zou dat dan gelinkt kunnen zijn?

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:25

ruiterfysio? :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:30

Melis_123 schreef:
ruiterfysio? :P

Huh? Voor mij?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:25

Staat een interessant artikel in de Bit over training van je spieren. Hier wordt scoliose ook aangestipt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:30

À kan interessant zijn!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:54

Wat een interessant topic :)
Ik ben zelf fysio en manueel therapeut en het bekken is echt een van de meest ingewikkelde regios omdat er zoveel mee samen hangt (zoals idd voetstand, beenlengte, spieren, rug...).
Gelukkig zijn jullie het allemaal eens dat oefeningen de oplossing zijn want veel mensen hebben het idee, merk ik in de praktijk, dat het bekken centimeters scheef kan zijn en met een knakje weer rechtgezet kan worden. Helaas, de bekkenhelften bewegen maximaal maar een paar mm ten opzichte van elkaar dus bijna altijd zit het probleem elders of is het een structurele (en dus niet beinvloedbare) standafwijking van het bekken. Ik meet altijd beenlengte, kijk naar voetstand (eventueel podoloog) en verder stabiliteit en souplesse (oefenen, oefenen, oefenen.... Horrible! Haha).
Ik denk ook dat een deel van de scheve ruiters zo gevormd worden door hun paard.. Een paard heeft ook zijn voorkeurshouding waarop jij je weer als ruiter aan gaat aanpassen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 19:01

Hoi! Fijn dat je er vanuit professioneel oogpunt ook zo over denkt.
Trouwens, je laatste zinnetje deed me aan iets denken, is een anekdote maar goed,
Over paarden die mensen scheef zetten, toen ik onder behandeling was bij de kine, moest mijn bekken elke week achteruit 'geduwd' worden. Behalve een week, want toen was ik aan de hand gaan wandelen met mijn paard en heeft hij mij een trap verkocht recht op mijn scheve bekken kant! Kine verbaasde zich erover dat hij die week niets hoefde te doen :=

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:08

blondies schreef:
Wat een interessant topic :)
Ik ben zelf fysio en manueel therapeut en het bekken is echt een van de meest ingewikkelde regios omdat er zoveel mee samen hangt (zoals idd voetstand, beenlengte, spieren, rug...).
Gelukkig zijn jullie het allemaal eens dat oefeningen de oplossing zijn want veel mensen hebben het idee, merk ik in de praktijk, dat het bekken centimeters scheef kan zijn en met een knakje weer rechtgezet kan worden. Helaas, de bekkenhelften bewegen maximaal maar een paar mm ten opzichte van elkaar dus bijna altijd zit het probleem elders of is het een structurele (en dus niet beinvloedbare) standafwijking van het bekken. Ik meet altijd beenlengte, kijk naar voetstand (eventueel podoloog) en verder stabiliteit en souplesse (oefenen, oefenen, oefenen.... Horrible! Haha).
Ik denk ook dat een deel van de scheve ruiters zo gevormd worden door hun paard.. Een paard heeft ook zijn voorkeurshouding waarop jij je weer als ruiter aan gaat aanpassen...

Is bij mij en mijn paard zo verscrikkelijk waar. Hij 'gooit' mij altijd op rechts en laat dat nou net mijn rotste kant zijn. Wat dat betreft zijn wij een rare combinatie! ;)