Voedselzandloper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Voedselzandloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:13

Notenmelk heb ik nog niet gemaakt. Ook maar eens proberen. De pulp die ik over hou van de havermelk gebruik ik voor pannenkoeken.
Met de pulp van soja weet ik nog niet zo goed wat te doen. Heb hem tot nu gebruikt als kippenvoer :)

Voordeel van het zelf maken is de prijs (heel goedkoop) en je kunt zelf kiezen voor al dan niet zoeten.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:19

Door boek eten wij stuk gezonder

Heb al jaren diabetes en door boek kan ook veel minder insuline prikken wat/altijd beter is

Ben blij met boek, kan veel meer en leef stuk gezonder

Aanrader voor iedereen

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:28

TS, ik heb het boek niet gelezen, maar ben wel bezig met gezonde voeding en veel sporten.

Ik eet gemiddeld 3 x per week brood, sla gerust eens koolhydraten over tijdens de lunch als dat me beter uitkomt en eet alles vers. Ik probeer zo veel mogelijk groenten en fruit te eten.

Maar ik las dat je chronische maagklachten hebt? Mijn verhaal is niet geheel aan het boek gerelateerd, maar sinds ik zo gezond mogelijk probeer te leven, zijn mijn chronische maagklachten gereduceerd tot een paar daagjes per jaar wat pijn. Verder kan ik nu alles eten, wat ik vroeger absoluut niet kon - in tegendeel. Ik denk wel dat dagelijks sporten hier ook in mee speelt: door sport krijgen al je organen een betere doorbloeding en je raakt ook heel wat stress kwijt.

Verder ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar het boek (ook voor de theorie erachter), maar strikt zou ik het zelf niet toepassen, omdat ik me nu al vrij goed voel bij mijn manier van eten. Zo functioneer ik slecht op koolhydraatarm, en voel ik me dan weer kiplekker bij melkproducten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 07:28

sporten, wat goed! Kan mij voorstellen dat je enthousiast bent.

bhriseis (moeilijke naam hehe) ik at al gezond, maar ik volgde al een paar weken een voedingspatroon dat heel erg in de richting van de voedselzandloper komt en sinds die tijd heb ik dus eigenlijk geen last meer van mijn maag. Het was niet om die reden dat ik mijn patroon veranderde, (dat hing met andere klachten samen), maar wel mooi meegenomen. Vandaar ook mijn interesse.
Ik verdraag melk trouwens niet erg goed. Eigenlijk al nooit, maar ik vond pudding en ijs en zo zo lekker.Vooral ijs. Moet zeggen dat die hele behoefte weg is.

Maar ik at dus wel nog gewoon tarwe en ben nu dus over aan het gaan op boekweit , spelt (geen idee wat het boek daarover zegt... ben nog niet zover, maar houdt daarmee regels aan uit het dieet van de vriendin van mijn zoon)
Ben ook nog niet helemaal aan het koolhydratendeel, maar ben wel flink gaan minderen met aardappelen en pasta en zo... nog geen idee hoe dat gaat uitwerken.

Daar staat dan weer tegenover dat ik geen vlees en dus al een tijdje geen zuivel meer gebruik,terwijl kaas en gevogelte wordt aangeraden. Zie mijzelf daar eigenlijk niet meer op overgaan, maar goed ... eens kijken welke alternatieven er zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:18

Ik heb het boek ook in de kast staan en ben zeker enthousiast.

Kaas wordt overigens niet enorm aangeraden, in de zin dat je het in je voedingspatroon MOET stoppen. Van de zuivelproducten die er zijn vindt meneer Verburgh kaas echter acceptabel.

Wat de koolhydraten betreft, de manier van de voedselzandloper is absoluut niet koolhydraatarm. Havermout bijv. zit barstensvol koolhydraten. Echter zijn dit langzaam verteerbare koolhydraten.

Ga vanavond even uitgebreider reageren!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 08:21

ah ok ... ben nog niet zover. Maar ik kom het vast allemaal tegen

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:38

Ik heb het boek niet maar er stond laast een heel stuk in de krant.

En er zijn voors en tegens,
De producten die je niet moet eten kan ik me indenken aan de andere kant bij de producten die je wel mag eten staan ook dingen waar ik ?? Zet zoals tofu en soja-producten. Dat zijn alles behalve nederlandse producten...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 08:42

Hm ja... nou, in zweden wordt tegenwoordig ook soja verbouwd. Ik meende ook in nederland? Maar weet het niet zeker. Wil het komend voorjaar zelf in de tuin kweken (proberen)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:06

Leuk die 'recepten' voor notenmelk. Zal ik ook eens proberen. Enne, hoe maak je vegaburgers?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:33

Ik heb m al een jaar geleden gelezen. Ik probeer me er wel aan te houden, maar het is wel lastig.. Ja met die koolhydraten snap ik ook niet helemaal want havermout bevat 60 gram koolhydraten per 100 gram.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:38

koolhydraten is niets mis mee. Maar je hebt koolhydraten uit friet/wit brood/ed en koolhydraten uit groenten/havermout/fruit/enz.

Rara wat is beter....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:26

EllenB Er staan veel recepten voor vegaburgers op internet. De basis is peulvruchten zoals sojabonen of kikkererwten of wat dan ook.(meestal met gebakken uitje erdoor) Veel verschillende recepten vind je op het net, maar ik ben daar nogal creatief in. Ik gooi er meteen wat groente (en evt zoete aardappel) onder die ik lekker vind, kruiden, misschien soms wat tomatenpuree of zo (nogal verschillend en afhankelijk van wat ik in huis heb) en je kunt er zelfs brandnetels doorheen doen. :) . De gare bonen doe je normaal gesproken fijn maken met staafmixer of iets dergelijks om een 'prakje' te krijgen waar je burgers van kunt vormen. Of je de mixer gebruikt voor of na evt aanvullende groente en spul is afhankelijk van eigen voorkeur. Je kunt ze ook nog paneren, als je dat lekker vindt. Als je niet veganistisch bent kun je er ook nog een eitje onder klutsen en er zijn ook mensen die er kaas in doen, Kwestie van experimenteren.

*edit* als het te nat is, kun je er evt wat boekweit of zo doorheen mikken... maar met een minder vaste consitentie kun je ze ook gewoon goed bakken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:45

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:50

ow top... dat recept moet ik opslaan :) Als je geen bloem wilt gebruiken, kun je ook nog altijd boekweitmeel gebruiken, neem ik aan,:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:49

"Tarwe" is zogezegd een "spreken met meel in de mond" ;) woord.

Tarwe zelf is pas 4000 jaar oud. Het is op zich een nuttige graan.

Maar (richting "paleo"eten) we zijn er als mensen nog steeds niet echt op ingesteld, dat een groot deel van ons voedsel uit graan zou bestaan, landbouw is meen ik pas 10.000 jaar oud. Voor een genenpakket is dat relatief jong.

En het tarwe dat nu geteeld wordt, is beslist een ander tarwe dan onze voorouders ;) 100 of 200 jaar terug aten.
En dan hebben we het nog niet over hoe mega fijn het graan nu wordt gemalen (...tenzij je ambachtelijk gemalen brood/meel koopt, of molenbrood of hoe t telkens maar weer mag heten)
en over welke broodvereeraars, giststammen dan wel zuurdesem precies worden gebruikt.

Ouderwets gekweekt tarwe (niet doorgemendeld in de 20ste en 21ste eeuw)
plus gemalen door ouderwetse molenstenen
en dan "ouderwets" zuurdesem
en lang laten rijzen
en voor dag en dauw gebakken
...dat is beslist een heel ander brood dan wat driekwart van nederland eet.
Modern fabrieksbrood geeft veel en veel meer suikerpieken en wellicht een grotere kans op glutenallergie dan het echte ouderwetse spul.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:52

Er wordt in NL ook lupine verbouwd dat we als mensen kunnen eten.

Gewoon aan de voet van de Holterberg en het ligt nog her en der in de schappen van de supermarkten ook.
(Google: "lupine+nuggets". Het woord nuggets zou voor mij niet hoeven....)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:02

liljebo schreef:
ow top... dat recept moet ik opslaan :) Als je geen bloem wilt gebruiken, kun je ook nog altijd boekweitmeel gebruiken, neem ik aan,:)

Vast wel ja. :j

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:16

Morgen eten we zelfgemaakte vegaburgers! Lijkt me echt heel lekker. En vanmiddag lees ik even het boek uit. Meestal krijg ik dan weer verse moed om me beter aan het boek te houden. Het is en blijft moeilijk om netjes te eten, vind ik...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:21

even over falafel, ik raad dan weer aan geweekte kikkererwten te gebruiken , geen blik kikkererwten...
probleem met gare kikkererwten en bonen uit blik is dat het echt gruwelijk lastig kan zijn daar iets samenhangends van te maken
als je gewoon gedroogde kikkererwten en bonen de avond van te voren in de week zet en ze de volgende dag gewoon verwerkt zonder voor te koken, dan heb je vrijwel geen bloem/meel nodig om er balletjes van te kunnen draaien en garen doe je dan gewoon tijdens het bakken...

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:30

Dank voor de tip. Ik heb nog gedroogde bonen liggen, dus dat komt goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 20:15

Ja klopt, heb ik vergeten te zeggen . ik gebruik ook altijd geweekte bonen/kikkererwten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:55

Ja, wij hadden dus wel bonen uit blik gebruikt voor de falafel, dan zal het daar dus wel aan liggen.

Die notenmelk van Sonja vind ik trouwens nog steeds duur. Een kuipje ongebrande en ongezouten notenmix a 175 gram van de AH kost €2,69. Als je dus 200 gram noten nodig hebt voor een liter notenmelk, betaal je dus omgerekend alleen al aan de noten €3,07 per liter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:56

Dat is dan duur ja. Soja en havermelk kost omgerekend geen drol :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:00

Dorientjuh, noten haal ik sowieso niet bij de appie in die kleine hoeveelheden
ik haal ze per kg bij de ekoplaza , een notenboer oid in de aanbieding..
dan heb ik een kilo voor een tien euro gemiddeld(ligt er aan welke noten ), ik heb even gewogen hoeveel ik gebruik,
ik gebruik een 150 gram op een liter water, dan eerst weken (een nachtje) voor het blenderen en na het blenderen laat ik het nog een dag staan voor ik het zeef
de pulp gebruik ik weer in muffins, brood , baksels en granola/muesli

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:19

NatasjavE schreef:
Spelt is ook een tarwe. Een primitieve tarwe soort en is niet geschikt mensen met een gluten allergie. Heeft dezelfde voor en nadelen. ook voor mensen met een tarwe allergie is het doorgaans niet geschikt.
Nee, spelt is een graansoort, net als tarwe een graansoort is.
Spelt heeft niet dezelfde voor- en nadelen als tarwe.
Tarwe is enorm bewerkt en gemanipuleerd en bevat veel minder voedingsstoffen dan vroeger. Dat is bij spelt (nog) niet zo. Maar als spelt zo populair blijft zullen ze daar ook wel mee gaan knoeien.
Veel speltbrood bestaat overigens niet uit 100% spelt. Pas dus op wat je koopt als je speltbrood wilt hebben.

De ongezoete amandelmelk van Alpro was de laatste wee weken in de aanbieding bij Jumbo, ik weet niet of dat nu nog zo is.