Darmprobleem na eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poney

Re: Darmprobleem na eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:58

Ik had ook vaak na het eten buikpijn en moest bijna gelijk naar de wc (vooral vervelend als je in een restaurant bent) en ben nu al een jaar aan de Yakult en het helpt me erorm. Al eens geprobeerd??

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:04

Wow wat een reacties! Niet verwacht. Bedankt! Ik ga dan toch inderdaad zo'n lactose test proberen bij de dokter. Als hij het er mee eens is... Ik denk niet dat ik verstopt zit want ik heb ook regelmatig hele normale ontlasting. Dat is het rare ook... Zo in één keer na een willekeurige maaltijd komt het. Vaak moet ik ook vrij lang op de wc blijven zitten dan voordat het er echt allemaal uit is. Ik kan dan goed in m'n buik voelen of het klaar is of niet :+

Het is ook wel eens zo dat er eerst normale ontlasting komt en daar achteraan dat vieze waterige.

Verder hoop ik niet dat ik Crohn heb. Volgens mij zijn de klachten dan ook wel een stuk erger, maar goed. Wel iets om in het achterhoofd te houden inderdaad.

Ook ga ik vanaf vandaag bijhouden wat ik eet. Goeie tip, thanks!

Het kan dus ook een intolerantie voor ander voedsel zijn lees ik, of een soort allergie?

@Annemiek80
Oeh dat klinkt ook inderdaad heel herkenbaar allemaal. Behalve het meerdere malen per dag moeten ontlasten. Dat heb ik niet. Soms 1 keer per dag maar soms ook 1 of 2 dagen niet. Dat de ontlasting blijft drijven klinkt dan wel weer bekend, alleen dat dunne spul dan, dat blijft drijven.

Toen ik klein was had ik ook darmproblemen maar dan in de vorm van verstopping, en ook ernstig. Op vakantie is zelfs een keer de rioolpijp er uit geknapt toen ik als klein meisje eindelijk de keutel er uit had... Kan er nu wel om lachen :P maar toen was het altijd huilen.

Misschien is Yakult ook een optie, maar daar zit geen lactose in dus? Is wel melkproduct toch :+

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:12

Let wel op dat een lactosetest bij de huisarts niet waterdicht is. Dit zei mijn internist me. Ik loop al bijna mijn halve leven met slechte darmen. Zo erg zelfs dat er stukken verwijderd zijn. En dat ze al een keer zijn gescheurd.

Sinds ik geen geraffineerde suikers melkproducten en tarwe meer eet heb ik vele male minder diarree en kramp.
Dasr waar ik normaal ongeveer 3.5 week in de maand diarree had is het nu omgedraait.

Ik ben ook naar een alternatieve arts geweest naongeveer 20 jaar zziekenhuis zonder oplossing.
Dit heeft ook enorm geholpen. Ze heeft prpbiotica uitgemeten bij me

Darmklachten zijn eigenlijk altijd zeer gecompliceerd en je krijgt bijna nooit een echte diagnose. Hooguit pds.

Heel veel sterkte ik weet hoe enorm vervelend en beperkend het is

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:12

Oh en yakult is niet heel handig. Rijke bron van suikers en lactose en e nummers

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 17:19

Oeh dat van jou klinkt nog wel even iets heftiger! Gelukkig heb ik het niet altijd en is het als het er eenmaal uit is ook zo weer weg.

Maar inderdaad, diagnose stellen is natuurlijk super lastig. Ik ben vandaag begonnen met het bijhouden van mijn eten en drinken. Ik realiseer me nu ook dat ik nog te weinig gedronken heb :+ maargoed, dit ga ik een week of 2 doen en dan kijken wat de 'resultaten' zijn.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:30

Misschien koemelkallergie?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:11

Dat hoop ik niet... :o

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:15

callum schreef:
Oh en yakult is niet heel handig. Rijke bron van suikers en lactose en e nummers

Mij helpt het gelukkig heel goed, maar wat is daar niet goed aan dan?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:15

Poney schreef:
callum schreef:

Mij helpt het gelukkig heel goed, maar wat is daar niet goed aan dan?

Ik denk dat ze bedoeld dat Thesserd daarmee moet oppassen, voor als ze wel een lactose intolerantie heeft bijvoorbeeld.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:15

De klachten klinken mij heel erg bekend en ik weet dat het bij mij samenhangt met voeding. Ik kan er alleen nog niet precies de vinger op leggen. Ik vermoed melk e.d.

Verder zag ik ook E621 Ve-tsin voorbij komen. Daar ben ik ook erg allergisch voor, maar dat uit zich bij mij in zweten, hardkloppingen en hyperventileren. Maar het is er zeker 1 om uit te zoeken. Na dat ik een keer was wezen wokken met de familie sprak ik een dag later met mijn moeder en die vertelde dat ze de hele nacht had liggen zweten en hartkloppingen had gehad. Ik vertelde haar over dit Enummer en we proberen het zoveel mogelijk te vermijden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:48

Over het algemeen moet je met geraffineerde suikers oppassen met darmklachten omdat suikers een negatieve uitwerking op de darm kunnen hebben. Dus vandaar mijn reactie ook op yakult. En als je dan al een probioticum wilt gebruiken kan je dit beter via een arts doen zodat je de juiste cultuur binnenkrijgt anders kan het zelfs negatief helpen heb ik gemerkt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:54

Ik ben net vorige week woensdag naar de allergoloog geweest voor dezelfde klachten. Ik weet dat ik voor veel dingen allergisch ben, maar vermijdt deze uiteraard.

Blijkbaar is er iets waardoor ik toch zo extreem reageer. Zere slokdarm, overgeven, diarree etc.
Niet altijd overgeven, maar wel misselijk en inderdaad............rennen naar de w.c.
Soms 1x, soms 2 dagen.

Ik blijk dus extreem allergisch te zijn voor KERRIE!! :roll:
En dat zit in meer dingen dan je denkt.

Verder ook lupinemeel (zit vaak in goedkoper brood van Lidl etc) om het brood langer vers te houden.
Zo nog een aantal dingen waarvan ik niet wist dat ik er allergisch voor was.

Dus laat je gewoon goed onderzoeken, het is heel simpel en meteen de uitslag.

Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:59

Ik sprak onlangs iemand die allergisch was voor ascorbinezuur (vitamine C, citrussap). Hij had enigszins vergelijkbare klachten als jij en kon dus bijna niks eten, omdat dat als conserveermiddel in heel veel dingen zat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:06

Wat een herkenbaar verhaal!
5 maanden geleden ben ik voor het eerst met soortgelijke klachten naar de HA geweest. Na 2.5 maand en heel wat testen laten heb ik een verwijzing gekregen naar de MLD arts.
De MLD arts wilde natuurlijk net even iets andere testen gedaan hebben dan de HA, dus dat duurde ook weer 4 weken tot de volgende afspraak.
Alle testen waren negatief, dus werd er een gastro- en colonoscopie ingepland. Deze heb ik twee weken terug gehad. Morgen krijg ik de uitslag van de biopten, maar tijdens het onderzoek zag alles er normaal uit.

Sinds een paar weken laat ik de gemengde noten (ongebrand,ongezouten) staan en het werd langzaam beter. Vorige week marsepein (amandelen) gegeten en sindsdien is het weer bar en boos.
Ongeacht de uitslag die ik morgen krijg, ga ik van nu af aan noten laten staan.
Toen ik nog noten at, kon ik niet tegen zuivel, niet tegen tarwe en spelt was helemaal waardeloos.
Vorige week (3 weken na de laatste noten en voor de marsepein) heb ik speltpasta gegeten en kon alle binnenhouden, in tegenstelling tot een paar weken ervoor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:16

Och got als ik noten eet kan ik ook rennen hoor :+
Ik zit vaker verstopt dan dat het wel goed gaat (omdat ik ongeveer weet wat ik wel en niet kan eten ondertussen) maar als ik last krijg van verstopping koop ik een bakje gemengde ongezouten noten :j :+