Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:17

Ik ga zoiezo proberen minder te computeren en meer te gaan lezen, voetballen etc.

M'n bril de hele dag ophouden kan ik echt niet verdragen en ik wil het liever niet :j

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:17

Ik zou hem wel op blijven doen als ik jou was. Je ogen moeten wennen aan lenzen of een bril. Je kan dus niet een week lang zeggen ik doe hem niet op, om hem vervolgens toch een hele dag nodig te hebben.

Dichterbij de tv zitten deed ik vroeger ook, maar ik zou er mee oppassen. Nu heb jij wel een mindere sterkte, bij mij moesten mijn ogen er gigantisch veel moeite voor doen om het leesbaar te zien op die meter afstand.. en echt met je neus erop ga je ook niet zitten :+

Ik heb nu zelf een paar jaar lenzen, en dat bevalt eigenlijk ontzettend goed. Mijn waardes veranderen elke keer als ik laat meten, dat is ook leuk :D Bij de vorige opticien echt vier keer laten meten, waarbij de vierde overeen kwam met de eerste, en dat dus maar gedaan :+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:18

@ Cassidy; Lijkt me logisch gezien je ogen gewend zijn aan scherp beeld en zich dus meer moeten inspannen om goed te zien. Een bril is gemaakt om eindelijk weer scherp door te kunnen zien, het corrigeert je oog als het ware in de goede richting. Bij het afzetten hiervan worden je ogen heus niet lui: anders kan je net zo goed zonder bril blijven rondhuppelen (met als gevolg dat je geen fluit meer ziet). Aldus nog een bijziende ervaringsdeskundige.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:19

Cassidy schreef:
Als het kan dan gewoon doen. Je bril voortdurend opzetten zorgt ervoor dat je ogen lui worden.

Serieus? Ik draag echt al jarenlang non-stop bril of lenzen, van meteen na het opstaan tot vlak voor het slapen gaan.. maar zie anders ook geen zak :=

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:19

Maar mijn vraag is dus, als ik hem helemaal niet meer opdoe en gewoon geen films met ondertiteling kijken , zou dat een oplossing kunnen zijn? En of je ogen slechter worden als je geen bril meer opzet?
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 23-11-13 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:20

Ik denk ook niet dat het zo werkt, met lui wordende ogen.
Toch niet 'in het algemeen'.

Ik denk dat je je vragen het beste aan de opticien kan stellen, die is daar voor en kent jouw situatie. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:20

Amburtjoz schreef:
@ Cassidy; Lijkt me logisch gezien je ogen gewend zijn aan scherp beeld en zich dus meer moeten inspannen om goed te zien. .

Dus? Je zegt precies wat ik ook zeg: je oog moet zich meer inspannen om goed te kunnen zien. Dus oog wat zich niet hoeft in te spannen hoeft zich niet in te spannen. Dus op momenten dat je dan je bril even niet ophebt zie je slechter want je oog wordt lui.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:21

Paardjes45 schreef:
Maar mijn vraag is dus, als ik hem helemaal niet meer opdoe en gewoon geen films met ondertiteling kijken , zou dat een oplossing kunnen zijn? En of je ogen slechter worden als je geen bril meer opzet?

tuurlijk is het geen oplossing, er is sowiezo een kans dat je ogen alleen nog maar slechter worden. maar als je niet de tips wilt volgen die hier gegeven worden moet je vooral gewoon zonder ondertiteling kijken.

Mag ik vragen waarom je uberhoud de bril niet opwilt?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:21

Mijn opticien zit in Nederland en ik in Turkije :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:21

Heb al 48 jaar een fok op mijn neus. Tegenwoordig met varifocus (tja leeftijd). Neem maar van mij aan, bril op je neus houden tenzij de oogarts/optometrist aangeeft dat het een leesbril is of een beeldschermbril.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:23

Nirvana_ schreef:
Cassidy schreef:
Als het kan dan gewoon doen. Je bril voortdurend opzetten zorgt ervoor dat je ogen lui worden.

Serieus? Ik draag echt al jarenlang non-stop bril of lenzen, van meteen na het opstaan tot vlak voor het slapen gaan.. maar zie anders ook geen zak :=

Het ligt aan de sterkte. Ik zit rond de 1,5 en 1,75 . En zonder bril zie ik echt goed genoeg. Mijn ogen zijn al 23 jaar niet veranderd.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:23

Ik heb precies het zelfde als jij Casidy, ik zie prima zonder bril, alleen de kleine letters niet :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:25

Dat kan ik ook niet, dus autorijden of op afstand lezen, en dan gaat de bril op. Een bril met regen en sporten is alleen maar irritant.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:27

Paardjes45 schreef:

Je ogen zullen vermoedelijk nog een tijdje slechter worden, tot je uitgegroeid bent. Wel of geen bril opzetten maakt geen fluit uit wat betreft het achteruit gaan van je ogen. Maar zonder bril zie je gewoon niet goed, met alle risico voor school (bord niet goed kunnen lezen), verkeer (auto's te laat zien aankomen/snelheid niet kunnen inschatten) en sociaal (vrienden niet zien en aangezien worden voor arrogant/afstandelijk). Kortom, doe nou gewoon die bril op, je hebt 'm nodig.

Enne, 's zomers loop je zeker wel heerlijk te flaneren met een modieuze zonnebril? Die zet je wel met plezier op? ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:28

Cassidy schreef:
Nirvana_ schreef:

Het ligt aan de sterkte. Ik zit rond de 1,5 en 1,75 . En zonder bril zie ik echt goed genoeg. Mijn ogen zijn al 23 jaar niet veranderd.

Ik zit rond de 3,25 en 6,75... Ga ze ook niet uit laten om die reden, krijg er koppijn van als ik zonder lenzen rondloop, maar het zou wel balen zijn als ze daardoor nog meer achteruit gaan :\

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:29

Zonnebril ook niet :D

Precies mijn gedachte Ibbel :j Ik ben van plan (heb al met oudere besproken) dan ik zo'n laser operatie (weet niet hoe je het echt noemt :o ) ga doen, die operatie maakt je ogen weer normaal en hoef ik dus geen bril meer :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:31

Ik ben geen voorstander van lenzen, en laseren zou ik ook niet snel doen. Al eens aan gedacht waarom al de chirurgen die laser toepassen zelf nog met brillen rondlopen (als ze die nodig hebben)?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:32

Cassidy schreef:
Ik ben geen voorstander van lenzen, en laseren zou ik ook niet snel doen. Al eens aan gedacht waarom al de chirurgen die laser toepassen zelf nog met brillen rondlopen (als ze die nodig hebben)?

Ik ben ook geen voorstander van lenzen en over dat laseren, dat is nog helemaal niet zeker en we willen ons er eerst in verdiepen voordat we iets doen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:33

Ibbel schreef:
Enne, 's zomers loop je zeker wel heerlijk te flaneren met een modieuze zonnebril? Die zet je wel met plezier op? ;)

Nee ik haat zonnebrillen, en ik heb er eentje, maar ook nooit op. Is wel een voorzetbril, dus hij kan voor mijn gewone bril. Of zonder, als ik dat zou willen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:33

Ik ken iemand bij wie het laseren enorm fout is gegaan. Dat is natuurlijk pure pech, maar realiseer je wel dat er risico's zitten aan laseren...

Overigens klopt dat verhaal van die luie ogen. Bij een bepaalde soort lenzen wordt het dragen van een bril ook afgeraden omdat je ogen bij die lenzen zelf het werk moeten doen en een bril ze daar te lui voor maakt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:34

Wat is er mis met lenzen - mits je er netjes mee omgaat uiteraard. :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:34

Lenzen kan over het algemeen weinig kwaad als je het hygienisch houdt. Ik heb lenzen wel eens te lang in gehad, maar ook dan was het even een dagje wat geirriteerd, niks erin doen en de dag erna is het klaar :P

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:34

Littera schreef:
Ik ken iemand bij wie het laseren enorm fout is gegaan. Dat is natuurlijk pure pech, maar realiseer je wel dat er risico's zitten aan laseren...

Overigens klopt dat verhaal van die luie ogen. Bij een bepaalde soort lenzen wordt het dragen van een bril ook afgeraden omdat je ogen bij die lenzen zelf het werk moeten doen en een bril ze daar te lui voor maakt.

Mag ik vragen wat er mis is gegaan?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:35

Ibbel schreef:
Je hebt twee soorten slechtziendheid: bijziend ('min' glazen) en verziend ('plus' glazen).
Bijziend betekent dat je alleen dichtbij scherp kunt zien. Je ogen werken in feite té goed, en het scherptebeeld ligt daardoor áchter je netvlies. Daarom heb je negatieve lenzen nodig, die brengen het beeld weer op de goede plek. Vermoeidheid heeft bij deze vorm van onscherp zien geen invloed. Als je moe bent, is het tóch niet zo dat je daardoor je ooglens minder aanspant waardoor je opeens wél goed ziet.
Bij verziendheid kun je in de verte goed scherp zien, maar dichterbij niet. Je ogen brengen het scherptepunt niet op je netvlies, maar er vóór. Pluslenzen helpen je ogen om het scherptebeeld wel precies op je netvlies te brengen. Moeheid maakt deze vorm van onscherp zien wél erger. Je kunt door je extra in te spannen nog vrij lang je ogen beter te laten focusseren. Als je moe bent lukt dat niet meer.

Voor beide vormen van onscherp zien geldt dat bij slecht licht lezen of veel computeren geen énkel negatief effect heeft. Dat zijn echt allemaal bakerpraatjes.

Als je nog in de groei bent, kunnen je ogen (bij beide vormen van onscherp zien) heel snel achteruit gaan. Dat is domweg het verder groeien van je spieren, daar kun je niets aan doen.

Opnieuw je ogen laten meten dus, en nieuwe glazen laten maken.

Het is trouwens ook niet nodig je bril af te zetten als je dichtbij kijkt. Dat maakt geen fluit uit en heeft ook geen invloed op het eventueel achteruitgaan van je ogen.

Dat maakt wel een fluit uit.
Als je bijziend bent, heb je voor dichtbij geen bril nodig. Alleen voor veraf.
Dus als je met bril niet goed lezen kan bijvoorbeeld, dan is het verstandig hem af te zetten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:36

TurdusMerula schreef:
Wat is er mis met lenzen - mits je er netjes mee omgaat uiteraard. :)

Het grootste nadeel vind ik dat het inbrengen en verzorgen een hele klus is.