M'n bril de hele dag ophouden kan ik echt niet verdragen en ik wil het liever niet
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Bij de vorige opticien echt vier keer laten meten, waarbij de vierde overeen kwam met de eerste, en dat dus maar gedaan

Amburtjoz schreef:@ Cassidy; Lijkt me logisch gezien je ogen gewend zijn aan scherp beeld en zich dus meer moeten inspannen om goed te zien. .
Paardjes45 schreef:Maar mijn vraag is dus, als ik hem helemaal niet meer opdoe en gewoon geen films met ondertiteling kijken , zou dat een oplossing kunnen zijn? En of je ogen slechter worden als je geen bril meer opzet?

Nirvana_ schreef:Cassidy schreef:Als het kan dan gewoon doen. Je bril voortdurend opzetten zorgt ervoor dat je ogen lui worden.
Serieus? Ik draag echt al jarenlang non-stop bril of lenzen, van meteen na het opstaan tot vlak voor het slapen gaan.. maar zie anders ook geen zak
Paardjes45 schreef:Maar mijn vraag is dus, als ik hem helemaal niet meer opdoe en gewoon geen films met ondertiteling kijken , zou dat een oplossing kunnen zijn? En of je ogen slechter worden als je geen bril meer opzet?
Cassidy schreef:Nirvana_ schreef:
Serieus? Ik draag echt al jarenlang non-stop bril of lenzen, van meteen na het opstaan tot vlak voor het slapen gaan.. maar zie anders ook geen zak
Het ligt aan de sterkte. Ik zit rond de 1,5 en 1,75 . En zonder bril zie ik echt goed genoeg. Mijn ogen zijn al 23 jaar niet veranderd.

Cassidy schreef:Ik ben geen voorstander van lenzen, en laseren zou ik ook niet snel doen. Al eens aan gedacht waarom al de chirurgen die laser toepassen zelf nog met brillen rondlopen (als ze die nodig hebben)?

Littera schreef:Ik ken iemand bij wie het laseren enorm fout is gegaan. Dat is natuurlijk pure pech, maar realiseer je wel dat er risico's zitten aan laseren...
Overigens klopt dat verhaal van die luie ogen. Bij een bepaalde soort lenzen wordt het dragen van een bril ook afgeraden omdat je ogen bij die lenzen zelf het werk moeten doen en een bril ze daar te lui voor maakt.
Ibbel schreef:Je hebt twee soorten slechtziendheid: bijziend ('min' glazen) en verziend ('plus' glazen).
Bijziend betekent dat je alleen dichtbij scherp kunt zien. Je ogen werken in feite té goed, en het scherptebeeld ligt daardoor áchter je netvlies. Daarom heb je negatieve lenzen nodig, die brengen het beeld weer op de goede plek. Vermoeidheid heeft bij deze vorm van onscherp zien geen invloed. Als je moe bent, is het tóch niet zo dat je daardoor je ooglens minder aanspant waardoor je opeens wél goed ziet.
Bij verziendheid kun je in de verte goed scherp zien, maar dichterbij niet. Je ogen brengen het scherptepunt niet op je netvlies, maar er vóór. Pluslenzen helpen je ogen om het scherptebeeld wel precies op je netvlies te brengen. Moeheid maakt deze vorm van onscherp zien wél erger. Je kunt door je extra in te spannen nog vrij lang je ogen beter te laten focusseren. Als je moe bent lukt dat niet meer.
Voor beide vormen van onscherp zien geldt dat bij slecht licht lezen of veel computeren geen énkel negatief effect heeft. Dat zijn echt allemaal bakerpraatjes.
Als je nog in de groei bent, kunnen je ogen (bij beide vormen van onscherp zien) heel snel achteruit gaan. Dat is domweg het verder groeien van je spieren, daar kun je niets aan doen.
Opnieuw je ogen laten meten dus, en nieuwe glazen laten maken.
Het is trouwens ook niet nodig je bril af te zetten als je dichtbij kijkt. Dat maakt geen fluit uit en heeft ook geen invloed op het eventueel achteruitgaan van je ogen.