niet meer naar consultatie bureau gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:44

Lowara schreef:
Goh.. Gewoon als niet moeder he, wat als volledig weigert om naar het consultatie bureau te gaan, mag dat?

Ja hoor dat mag ik ben 2 x met me eerste bij cb geweest daarna nooit weer, zolang ze der entingen krijgen, en je zelf alles toch wel goed in de gaten houd is er niks aan de hand, een huisarts kan zowieso meer als een CB in mijn ogen en ik heb meer vertrouwen in me huisarts dan in zoon miep die alle kinderen over 1 kam scheert :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:44

Anoeska27 schreef:
Lowara schreef:
Goh.. Gewoon als niet moeder he, wat als volledig weigert om naar het consultatie bureau te gaan, mag dat?

Ja, het consultatiebureau is niet verplicht. Je zal dan alleen de entingen zelf moeten betalen als je die via de huisarts doet. Via het consultatiebureau zijn ze gratis.

Bij de huisarts ook hoor, alleen als je de enting wil laten opsplitsen (dus niet DKTP in 1 x maar alle 4 apart) kost het geld.
Maar dat is tientjes werk.

OnlyFroukje

Re: niet meer naar consultatie bureau gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:48

Nou ik heb alles moete betalen hoor hij had recept gemaakt en ik moest enting bij apotheek ophalen/bestellen toen hij binnen was kon ik mooi dokken.. en heb alle entingen moeten betalen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:22

OnlyFroukje schreef:
Nou ik heb alles moete betalen hoor hij had recept gemaakt en ik moest enting bij apotheek ophalen/bestellen toen hij binnen was kon ik mooi dokken.. en heb alle entingen moeten betalen

Mijn huisarts heeft deze bij hem laten bezorgen en daarvoor heb ik niet hoeven betalen.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 06:24

Ik ga nog wel, maar alleen nog naar de arts. Wij hebbenaangegeven niet meer met de wijkverpleegkundige te willen praten, nadat zij een slordige fout heeft gemaakt. Ik kreeg te horen dat de wijkverpleegkundige in het dossier had gezet dat mijn oudste sterk afwijkend gedrag vertoonde, thuis observatie nodig was en wij een opvoedcursus moesten doen. nou.... ik was echt in shock! Bleek een foutje te zijn, verkeerde dossier maar het duurde een paar weken voor dat duidelijk werd. Ik heb me toen enorm onzeker gevoeld over mijn kwaliteiten als moeder. De wijkverpleegkundige heeft nooit excuses aangeboden, de arts wel in haar plaats. Ik vind dat enorm slordig, als ik niet zo doorgevraagd had was alles doorgevoerd en had ik volgens dossier nu een probleemkind.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 06:36

Hier helemaal geen problemen met ze, vriendelijke mensen en geen nare ervaringen!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 06:56

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met mijn kinderen en het cb.
Dit komt misschien ook wel omdat mijn huisarts ook de cbarts is en mijn kinderen vanaf de geboorte kent.
Bij mijn dochter is het zeker goed geweest want zij heeft een algehele achterstand en daar zijn zij achter gekomen doordat mijn dochter heel traag was met alles.
Ook was (nog steeds) zij erg licht en tenger maar ook daar hebben ze nooit over gezeurd omdat zij wel een stijgende lijn had.
Mijn zoon van die weigert warm te eten en ook daar maken ze zich niet druk om voor de rest eet hij alles en is mooi op gewicht (onderste lijn curve) dus nee ik kan niet anders zeggen dat ik blij met ze ben.
Maar ik kan me goed voorstellen dat jullie er niet blij mee zijn na al dat commentaar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:45

ik heb ook totaal geen nare ervaringen. Altijd vriendelijk en zeuren nooit ergens over. Vragen alleen maar hoe het is

TS kan je niet naar een ander bureau ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:53

Hier ook positieve ervaringen met het CB :) Al hoor ik wel veel mensen die negatieve ervaringen hebben.. Het wisselt nogal per locatie geloof ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:56

Ik heb maar een keer een vervelende ervaring gehad bij mijn huidige CB en dat was een invalster van een ander CB := (moest stoppen met BV omdat mijn kind een dipje maakte in de curve, of minstens FV bij gaan geven; niet gedaan dus, keer erop naar het CB en het verteld en die verpleegster keek me aan alsof ik totaal geschift was: "Hoho mevrouw, zo snel moet je dat niet doen hoor, borstvoedingskindjes hebben wel eens een periode van mindere groei en daarna weer ineens een reuzespurt, is volkomen normaal. Uw kindje is toch gewoon gezond, mollig en levendig met genoeg plas- en poepluiers? Geen probleem dan." "Nou dan zijn wij het eens gelukkig." :+ )

Verder is mijn CB veel relaxter dan mijn kinderarts. Toen mijn CB me doorverwees met Enya omdat ze niet groeide en zelfs gewicht verloor ipv bij te komen heeft onze kinderarts het maatschappelijk werk op ons dak gestuurd omdat het wel eens zou kunnen dat we Enya gewoon geen eten gaven 8)7 . Toen ze tijdens de opname haar verplicht van de BV afhaalden, cold turkey overzetten op fles en het kind in totale hongerstaking ging, kregen ze haar zelf ook niet meer aan het eten. En het is nu dus nog een kind dat heel licht, veel te klein en een lastige eter is. Gelukkig heeft de kinderarts dat na drie jaar begeleiding ook door en ook dat wij geen slechte ouders zijn maar damn wat hakte dat erin.
Het CB had in die tijd zoiets van WTF hebben ze gedaan?!!!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:59

Het ziekenhuis is ook erg van de regeltjes. Onze jongste heeft in de couveuse gelegen. Die schreeuwde dan om voeding, maar dan gaven ze hem pas als het tijd was. Puur op basis van de klok dus. Dan belde ik midden in de nacht om te vragen hoe het ging en dan hoorde ik een baby heel hard huilen. Bleek dat mijn eigen kind te zijn -O- Daar heb ik bij thuiskomst verandering in gebracht door hem op verzoek te voeden. Arme ziel..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:03

Ik had ook altijd goede ervaring met het CB tot we verhuisde en nu een afspraak hadden op een ander CB.
Mijn dochter van ruim 2jr is wat verlegen en wilde die nieuwe mevrouw geen hand geven, gelijk minpunten. De vrouw was met de andere "oefening" ook wat opdringerig en dat werkt averechts bij mijn dochter. Conclusie... ze loopt achter, yeah sure!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:04

Ik heb ook nooit problemen met het CB gehad hoor. Ik heb 2 kid, van 4 en 1,5.

Verder is het de taak van het CB om door te vragen en tips te geven. Als je iemand hebt die daar, communicatief gezien, niet zo handig in in kan dat misschien betweterig en bemoeizuchtig overkomen. Maar het is wel hun werk. Hun werk is ook signaleren wanneer er iets binnen de gezinssituatie of met het kind mis is. Dus liever een keer teveel doorgevraagd dan iets over het hoofd zien lijkt mij.

Verder kan ik mij ook wel voorstellen dat sommige moeders gewoon niet ontvankelijk zijn voor tips, constateringen en adviezen over hun bloedjes van kinderen. Je kan de adviezen ter harte nemen of je kan gewoon je eigen gevoel volgen als je dat beter lijkt. Wat mij opvalt is dat jonge moeders vaak extreem onzeker zijn en zich alles aantrekken wat een ander vindt. En iedereen vindt wel wat. Is het niet het CB, dan is het wel je (schoon)moeder, de buurvouw, een vriendin of weetikveelwie. Gewoon je eigen plan trekken daarin. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:05

Pletje123 schreef:
Het ziekenhuis is ook erg van de regeltjes. Onze jongste heeft in de couveuse gelegen. Die schreeuwde dan om voeding, maar dan gaven ze hem pas als het tijd was. Puur op basis van de klok dus. Dan belde ik midden in de nacht om te vragen hoe het ging en dan hoorde ik een baby heel hard huilen. Bleek dat mijn eigen kind te zijn -O- Daar heb ik bij thuiskomst verandering in gebracht door hem op verzoek te voeden. Arme ziel..

Ah... das pure baby mishandeling in dat ziekenhuis dan!!! Als het kindeke honger heeft moet hij eten krijgen en niet pas over een uur...
Lieten ze de kinderen ook liggen met een poepluier omdat het nog geen tijd was om te verschonen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:09

Op z,n zachts gezegd hebben ze mij ooit iets heel erg geflikt, ik dacht dat het verplicht was. Maar later hoorde ik dat het niet zo was, als ik dat toen geweten had was ik nooit gegaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:10

Bij couveusekindjes moet de bloedsuikerspiegel constant blijven, daarom is dat. (Been there, done that. Maar mijn kind moest eenmaal thuis ook gewoon op verzoek voeding krijgen van hen hoor, maar bij prematuurtjes en suikerbaby's werkt het toch anders allemaal).
Dat is dus geen mishandeling maar het voorkomen van bijv. herseninfarcten bij die kleine prullekes ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:15

jasmijn78 schreef:
Verder is het de taak van het CB om door te vragen en tips te geven. Als je iemand hebt die daar, communicatief gezien, niet zo handig in in kan dat misschien betweterig en bemoeizuchtig overkomen. Maar het is wel hun werk. Hun werk is ook signaleren wanneer er iets binnen de gezinssituatie of met het kind mis is. Dus liever een keer teveel doorgevraagd dan iets over het hoofd zien lijkt mij.

Tips geven en goed doorvragen is prima. Maar dan moeten die tips wel juist zijn en niet borstvoedingsonvriendelijk om maar een voorbeeld te noemen. Hoeveel moeders stoppen wel niet met borstvoeding omdat het cb zegt dat ze 'niet genoeg melk hebben' of 'hij/zij niet hard genoeg groeit'. Het is gewoon schandalig. En ik ga juist de discussie met ze aan, ik word er niet onzeker van omdat ik me er goed in heb verdiept, maar andere moeders wellicht wel. En die stoppen dan onnodig met borstvoeding.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:17

Ja verschonen gebeurde voor een voeding. Gelukkig mocht ik wel gekolfde melk geven. Maar hij mocht ivm de lichttherapie niet uit de couveuse voor een voeding bij mij. Dus dan moest hij uit de fles drinken, wat hij helemaal niet wilde.. Dus uiteindelijk kreeg hij een neussonde. Aan de borst dronk hij voor een 10.

We mochten thuis online meekijken... middels een camera. Maar dat is alleen leuk als ze slapen. Als hij hongerig was, trok hij steeds bijna die neussonde eruit!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:34

Oh ja, consultatiebureau...... Enig!!
Ben er diverse keren kokend weg gekomen.
Inderdaad altijd commentaar.
Verder hebben ze nooit antwoord op een simpele vraag.
Het enige antwoord wat je dan krijgt is, oh we hebben wel een cursus.
Onze dochter moest voor de gehoortest, was verkouden, dus doof aan het ene oor.
Prima nieuwe afspraak, was ze weer verkouden, resultaat doof aan het andere oor, oor wat de keer ervoor niet goed was was nu wel goed.
Dus ik moest maar even naar het hoofdbureau. Ik zei, lijkt me niet nodig.
Oh nee zei ze, met een kwaaie kop.
Ik zei nee, nu is ze rechts doof, vorige keer links, dus conclusie, als ze niet verkouden is, hoort ze gewoon goed.
Mens helemaal over de rooie, ja zegt ze dat weet ik niet welke vorige keer niet goed was dat staat er niet bij.
Wie is je huisarts, dan zal ik even melden dat je niet naar het andere bureau gaat.
Pfff, echt belachelijk, verder nooit weer wat van gehoord trouwens.

Mijn dochter was een keer gevallen, waren we ook op bureau, bij de arts.
Ze had een beetje een dikke lip en schaafplekken.
Dus die arts vraagt zo, hoe dat kwam.
Ik wil antwoord geven, tuut tuut zegt ze, ik wil het van haar horen. (dochter was bijna 2 kon niet altijd begrijpelijk praten).
Pfff ze keek me aan alsof ik het kind zelf in elkaar had gemept.
Maar verder ging ik braaf heen, en verder ene oor in andere oor weer uit.
Ben overigens door verhuizing wel bij drie verschillende geweest, en overal zaten van die krengen, volgens mij worden ze er op geselecteerd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:42

Nadir schreef:
Hoeveel moeders stoppen wel niet met borstvoeding omdat het cb zegt dat ze 'niet genoeg melk hebben' of 'hij/zij niet hard genoeg groeit'. Het is gewoon schandalig. En ik ga juist de discussie met ze aan, ik word er niet onzeker van omdat ik me er goed in heb verdiept, maar andere moeders wellicht wel. En die stoppen dan onnodig met borstvoeding.

Het is nog altijd je eigen keuze of je het advies opvolgt of niet. Ik kreeg van het CB en de kraamverzorgende tegenstrijdige adviezen over bv. Ik heb ze bedankt voor het advies en gewoon gedaan wat ik zelf wilde. Ik snap het probleem niet zo...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:45

Klopt, het is je eigen keuze. Maar van een cb zou je wel deskundig advies mogen verwachten. Veel mensen kijken op tegen dat soort instanties, dat geldt ook voor de kraamzorg. En als je dan net moeder bent en onzeker dan volg je dat advies sneller op omdat je denkt dat zij het wel zullen weten. Ik zie het om me heen heel veel gebeuren en ik vind het gewoon absurd wat mensen allemaal voor onzin aangepraat wordt.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:56

Dakotah schreef:
Oh ja, consultatiebureau...... Enig!!
Ben er diverse keren kokend weg gekomen.
Inderdaad altijd commentaar.
Verder hebben ze nooit antwoord op een simpele vraag.
Het enige antwoord wat je dan krijgt is, oh we hebben wel een cursus.
Onze dochter moest voor de gehoortest, was verkouden, dus doof aan het ene oor.
Prima nieuwe afspraak, was ze weer verkouden, resultaat doof aan het andere oor, oor wat de keer ervoor niet goed was was nu wel goed.
Dus ik moest maar even naar het hoofdbureau. Ik zei, lijkt me niet nodig.
Oh nee zei ze, met een kwaaie kop.
Ik zei nee, nu is ze rechts doof, vorige keer links, dus conclusie, als ze niet verkouden is, hoort ze gewoon goed.
Mens helemaal over de rooie, ja zegt ze dat weet ik niet welke vorige keer niet goed was dat staat er niet bij.
Wie is je huisarts, dan zal ik even melden dat je niet naar het andere bureau gaat.
Pfff, echt belachelijk, verder nooit weer wat van gehoord trouwens.

Mijn dochter was een keer gevallen, waren we ook op bureau, bij de arts.
Ze had een beetje een dikke lip en schaafplekken.
Dus die arts vraagt zo, hoe dat kwam.
Ik wil antwoord geven, tuut tuut zegt ze, ik wil het van haar horen. (dochter was bijna 2 kon niet altijd begrijpelijk praten).
Pfff ze keek me aan alsof ik het kind zelf in elkaar had gemept.
Maar verder ging ik braaf heen, en verder ene oor in andere oor weer uit.
Ben overigens door verhuizing wel bij drie verschillende geweest, en overal zaten van die krengen, volgens mij worden ze er op geselecteerd.

Ik kan me voorstellen dat je hier kwaad om wordt. Maar aan de andere kant, op deze manier is er wel kans dat mishandeling naar voren komt. Houd dat voor ogen en laat je kind lekker vertellen. Eigenlijk is dat een positief stukje van cb.

Zelf had ik al een paar keer aangegeven dat er wat met mn zoontje was. Wat heeft mn kindje???

Niks alle kindjes zijn wel eens druk..daag, kon ik weer gaan. Blijkt dat hij wel klassiek autisme heeft met kenmerken van adhd.
Pas toen ik verhuisd was en naar een nieuw cb ben gegaan, zagen zij het gelijk en werden we doorgestuurd naar huisarts en kwam er goede hulp.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:03

Moet je nagaan.......mijn schoonmoeder is een consultatieburo arts |( -O-
Een hel,kan ik je vertellen en bij alle 3 kinderen maakten ze grote fouten en schoonmoeder hield hun het hand boven het hoofd.
Nee,ik kom daar voor de enting en voor de rest bel ik altijd af en zeg ik dat ik terugbel....dus niet.
Eerlijk zijn daar heeft ook geen zin want mijn hemel wat een preken heb ik gehad omdat ik zei dat ik niet meer kwam.
Echt nog op zo een manier met vingertje erbij en maar zeggen je weet niet wat het beste is voor je kind.
Jaaa daaaggg :evaw: ,krijg de sch**t maar ik ben hier weg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:09

Ik vraag me altijd af, of de (kersverse) moeders niet overgevoelig reageren op elke vorm van opbouwende kritiek, tips, adviezen voor en over hun roze (of blauwe) wolkje en defensieve houding aannemen? Zijn het oerinstincten?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:14

yep hier enkel voor enting enz verder ene oor in andere uit!
de mijne zijn 3, 5, 6, jaar
de groten gaan nu naar schoolarts en de jongste moet nog 1 prik bij het cb

altijd wat te melken
1 van de 110 voorbeelden van commentaar, wat gewoon nergens op slaat

ze vonden me jongste zoooooow lang was bijna niet goed , ik zeg zal ik hem dan daags 2x met de hamer op de kop slaan dan???....