Spalkje, 1 drama.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:35

's Nachts een hoesje dragen scheelt al heel veel. Wordt door de ortho aangemeten/gemaakt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:46

Heb toch maar besloten om hem dan 1x eronder eronder te laten zetten. Met veel lijmen dan. Hopen dat ik heel m'n leven er geen last meer van heb :D

Benta

Re: Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:56

Wellicht dat er (te) veel spanning op het draadje komt te staan waardoor deze iedere keer loslaat. Ik weet niet of je het iedere keer laat maken bij degene die de draad ook heeft geplaatst of dat je "huistandarts" dit iedere keer vastzet ( die kan trouwens met wat cursussen ook ortho-tandarts zijn).
Meer lijm zal waarschijnlijk niet gaan, aangezien je dan met onderpanden tegen de lijm aanbijt en het ook wederom los bijt.
Het effect van het draadje is dat de boel blijft staan, tevens wel mijn complimenten dat je het iedere keer vast laat zetten. Aangezien een lang loszittend lijmbolletje ook weer "schade" aan kan richten. (Plaque komt tussen tand en lijmbolletje wat evt een gaatje kan maken, aangezien de tandenborstel daar niet bij komt)
Vermeld dat je nu voor de zoveelste keer moet komen in een korte tijd, misschien dat er bij de tandarts/ortho ook een belletje gaat rinkelen! Succes ermee!!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:01

Ik laat ze altijd zetten bij een speciale orthodontist. Die alleen ortho dingen doen en geen tandarts dingen :P

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:36

Mijn spalkjes gingen het eerste half jaar ook heel vaak los, dus ben ook meerdere keren daarvoor terug gekomen. Het gebeurde ook een keer in de vakantie en toen kon ik alleen bij een andere orthodontist terecht. Sindsdien zitten ze allebei nog mooi vast, dus ik denk dat het toch ook wel een verschil was in kwaliteit van de orthodontist.

Ik zit nu ook even in dilemma over mijn spalkje boven: ik heb over 3 weken een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts en die wilde het spalkje misschien eruit halen zodat hij er beter bij kan. Hij wist het nog niet zeker, maar als het spalkje eruit gaat, moet ik dus misschien ook wel weer een nieuwe erin. Ik twijfel alleen omdat ik destijds een beugel had gekregen voor één scheefstaande tand onderin, maar mijn boventanden werden maar gelijk even meegenomen. Echt zichtbaar scheef heeft het niet echt gestaan, het was meer perfectie. Dus ik twijfel of het echt nodig zal zijn om een nieuw spalkje te laten plaatsen, zeker omdat het al wel bijna 5 jaar geleden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:40

bovenste spalkje is aan een kant los geweest en kon niet snel terecht en mijn tanden zijn helaas verschoven. Zou het dus mooi terug laten zetten als ik jou was.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:54

Wat vreemd. Ik heb al 4 jaar boven en onder een spalkje en nog geen last van gehad.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:04

ik heb onder al sinds mijn 16 e een spalkje vorig jaar 29 toen is er lijm bijgedaan omdat de hoek uitstak van het einde.

ik zou hem wel laten plaatsen.. zonde als alles weer verschuifd.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:07

Vragen om een dikker spalkje :) Ik heb deze nu een aantal maanden, hiervoor een dunnere spalk gehad maar die schoot ook steeds los met als gevolg dat ik soms een week met een halve spalk liep (afgeknipt/gedraaid als ik niet direct bij de TA terecht kon). Nu ik een dikkere/stevigere spalk heb: nergens last meer van!

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:57

Ik heb ook een spalkje boven gehad die constant los ging.
Bleek achteraf dat ik het balkje eraf beet. Nu hebben ze hem korter gemaakt, zodat ik hem er niet meer af kan bijten en hij zit al een paar jaar muurvast :D