Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:01

Ik ken je probleem. Mijn ouders zijn beide te zwaar. Of ik er wat van zeg of hun eigen ouders, t maakt niks uit :n

De cardioloog van mijn pa zegt daarnaast dat hij vrijwel nooit een hartpatiënt tegen komt met zo'n mooie bloeddruk en cholesterol als mijn vader, dat hij voor het plaatje zou moeten afvallen :+ Nee dat werkt :') mijn moeder zit nu weer met een ontsteking in haar knie en mag daardoor bijna niks, maar ho maar dat dat misschien wel eens Door haar gewicht zou komen. Fysiotherapie denkt dan ook niet echt mee wbt afvallen ofzo :n

Ik heb t maar opgegeven, boos/verdrietig/confronteren, t heeft allemaal geen zin :n

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:05

ik heb helaas geen antwoord voor je, mijn vader is een vreselijke roker en drinker. loopt paars aan als hij zich weereens kapot zit te hoesten. Is zijn eigen vader verloren aan een combinatie kanker van asbest en roken...heb het vaak genoeg geprobeerd maar niets gebeurd.
Daarbij is hij ook veel en veel te zwaar dor het drinken en slecht eten(vet voornamelijk).

Mijn moeder is ook een flinke vrouw maar die is de laatste tijd bezig met sportschool, meer wandelen met de hond, redelijk opletten wat ze eet etc...Mooie is dat mij vader daar gen voorbeeld aan neemt, maar hij afzeurt dat ze wel heel langzaam afvalt en haar kleren losser zitten omdat ze uitgerekt zijn, niet omdat ze afvalt.

Misschien een bokt praatgroep oprichten voor ouders?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:20

Niet.

Helaas je kan iemand niet laten inzien dat hij/zij moet afvallen.
Degene die zal het wel weten maar de knop moet om, zolang dat niet is gebeurd zal er niks gebeuren.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:26

Mijn man is te dik.
En ook ik kan praten als Brugman, het werkt niet.
Ze moeten zelf willen afvallen amders lukt het niet.

Psycholoog zou voor je vader een optie zijn.
Moet hij daar wel heen willen natuurlijk.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:11

Ik weet niet hoe je zelf qua gewicht bent, maar hier drong het door toen ik zelf begon met afvallen (en inmiddels de -30kg aantik).
Snap wel dat het voor je enorm zwaar is. :(:)
Ik denk dat toch jullie, of een persoon die daar voor geschikt is, met je vader zal moeten praten.
Maar zelfs als jullie hem overhalen/dwingen om af te vallen.. hij moet er zelf ook achter staan en het zelf willen. Anders is het alleen maar een jojo en zit hij daarna ook weer op zijn oude gewicht binnen no time.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:15

Accepteren! Je kan iemand niet veranderen. En om de leefstijl langdurig te veranderen moet iemand het echt zelf willen en gemotiveerd zijn!

Het is je vaders leven, hij mag zijn eigen keuzes maken. Hij heeft er kanker mee overwonnen. Misschien geniet hij wel heel erg van eten. Ik kan me voorstellen dat als hij nog zo moe is en weinig energie heeft dat hij misschien al minder dingen kan doen die hij vroeger leuk vond. En dan moet hij ook nog lekker eten opgeven? Misschien is lekker eten zijn manier om van het leven te genieten? Sommige mensen leven liever korter, maar wel hoe ze het zelf echt willen en anderen leven liever gezond en hopen oud te worden. Maar gezond leven geeft geen garanties op gezondheid!

Het enige wat je kan doen is je vader laten weten dat je hem steunt bij welke keuze hij ook maakt en dat je toch wel van hem houdt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:22

Ik denk dat je niet tot hem zal doordringen. Hij zal zelf de knop om moeten zetten.

Misschien vwb boodschappen geen vreterijen meer halen maar gezond eten.

Het chronisch moe zijn komt ook door alle suikers die hij binnen krijgt niet alleen door de K.
Ik ben zelf ook chronisch moe maar als ik suikers eten heb ik er meer last van dan wanneer ik de regels volg van het Amber Albada boek.

Ik ben afgevallen en heb energie.

Ik vind het wel een hele goede tip die hier aangegeven wordt om eens om de tafel te gaan zitten en over zijn begrafenis te beginnen.
Hem de spiegel voorhouden dat je hem graag straks als opa wilt meemaken.

Een goede vriend van ons zijn dochter heeft hem dat ook voorgehouden dat ze hem in de toekomst nog bij zich wilde houden en daar is de knop bij omgegaan wat ik zelf heel knap vond.

Heel veel succes en sterkte makkelijk zal het niet worden voor je.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:24

Je moet je afvragen waarom iemand eet. Ik ben ook een emotie eter. Voel ik mij poedersuiker, ik praat niet maar stop er een stuk chocolade in. Dus je moet niet beginnen bij het eet patroon en de beweging, je moet beginnen met waarom hij eet. Waarom hij zijn gevoel weg duwt. Inderdaad een psychiater of een therapeut. Hij moet beginnen met praten.

En je vader de godganse tijd onder zijn neus duwen dat hij te dik is werkt echt averechts, daar maak je zijn zelfbeeld alleen maar meer kapot mee. Ik ben ook te zwaar, en iedere keer als mijn moeder er weer over begint gaan bij mij de nekharen overeind staan en krijg alweer zin eens flink te gaan eten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:32

Schrijf een brief, liefst ieder gezinslid voor zich die je gezamenlijk overhandigt. In die brief zet je wat zijn houding en gedrag met jou doen en dat je je zorgen maakt om hem kwijt te raken.
Blijf erbij als hij de brieven leest en open het gesprek.
Vraag in dat gesprek of hij er iets aan wil doen: -->
Zo ja: laat hem zelf oplossingen zoeken en benoemen. Sla spijkers met koppen door schema's te maken en evt. afspraken bij mensen die hem daarbij kunnen gaan helpen. Niet de volgende dag, maar direct!
Zo nee: Laat hem uitleggen waarom niet, benoem emoties die hij zou kunnen ervaren en vraag door. Probeer tot de kern door te dringen.

Zorg er zelf in ieder geval voor dat je niet in boosheid of frustratie beland, maar dat je neutraal blijft zodat je vader niet in de weerstand zal schieten. Doet hij dat toch, vraag hem dan om weer even rustig te worden en vraag of hij weerstand voelt. Zo ja, waarop precies? Blijf doorvragen tot je de kern hebt bereikt.

Bij het gebruik van smoesjes kun je 2 manieren gebruiken: de kapotte grammofoonplaat die de vraag maar maar blijft herhalen totdat er iets doordringt of de 2e manier: je geeft aan dat hij een smoes aan het gebruiken is, en vraagt of hij dat zelf in de gaten heeft?

De uiteindelijke omslag zal vanuit hemzelf moeten komen maar door het stellen van de juiste vragen en zelf niet in emoties te belanden kun je hem wel een goede duw geven.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:32

Ik vind het nogal grof om over zijn begrafenis te beginnen. Wat als hij nou gewoon niet kan en niet wil veranderen? En dan wordt hij toch ziek, enig idee wat voor een gigantisch schuldgevoel hij dan kan hebben. Is toch nergens voor nodig. Het leven is niet voorspelbaar! Gezond eten is geen garantie op gezondheid! Hij is volwassen hij mag zijn eigen keuzes maken (de nadelen van een ongezond leven zal hij ook echt wel weten).
Tuurlijk, mag je zelf wel aangeven dat je graag zou willen dat hij gezond leeft, dat je hem nog lang bij zich wil houden. Maar ik zou dat dwingende en dat 'moeten' echt loslaten. Hij heeft een hoop meegemaakt, hij is volwassen. Steun hem als hij dat wil.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:53

Ik vind het ook nogal hard om over een begrafenis te beginnen inderdaad. Daarbij geloof ik er niet in dat je iemand kan overhalen om te gaan afvallen/stoppen met drinken/stoppen met drugs wat dan ook. Dat zal echt uit diegene zelf moeten komen anders werkt het niet.

Fjordnina's idee vind ik niet zo verkeerd. Dan zeg je niet van je moet dit of je moet dat maar je geeft 'm meer een duw in (hopelijk) de goede richting.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:58

VivaLaVida schreef:
Wie doet de boodschappen? ?

Is de enige juiste vraag idd.

Minder in huis halen, kan hij zich ook niet volvreten.
's Avonds kleinere porties eten koken, als het op is is het op. Fruit in huis, snacks eruit. Koelkast minder vol, dan maar vaker kleine boodschappen halen.
Als het er niet is, kan het ook niet gegeten worden. En als hij honger heeft kan hij het zelf gaan halen, heeft hij meteen zijn beweging gehad.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:03

Goof schreef:
VivaLaVida schreef:
Wie doet de boodschappen? ?

Is de enige juiste vraag idd.

Minder in huis halen, kan hij zich ook niet volvreten.
's Avonds kleinere porties eten koken, als het op is is het op. Fruit in huis, snacks eruit. Koelkast minder vol, dan maar vaker kleine boodschappen halen.
Als het er niet is, kan het ook niet gegeten worden. En als hij honger heeft kan hij het zelf gaan halen, heeft hij meteen zijn beweging gehad.

Ik denk dat dit soort dingen verder gaan dan alleen, wie doet de boodschappen. En dat hij het zelf kan gaan halen en dan z'n beweging heeft gehad... Ik neem even aan dat hij een auto heeft?
Aangezien TS aangeeft dat haar vader een emotie-eter is, zul je toch ook echt bij een therapeut/psycholoog terecht komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:04

UIteraard, maar minder in huis halen is al de helft.
Lijkt me logisch dat daarnaast de oorzaak van het eten aangepakt wordt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:05

Ok zo had ik je bericht niet begrepen. Omdat je zei dat 'dat de enige juiste vraag is'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:54

Ik vind het bizar dat iedereen het maar doodnormaal vindt om zich er tegenaan te bemoeien :?

Het is je vader zijn zaak. Het is een volwassen vent.

Overgewicht hoeft echt niet meteen te betekenen dat je er bij neervalt, en 110 kilo valt in principe nog best mee hoor...

Laat die man lekker met rust. Misschien wil hij wel wat meer genieten van dingen omdat hij nu het besef heeft dat het leven eindig is?

Het is verdorie geen klein kind!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:56

Lente schreef:
Ik vind het bizar dat iedereen het maar doodnormaal vindt om zich er tegenaan te bemoeien :?

Overgewicht hoeft echt niet meteen te betekenen dat je er bij neervalt, en 110 kilo valt in principe nog best mee hoor...

Laat die man lekker met rust. Misschien wil hij wel wat meer genieten van dingen omdat hij nu het besef heeft dat het leven eindig is?

Als TS in haar post dit schrijft,
Citaat:
Afgelopen zondag was het weer eens zover dat hij zich heel beroerd voelde; druk op de borst, moe, benauwd enz. Ambulance geweest, hartfilmpje gemaakt, op diabetes getest en bloeddruk gemeten en alles was goed. Toch voor de zekerheid maar een nachtje in het ziekenhuis, want zoiets gebeurd natuurlijk niet zonder reden.

kan ik me goed voorstellen dat zij zich als gezin zorgen maken en willen dat hij wat beter voor zichzelf gaat zorgen zodat hij nog een tijdje mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:58

Ik kan me de zorgen voorstellen... maar 'doordringen'...
Die klachten hoeven niet gerelateerd te zijn aan zijn overgewicht, dat ten eerste.

En als ik dan mensen ideeën hoor aandragen als 'ga eens flink huilen' en 'praat met hem over zijn begrafenis' dan vraag ik me echt af hoe die mensen gemiddeld door het leven gaan :?

Gewoon een goed gesprek, wat is daarmee gebeurd? En als dat niet werkt, dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van TS haar vader.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:59

Lente schreef:

Hij heeft toevallig ook een beetje verantwoordelijkheid :? Lekker dan dat ie z'n leven op het spel zet door eten, ook aardig voor z'n kind(eren) en vrouw enzo... :n En genieten van dingen is niet jezelf vol eten en het leven mogelijk vroeger eindig maken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:04

Wie zegt dat hij zijn leven op het spel zet door eten?

Ik vind de reacties echt zwáár overtrokken hoor! Wat een paniekzaaierij!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:08

Kaartje23 schreef:
Accepteren! Je kan iemand niet veranderen. En om de leefstijl langdurig te veranderen moet iemand het echt zelf willen en gemotiveerd zijn!

Het is je vaders leven, hij mag zijn eigen keuzes maken. Hij heeft er kanker mee overwonnen. Misschien geniet hij wel heel erg van eten. Ik kan me voorstellen dat als hij nog zo moe is en weinig energie heeft dat hij misschien al minder dingen kan doen die hij vroeger leuk vond. En dan moet hij ook nog lekker eten opgeven? Misschien is lekker eten zijn manier om van het leven te genieten? Sommige mensen leven liever korter, maar wel hoe ze het zelf echt willen en anderen leven liever gezond en hopen oud te worden. Maar gezond leven geeft geen garanties op gezondheid!

Het enige wat je kan doen is je vader laten weten dat je hem steunt bij welke keuze hij ook maakt en dat je toch wel van hem houdt!

Precies.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:22

Ik weet uit ervaring dat je het niet kan veranderen.
Mijn was ook wat aan de zware kant en rookte ook nog eens.
Fietste wel dagelijks zo'n 15 km naar z'n werk, liep stukken met de hond.
Tja en hij kon wel eens lekker snaaien, geen zoetigheid of zo maar wel een nootje of zo. Mijn moeder haalde dat gewoon niet meer, alleen met het weekend.
Maar hoevaak ze het er wel niet over gehad hebben, het hielp niet.

Mijn moeder heeft in haar onmacht ook wel eens geroepen "straks krijg je een hart aanval, denk er eens om".

Mijn moeder werd ziek (kanker) en hier had mijn vader het heel erg moeilijk mee, maar hij was er wel voor d'r.
Maar toen mijn moeder een jaar aan de chemo zat, gebeurd wij waar we altijd al bang voor waren. Mijn vader kreeg een hart aan val en overleed.
De combinatie van overgewicht, roken, en de stress en achteraf een heel slecht hart is hem fataal geworden.
Uit onderzoek was wel gebleken dat zijn hart achteraf dus danig slecht was, dat al was het in het ziekenhuis gebeurt ze ook dan niets meer voor hem hadden kunnen doen.
En achteraf was niet alleen het overgewicht en roken de oorzaak, maar ook aangeboren. Maar dat hij wel eens klachten had heeft hij nooit verteld.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:26

Je kan niet tot hem doordringen ben ik bang. Zolang ze zelf niet willen of de knop omzetten gaat er ook helaas niets gebeuren. En ik denk hoe harder jullie er mee bezig zijn om je vader het duidelijk te maken hoe meer hij zich gaat afsluiten ervoor en er dus helemaal niks van komt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:57

Lente schreef:

Ik snap heel goed dat TS er iets aan wil doen. Ze houdt van haar vader en eerdere gebeurtenissen hebben haar laten schrikken.
Het zal lastig zijn om tot hem door te laten dringen, maar het kan nooit kwaad om het te vertellen hoe je je voelt. Niet per se met als doel hem overhalen om af te vallen.
Daarnaast is zorgen dat er weinig ongezond eten in huis is ook al een goede bijdrage :) .

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:41

Eens met Lente.

En wat betreft met de verantwoordelijkheid naar zijn dochter en vrouw. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Moet mijn vriend dan gezonder gaan leven voor mij? Moet ik stoppen met paardrijden omdat dat een gevaarlijke sport is?

Ga in gesprek met hem. Als hij WEL WIL verander maar NIET KAN, vraag dan waarom hij het niet kan en zoek daar hulp voor (emotionele eter, psychische hulp etc). Als hij gewoon simpel genoeg NIET WIL veranderen houdt het op (geniet nu teveel van het leven, geen zin om af te vallen etc). Accepteer het antwoord dat je krijgt.

Ik kan me voorstellen dat hij gewoon lekker geniet van eten.