wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:39

700euro voor een wortelkanaal behandeling???? Dat is heeeeeeeeeeeeeel veel. Bij ons in de praktijk niet zo duur en denk bij de meeste praktijken niet. Het abses is open gesneden en de pus is nu weg. Feit blijft dat de zenuw ontstoken blijft dus dit was alleen symptoom bestrijding.

Het is verstandig om wel een wortelkanaal behandeling te ondergaan maar is hier al eerder gezegd dan moet er vroeg of laat wel een kroon op

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:47

Even kijken, €700,- is een hoog bedrag, maar niet absurd als het om een grote kies gaat (molaar). De kosten van een wortelkanaalbehandeling hangt namelijk af van hoeveel kanalen het element heeft. Een wortelkanaalbehandeling in een voortand zal dus altijd goedkoper zijn als in een van de achterste kiezen.

Daarnaast zijn de tariefen momenteel voor iedere tandarts hetzelfde, wat wel verschil kan maken is hoe de tanrarts declareert (codes toevoegen of weg laten) en bij kroon en brug werk zit het verschil in de gedeclareerde techniekkosten van het tandtechnisch lab.

@ TS; Misschien kun je de optie bespreken om nu de wortelkanaalbehandeling te starten (zij halen dan de zenuw eruit, spuiten een medicament in de kanalen en sluiten de kies af met een tijdelijke vulling) en dan in het nieuwe jaar deze af te maken (kanalen worden dan definitief gevuld en er word een nette vulling in de kies gemaakt).

Zo kun je dan de kosten wat verdelen en een gedeelte vergoed krijgen mits je je verzekerd in het nieuwe jaar.

En ook al is de pijn momenteel weg, het is toch raadzaam om iets te laten doen, want het zal hoe dan ook weer terug komen / erger worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:52

chantalhaf schreef:
700euro voor een wortelkanaal behandeling???? Dat is heeeeeeeeeeeeeel veel. Bij ons in de praktijk niet zo duur en denk bij de meeste praktijken niet. Het abses is open gesneden en de pus is nu weg. Feit blijft dat de zenuw ontstoken blijft dus dit was alleen symptoom bestrijding.

Het is verstandig om wel een wortelkanaal behandeling te ondergaan maar is hier al eerder gezegd dan moet er vroeg of laat wel een kroon op

Er hoeft niet perse een kroon op een kies waar een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:11

ik had voor 400 euro een wortelkanaalbehandeling.. was wel de keer ervoor al begonnen ik kwam toen voor een gaatje vullen en opeens zegt ze owh ik zie de zenuw al.. toen nog noodvulling ofzo en toen de wortelkannaalbeh.

bij mij werd wel aangeraden die binnen een maand te laten doen. ik heb toen ook gevraagd of dat niet later kon.

kijk anders eens bij een andere praktijk of kaakchiruge

zonnebloem18

Re: wel of geen wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:28

Het bedrag is wel heel hoog hoor ik was net 300 euro kwijt zonder foto, normaal gesproken maken ze die wel en ben je ongeveer 50 euro meer kwijt, maar ik ben zwanger dus geen foto.
Er zijn verzekeraars die je zo aannemen zoals Ditzo maar die vergoeden maximaal 500 euro.
Ik zou er goed over nadenken je je niet tegen laten houden door een beetje pijn tijdens de behandeling.
Zorg dat wat je nu nog hebt aan tanden en kiezen, dat je dat kan behouden.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:32

kaakchirurg zou misschien ook een optie zijn ja..

mijn gebit is een slechte staat omdat er tijdens mijn jeugd vrijwel geen enkele aandacht werd besteed aan persoonlijke hygiëne en ik vanaf mijn 6e geen melk meer gedronken heb en een calcium tekort heb / had. Zo breek ik bijvoorbeeld ook snel botten.

Met de tandarts overleggen wat het beste is lijkt me een goede optie.. ook omdat ik nu voor het eerst hoor over verzakkingen enzo.

een andere praktijk zal lastig worden, de tandartsen in de buurt nemen geen nieuwe patienten meer aan

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:58

Niemand weet wat er allemaal moet gebeuren aan die kies, het kan dus best zijn dat er meer handelingen aan moeten worden verricht dan bij een gemiddelde kies die een wortelkanaalbehandeling nodig heeft. Vaak is het: hoe langer je wacht des te moeilijker te fixen. En des te meer pijn, maar daar is TS voorlopig even vanaf (als inderdaad de hele zenuw dood is, meestal sterven de zenuwvezels per kanaal één voor één af. Als je vier kanalen hebt heb je dus vier keer zo'n pijnlijke periode.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:37

Morganlefay schreef:
Lithya schreef:
€700?! Krijg je er een gouden kroon bij?!

Kroon kleine (valse) kies rond de 520,-

Dat is wel afhankelijk van je technieker en het materiaal wat er gebruikt wordt. Momenteel zie ik vaker €460 op de nota staan. Dat is nog lang geen €500. Zelfs met verdoving en controlefoto haal je de €500 niet. Uitzakken van tanden en kiezen gebeurt alleen als er geen tand of kies tegenover staat. Daarnaast zie ik genoeg mensen voorbij komen waarbij geen tanden en kiezen uitzakken als er geen tegendruk gegeven wordt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:07

Rebel_Jits schreef:
Niet doen nu. Als je geen last hebt, lekker laten zijn. En een goede verzekering voor volgend jaar, zodat je het dan kunt laten doen.

Grote kans dat dit niet gaat werken. Voor aanvullende verzekeringen mogen ze een gezondheidsverklaring vragen en vooral voor de tandarts verzekering moet er door je tandarts een formulier ingevuld worden of er op dit moment geen problemen zijn met je gebit en de meeste tandartsen vullen zo formulier (gelukkig!) naar waarheid in. Evt behandelingen die eraan zitten te komen moeten ook ingevuld worden en worden dan uitgesloten van dekking.

Wortelkanaal behandeling hoeveel dit kost ligt aan zoveel dingen (hoeveel kanalen, of er een speciale microscoop gebruikt moet worden wat voor vulling en hoe groot nodig is)

Groetjes genja

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:09

Daarnaast moest ze zoveel kosten maken om het gebit helemaal ok te krijgen dat geen enkele verzekering waar je zo aangenomen wordt alles vergoed.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:35

Ik heb net deel 2 van mijn wortelkanaalbehandeling achter de rug. Nu alleen nog de kies laten opvullen door de tandarts. Deze afspraak was namelijk bij de endodontoloog.
Hier staat een goed overzicht van alle voorkomende kosten bij een wortelkanaalbehandeling: http://www.detandartsengroep.nl/site/wo ... ing-kosten

Als je alles zo bij elkaar optelt is het een hoop geld. Ik verwacht ook op zo'n 700 euro uit te komen, maar ik vind het behouden van mijn eigen kies meer waard!
De behandeling zelf is mij trouwens alles meegevallen. Ik heb het laten doen zonder verdoving met nog een levende zenuw in 1 van de wortelpunten :')
Bij mij zijn er trouwens in totaal 5 foto's gemaakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:58

De eerste keer kreeg ik net zo n rekening voorgeschoteld (bij mij kwam de pijn ook telkens weer terug) en ik sloeg steil achterover. Gelijk het jaar daarop een tandartsverzekering erbij genomen (waarin wortelkanaalbehandeling zit) en bingo daar was de tweede. Ik liep al een aantal maanden met een bult op mijn kaakbot. weer een ontsteking. mijn advies als je het nog even trekt even laten, neem een goede tandartsverzekering voor 2013 en dan huppa (en even overleggen hier over met je tandarts)