draag jij lenzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:56

Daglenzen zijn wel iets duurder dan maandlenzen (al moet ik in alle eerlijkheid wel zeggen dat ik vrij dure maandlenzen heb), maar bevalt mij persoonlijk erg goed. Geen gedoe met kwijtraken, vloeistof vergeten als ik een keer ergens anders slaap etc.

xJess

Re: draag jij lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:39

Ik heb ook maandlenzen en bewaar ze vaak wel voor de zekerheid. Maar ik heb een soort 'abbonnement' dan betaal je een x aantal bedrag per maand, en kan je onbeperkt vloeistof halen en krijg je kosteloos een nieuwe lens als je er een kwijt bent. Misschien ook wel wat voor je dochter? (ik betaal geloof ik €35 per maand)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:44

Ik bewaar vaak ook mijn lenzen.
Ik heb nu een setje waar ik 3 maanden mee kan doen maar de verkoper zei dat het ook wel 4 maanden kon mits ik ze goed schoonmaak.

Draag ze eigenlijk altijd langer.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:53

Ik bewaar vaak ook mijn lenzen voor het geval mijn nieuwe maand lenzen echt niet lekker zitten (gebeurt weleens) en dan draag ik ze iets langer door. Merk het wel aan het eind van de maand dat ze niet meer lekker kijken, heb nu ook nieuwe lenzen in gedaan aan het begin van de maand maar deze lenzen zitten ook niet fijn (draag deze wel gewoon door).

Ik word er zelf heel erg 'nerveus' van als er iemand aan het kijken is hoe ik mijn lenzen in doe, uit halen vind ik geen probleem en kan ik overal maar het in doen wil ik niemand bij hebben.. Hoe oud is jullie dochter? Ik kreeg ze toen ik 13? was (ben inmiddels 17 en heb mijn lenzen ong 4,5 jaar). Nooit iemand gehad die keek bij het in of uit doen :) (wat ik zelf persoonlijk erg fijn vond). Heb ook weleens gehad dat mijn lens verschoven was naar helemaal de zijkant van mijn oog en toen had ik ze pas := Beetje in paniek maar ik heb een vader met lenzen dus dat scheelt ook al een hoop.

Edit; Ik heb dus maand lenzen, zachte en zijn een beetje blauwig. Heb ook 1x een setje gehad met doorzichtige maar die zie je niet als die vallen := Zo heb ik een poosje moeten zoeken naar 1 lens die op de grond was gevallen (al vallen ze meestal in de wasbak en dat is geen probleem, dan maak ik hem even schoon met vloeistof en zet ik hem daarna weer in als ik ze aan het in doen was natuurlijk :') )

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:11

Of je maandlenzen langer dan een maand kunt dragen scheelt heel erg per persoon.
Sommige mensen hebben veel meer eiwit-afzetting op hun lenzen dan anderen. Ik ben persoonlijk altijd weer blij als ik nieuwe lenzen kan pakken bij een nieuwe maand, voelen een stuk 'soepeler' dan de oude. Ligt er ook aan hoe precies je schoonmaakt denk ik.
Lenzen bewaren mag niet langer dan 6 - 8 dagen in dezelfde vloeistof, daarna moet je de vloeistof verversen. Dus je oude paar een maand bewaren in veel vloeistof is nog steeds niet voldoende (kunnen bacteriën bij komen, als je netjes die vloeistof vervangt zou het misschien kunnen).

Ik wissel trouwens op de 1e van elke maand, omdat ik anders ook bleef vergeten hoe lang het elke keer was. 1e van de maand is moeilijk te vergeten :+

Iedereen is waarschijnlijk wel eens een lens kwijt geraakt, dan doe je maar een andere in en betaal je een keer voor een extra setje. Dat vind ik geen probleem, dat gebeurt vrijwel nooit.
Een bril achter de hand is wel belangrijk, zo heb ik ooit een spontane oogontsteking gehad waardoor ik mijn lenzen echt niet meer in durfde. Dus een week of 2 met bril rond gelopen zodat het tot rust kon komen. Ook draag ik de bril 's avonds, ik knipper te weinig als ik tv kijk 8-)

Mijn manier om een gevallen lens te vinden is 1) vriendlief roepen 2) vriend afwezig? Ik heb een klein sleutelhanger lampje met blauw licht. Als ik met het blauwe licht rondschijn vind ik de lens altijd wel op onze witte wasbak / badkamertegels. Het licht breekt er net anders op. Misschien hebben jullie ook een handig lampje. Probeer een keer uit met een oude lens die je toch weg gaat gooien.

Oja, dat jullie dochter te haastig is met in/uit doen kan misschien juist zijn omdat jullie er op staan te kijken. Zou ik in ieder geval wel doen, hopen dat het maar snel over is want het lijkt me vrij vervelend als iemand er op staat te kijken als je ze nog niet zo lang hebt. Ik kan me de frustratie nog goed voorstellen toen ik ze pas had, soms leken ze echt niet uit mijn oog te willen ^)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:24

NoeskaMoos schreef:
Ik wissel trouwens op de 1e van elke maand, omdat ik anders ook bleef vergeten hoe lang het elke keer was. 1e van de maand is moeilijk te vergeten :+

Ik ging dan alsnog halverwege de maand twijfelen of ik nou wel of niet gewisseld had :')
Geheugen als een zeef hierzo :+

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:33

Hoelang je lensen meekunnen ligt ook aan de kwaliteit van de vloeistof..! Heb weleens per ongeluk lensen 2maanden gedragen (maandlensen) had het beste merk vloeistof. Gebruik nu wat mindere kwaliteit maar wel gewoon goed, dan merk je toch wel dat ze op zijn na een maand

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:39

let op, bij lens "kwijt" zijn kan ie ook achter het oog zitten, als ze pijn voelt aan der oog en je hebt de lens niet meer dan kan ie in die "ruimte" zitten. Dit is heel moeilijk weer terug te schuiven, moet ze met der ogen dicht met een vinger stevig wrijven (achter der oog langs zeg maar) daar gaan je igen behoorlijk van tranen maar dat helpt juist weer bij terug schuiven.

lenzen langer dragen of afwijken van het protocol kan alleen als je er aan gewend bent, ik heb bv al jaaaaren lenzen, heb daglenzen in en doe ze nooit uit, behalve als ik prutjes in mijn ogen krijg of mijn oog pijn gaat doen of wazig gaan worden, dan doe ik die uit en neem weer een nieuwe daglens. zo heb ik voor mezelf al duizende euro's bespaard aan lenzen en lenzenvloeistof, pielen en moeilijk doen. MAAAARRR blijkbaar hebben MIJN ogen daar geen moeite mee.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 18-11-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:42

Wat jij zegt inderdaad speurneus is wel belangrijk, dat jij daar tegen kan. Als ik zoiets zou doen dan kan ik na een week niet meer kijken van de pijn. Ik heb super gevoelige ogen en heb juist speciale lenzen en vloeistof :) Mijn ogen zijn ook niet vochtig genoeg dus soms plakken m'n lenzen letterlijk vast aan mijn oog.. Heel fijn.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:48

Ik krijg iedere maand van pearle netjes op tijd mijn nieuwe lenzen gestuurd en had in het begin hetzelfde probleem als je dochter, wilde te snel zijn en dan lukte het niet.Vond het eng om met mijn vingers in mijn oog te zitten ed.

Ook heb ik een tijdje goedkopere lenzen gehad die ik via internet bestelde, maar daar kon ik 2 weken mee lopen en dan had ik 2 weken ontstoken ogen. Nu iets duurdere lenzen(22 euro per maand) en dat gaat prima. Draag ze volgens mij al meer dan een jaar nonstop(in zodra ik opsta en uit net voor in mijn bed in ga, dus soms wel van 7 uur tot 11 uur of zo) en ik ben heel tevreden.

Dat gehaaste gaat wel over.
En een tip voor kwijtrakende lenzen(die ik nog steeds gebruik) ga goed aan tafel zitten, pak een schone(witte) handdoek, leg die over je schoot en/of de tafel, zet/leg er een spiegel op en da kan er niet veel mis gaan. Mij valt ook nog wel eens een lens, maar dan valt ie op de handdoek en kun je hem gewoon weer pakken :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:52

Ik draag mijn maandlenzen rustig een halve maand langer dan zou moeten, omdat ze pas na 1 à 2 weken lekker gaan zitten. Nu draag ik ook nog de lenzen van oktober en ze zijn nog steeds helder en vrij van jelly's.

Maar je reserve is gewoon een extra (dicht) setje, geen oud setje wat je bewaard hebt.

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:59

Ik lees al dat het heel persoonlijk is. Ik draag nu 2 a 3 jaar lenzen. (Zachte maandlenzen) En ik kan ze gerust 2 maand.. en zelfs langer inhebben. Ik wissel ze ook meestal pas als ik merk dat ik minder/ slechter ga zien.

Allereerst omdat ik gewoon vergeet te wisselen. Als tweede omdat het gewoon goedkoper is.

Ohja.. geen mensen om me heen.. en al helemaal niet in het begin. Werd er zo zenuwachtig van dat hij steeds viel enzo. Rustig even zelf oefenen, dan gaat het vanzelf goed.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:01

Ik heb ook maandlenzen, en die haal je per 6. Haal ze ook gewoon bij de kruidvat in de aanbieding, dus ongeveer 22 euro voor een half jaar lenzen!

Ben laatst wel op controle geweest, maar mijn ogen zagen er erg schoon en rustig uit. Ik heb geen bepaalde wisseldag, al is dat wel erg handig. Heb ze meestal iets langer dan een maand in denk ik.. Idd wanneer ik wat wazig begin te zien

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:35

speurneusc schreef:
let op, bij lens "kwijt" zijn kan ie ook achter het oog zitten, als ze pijn voelt aan der oog en je hebt de lens niet meer dan kan ie in die "ruimte" zitten. Dit is heel moeilijk weer terug te schuiven, moet ze met der ogen dicht met een vinger stevig wrijven (achter der oog langs zeg maar) daar gaan je igen behoorlijk van tranen maar dat helpt juist weer bij terug schuiven.

Een lens kan niet achter je oog komen, hooguit dubbelvouwen of verdwijnen onder je bovenste ooglid.
Ik heb dat nlk eens gehad en twee oogartsen plus mijn opticien zeiden dat hij alleen onder je bovenste ooglid terecht kan komen, maar niet achter je oog. Je krijgt hem daar wel moeilijk weg, ik moest ervoor naar de oogarts. Dit was overigens wel met harde lenzen, die was ik dus na twee weken zat!

Ik zou persoonlijk de lenzen ook niet bewaren als reserve. Er kunnen dan bacteriën bij komen en dat stop je dan weer in je ogen.
Ik zou dan eerder een extra setje lenzen halen en de lenzen inderdaad indoen boven de wasbak.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:42

speurneusc schreef:

lenzen langer dragen of afwijken van het protocol kan alleen als je er aan gewend bent, ik heb bv al jaaaaren lenzen, heb daglenzen in en doe ze nooit uit, behalve als ik prutjes in mijn ogen krijg of mijn oog pijn gaat doen of wazig gaan worden, dan doe ik die uit en neem weer een nieuwe daglens. zo heb ik voor mezelf al duizende euro's bespaard aan lenzen en lenzenvloeistof, pielen en moeilijk doen. MAAAARRR blijkbaar hebben MIJN ogen daar geen moeite mee.

Misschien maar eens terug naar de biologieles? Lenzen kunnen niet achter je oog komen, je oog zit daar namelijk vast...

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:53

Wil jullie toch waarschuwen met het te lang dragen van lenzen die daar niet voor bedoelt zijn. Ik zelf heb daar een fikse ontsteking van gekregen en zie daarom met een kwart van mijn oog niets meer. Ik heb ze enkel 1 nachtje ingehad, op een festival met lenzen in in slaap gevallen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:59

Ik draag mijn lenzen een maand, merk het altijd als ik richting de 'ververs datum' toe ga. Langer in gaat bij mij dus niet door. Ook lenzen bewaren vind ik niet verstandig, de kwaliteit is gewoon niet optimaal meer na een maand.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:02

demo_love schreef:
speurneusc schreef:

Misschien maar eens terug naar de biologieles? Lenzen kunnen niet achter je oog komen, je oog zit daar namelijk vast...

was ook maar een manier om het uit te leggen zeg pfffffff boktmanier weer om door te zeveren
waar begint de achterkant van een oog???? dat jullie daar niet mee gekomen zijn...

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:17

Ik knikker na een maand met veel plezier mijn lenzen in de prullenbak, mooi niet dat ik ze ga bewaren hoor. Dat vind ik echt onhygienisch en niet prettig :) Ik koop lenzen in setjes van 6, dus heb voor een half jaar dan voldoende lenzen. Als ik er 1 kwijtraak en hem niet meer kan vinden pak ik mooi een nieuwe :)

Ik ben nog nooit een lens kwijtgeraakt dat hij nog op m'n oog zat, trouwens :n ik heb wel vaak bij indoen/uitdoen dat hij valt voor ik het door heb en dan heel verbaasd in een leeg oog zit te porren inderdaad :') en die krengen zijn niet altijd zo makkelijk weer te vinden :)) Ik vertrouw mijn lensuithaalkunsten wel dusdanig dat ik weet dat als het niet snel lukt, ik even moet checken of hij überhaupt nog wel op mijn oog zit :) is misschien in het begin een wat minder intuitieve reactie...

Ik zou gewoon zorgen extra setjes achter de hand te hebben dus :j

Ik kan overigens nu prima lenzen in- en uitdoen als iemand me op m'n vingers kijkt, maar toen ik ze net kreeg (11 of 12 ofzo was ik toen) écht niet! Ik kreeg het bij de opticien niet voor elkaar dus heb ze toen mee naar huis genomen en ben uit het zicht van m'n ouders ermee gaan zitten, toen pas lukte het. Het is best heel spannend in het begin!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:59

speurneusc schreef:
demo_love schreef:

was ook maar een manier om het uit te leggen zeg pfffffff boktmanier weer om door te zeveren
waar begint de achterkant van een oog???? dat jullie daar niet mee gekomen zijn...

Je zegt duidelijk achter het oog. Wat bedoel je dan?
Er is nlk een fabel dat de lens achter het oog kan komen.. Maar een lens kan niet voorbij de bovenkant van je bovenste ooglid.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:02

ik ben nu (net ) 14 en heb sinds mijn 11e lenzen
bij mij is het altijd goed gegaan, ik smokkel ook
af en toe wel wat met die maand, laatst ook had
werkweek hoorde eigenlijk die week nieuwe lenzen
in te doen maar omdat we veel op het strand bezig
waren (we waren op ameland) heb ik wel een paar
nieuwe lenzen meegenomen voor de zekerheid en
dus na die week me ''nieuwe'' lenzenweek gestart

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:37

waar begint de achterkant van een oog???? dat jullie daar niet mee gekomen zijn...[/quote]
Er is nlk een fabel dat de lens achter het oog kan komen.. Maar een lens kan niet voorbij de bovenkant van je bovenste ooglid.[/quote]

overal in je oog dus waar je hem niet kan zien en er niet meer door kunt kijken zo goed????

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:48

Lenzen, da's het makkelijkste wat ze hebben uitgevonden vind ik!
Ik heb wel een keer gehad dan m'n lens helemaal achter in mijn oog dubbel zat geplooid. Dat was even wroeten en niet fijn, maar op den duur weet je ook hoe hard je in je oog kan wrijven.
Zo snel raak je je lens niet kwijt, want ik was een keer zwemmen en deed heel per ongeluk mijn ogen open onder water (was wel 1 seconde ofzo) en ik had ze nog gewoon in.
Ik ben heel voorzichtig dat ik ze niet kwijt doe, maar qua gebruik ben ik wel wat lakser: elke dag reinigen met je vingertoppen doe ik niet, toen 2 ogen nog gelijk waren qua sterkte de ene dag de lens in het ene oog, de andere dag zat hij in mijn andere oog. Nooit problemen mee gehad.
Ik vind het wel belangrijk dat je naast lenzen ook een goeie bril hebt, die je ook graag opzet, zodat je ogen ook zuurstof krijgen, want alleen nachtrust is ook niet verluchten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:49

speurneusc schreef:

Er is nlk een fabel dat de lens achter het oog kan komen.. Maar een lens kan niet voorbij de bovenkant van je bovenste ooglid.

overal in je oog dus waar je hem niet kan zien en er niet meer door kunt kijken zo goed????

Uhm, nee niet echt. Dat voel je namelijk echt wel en meestal schuift hij vanzelf terug voor de pupil als je voldoende knippert. Ik vind het alleen geen goed idee dat je verkeerde informatie op een topic zet. Zeker niet omdat het om een zoekgeraakte lens bij een kindje ging. Je zou toch ook niet willen dat jouw informatie geloofd werd en er paniek uitbreekt dat die lens achter het oog terecht is gekomen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:01

demo_love schreef:
speurneusc schreef:

Uhm, nee niet echt. Dat voel je namelijk echt wel en meestal schuift hij vanzelf terug voor de pupil als je voldoende knippert. Ik vind het alleen geen goed idee dat je verkeerde informatie op een topic zet. Zeker niet omdat het om een zoekgeraakte lens bij een kindje ging. Je zou toch ook niet willen dat jouw informatie geloofd werd en er paniek uitbreekt dat die lens achter het oog terecht is gekomen?

Kun je misschien even aan de toon van je berichtje denken? Ik word erg onprettig hiervan.

Verder betekend het niet dat jou beleving de waarheid is, ik ben mijn lens wel eens kwijt geweest in mijn oog zonder hem nog te zien of voelen, na flink wrijven konden we een hoekje zien en m pakken.