Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je last van je onderrug? (vul het antwoord in dat het meest bij jou situatie in de buurt komt)

1. Nee.
252 (45%)
2. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is onbekend.
74 (13%)
3. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is bekend maar heeft niets met paardrijden te maken.
78 (14%)
4. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik mij ernstig heb verwond (bijvoorbeeld een breuk).
31 (5%)
5. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor behandeld.
12 (2%)
6. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor niet behandeld.
14 (2%)
7. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor behandeld.
7 (1%)
8. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor niet behandeld.
35 (6%)
9. Anders, namelijk… (graag een pb of post).
46 (8%)

Totaal aantal stemmen: 549

eline1991

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:40

Hahaha! Hier nog een student fysiotherapie die bezig is met een minor naar ruiters met rugklachten!
Succes!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:52

Ik heb op nummer 9 gestemd, heb af en toe wel rugpijn maar denk niet dat dit veel met paardrijden te maken heeft.

Bij mij is het meer als ik een langere periode weinig beweeg (bijvoorbeeld als ik veel thuis zit te leren door tentamens).
Wel krijg ik in die periodes dat ik last heb van mn rug er meer last van als ik op bepaalde paarden rijd en op andere paarden
heb ik er helemaal geen last van.

C10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 13:21

eline1991 schreef:
Hahaha! Hier nog een student fysiotherapie die bezig is met een minor naar ruiters met rugklachten!
Succes!

Wat leuk! Dan heb je misschien ook veel aan dit topic. Jij ook succes!

C10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 13:22

Hartstikke fijn dat er zoveel mensen stemmen en reageren. Bedankt allemaal!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:30

Ik heb ook anders ingevuld.
Heb tijdens bepaalde inspanningen, dus ook tijdens/ na het rijden wel last van mijn rug vanwege wat lichamelijke afwijkingen. Ken de oorzaak ervan, maar wordt niet behandeld. Wel veel in fysiotherapie gezeten, maar ik had er niet echt baat bij naar mijn idee.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:36

Ik kreeg erge last van mijn onderrug omdat mijn zadel helemaal niet bij mij paste.
Ander zadel aangeschaft en rug behandelt door de fysio, nu is alles weer goed!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:40

Ik heb altijd last van mijn onderrug,
Dit komt door een val, en het is nooit meer weg gegaan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:42

Ik heb 9 aangeklikt, aangezien ik soms wel echt pijn heb in mijn onderrug maar niet specifiek na het rijden of op een ander moment.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:51

Ik heb ook gekozen voor optie 9. Na volledig hersteld te zijn van een lage rugblessure ben ik van mijn paard gevallen en is de blessure teruggekomen. Ik heb lang niet altijd last, ik denk dat het 50/50 is. Als ik last heb, heb ik last met rijden.

Jamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:31

ik heb op optie 7 gestemd.
ik heb van mezelf al zwakke banden en doordat m'n paard 2 1/2 maand geleden ging bokken is mijn linkerheup verkeerd geschoten en staat ie scheef. doordat mijn heup dus scheef staat kreeg ik pijn in mijn onderrug tijdens het zitten en als ik in een zadel zit dat mij niet goed ondersteund.
ik loop nu 2 maand bij de fysio en het gaat steeds beter. :)
tijdens het rijden wordt het steeds minder en ik heb er na die tijd ook niet veel last meer van. in het zadel van m'n paarden heb ik er totaal geen last van, op een paar manege zadels ook niet en op de rest nog wel.

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:43

Ik heb vijf jaar terug tijdens het lichtrijden een pijnscheut in mn onderrug gekregen. Gevolg: pijn in de onderrug uitstralend naar linker been. Compleet vast. Echter zei de fysio dat dit met iedere beweging had kunnen gebeuren. Oplossing: op een stabiel paard gewoon gaan paardrijden! Om spieren in de rug weer sterk te maken.
Nu kan ik eigenlijk geen week zonder rijden. Komt de pijn weer terug. Typisch toch...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:51

nr 3 , komt door 3 hernia's die ik opgelopen heb door het zware werk in de glastuinbouw wat ik 10 jaar heb gedaan.

Paardrijden doe ik nog sporadisch maar hoop een goede instructeur te kunnen vinden die mij van mijn scheve houding af kan helpen. Als dat lukt ben ik er voor 75% van overtuigd dat ik weer kan rijden op een gangenpaardje.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:53

Ik heb een 3. Er zit een knobbel naast mijn ruggegraad (richting heup) die een spier klem zet. Daardoor zet ik nog meer spieren vast, en omdat ik instabiele nek en ribben heb is dat een hele leuke combinatie :+ Ik loop dus standaard bij de fysio.

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:56

Ik heb op anders gestemd. Ik heb er soms last van. Ben vorig jaar toen het glad was op een betonplaat onder ruit gegaan en daar heb ik best lang last van gehad. Nu is het heel af en toen nog.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:07

Ik heb optie drie gestemd. Ik heb spina bifida occulta en de adviezen van artsen wat betreft paardrijden waren heel uiteenlopend van "beter nooit meer" tot "heel goed voor je".

Mijn ervaring is dat het erg wisselt. Periodes zonder klachten wisselen met periodes met klachten. Somst versterkt het paardrijden de pijn. Soms verzacht het de pijn. Ik heb geleerd om goed naar mijn lichaam te luisteren en mijn grenzen te accepteren.

Edit: zonder eigen paard, als manegeruiter, zou dit veel moeilijker zijn omdat je dan toch meer op lessen en aanwijzingen door de instrukteur bent aangewezen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:11

Ik heb "nee" ingevuld. Ik train heel bewust mijn buikspieren zodat ik niet ga compenseren in mijn onderrug. Een paar jaar terug had ik heel erg last van pijn in mijn onderrug en nadat ik ben gaan trainen is dit weg gegaan.

Ik rij bijna elke dag minstens twee paarden. Max is 5 of 6 per dag. Eén dag rijd ik niet.

Succes met je scriptie!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:18

Als ik je een onderzoekstip mag geven. Verzamel meer informatie. Door alleen deze vraag weet je namelijk helemaal niks over de representativiteit van de cijfers en heb je er eigenlijk niks aan. Als je geslacht, leeftijd, aanwezigheid andere fysieke klachten (en mogelijk nog wat andere dingen, ik zit niet zo goed in dit specifieke onderzoeksveld) ook uitvraagt kun je ineens veel meer met je cijfers. En ik vermoed dat er best veel mensen zijn die een korte enquête voor je willen invullen.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:20

Nummer 9, anders namelijk; ja ik heb pijn in mijn onderrug maar dit is juist minder na het paardrijden! Omdat ik dan recht op zit, als ik niet paardrij heb ik moeite met mijn rug recht houden.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:22

Hier een 'optie 9' stemmer.

Niet zozeer echt pijn in mijn onderrug, maar heel snel een zeurend en irriterend gevoel. Op zo'n moment wil ik écht niets anders dan in bed liggen en mezelf oprollen tot een balletje, hierdoor bol ik mijn rug dan.. Oorzaak onbekend.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:34

Ik heb voor optie 9 gestemd, heb al zeker 20 jaar last van lage rugpijn en loop er van tijd tot tijd mee bij de fysiotherapeut. De oorspronkelijke oorzaak is waarschijnlijk overbelasting op het werk (o.a. zware kabels trekken in lastige posities, waardoor je geen behoorlijke houding kan aannemen en die door de posities niet machinaal getrokken kunnen worden, toen tenminste niet) geweest in combinatie met een van nature slechte houding. Paardrijden maakt het niet erger of minder erg, heb er bij het rijden ook niet zoveel (extra) last van dat het opvalt. En als ik een periode niet rij maakt dat voor de rugklachten ook niet uit.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:05

ik heb op nummer 5 gestemd.

overigens loop ik er al vanaf me 15e mee.

dus al 13 jaar is dat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:08

optie 1. maar, ik rij wel western (reining, wedstrijdgericht). wellicht heeft de soort rijden ook invloed?
ik heb eerder last van het midden van mij rug.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:18

Ik heb sinds mijn 14de last van mijn onderrug na een val van mijn paard. Aan de buitenkant was echter niets te zien daarna. 2 jaar na het ongeluk had ik elke dag last van mijn rug. Toen naar de arts gegaan, foto's laten maken, daaruit bleek dat ik verschoven wervels had. Deze zijn door een manuele therapeut terug gezet, maar ik heb nog steeds bijna elke dag last van mijn rug. Ik word hiervoor niet behaneld aangezien mijn fysiotherapeut zegt dat er weinig aan te doen is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:16

RUI-->MW

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:20

Op wat voor zadel ik ook rij, tot nu toe (klopt af op stukje hout) nog nooit rugklachten gehad! Wel eens in mn benen/enkels door het kort zitten bijvoorbeeld.