Hoe laat je spanning los?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:13

LadyMadonna schreef:
Waar ik bang voor ben is trouwens vrij simpel: dingen die ik niet kan controleren... Hmm, wat mars zegt dus ;)

Dat heb ik ook. Ik zit bijvoorbeeld niet graag bij iemand anders in de auto. Ik wil zelf het stuur in handen hebben. Een vliegreis? Geen denken aan! Dan ben je echt overgeleverd aan de goden. En zo zijn er nog een aantal dingetjes. Maar sinds ik me heb voorgenomen om me niet meer te laten leiden door die angstgevoelens gaat het al beter. Als ik toe zou geven aan al mijn "angsten" dan kom ik over een jaar de deur niet meer uit bij wijze van spreken en daar bedank ik voor. Ik MOET van mezelf soms dingen doen die ik spannend of eng vind. Ik denk overal ook veel te veel over na. Zie hele films (lees doemscenarios) voorbij komen. Eind van het liedje is dat het nooit zo loopt als ik bedacht had, gelukkig.
Het helpt mij om zo nuchter mogelijk tegen dingen aan te kijken en me af te vragen waarom het zo erg zou zijn om de controle te verliezen? Wat is het ergste dat me dan zou kunnen overkomen? En negen van de tien keer blijkt het allemaal mee te vallen.
Dit lukt me niet in iedere situatie hoor, maar uiteindelijk kom ik wel waar ik zijn moet.

Amaryllis

Re: Hoe laat je spanning los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 03:11

Ik heb vergelijkbare problemen gehad in het verleden die ik heb "overwonnen" met cognitieve gedragstherapie. Ik denk dat dit hier heel goed bij past en laagdrempeliger is dan ret en emdr.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 03:37

Akke_sSpring schreef:
Ik heb er wel eens last van met buitenrijden en ga dan kinderliedjes zingen. Zo moet ik wel mijn ademhaling aanpassen omdat ik anders niet meer kan zingen en op de tekst letten en creatief aanpassen scheelt ook stress in je hoofd. In de bak heb ik er gelukkig geen last van. Voor diegene die er nog wel last van hebben, heel vervelend :(:) Succes!

Inderdaad zingen helpt!
Denk aan de stotteraar die tijdens het zingen niet stotterde, en dus ontspannen is!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:08

ik heb vorig ook een tijd last gehad van spanning en ben daarvoor een aantal keren naar PMT geweest.
http://www.therapiehulp.nl/therapie/psy ... e-therapie
Dit was individueel en wordt aangeboden bij de sportschool. Ik ben daar toen naar doorverwezen door de fysio, waar ik was vanwege het trillen van mijn benen, waar ik bij spanning lasg van had.
Ik kreeg ook de tip om voor het slapen gaan de volgende ontspanningsoefeningen te doen:
https://www.ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen/
Even op mp3-zetten en dan met oortjes in de oefeningen in bed doen.
Hdt heeft allemaal goed geholpen en ik kan nu veel beter met spannende dingen omgaan.
Dus wellicht is PMT ook iets voor je? Het wordt vergoed door de aanvullende zorgverzekering.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:27

Ik zou je hetzelfde advies willen geven als nachtlampje. Haptonomie heeft voor mij ook erg goed gewerkt. Daarbij zou ik je dit adres aan willen raden: www.zefanjacoaching.nl Zij werkt met haptonomie, touch of matrix (zie website) en is daarnaast ook instructrice. Ze kan je dus zowel met als zonder paard hierin begeleiden. Ze biedt specifieke trainingstrajecten aan om je probleem op te lossen. Je hoeft daardoor niet definitief te veranderen van instructrice maar kunt het zien als een tijdelijk iets, tot je probleem opgelost is.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:11

Wat ik als tip mee kan geven
- handen op borst en buik, en dan door neus in ademen en door mond weer uit , hierbij echt letten op je ademhaling en alleen daarop.
- Wat voor mij werkt is; dingen beschrijven bijvoorbeeld die je ziet.
Voorbeeld:
Ik zit in een stoel, de stoel is hard, daar loopt een man hij heeft dit en dit aan... etc

Klinkt misschien heel stom maar hierdoor raak je afgeleid van hetgene
(wordt ook gebruikt bij verslavingen als je de drang naar... hebt)