Hoe houden jullie je warm in de winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Re: Hoe houden jullie je warm in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:11

Wauw vooral veel laagjes bij iedereen!
Mijn grootste probleem is mijn handen en voeten, die krijg ik niet warm..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:20

@Miekemuis_ dat heb ik ook ja.. Voeten doe ik nu buiten het rijden om met thermolaarzen en steeds dikkere sokken/maillots/panty's etc, en met rijden ook dikke sokken en een boterhamzakje om mijn voet om de warmte vast te houden. Wat betreft handen heb ik fleece handschoenen van HV Polo voor het rijden, maar ben nog op zoek naar echt warme handschoenen voor op stal.

Wil ook nog heel graag een Kingsland (of eventueel ander merk) Bomber jack voor van de winter, maar dat kan ik nu even niet betalen :+

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:23

NienkeV1994 schreef:
@Miekemuis_ dat heb ik ook ja.. Voeten doe ik nu buiten het rijden om met thermolaarzen en steeds dikkere sokken/maillots/panty's etc, en met rijden ook dikke sokken en een boterhamzakje om mijn voet om de warmte vast te houden. Wat betreft handen heb ik fleece handschoenen van HV Polo voor het rijden, maar ben nog op zoek naar echt warme handschoenen voor op stal.

Wil ook nog heel graag een Kingsland (of eventueel ander merk) Bomber jack voor van de winter, maar dat kan ik nu even niet betalen :+

Die kingslands zijn super, maar als je ze 1 keer in de wasmachine steekt heb je nog de helft qua warmte.. Dan voor mij liever een goedkopere hoor. Heb ook net een spooks bodywarmer bestelt, omdat ik een dikke jas toch onhandig vind met rijden...

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:29

Ik rijd op dit moment niet zo intensief, en vooral buiten, dan is de dikke winterjas van Fouganza die ik nu heb wel lekker warm, maar om echt intensief mee te rijden heb ik daar inderdaad ook niet genoeg bewegingsvrijheid mee.. Had verwacht dat dat bij KL minder zou zijn, maar dat valt dus tegen :')

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:48

Rondom de stallen:
Skibroek over mn gewone broek
Zelfgebreide sokken
Gevoerde laarzen
Werkjas (zo'n blauw stratenmakers/bouwvakkersding) met evt nog een dik vest eronder
Sjaal+muts
Snowboardhandschoenen

De skibroek trek ik eigenlijk al aan zodra mn benen koud worden, anders weet ik van mezelf dat ik het voeren af ga raffelen ^^

Op het paard:
Legging onder rijbroek
Zelfgebreide sokken
Bouwvakkersjas, evt met vest eronder
Winterrijhandschoenen van harry's horse

En eigenlijk heb ik het sinds ik mn eigen sokken maak nooit meer echt koud :D

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:21

Geitenwollensokken en waterdichte laarzen/schoenen. Het middel tegen koude voeten. Ik draag mijn wollen sokken wel over mijn paardrijsokken anders wordt ik gek van de kriebel.
Handschoen met schapenvacht zijn ook fantastisch tegen koude handen, maar alleen in het werk. niet om mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:36

Ik heb meestal gewoon een maillot onder m'n rijbroek en als het écht heel koud is (denk sneeuw, vrieskou) en ik dus eigenlijk niet zo veel kon doen op stal behalve voeren/mesten een skibroek of dikke joggingbroek er overheen. Thermohandschoenen, dikke trui met een dikke jas erover en dan overleef je het meestal wel toch? Muts over je kop tegen koude oren en gaan met die banaan!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:37

Warmte moet voor een deel ook van binnen komen. Zorg er dus voor dat je goed slaapt, want vermoeidheid zorgt ook voor een kouwelijk gevoel. Ook merk ik dat op regelmatige basis flink sporten helpt bij het warmhouden van mijn lichaam. Misschien door de verbranding? Het werkt bij mij altijd wat langer door. :)
Goed en gezond eten, vooral veel soep, werkt bij mij ook.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:40

Plien91 schreef:
Laagjes!

's Winters een legging onder mijn spijkerbroek, of als ik een rokje draag twee leggings over elkaar heen. Twee paar sokken, extra truitje, beenwarmers, muts op, leren handschoenen aan en ik kom redelijk goed de kou door :brr:

Logisch :') als het ijskoud is gewoon een rokje aantrekken :j

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:47

Ik heb veel mazzel; mijn ouders hebben een outdoor store. Vorig jaar heb ik een mega dikke schaapswollen trui gehad met fleecevoering en die is toch een partijtje warm :D . Die trek ik dan onder mijn winterjas aan of mijn lange regenjas (zo'n waxjas model zonder wax, ook uit die winkel). Verder trek ik maillots aan onder mijn broeken en skisokken. Bij vriestemperaturen trek ik thinsulate handschoentjes onder mijn gewone aan en als het echt te gek word komen de skihandschoenen uit de kast :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:48

Oh, en als kerstcadeautje heb ik van die handenwarmertjes gekregen. Heerlijk een in iedere zak!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:21

Miekemuis_ schreef:

Herkenbaar...!

Mijn ervaring: chaps om. Kennelijk verlies ik vrij veel warmte in mijn onderbenen. Aan de voeten "goede wandelschoenen" en thermosokken.

Verder ben ik ook van de laagjes: thermoshirt over mijn Tshirt; goretex jas er overheen en als dat iet genoeg is nog een fleescejas daar weer overheen. (Goretex is alleen maar warm, als je aan het werk bent. Als je stilzit. staat, word je alsnog koud.)
Als ik 10 km tegen de gure noordenwind in fiets, heb ik 5 lagen aan: tshirt, thermoshirt, fleecetrui, goretex jas, fleecejas. Doorgaans is dat wel genoeg.

Mbt. warmte van binnenuit: ik ben anders gaan eten, dit jaar. (Meer nadruk op eiwit en vet, minder koolhydraten.) - En ik merk, dat mijn lichaam goed aan vetverbranding doet. Ik val af, maar met ;) minder speklagen heb ik het toch minder koud dan vroeger.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:33

Minder volume om warm te houden, zal ook schelen, ja. Ik sta wel te kijken dat je minder koolhydraten bent gaan eten en dat dat je niet kouwelijker maakt. Ik merk namelijk dat twee bruine boterhammen me warm maken, warmer dan een ei met een bak kwark bijvoorbeeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:30

dejavu schreef:
Minder volume om warm te houden, zal ook schelen, ja.

Hm - traditioneel geldt, dat speklagen isoleren en op zich is dat denk ik ook wel waar. Maar een isolatie met weinig verbrandingskracht van binnen, dat werkt ook niet echt.
dejavu schreef:
Ik sta wel te kijken dat je minder koolhydraten bent gaan eten en dat dat je niet kouwelijker maakt. Ik merk namelijk dat twee bruine boterhammen me warm maken, warmer dan een ei met een bak kwark bijvoorbeeld.
;) hangt wellicht ook of, van of je dat ei warm eet...

Maar: ik heb me vooral toegelegd, op een betere vetverbranding. (Ieder mens hoort dat te kunnen, maar daarvoor ''moet'' je ook volwaardig eten, als je te weinig carnitine, vitamine B, zink, ijzer of magnesium in je lijf hebt, lukt het niet.)

En ik ben blij, dat dat werkt. Verder eet is vrijwel alleen plantaardige eiwitten, daar zit wellicht ook nog weer een verschil in.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:19

Miekemuis_ schreef:

Je hebt verwarmende handcreme.
Verder is het natuurlijk ook gewenning. Ik ben de hele dag tussen de paarden aan het werk. Maar als je een kantoorbaan hebt en de hele dag in een warme ruimte zit, dan is de overgang naar de kou natuurlijk lastiger.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:30

Hier is het als het écht winter is (dus overdag vriest):
-thermo-onderkleding (broek en shirt)
-kniekousen met daarover skisokken
-warm shirt, fleecevest, winterjas
-wantschoenen (soms heb je 'blote' vingers nodig) en anders wollen rijhandschoentjes
-Unox muts
-wollen sjaal van oma :)
-handwarmer in de jaszak voor op de terugweg
-thermolaarzen

En als we gaan sleeën, is een dikke thermo-overbroek ook van de partij.

Ik heb het hiermee bij een dagtemperatuur van -17 vaker warm dan koud.
Maar het is inderdaad ook een stuk gewenning. Als je niet vaak buiten bent (of niet voor langere tijd) dan heb je het veel sneller koud dan wanneer je wel vaker buiten bent.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:30

Thermo legging, daarover rijbroek. Op de wagen nog schootkleed water en winddicht.
Thermoshirt. Nog wat laagjes. Lekkere dikke jas. Sjaal. Cap.
Thermo sokken en lekkere dikke warme laarzen

Verwarmde handsschoenen <3

Ik krijg 't deze winter niet koud :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:51

Verwarmde handschoenen? Hoe werkt dat en waar koop je die? :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:54

Ik heb vandaag een water- en winddichte fleecegevoerde jas gekocht, en wat een topding! Ik liep gister in drie vesten echt gigantisch te kleumen, maar vandaag een vest aan met daarover m'n jas, heeeerlijk. Heb de jas ook express drie maten te groot gekocht zodat ik er met bijv -10 nog drie of vier vesten onder kan dragen. Jas is zelf erg licht dus helemaal niet oncomfortabel. Ik kijk gelukkig al iets positiever tegen de winter aan nu :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:02

Carmenxoxo schreef:
Helpt de thermoskleding van de action ?

JA! :D

Is dat waar van gewassen kingsland jassen? Ik heb er twee van een jaar oud die flink vaak gewassen zijn en ik loop nu inderdaad al te kleumen. Dacht dat het aan mij lag!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:26

Piekosjj schreef:
Ik heb vandaag een water- en winddichte fleecegevoerde jas gekocht, en wat een topding! Ik liep gister in drie vesten echt gigantisch te kleumen, maar vandaag een vest aan met daarover m'n jas, heeeerlijk. Heb de jas ook express drie maten te groot gekocht zodat ik er met bijv -10 nog drie of vier vesten onder kan dragen. Jas is zelf erg licht dus helemaal niet oncomfortabel. Ik kijk gelukkig al iets positiever tegen de winter aan nu :D

Waar heb je deze vandaan? Zoek ook nog zo'n jas!
En verwarmde handschoenen?! Klinkt ideaal.
Ik heb een kipwarm rijbroek aangeschaft, lekker water en winddicht en bij extreme kou doe ik er een heerlijke thermo legging onder of een pyamabroek, haha. :+:

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:01

Piekosjj schreef:

Wat voor een jas is het precies? Merk?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:09

Het merk is Mountain Peak, voor maar 50 euro bij de Scapino :):) Had nog bij Perry en andere sportwinkels gekeken, maar daar begon alles bij 80 euro, en ik heb zelfs een jas gezien van 250, dat werd me toch iets te duur :+ Jas is hier te vinden :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:12

Thermo legging van de action, rijbroek erover, lange paardrijsokken, fluffy sokken, warme en waterdichte(hele lelijke en lompe dingen maar wel warm!) schoenen van Decathlon, een dikke warme, water- en winddichte jas van Decathlon, dikke muts, dikke handschoenen en een heerlijke HEMA sjaal :j

En als het echt koud is als ik ga rijden ook nog oorwarmers onder mijn cap :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:16

Piekosjj schreef:
Het merk is Mountain Peak, voor maar 50 euro bij de Scapino :):) Had nog bij Perry en andere sportwinkels gekeken, maar daar begon alles bij 80 euro, en ik heb zelfs een jas gezien van 250, dat werd me toch iets te duur :+ Jas is hier te vinden :)

Dank je!!