Anorexia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb ik anorexia?

Nee
50 (80%)
Ja
3 (4%)
Je zit op het randje
9 (14%)

Totaal aantal stemmen: 62

Kwanyin

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:43

Hoogstwaarschijnlijk heb je geen 'anorexia'. Maar als je echt maar zo weinig eet als je zegt, begrijp ik wel dat je omgeving bezorgt is om je. Ben je daar bewust mee bezig of kan je echt niet veel op? Snoep je wel eens?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:48

Jans schreef:
Je kan het ook zien als "ze zijn allemaal jaloers op jouw slanke bouw" :j

Nou nee hoor. Ik denk eerder dat het écht bezorgdheid is en dat ze dat proberen te 'testen' door zulke opmerkingen te maken. Door te zeggen ze zullen wel jaloers zijn geef je aan dat deze bouw oké is, het ideaalbeeld is of dat men vooral moet proberen dit zo vast te houden. Dat laatste zal onmogelijk zijn, de andere twee zijn zeker geen feiten :) Iedereen is uniek, dus een Sidonia-look of met een beetje vet om je middel. Het kan zomaar genetisch bepaald zijn. En zolang er geen te voorstaat is er weinig mis mee.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:49

Ik ben ook altijd aan de magere kant geweest, ook hoor ik regelmatig zulke opmerkingen, vooral vroeger op school. (Dit zijn vaak de meisjes die zelf wat molliger zijn! dus denk dat het zeker wel jaloezie is)
Ik probeer altijd zo veel mogelijk te eten, zeker bij ontbijt!
dus probeer ook meer te eten, want het is niet veel wat je eet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:50

Ja duh.. tuurlijk zijn die molliger dan jij :)) Maar dat is dan ook weer niet zo moeilijk als je dat vergelijkt met iemand die erg mager is. ;) Dan is alles 'mollig', maar het zou zomaar kunnen zijn dat zij op de weegschaal staan en gewoon (ook) een goed gewicht hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:56

Je eet erg weinig? Wat is de reden ervan dan je er nu al zo bewust mee bezig bent. Je bent dertien en je zou gewoon moeten eten en af en toe snoepen en niet nu a hard nadenken of je niet teveel eet. Zeker met je gewicht zou je normaal moeten eten en niet al bang zijn te dik te worden.

Wat betreft je gewicht nee dan ben je niet te dun. Daarnaast zoals al gezegd anorexia is een ziekte, niet gewoon dun zijn. Maar als je nu al bewust veel te weinig eet en eigenlijk niet snoept uit angst dik te worden hang je op de rand van de ontwikkeling van een eetstoornis lijkt het.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:59

Kijk eens op www.proud2bme.nl . Je eet namelijk echt veel te weinig, ik wil niet zeggen dat dat meteen betekent dat je anorexia hebt, maar misschien herken je jezelf in een van de verhalen die op die site staan.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 13:09

Dat je op je dertiende dun bent is helemaal niet raar. De ene krijgt al vroeg meer vorm, de andere blijft nog een paar jaar een spriet. Niet teveel van aantrekken. :) Zolang je gewoon genoeg en gezond eet (en daar past ook best eens een uitspatting bij) is er niks om je zorgen over te maken.
[/quote]

Ik let er wel op wat ik eet, niet dat ik 5 donuts ofzo achterelkaar eet.
's ochtends eet ik 1 broodje, 's middags een cracker en 's avonds aardappelen ofzo.
Tussendoor wel eens een dropje[/quote]

Als ik eerlijk mag zijn is dit niet helemaal een gezond eetpatroon voor een 13 jarige in mijn ogen. Helemaal niet als je in de groei bent. Ik denk niet dat je anorexia hebt, tenzij je bewust zo weinig eet. Voor iemand van jouw leeftijd zou het beter zijn 's ochtends 2 boterhammen te eten en 's middags 3 boterhammen. Doe je ook altijd goed beleg en boter op je brood?[/quote]

Meer krijg ik niet op, dan word ik misselijk. Ik doe boter op mn brood en meestal kaas

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 13:11

Maaike162 schreef:
Kijk eens op http://www.proud2bme.nl . Je eet namelijk echt veel te weinig, ik wil niet zeggen dat dat meteen betekent dat je anorexia hebt, maar misschien herken je jezelf in een van de verhalen die op die site staan.

Oke, ik zal eens even kijken!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:17

Sammie schreef:
Jans schreef:
Je kan het ook zien als "ze zijn allemaal jaloers op jouw slanke bouw" :j

Nou nee hoor. Ik denk eerder dat het écht bezorgdheid is en dat ze dat proberen te 'testen' door zulke opmerkingen te maken. Door te zeggen ze zullen wel jaloers zijn geef je aan dat deze bouw oké is, het ideaalbeeld is of dat men vooral moet proberen dit zo vast te houden. Dat laatste zal onmogelijk zijn, de andere twee zijn zeker geen feiten :) Iedereen is uniek, dus een Sidonia-look of met een beetje vet om je middel. Het kan zomaar genetisch bepaald zijn. En zolang er geen te voorstaat is er weinig mis mee.

Ik denk dat we op dezelfde lijn zitten maar ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Het kan aardig bedoeld zijn om je bezorgd te maken om iemands gewicht en wat iemand eet, maar als iemand zelf aangeeft goed in z'n vel te zitten en geen honger te hebben, komt er i.m.o. een punt dat je je gewoon niet met andermans zaken moet bemoeien. Om constant te horen dat je meer moet eten, terwijl je je zelf gewoon prima voelt, geeft nl de boodschap dat je niet oké bent zoals je bent, en dat kan, vooral in de puberteit, funest zijn voor je zelfvertrouwen. Bouwen verschillen nu eenmaal, of dat nu dikker of dunner dan "gemiddeld" is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:22

Ook dat ben ik met je eens. Mijn opmerking was idd niet bedoeld om dat soort reacties 'goed' te keuren. Je kan nl. ook iemand op zo'n manier iets aanpraten of onzeker maken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:46

Als je misselijk wordt van méér dan 1 boterham of cracker dan zou ik eens een afspraak maken bij de huisarts. Dat is niet goed namelijk. De huisarts kan dan samen met jou bekijken of die misselijkheid komt omdat er fysiek iets mis is, of omdat je gewoon gewend bent aan héle kleine porties. In het tweede geval zul je langzaam moeten opbouwen, dus bijvoorbeeld beginnen met anderhalve boterham i.p.v ééntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:53

Ik kan 's ochtends ook niet meer wegkrijgen dan 1 boterham / cracker. Daarom neem ik altijd voor een uurtje later (9 uur) nog een boterhammetje mee. Misschien is dat een idee TS? Dat je op school tussen twee lessen door gewoon nog een boterham pakt :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:56

xAmigo schreef:
maar als iemand zelf aangeeft goed in z'n vel te zitten en geen honger te hebben,

Maar goed in je vel zitten en geen honger hebben wil niet automatisch zeggen dat je voldoende eet. Iemand met anorexia voelt zich ook goed als ze afvalt en heeft ook geen honger. Geen honger hebben kan je perfect aanleren door jezelf een tijdlang op een zeer streng dieet te dwingen. Eens je maag gekrompen is heb je inderdaad geen honger meer na het eten van het kleinste hapje, maar gezond is het allesbehalve en wel degelijk een reden voor de omgeving om de alarmklokken te luiden.

Als TS haar lichaam op een sneetje brood en een cracker prima op gewicht kan houden dan is er niks aan de hand. Maar als ze daadwerkelijk zo weinig eet en dan ook nog zou afvallen, dan klopt er toch iets niet. Dus dan is de vraag welke van de twee voor TS geldt, en als mensen zien dat ze magerder is geworden kan ik prima begrijpen dat er bezorgdheid is, zeker voor een meisje van 13 dat nog volop moet groeien.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:59

Ik herken zulke opmerkingen heel erg helaas... Ik ben wel te licht, maar ik probeer daar echt iets aan te doen. Gewoon een snelle stofwisseling :P Maar ik vind het ook vervelend, en ook als er iemand in de buurt is met problemen met eten, kan diegene zich er ook rot over voelen dat dat niet tegen hem/haar wordt gezegd ofzo. Ik eet trouwens meer dan de meeste mensen die deze dingen zeggen :')

Ik lees straks nog even het hele topic door ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:01

Zoals al gezegd heeft anorexia niks met je gewicht te maken. Je kunt ook dik zijn en anorexia hebben. ;)

Gewoon gezond blijven eten en je niks aantrekken van opmerkingen!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:07

TS, je beschrijft wat je eet qua boterhammen/crackers en aardappelen, maar eet je wel ook groentes en vlees of iets in die richting erbij? Wat heb je bijv. voor beleg op je boterham, en eet je ook fruit en groentes? Je moet wel zorgen dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft, natuurlijk, en het komt nu een beetje over alsof je alleen maar een aardappel en een droge boterham eet maar misschien bedoelde je het helemaal niet op die manier :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:08

Kwanyin schreef:
Als TS haar lichaam op een sneetje brood en een cracker prima op gewicht kan houden dan is er niks aan de hand.

Niet mee eens. :n Sowieso zou haar gewicht langzaam moeten toenemen en niet gelijk moeten blijven, ze zit immers in een fase waarin je groeit. Daarbij kan je op gewicht blijven maar toch allerlei tekorten oplopen waar je later veel last van krijgt. Zo weinig eten is gewoon niet gezond, voor niemand.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:10

Jildau schreef:
Zoals al gezegd heeft anorexia niks met je gewicht te maken. Je kunt ook dik zijn en anorexia hebben. ;)

Is dit tegen mij? :) Dat weet ik heel goed, maar de mensen uit mijn klas dus niet... :n Ik weet wel dat ik geen anorexia heb :P

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:12

Hanmar schreef:
TS, je beschrijft wat je eet qua boterhammen/crackers en aardappelen, maar eet je wel ook groentes en vlees of iets in die richting erbij? Wat heb je bijv. voor beleg op je boterham, en eet je ook fruit en groentes? Je moet wel zorgen dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft, natuurlijk, en het komt nu een beetje over alsof je alleen maar een aardappel en een droge boterham eet maar misschien bedoelde je het helemaal niet op die manier :)

Ik moet van mijn moeder minimaal 1 stuk fruit op hebben en 's avonds zit er wel groente door het eten.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:14

Ts, herkende je jezelf in de verhalen op die site? Of heb je nog niet gekeken? Geeft dan ook niks hoor, was alleen wel benieuwd.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:14

Pina22 schreef:
Jildau schreef:

Is dit tegen mij? :) Dat weet ik heel goed, maar de mensen uit mijn klas dus niet... :n Ik weet wel dat ik geen anorexia heb :P

Ik reageerde op de topicstarter! :P

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:15

Pina22 schreef:
Jildau schreef:

Ik reageerde op de topicstarter! :P[/quote]

Haha, dacht ik al, maar voor de zekerheid :)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:16

Kwanyin schreef:
xAmigo schreef:
maar als iemand zelf aangeeft goed in z'n vel te zitten en geen honger te hebben,

Maar goed in je vel zitten en geen honger hebben wil niet automatisch zeggen dat je voldoende eet. Iemand met anorexia voelt zich ook goed als ze afvalt en heeft ook geen honger. Geen honger hebben kan je perfect aanleren door jezelf een tijdlang op een zeer streng dieet te dwingen. Eens je maag gekrompen is heb je inderdaad geen honger meer na het eten van het kleinste hapje, maar gezond is het allesbehalve en wel degelijk een reden voor de omgeving om de alarmklokken te luiden.

Als TS haar lichaam op een sneetje brood en een cracker prima op gewicht kan houden dan is er niks aan de hand. Maar als ze daadwerkelijk zo weinig eet en dan ook nog zou afvallen, dan klopt er toch iets niet. Dus dan is de vraag welke van de twee voor TS geldt, en als mensen zien dat ze magerder is geworden kan ik prima begrijpen dat er bezorgdheid is, zeker voor een meisje van 13 dat nog volop moet groeien.

Anorexia is een mentaal probleem en iemand die eraan lijdt zit dus niet goed in z'n vel. Bovendien is het een mythe dat anorexia patiënten geen honger hebben, het gaat juist om het controleren van de honger en de behoefte om te eten. Die controle geeft een kick maar is iets heel anders dan goed in je vel zitten. Als je de indruk hebt dat iemand dwangmatig niet of nauwelijks eet en mentaal niet helemaal lekker in z'n vel zit, dan is dat inderdaad aanleiding om de alarmklokken te luiden.

Maar lees nu even de berichten van dit meisje door. Komt dit dwangmatig over op jullie?

Misschien heeft ze qua voedingsstoffen geen optimaal dieet (en daarmee wil ik niet perse zeggen te weinig, maar qua gevarieerdheid), en zijn suggesties voor een aangepast dieet op z'n plaats. Maar om zomaar tegen dit meisje te zeggen dat er fysiek iets mis is met haar en dat ze ongezond is vind ik echt kwalijk. We kunnen niet zomaar onze eigen maatstaven als de juiste aannemen en op anderen projecteren, mensen verschillen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:18

Dani schreef:
Kwanyin schreef:
Als TS haar lichaam op een sneetje brood en een cracker prima op gewicht kan houden dan is er niks aan de hand.

Niet mee eens. :n Sowieso zou haar gewicht langzaam moeten toenemen en niet gelijk moeten blijven, ze zit immers in een fase waarin je groeit. Daarbij kan je op gewicht blijven maar toch allerlei tekorten oplopen waar je later veel last van krijgt. Zo weinig eten is gewoon niet gezond, voor niemand.

Sorry, misschien een beetje onduidelijk geschreven van mijn kant :o . Op gewicht blijven bij mij is gewoon netjes op je gewicht blijven wat je zit, maar ook als je nog in de groeifase zit op een normale manier in gewicht toenemen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:18

lotlot2 schreef:
Hanmar schreef:

Ik moet van mijn moeder minimaal 1 stuk fruit op hebben en 's avonds zit er wel groente door het eten.

Ah, kijk, dat verklaart al wat. Eet je ook wel eens vlees of misschien (vegetarische) vleesvervangers? Iets met eiwitten dus? Die zijn namelijk ook belangrijk voor je, omdat je in de groei bent :)