Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Amaris schreef:Ik heb ook altijd de neiging dat te zeggen
Erg grappig om die ogen groot als schoteltjes zien te worden dan, 'oh mevrouw.. maar dat is niet de bedoeling en kan slecht zijn voor uw slijmvlies'. Ja hoor doos, ik heb nog altijd nergens last van
Lisette1990 schreef:Een vriendin van mij had dit ook, echter had zij te weinig ruimte in haar neus om lucht voldoende door te laten. Zij is hier aan geopereerd stukje kraakbeen weggehaald. (weet het niet helemaal precies) En zij is nu helemaal neusspray vrij.
Tigress schreef:Dat doe ik dus ook. Voor het slapen gaan standaard, maar vaak overdag ergens ook nog een pompje (richting de middag)
Met verkoudheid wel duidelijk extra.
Ik hoorde eerst horrorverhalen over lang neusspray gebruiken, maar later blijkt dat weer onzin te zijn...weet nu dus niet wat het juiste is. Als ik de verhalen zo hoor van 10-15 jaar neusspray gebruiken zonder vreemde effecten lijkt het me nog redelijk mee te vallen.
Precies ja, voor het slapen spray ik ook altijd. Ach, iedereen is het van mij inmiddels wel gewend. Vriendlief snuift altijd mee als hij het me ziet doen
'lekker gesnatst schat?' 'ja heerlijk' 
Tigress schreef:Amaris schreef:hou op zeg, zonder neusspray zou ik bij tijd en wijlen geen oog meer dicht doen.
heb het wel eens als ik vergeten ben nieuwe te kopen. Alles zwelt ZO op, krijg bijna geen lucht meer, zelfs niet door mn mond. Als ik zo'n nacht heb dan ben ik de volgende dag bloedsjagrijnig. Slaap echt geen minuut dus.
(dus ik let wel op dat ik altijd heb liggen!)
ik heb altijd wel ergens iets staan waar minimaal nog 1 pompje in zit...voor het geval dat. Je zult maar net zien dat je na sluitingstijd of op een zondag zonder komt te zitten...ik ben dan niet te genieten
Jaime_ schreef:Vind het gek dat heel veel mensen er zo lacherig over doen. Is namelijk toch vrij ernstig in mijn ogen.
Mijn advies is om toch cold turkey te stoppen met die troep, desnoods met behulp van zoutoplossing, maar zolang jij neusspray bijft gebruiken, ook al is het maar een klein beetje blijf je in een negatieve cirkel zitten.. Het slijmvlies en de trilharen in je neus moeten eerst herstellen ZONDER neusspray (met herstellen ze nooit en blijft je neus verstopt) dus de enige échte manier om te stoppen is door je slijmvlies/trilharen niet meer te belonen met die troep. Want dan zal je altijd een dichte neus houden.. Je moet er dus echt even doorheen, ook al gaat je dat slapeloze nachten opleveren. Die afkickperiode gaat vanzelf weer over, je neusslijmvlies en trilhaartjes herstellen waardoor je vanzelf weer vrij kunt ademen zonder die troep t gebruiken.
Kimmej schreef:Jaa, ik hou ook altijd al die sprays die dan net niet meer sprayen, maar als je ze openmaakt en alles in 1 flesje gooit heb je zo weer een half flesje. Voor een noodlottige zondag staan die er altijd!
mijn oplossing tot nu toe steeds...tegen het licht in houden, kijken waar dat ene moederziel alene druppeltje ronddwarreld in het flesje, die naar het slangetje begeleiden, precies zo scheef houden ennnnnn....pompen maar :'D Er komt met wat geluk vanzelf wat in je neus terecht

Je word dan soms aangekeken
Citaat:Methode 1: Verdunning
Dit is de methode waarmee ik van de neusspray ben afgekomen. Het is de methode waarvoor het minste discipline nodig is, maar het duurt het langst. Volg de volgende stappen:
Koop een flesje neuspsray met dezelfde werkzame stof (xylometazoline of oxymetazoline) die je normaal altijd gebruikt.
Als hier geen schroefdop op zit: koop bij de apotheek een leeg neussprayflesje en giet de inhoud van je normale fles daarnaar over.
Koop in de apotheek: een flesje fysiologische zoutoplossing (vaak beter bekend als natriumchloride-oplossing 0,9%) en een pipet (zoals je bij neusdruppels ziet, liefst een maatje groter). Die zoutoplossing noem ik vanaf nu verdunvloeistof.
Markeer het huidige vloeistofniveau in de neussprayfles (met een permanent marker stift of plakband).
Gebruik neusspray zoals je gewend was.
Vul aan het einde van de dag de inhoud van je neussprayfles tot de markering aan met verdunvloeistof.
Gebruik de volgende dag gewoon de neusspray zoals je gewend was.
Vul aan het einde van de dag de neussprayfles weer aan tot de markering.
Enz.
Kimmej schreef:Erg grappig om die ogen groot als schoteltjes zien te worden dan, 'oh mevrouw.. maar dat is niet de bedoeling en kan slecht zijn voor uw slijmvlies'. Ja hoor doos, ik heb nog altijd nergens last van
Tigress schreef:Kimmej schreef:Jaa, ik hou ook altijd al die sprays die dan net niet meer sprayen, maar als je ze openmaakt en alles in 1 flesje gooit heb je zo weer een half flesje. Voor een noodlottige zondag staan die er altijd!
Hoe krijg je die krengen open dan? Ik heb het al regelmatig geprobeerdmijn oplossing tot nu toe steeds...tegen het licht in houden, kijken waar dat ene moederziel alene druppeltje ronddwarreld in het flesje, die naar het slangetje begeleiden, precies zo scheef houden ennnnnn....pompen maar :'D Er komt met wat geluk vanzelf wat in je neus terecht
![]()
Pfft, misschien binnenkort dan toch maar een keer weer aan een cold turkey geloven?
Alhoewel, als ik weet hoe ik die flesjes kan openen, kan ik natuurlijk het verdunnen gebruiken zoals eerder in dit topic gezegd werd
mij is ook wel eens gevraagd of ik er bekend mee ben, met het gebruik van de neusspray.
''ja hoor, na een jaar weet ik al wel hoe ik in elk neusgat een pompje moet stoppen''
Je word dan soms aangekeken
Jaime_ schreef:Kimmej schreef:Erg grappig om die ogen groot als schoteltjes zien te worden dan, 'oh mevrouw.. maar dat is niet de bedoeling en kan slecht zijn voor uw slijmvlies'. Ja hoor doos, ik heb nog altijd nergens last van
Nee mensen die roken hebben op dat moment ook nergens last van, en mensen die alleen maar bij de MC vreten ook niet, maar ongezond is het wel.
. Laatst had ik wel een wondje in mijn neus, volgens mij puur door irritatie door dat spul. Dat is dan wel vervelend, maar tsja... Het is niet onoverkomelijk... Tigress schreef:Just_Sannee schreef:Hoelang heb je dat geprobeert, nachten zonder neusspray?
Wilde het een week doen, maar na 4 dagen was ik het beu![]()
Ik heb die dagen hooguit twee uurtjes slaap gehad per nacht, overdag dommelde ik weg, maar werd ik wakker van een verstikkend gevoel.
De cold turkey werkte dus niet lekker bij mij, aangezien dat vaak na 2-3 dagen al effect zou moeten hebben
eilleen333 schreef:Ik heb het ook, en het is best vervelend... Ben er ooit voor bij de huisarts geweest, en toen kreeg ik een ander pompje. Dat werkte matig, dus ik sliep slecht, maar het ging daarna wel beter. Maar 1 verkoudheid en ik was weer terug bij af.
ik zorg dus dat ik altijd iets in huis heb... Ik gebruik het alleen voordat ik ga slapen, anders doe ik echt geen oog dicht. Heel soms ook als ik 's avonds voor de tv hang, want dat geadem door mijn mond wordt ik niet goed van. Die smaak van dode vogeltjes in je mond...
Het stomme is dat ik er overdag eigenlijk geen last van heb, alleen als ik lig. Dus op de bank voor de tv of 's nachts in bed.
Verder merk ik er geen ongemak van. Ja, stress als je denkt dat het op is en er geen winkels open zijn. Laatst had ik wel een wondje in mijn neus, volgens mij puur door irritatie door dat spul. Dat is dan wel vervelend, maar tsja... Het is niet onoverkomelijk...
Kimmej schreef:Jaime_ schreef:Vind het gek dat heel veel mensen er zo lacherig over doen. Is namelijk toch vrij ernstig in mijn ogen.
Mijn advies is om toch cold turkey te stoppen met die troep, desnoods met behulp van zoutoplossing, maar zolang jij neusspray bijft gebruiken, ook al is het maar een klein beetje blijf je in een negatieve cirkel zitten.. Het slijmvlies en de trilharen in je neus moeten eerst herstellen ZONDER neusspray (met herstellen ze nooit en blijft je neus verstopt) dus de enige échte manier om te stoppen is door je slijmvlies/trilharen niet meer te belonen met die troep. Want dan zal je altijd een dichte neus houden.. Je moet er dus echt even doorheen, ook al gaat je dat slapeloze nachten opleveren. Die afkickperiode gaat vanzelf weer over, je neusslijmvlies en trilhaartjes herstellen waardoor je vanzelf weer vrij kunt ademen zonder die troep t gebruiken.
Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens. Ik ben al eens gestopt, en dat gaat ook wel na een aantal weken van complete agony, totdat je weer een allergiereactie krijgt door hooikoorts, of verkouden bent, of wat dan ook.Ik denk dat je versteld zult staan van hoeveel mensen er eigenlijk verslaafd zijn aan neusspray, en hoe weinig mensen echte problemen hebben ondervonden.
Al geloof ik wel dat als je al gevoelig slijmvlies hebt, dat je dan eerder problemen zult ondervinden.

Spirit schreef:Ik ben serieus verbaasd over de reacties. Ondertussen is het bijna een pro-neussprayverslaving topic geworden.
Een gat in je neusseptum is idd niet dodelijk, maar zou voor mijn toch een reden zijn om voorzichtig te zijn met neusspray. Tenzij je graag een septumpiercing wil.
Ik heb geen tips om er vanaf te komen, want ik heb juist een afkeer voor neusspray (krijg er altijd pijn van in mijn neus, na één keer gebruiken al), dus ik gebruik het zelden tot nooit.
Maar als het psychologisch is, kan je dan niet vragen of er iets van een placebo bestaat? Moet je natuurlijk wel zorgen dat je niet weet dat het een placebo is, wanneer je het krijgt.
Spirit schreef:Ik ben serieus verbaasd over de reacties. Ondertussen is het bijna een pro-neussprayverslaving topic geworden.
Een gat in je neusseptum is idd niet dodelijk, maar zou voor mijn toch een reden zijn om voorzichtig te zijn met neusspray. Tenzij je graag een septumpiercing wil.
Ik heb geen tips om er vanaf te komen, want ik heb juist een afkeer voor neusspray (krijg er altijd pijn van in mijn neus, na één keer gebruiken al), dus ik gebruik het zelden tot nooit.
Maar als het psychologisch is, kan je dan niet vragen of er iets van een placebo bestaat? Moet je natuurlijk wel zorgen dat je niet weet dat het een placebo is, wanneer je het krijgt.