Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bij te weinig calorieën gaat je lichaam in de spaarstand. 

Menino schreef:geerke schreef:nou...je wilt niet weten hoeveel callorieen er in toetjes zitten.Als je er iedere avond een stuk of vier op eet zit je met gemak aan het aantal kcl. wat je eigelijk de hele dag mag hebben.
En dan ook nog niet bewegen,dan kom je er wel
Ik had een heel verhaal getypt, maar mijn iPad viel uit
Die 1560 calorieën ben ik bij het wokrestaurant mss wel van in de buurt gekomende 2 andere etentjes denk ik niet... Maar hallo, jezelf 2,5 week iedere dag consequent 1560 calorieën - als je lichaam er 1500 gewend is - is echt wel een prestatie
![]()
Verder sport ik ook hoor2 a 3 dagen in de sportschool, meestal spinning (RPM ) had wel zoiets in mijn vorige post geschreven

dejong_wever schreef:Even een off topic vraagje, je bent inmiddels 10 kg kwijt, maar hoe
doe jij dat met je kleding? Ik ben nu ruim 5 kg kwijt en mijn broek
begint nogal ruim te zitten(nog niet zo ruim dat ik een maat kleiner
kan kopen denk ik). Vind het ook nogal wat om een "tussen" te gaan
kopen steeds.
).
en persoonlijk zie ik het maar als een goede reden om extra vaak verantwoord te kunnen shoppen
.. Menino schreef:Nou ik ben toen ik 17 was 40 kg in een half jaar afgevallen en toen was kleding wel een puntje ja... Vooral broeken zijn dodelijk, want los zittende broeken vind ik echt niet mooi.... Shirts kunnen nog wel een poosje mee als heel modieus oversized ( vind ik sowieso wel fijn )...
Ik haal mijn broeken inderdaad bij de C&A in de uitverkoop voor 15 euro of bij de primark voor 8 euro ofzo ... Dan blijft de schade wel beperkt.en persoonlijk zie ik het maar als een goede reden om extra vaak verantwoord te kunnen shoppen
..
mayniac_val schreef:Als je er maar 1500 eet, kan het daar ook aan liggenBij te weinig calorieën gaat je lichaam in de spaarstand.
Doubtless schreef:mayniac_val schreef:Als je er maar 1500 eet, kan het daar ook aan liggenBij te weinig calorieën gaat je lichaam in de spaarstand.
Je moet wel een stuk actiever dan gemiddeld zijn wil dit bij 1500kcl al zijn denk ik...
Doubtless schreef:mayniac_val schreef:Als je er maar 1500 eet, kan het daar ook aan liggenBij te weinig calorieën gaat je lichaam in de spaarstand.
Je moet wel een stuk actiever dan gemiddeld zijn wil dit bij 1500kcl al zijn denk ik...
Doubtless schreef:Dat lijkt me sterk. Met 10km skaten op behoorlijk tempo ben ik 490 calorieën kwijt & dat is dan een behoorlijke inspanning.
Ik ben over het algemeen best actief (fietsen, paardrijden en skaten) en ik red het meer dan prima op 1500.
Citaat:De energie die nodig is voor de basisprocessen in je lichaam, wordt je
basisbehoefte genoemd. Je moet dan denken aan de calorieën die je
lichaam verbruikt bij het ademhalen, slapen, denken, het herstel van
weefsels, je lichaamstemperatuur op peil te houden, de groei van je
haar, nagels, huid en natuurlijk om je hart te laten slaan.
. Dat jij je prima redt, wil nog niet zeggen dat het gezond is. Raponsje schreef:TS: Omdat je afgevallen bent en nu die dagen hebt gehad waar op je flink gegeten hebt probeert je lichaam dat weer vast te houden.
Je lichaam vind het nou eenmaal belangrijk om lekker veel vet op te slaan voor het geval er een tweede ijstijd aan komt.
Als je nu weer normaal gaat eten en sporten zoals je daarvoor deed dan is het binnen 2 a 3 weken weer hersteld en zit je weer op je normale gewicht voor je zondig dagen.
Drink ook extra veel water de komende weken.
Voor als er weer zo'n lekker toetjesbuffet langskomt
Menino schreef:huilen huilen, ik ben op 'dieet' ... Of probeer bewust te eten, hoe je het noemen wil. Gaat allemaal heel goed, in 3,5 maand 10 kg afgevallen en dat was ook nodig, en dat lijkt me een net gewicht voor 3,5 maand...
Vorige week had ik 3 (all you can eat) etentjes staan... en toen ben ik 2,6 (!) kg aangekomen in 4 dagen. Ik dacht nog van ach, hoewel het toetjesbuffet lekker was, kun je toch nooit 2,6 realistische kilo's in 4 dagen aankomen en dus maakte ik me niet te druk. Door de weeks was ik wel weer 0.8 afgevallen. Maarja, 1.8 kg erbij vind ik nog steeds flink voor 4 dagen.
Nu was ik dit weekend weer bij mijn ouders, verjaardagen en uiteten enzo. Heb mezelf, tegen de bedoeling in, propje vol gegeten - om de 1 of andere reden verdwijnt alle zelfbeheersing en discipline die ik heb als sneeuw voor de zon als ik bij mijn ouders ben, helaas. Daarom mijd ik ze ook maar een beetje, maar soms kom je er niet onderuit-. Ging ik net op de weegschaal staan.... tov mijn gewicht van ongeveer 2,5 week geleden weeg ik nu 4,2 kg zwaarder
![]()
.... Ik kan het gewoon nauwelijks geloven
![]()
![]()
Nu heb ik wel een beetje last van trage stoelgang... Maar 4,2 kg!! Maakt me ongelofelijk wanhopig. Vooral omdat ik doordeweeks echt ' netjes ' gegeten heb. Als ik een kg, of desnoods 2 kg aangekomen zou zijn zou ik dat redelijk kunnen handelen. Maar dit getal doet me echt in een diepe winterslaap willen verdwijnen. Vooral omdat mijn gewicht nauwlijks lijkt te zakken doordeweeks.
Iemand die me kan geruststellen? Ik zou nog niet ongesteld moeten worden... Al was ik wel bloedje chagrijnig vandaag en smaakte de chocolade ook wel echt onwijs lekker...![]()
Of is m'n lichaam zodanig aan het sparen geslagen gegaan dat dit echt de bittere
realiteit is?
Ooh en m'n weegschaal is m'n grote vriend (op dit moment alleen even niet) en naar mijn weten altijd erg betrouwbaar...Dus daar ligt het niet aan.
Sassol schreef:Weinig eten doet aankomen. Ik neem aan dat je overgewicht hebt gekregen doordat je meer calorieën at dan je nodig had. Nu 1500 calorieën per dag eten en meer gaan sporten, vind je lichaam niet leuk en kan daardoor inderdaad op spaarstand gaan.
Er wordt 2000 calorieën per dag aangeraden én 3 maaltijden + 3 tussendoortjes. En ja, die tussendoortjes zijn heel belangrijk als je af wilt vallen.
Probeer ook te kijken naar een eetschema wat je levenslang denkt aan te kunnen houden. Het gaat om een lifestyle-change, dus je kan best een keer een frietje eten, een puntje taart bij je ouders pakken of wat naturelchips eten. Maar houdt hier mate in en eet gewoon 3 gezonde maaltijden, 2 gezonde tussendoortjes (dan heb je 1 tussendoortje over voor chocola/punt taart bij je ouders/bakje chips e.d.).
En wat je 's avonds eet en er niet meer afsport, dat blijft zitten. Dus probeer op die avonden dat je niet sport ook wat gezonder te eten.
Als je naar je ouders gaat, vraag dan of ze een gezond tussendoortje in huis willen halen voor je of neem zelf wat mee. Dan kun je lekker druiven snoepen of stukjes magere kaas/komkommer/tomaatjes. Zo ziet je familie je toch de hele tijd door snoepen/eten, wat jou misschien ook wat meer rust brengt dan de hele tijd te moeten zeggen: nee ik hoef niet, ik ben op dieet.
vind ik nu echt onwerkelijk ) en toen afgevallen door heel lang extreem weinig te eten. Dat vonden mijn lichaam en ik niet zo leuk meer dus ben ik 'gewoon' gaan eten.. Wat mijn huisgenootjes ook aten enzo. Ik ben heel erg caloriebewust ( helaas, soms
) maar mijn metabolisme is kennelijk zodanig vertraagd ( icm die vetcellen die niet meer weg kunnen ) dat ik met een dagelijkse calorie-inname van rond de 2000 echt weer op overgewicht ben gekomen (BMI van rond de 28 / 29... En mijn spierpercentage is te laag, dus dat is het ook niet ).. Dus 2000 is echt teveel voor mij... Helemaal als ik dan ook nog af en toe een verjaardag wil vieren ofzo ..
( ik word er wel grumpy van moet ik zeggen
maar ik slik sinds 2 dagen magnesium bij, dus hopelijk lag daar de oorzaak )
als ik 1x per week weeg heb ik de eerste 3 dagen het idee dat het niet uitmaakt wat ik eet om de 4e dag in paniek te raken en mezelf de rest van de week uit te hongeren om toch maar die kilo kwijt te raken ... Been there
...
heel raar (en irritant) dat mijn angst om te eten bij andere om is geslagen in extra drang om te eten.. Ontwikkelpuntje
.. Janneke2 schreef:En bedenk ook, dat het eten van 1500 cal. aan eiwitten en vet (jawel: vet) een veel slanker resultaat geeft dan 1500 calorieën koolhydraten.
En tussendoortjes zijn niet slecht, maar het is wel belangrijk dat je lichaam bezig is en bezig blijft met vetvertering - en tussendoortjes van koolhydraten stoppen dit proces ook nog eens een keer.