de griepprik..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:28

pillow schreef:
Als je verder niks mankeert en gewoon gezond bent heb je helemaal geen griepprik nodig. Er zijn weet hoeveel virussen dus echt beschermd ben je niet. En zoals gezegd wat is er mis met en keer ziek zijn? Het is juist wel goed om eens koorts te hebben. Ik heb nog nooit een griepprik gehad en heb ook nog nooit ernstig griep gehad.

Ik keek laatst Dokters, zo'n tv programma. Daarin werd gezegd dat een keer ziek zijn of koorts hebben juist helemaal geen toegevoegde waarde heeft. Dat het een fabeltje is.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:28

Ik haal hem ook niet, ondanks dat ik wel in het ziekenhuis werk. Ik werk voornamelijk met mensen die je 5 min later ook op straat tegen kan komen. Verder ben ik degene die de hele dag haar handen wast/ desinfecteert. Patienten en bezoek doen dit heel wat minder...

Littera

Re: de griepprik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:30

Wat is de risicogroep eigenlijk? Ik heb opeens een oproep gehad terwijl ik normaal nooit iets hoor. :')

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:32

Ik krijg hem ieder jaar omdat ik astma heb :) Mams haalt altijd onze spuiten op bij de dokter en zet ze dan zelf thuis, dit omdat ik veel te veel van school moet missen om even 1 prik te halen. Met 2 minuutjes is ie wel gezet.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:47

Ben altijd blij als ik weer mag. Nergens last van, prikje stelt echt niks voor en veel minder vatbaar voor griep en verkoudheid. Hij werkt voor mij alleen net niet lang genoeg, word altijd ziek in augustus/september.

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:48

Ik moest hem altijd omdat ik astma patiënt ben..
Maar ben hem niet meer gaan halen, en ben zelfs minder ziek dan toen ik hem kreeg.
Dus ik haal hem niet meer :P

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:15

Ik moet 'm ook halen. Had eigenlijk vorige week al gemoeten maar heb het uit kunnen stellen tot deze week. En alsnog moet ik mezelf echt even overtuigen 'm braaf te gaan halen. Dit omdat ik er 9 van de 10 keer ziek van wordt. Tsja, als je dat vooral al weet dan ga je 'm niet voor je plezier halen. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:50

SannevdM schreef:
Ik moet 'm ook halen. Had eigenlijk vorige week al gemoeten maar heb het uit kunnen stellen tot deze week. En alsnog moet ik mezelf echt even overtuigen 'm braaf te gaan halen. Dit omdat ik er 9 van de 10 keer ziek van wordt. Tsja, als je dat vooral al weet dan ga je 'm niet voor je plezier halen. :')

Is het echt een moetje?

Hoorde laatst dat het dus niet waar is dat je van de griepprik ziek wordt, als je dat wordt, wordt je dat omdat je dat toch al zou worden. Met andere woorden, je was al besmet met het betreffende influenzavirus.

Dus waarom niet gewoon testen door 'm een keer niet te halen? ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:41

Janine1990 schreef:
SannevdM schreef:

Is het echt een moetje?

Hoorde laatst dat het dus niet waar is dat je van de griepprik ziek wordt, als je dat wordt, wordt je dat omdat je dat toch al zou worden. Met andere woorden, je was al besmet met het betreffende influenzavirus.

Dus waarom niet gewoon testen door 'm een keer niet te halen? ;)

Bij de griepprik wordt griep-virus in je lichaam gespoten, dit is een verzwakt virus waar je 'in principe' niet ziek van zou worden, maar wat wel je immuunsysteem activeert, waardoor er een bepaald type witte bloedcellen actief wordt dat bij een volgende infectie ervoor zorgt dat het virus heel snel wordt afgebroken. Maar er is altijd een uitzondering op de regel, en altijd zijn er dus wel mensen die ziek worden van dit verzwakte virus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:50

Er staat ook duidelijk in de uitnodiging dat het alleen tegen het influenza virus is, dus allerlei andere verkoudheden zijn nog gewoon mogelijk :+
Ik ben absoluut geen held met naalden, maar deze prik valt echt reuze mee! (kan wel iets stijf zijn daarna)
Ik ben op meerdere punten 'risico geval'..... diabetes/hart/astmatisch }:0 en twijfel ieder jaar weer of ik wel of niet zal gaan. Ben 2 jaar terug zo ontzettend ziek geweest (uiteindelijk zelfs aan de prednison gemoeten) dat ik hem vorig jaar toch maar weer ben gaan halen en ook die voor dit jaar heb ik vorige week weer gehaald.
Ik blijf het gissen vinden of je er nu wel of niet goed aan doet hem wel of niet te halen, maar je krijgt hem niet voor niets aangeboden en als het straks wel een keer mis gaat, zou je jezelf wel kunnen verwijten dat je het had kunnen voorkomen.... :P

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:59

De spuit zelf valt wel mee, ik heb meestal alleen wat spierpijn de dag erna.
Ik zit nog erg te twijfelen of ik hem dit jaar ook weer zal nemen. Tot nu toe ben ik er altijd erg ziek van geworden.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:02

Littera schreef:
Wat is de risicogroep eigenlijk? Ik heb opeens een oproep gehad terwijl ik normaal nooit iets hoor. :')

volgens mij 65+ en mensen die chronisch ziek zijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:03

RusselNuwell schreef:
Bij de griepprik wordt griep-virus in je lichaam gespoten, dit is een verzwakt virus waar je 'in principe' niet ziek van zou worden, maar wat wel je immuunsysteem activeert, waardoor er een bepaald type witte bloedcellen actief wordt dat bij een volgende infectie ervoor zorgt dat het virus heel snel wordt afgebroken. Maar er is altijd een uitzondering op de regel, en altijd zijn er dus wel mensen die ziek worden van dit verzwakte virus.

Ik weet hoe de griepprik werkt, eigenlijk niet veel anders dan alle andere preventieve injecties.
Maar ik zie het dan toch anders (ben geen bioloog of iets, dus met zekerheid kan ik het natuurlijk niet zeggen): Je hebt reeds een verminderde weerstand, en bent eventueel al besmet met het influenzavirus (heeft in incubatietijd van 2 tot 4 dagen) of gewoon een andere bacterie. Waardoor het je reeds verzwakte lichaam niet kan opboksen tegen het virus. En dus ook niet kan afbreken.
We weten allemaal toch dat als we ziek zijn, het virus er al langer zit dan we ons daadwerkelijk ziek voelen.

Dus na die griepprik wordt je misschien sneller ziek, maar zonder die griepprik zou je ook gewoon ziek zijn geworden, al duurt het dan misschien iets langer...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:09

Als ik de griepprik niet haal, heb ik standaard griep. En dan niet een beetje, gewoon minimaal 2 weken plat en de weken daarna verschrikkelijk vatbaar (luchweginfectie, longonstekingen noem maar op). Daar heb ik gewoon simpel gezegd geen tijd voor.

Ik werk nu 5 jaar bij het zelfde bedrijf, krijg al 5 jaar de griepprik en ben welgeteld 1 dag ziek geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:09

Idealiter (ivm incubatietijd) zou je dus eerst je immuunsysteem 'op volle oorlogssterkte' moeten hebben en dan het vaccin krijgen.
En dat is dus paradoxaal: het zijn eerder mensen met een lagere weerstand die de oproep krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:28

krijg al sinds die prik bestaat oproepen(astma).
Soms ga ik wel, soms niet en ik merk geen verschil.

Ze weten toch uberhaupt van tevoren nooit wel griepvirus eraan komt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:33

Anoniem schreef:
krijg al sinds die prik bestaat oproepen(astma).
Soms ga ik wel, soms niet en ik merk geen verschil.

Ze weten toch uberhaupt van tevoren nooit wel griepvirus eraan komt?

Nou, dat is idd een "educated guess".
Maar neem het educated wel serieus: all over the world staan instituten van virologen, die in de gaten houden wat of de verschillende influenza virussen zoal doen. Op basis van die inzichten en waarnemingen besluit men tot een mengsel van de drie meest waarschijnlijke varianten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:43

Oke, ik had dat wel eens vernomen.
Vandaar mijn twijfel om wel of niet de enting te nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:45

Ik ben ook longpatient en krijg de oproep dus ook, maar haal hem expres niet omdat ik er dus ook direct verkouden van word en soms zelfs ziek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:54

Janneke2 schreef:
Idealiter (ivm incubatietijd) zou je dus eerst je immuunsysteem 'op volle oorlogssterkte' moeten hebben en dan het vaccin krijgen.
En dat is dus paradoxaal: het zijn eerder mensen met een lagere weerstand die de oproep krijgen.

Lagere weerstand is nogal discutabel... Kijk maar eens in de brief die je krijgt, daarin staat precies omschreven welke mensen onder een risicogroep vallen.
Een hartpatiënt hoeft geen lagere weerstand hebben, hetzelfde geldt voor een longpatiënt die de ziekte/aandoening onder controle heeft, of die persoon met suikerziekte die er goed mee om gaat... Of iemand met een nierziekte of of of... ;)

Leuke informatieve site:
http://www.thuisarts.nl/griep/ik-wil-griep-voorkomen

Zoals ik in mijn eerste reactie aan gaf, krijg ik de brief omdat ik in een risicogroep zit. Daar zit ik in sinds de Mexicaanse griep. Niet dat ik die heb gehad. Toen er gevaccineerd werd tegen de MG werden alle doktersbestanden uitgediept en kwamen ze tegen dat ik in 1998 een pufje heb gehad. Klopt, ik was toen licht astmatisch, wat ik precies had ik weet ik niet meer. Ik hoestte in ieder geval ernstig en veel.
Dus zit ik in een risicogroep. Voor mijn vader geldt hetzelfde.
Maar wij hebben geen lagere weerstand en ik denk dat dit voor het grootste gedeelte van de mensen in risicogroepen geldt. Want als je in een risicogroep zit en inderdaad een chronische of ernstige ziekte hebt, sta je vaak toch al onder doktersbehandeling/controle.

Overigens krijg je geen levend virus ingespoten maar een dood virus (zie link), waardoor ook een 'ziek' of minder sterk lichaam ook wel afweerstoffen aan kan maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:55

Ik ben al jaren doelgroep en haal hem ook trouw op, zonder ga ik gegarandeert onderuit met zware griep en longontsteking.

Ja bij mij doet het zeer, altijd dikke arm en grieperig. En vorig jaar helaas ook longontsteking daardoor. Maar ondanks dat, dadelijk ga ik hem halen weer. Niet doen is een te groot risico helaas.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:59

ik heb ook een uitnodiging gekregen omdat ik voor mijn reuma een medicijn gebruik wat mij infectie gevoeliger maakt.
Vorig jaar kreeg ik hem voor het eerst, terwijl ik die medicijnen al 7 jaar gebruik, maar de vorige reumatoloog had er nooit iets over gezegd.
Ik kan me de tijd niet heugen dat ik griep heb gehad, als er verkoudheid heerst slaan ze mij 9 van de 10 keer over, dus volgens mij zit het wel oke met mijn weerstand.
Vorig jaar na de spuit voelde ik me helemaal niet happy, dus dit jaar kunnen ze hem zelf in hun kont duwen, maar ik ga niet meer.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:05

Hee,

Ik ben 14 jaar oud en mag hem binnenkort ook weer halen wegens mijn astma.
Ikzelf ben ook niet echt blij met prikken en wordt van te voren meestal zenuwachtig.
Maar de laatste 2 jaar gaat het heel erg goed:).
Wat veel mensen namelijk doen is je arm heel erg aanspannen (van de zenuwen) en daarna niet meer bewegen.
Dom allebei.
Wat je dus het beste kunt doen is de 2 totaal omgekeerde en probeer een beetje 'ervaren' inspuiter te vinden, want eens had ik een jong iemand en die was erg lomp en onhandig.
Dus, mijn 3 tips:
-Zoek een ervaren iemand.
-Ontspan je arm zo veeeel mogelijk.
-Beweeg je arm daarna lekker veel.

Geloof me, die prik is echt om jou te helpen en zal hem zeker halen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:48

@Janine:
klopt, ik weet t - het criterium voor risico groepen is, dat het doormaken van de ziekte een fikse belasting zou zijn. Dat valt idd net niet samen met een lage weerstand.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:52

Ik ontvang elk jaar de oproep en elk jaar gaat hij met dezelfde vaart de vuilnisbak in. Ik vind het voor mij geen toegevoegde waarde hebben.