Bijna burnout, hoe voorkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:22

bigone schreef:
Relaxed schreef:
Nou de kogel is door de kerk.. Vanmorgen gesprek op t werk, baas zegt meteen, hoe kan je het druk hebben als je om 17 uur weg bent? Uiteindelijk nuanceerde hij wel, er zou werk bij me weggehaald kunnen worden en ik heb aangegeven het overwerken niet meer te willen in de mate waarin het nu moet.

Net naar de huisarts geweest, die was meteen duidelijk, overspannen.. Vind het behoorlijk heftig klinken, maar een burnout is vaak nog een stap verder, omdat er dan ook psychische klachten als faalangst oid bij zitten. Nu minimaal 2-3 weken ziek melden, leuke dingen doen en proberen de boel op een rij te krijgen. Misschien dat je daarmee uit de negatieve spiraal komt, misschien heb je meer tijd nodig. Daarbij had ze geen goed woord over voor mijn baas, maar dat terzijde :+

Pfoe.. voel me nu zo schuldig tegenover mijn collega's, ben gewoon bang dat er snel meer volgen doordat ze mijn werk erbij krijgen.. :(

Dan word je baas eens goed wakker geschud, hij mag dan wel tegen jou zeggen dat je werkdruk vermindert maar dat krijgen je collega's er ook bij, hier zit gewoon iets goed mis en hij zal gewoon iemand er bij aan moeten nemen.

Klopt, hij zei vanmorgen dat zolang iedereen over het algemeen om 17 uur weg kan, hij niemand er bij aanneemt..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:49

Beterschap, ts!e

Silly_Woman

Re: Bijna burnout, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:02

TS ik kan alleen zeggen, kies iets uit waar je (nu in je 2-3 weken vrij/ziek) zin in hebt en dat ook gewoon gaan doen.

Niet hele dagen vol plannen, maar gewoon een of max 2 dingen op een dag. Anders blijf je jezelf voorbij rennen en gaat het niet over.

IIG veel beterschap toegewenst en mocht je een keer lekker willen afgeven(ik noem het altijd mijn zeik uurtje) staat mijn PB open :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:34

Ik had het idee dat het best al wat beter ging.. Net telefoontje van de bedrijfsarts, morgen moet ik daarheen en mijn hoofdpijn is weer terug... :(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:45

Dat is niet ongewoon bij een werkgerelateerde burn-out.
Geef dit ook gewoon aan als je de afspraak hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:49

zonnebloem18 schreef:
Dat is niet ongewoon bij een werkgerelateerde burn-out.
Geef dit ook gewoon aan als je de afspraak hebt.

Het is geen burnout, maar overspannen.. Burnout is nogal een stap erger zoals ik van de huisarts begreep..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:52

Vervang dan burn out voor overspannen maar de uitkomst is hetzelfde.
Als het probleem werk gerelateerd is zorgt alles rond het werk voor extra spanning, zelfs als het beter lijkt te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:59

zonnebloem18 schreef:
Vervang dan burn out voor overspannen maar de uitkomst is hetzelfde.
Als het probleem werk gerelateerd is zorgt alles rond het werk voor extra spanning, zelfs als het beter lijkt te gaan.

Nou ja, de bedrijfsarts lijkt me redelijk werk gerelateerd :+ Aangezien deze vanuit mijn werk is ingeschakeld om een afspraak te maken..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:13

Goed dat je erkent dat het niet lekker met je gaat.

Ik heb vorig jaar in een vergelijjbare situatie gezeten als jij, behalve dan dat mijn direct leidinggevende niet zo'n botterik is als ik uit jouwberchten opmaak.

Als advies wil ik je meegeven dat je heel duidelijk moet zijn in wat je wel en niet kunt, zowel tegen je baas als ook tegen debedrijfsarts.
En leg die lat vooral niet te hoog! De eravring leert dat de meeste mensen zich thuis al snel weer aardig goed voelen en zichzelf overschatten in wat ze aankunnen.
Ik ben al met al na net geen 6 maanden weer 100% gaan werken, maar het heeft meer dan een jaar geduurd eer ik in mijn privéleven ook weer op 100% functioneerde.

Veel sterkte voor je gesprek morgen.

En echt, luister goed naar je lichaam, dat heeft nu ecgt rust nodig!
Schuldig voelen us heel normaal, maar absoluut niet nodig. Beter enigszins tijdig aan de rem trekken en tijdelijk niet of minder werke, dan alsmaar door bikkelen en zover over je grenzen gaan dat je instort en langdurig thuis komt te zitten voor herstel.
Ook jouw collega's kunnen hun eigen grenzen bewaken en zo zorgen dat ze zich niet laten overbelasting.

Dus lekker uitrusten en proberen te genieten van kleine dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:16

Relaxed schreef:
Ik had het idee dat het best al wat beter ging.. Net telefoontje van de bedrijfsarts, morgen moet ik daarheen en mijn hoofdpijn is weer terug... :(

Sterkte morgen...! Meldt de man of vrouw ook maar gelijk, dat je hoofdpijn krijgt van de afspraak.
Het is spannend, meld ook wat de huisarts heeft gezegd (vooral dat je overspanne bent, niet zo zeer van "het is nog geen burn out") - en dan idd hopen op een fatsoenlijke reactie.

(En onthoud: jij bent de enige die bepaalt dat je dus niet morgen of overmorgen aan het werk kan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:57

Nou, mijn 3e week bij huis, even een update.. Ben donderdag naar een psycholoog geweest voor intake, de bedrijfsarts heeft dit opgestart. Beetje onder het mom van baadt het niet dan schaadt het niet en de baas betaalt ;) Was een fijn gesprek, hij gaf aan dat ik moet leren nee te zeggen, grenzen stellen en omgaan met de drukke pieken in mijn werk. Ze gaan dus nu een plan opstellen hiervoor en zal dan een aantal keren heen moeten om hiermee aan de slag te gaan.

Vrijdag ben ik ivm mijn verjaardag op t werk geweest, trakteren en bakkie doen, maar dat viel me heel erg tegen. Zat te shaken in de auto, liep met knikkende knieen over de gang en toen collega's vroegen hoe het ging knakte ik weer ;( Later ging het wel weer, maar pffff wat lastig zeg!

Gisteren ook een fijn gesprek met schoonzus gehad, zij heeft hetzelfde gehad (wist ik niet.. :+ ) en ook zij noemde meteen het nee leren zeggen.. Alles kon altijd, hoe vol mijn bureau ook lag, er kon altijd wel wat bij en wou alles wel doen voor iedereen. Ze zei ook, op je werk hoef je geen vrienden te maken, en je werkt om te leven en niet andersom. Ik heb al een aantal punten die ik anders wil op het werk en dit zal ik tzt moeten bespreken met mijn leidinggevende. Vooral het overwerken zal een heet hangijzer gaan worden, hij vindt dat het erbij hoort, maar voor het salaris wat ik nu heb ga ik geen seconde meer overwerken :n

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:37

Fijn dat alles in gang gezet is, Relaxed!
Wat ik van collega's heb gehoord die het ook gehad hebben is inderdaad het weer naar kantoor gaan, al is het maar voor een bakkie, erg lastig :(:)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:54

Nog gefeliciteerd Relaxed. Vervelend dat het je zo zwaar viel om naar het werk te gaan maar neem het jezelf niet kwalijk hoor.
Klinkt alsof je goede begeleiding krijgt via de arts. Sterkte bij het herstel en neem er vooral de tijd voor. Eerlijk zijn naar jezelf en je niet beter voordoen dan hoe je je echt voelt. Niemand heeft er wat aan als je te snel weer vol aan het werk gaat en vervolgens na een half jaar echt in een burn out terecht komt dus je hoeft je nergens schuldig over te voelen. Je mag trots op jezelf zijn hoe je het allemaal aanpakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:58

Hoi Relaxed,
Wat een prima plan: geen seconde meer overwerken voor dit salaris!
En je kunt er ook nog eens doodleuk aan toevoegen: "Baas, jij hebt een psycholoog geregeld en van hem moet ik grenzen stellen. ..!"

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:17

Weet niet omdat de 3 weken voorbij zijn je nu weer aan het werk gaat/moet (klinkt namelijk niet of je daar al aan toe bent) maar 1 tip als je nog thuis moet blijven. Ga iedere week even al is het maar kort op de koffie op je werk. Je hebt zelf al gevoeld hoe lastig dit is maar hoe langer je thuis blijft hoe lastiger het wordt om weer te gaan. Zo houdt je toch een beetje contact met de werkvloer en wordt de drempel om te gaan werken niet steeds groter.

Beterschap!

Groetjes Genja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:18

genja schreef:
Weet niet omdat de 3 weken voorbij zijn je nu weer aan het werk gaat/moet (klinkt namelijk niet of je daar al aan toe bent) maar 1 tip als je nog thuis moet blijven. Ga iedere week even al is het maar kort op de koffie op je werk. Je hebt zelf al gevoeld hoe lastig dit is maar hoe langer je thuis blijft hoe lastiger het wordt om weer te gaan. Zo houdt je toch een beetje contact met de werkvloer en wordt de drempel om te gaan werken niet steeds groter.

Beterschap!

Groetjes Genja

Klopt, dat raadden de huisarts en bedrijfsarts me ook beide aan en dat wil ik zelf ook (om de drempel niet te hoog te laten worden) Vrijdag hebben we een afdelingsuitje en dan ga ik ook mee :)