Is melk echt zo goed voor elk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:50

Ik kan niet tegen melk, word meteen heel misselijk en veel last van slijm dus ga ik er van uit dat het niet goed voor mij is. Zelfs van yoghurt krijg ik met momenten last van mijn spijsvertering en maag. Ik kan eigenlijk alleen tegen kaas van zuivelproducten en van zachte kazen zelfs maar een klein stukje.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:51

Wij mensen zijn dan misschien de enige zoogdiersoort die op latere leeftijd nog melk drinkt, maar voor zover ik weet zijn wij ook de enige soort waarbij ook de volwassen exemplaren (uitgezonderd veel Afrikanen en Oost-Aziaten) lactase* blijven aanmaken.
De enige reden dat zo'n aanpassing zich heeft kunnen verspreiden, is als het ons voordeel heeft opgeleverd om melk te kunnen blijven verteren. Juist ons vermogen om dieren te gebruiken om droog gras om te zetten in bruikbaar, duurzaam beschikbaar (je hoeft er niet iedere keer je koe voor op te eten) voedsel heeft ervoor gezorgd dat we met zovelen in zoveel verschillende gebieden konden overleven.
Uiteraard is dat niet meteen antwoord op de vraag of (veel) melk gezond voor ons is, maar het geeft wel aan dat we er niet per se slechter van zijn geworden.

Op zich is het logisch dat oudere zoogdieren op een gegeven moment niets meer met melk kunnen. Dat is niet meer dan een bescherming om ervoor te zorgen dat vrouwtjes opnieuw jongen kunnen krijgen (en zogen) en dan niet eindeloos met een, inmiddels volwassen, parasiterend jong blijven zitten.

*Enzym voor het afbreken van de melksuiker lactose.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:52

Ik drink elke dag minimaal een halve liter melk en soms wel 1,5 liter per dag. Ik vind het echt heerlijk, ben een echt melkmeisje! Als ik 's ochtends geen beker melk drink, heb ik echt het gevoel dat ik de rest van de dag iets belangrijks heb gemist. Het is gewoon lekker haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:49

Vivian__ schreef:
Ik drink al jááááren geen melk meer. Vroeger wel een yogi oid, maar nu nooit meer.
Ik krijg eigenlijk helemaal geen eiwitten wat dat betreft binnen.. En ben nogsteeds een gezond en gelukkig mens :Y) Dus ik denk dat niet iedereen het nodig heeft :7

Eiwit in melk????

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:56

Supervixen schreef:
Eiwit in melk????

Vanwaar de vraagtekens?

don110

Re: Is melk echt zo goed voor elk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:00

Ik drink geen melk, eet geen jonge kaas, héél af en toe yoghurt, geen yoghi, niks. En ben toch gezond, en nergens last van :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:00

Supervixen schreef:
Eiwit in melk????

Vanwaar de vraagtekens?
Melkeiwit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:02

Vivian__ schreef:
Ik drink al jááááren geen melk meer. Vroeger wel een yogi oid, maar nu nooit meer.
Ik krijg eigenlijk helemaal geen eiwitten wat dat betreft binnen.. En ben nogsteeds een gezond en gelukkig mens :Y) Dus ik denk dat niet iedereen het nodig heeft :7

Lijkt mij stug dat je geen eiwitten binnen krijgt :)
Vlees bevat ook eiwitten, net als noten en veel zaden.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:05

Dronk eerst altijd een flinke hoeveelheid melk per dag maar kreeg ook last van m'n darmen..ik me maar afvragen waarom, gestopt met de melk en de klachten zijn snel verdwenen. Ook voor je huid kan het nadelig werken (is mijn ervaring).

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:07

karuna schreef:
Voor mij niet goed in ieder geval. Vanaf klein veel ziek en een hekel aan gewone melk. Alleen chocomelk dronk ik. Inmiddels is duidelijk dat ik een stof mis en melk/lactose niet kan omzetten in bruikbare stoffen. En word er heel erg beroerd van.

Eigenlijk ook logisch, de mens is het enige zoogdier dat na afspenen nog melk blijft drinken.

De mens is ook het enige zoogdier dat zijn eten kookt, bakt, braadt of anderszins bereidt :Y)

Ik zeg niet dat de stelling niet klopt (hoewel er ook andere dieren zijn die graag nog melk lusten als het ze wordt aangeboden - goed voor ze of niet), maar mensen doen wel meer dingen met hun voedsel die andere zoogdieren niet doen.

Zelf drink ik wel melk, ongeveer 1 a 2 glazen per dag. Ik heb er nooit nadelige gevolgen van gemerkt.
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 09-10-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:13

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:21

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:24

Ik drink niet bewust elke dag melk.. Gebruik het af en toe met koken voor een bepaald gerecht of als ik eens cornflakes eet. Voor de rest ben ik geen fan van melk. Als ik het al zo moet drinken, dan het liefst warm met suiker en da's dan ook weer niet gezond haha..
Eet wel kaas en eet/drink zuivel

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:26

vuurneon schreef:
Floemii schreef:
Als ik melk drink wordt ik slijmerig. dus lijkt het of ik verkouden ben maar ben het niet. is gewoon een allergische reactie. dus nee het is niet goed voor elk

Zeker weten? Want een allergische reactie is echt anders.
Melk laat een residu achter in de keel, dat voelt als slijm en lichaam reageer daar ook zo op.

Ik kan geen melk verdragen, maar dat heeft met de lactose te maken :Y)
Lactosevrije melk, heerlijk :) helaas wel van de lang houdbare melk.. Dus dat maakt het een stuk minder lekker :')

Gezien ik na één glaasje 2 weken met snot, hoesten keelpijn en zooi rondloop, noem ik het wel allergie hoor:)
ben er echt niet lekker van terwijl ik echt geen bacterie of virusje te pakken heb!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:28

Elke keer weer? Het kan ook gewoon toeval zijn.

Kan een koemelkallergie zijn. (Maar dan kun je ook geen yoghurt etc verdragen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-13 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:29

Bij mij was het iig geen toeval, want ik heb het ook met volle yoghurt, vla en volle kwark. Met magere yoghurt en kwark heb ik het ook wel, maar niet in hele zware mate.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:31

Rauwe melk wel, supermarkt melk niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:33

Cayenne schreef:
Bij mij was het iig geen toeval, want ik heb het ook met volle yoghurt, vla en volle kwark. Met magere yoghurt en kwark heb ik het ook wel, maar niet in hele zware mate.

Maar jij bent ook bekend met luchtweg ellende toch? Vermoed dat jouw lichaam gewoon extreem reageert op de achterblijvende residu alszijnde; gevaar! Dus hoppa, meer slijm aanmaken om de boel eruit te werken.
Ik heb dat tenminste wel, maar inderdaad veel minder bij halfvolle producten.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:34

Ik drink super veel melk, wel 3 of 4 glazen per dag. Persoonlijk let ik totaal niet op wat voor voedingsstoffen erin zitten (doe ik sowieso nooit) en ik vind het gewoon lekker. :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:41

Ik drink zelf geen melk, maar soja melk. Dit omdat ik van (teveel) lactose ontzettend veel last van mijn darmen krijg. Maar over soja melk zijn de meningen ook verdeelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:37

vuurneon schreef:
Cayenne schreef:

Maar jij bent ook bekend met luchtweg ellende toch? Vermoed dat jouw lichaam gewoon extreem reageert op de achterblijvende residu alszijnde; gevaar! Dus hoppa, meer slijm aanmaken om de boel eruit te werken.
Ik heb dat tenminste wel, maar inderdaad veel minder bij halfvolle producten.

Dat is idd ook hoe mijn dokter het omschreef. Ik heb bronchiale hyperreactiviteit dus bij alles wat mijn lichaam (of longen :+ ) niet vertrouwt volgt een wat zwaardere reactie als normaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:48

Haha, ik had toch dokter moeten worden! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:59

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt: Nee, je hebt melk niet nodig voor je calcium. Nee, het is niet bijzonder slecht voor je, tenzij je allergisch bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:01

phormicola schreef:
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt: Nee, je hebt melk niet nodig voor je calcium. Nee, het is niet bijzonder slecht voor je, tenzij je allergisch bent.

Klopt, sluit ik mij bij aan; een glaasje melk (of 2) op een dag is geen probleem (als je er tegen kan), maar teveel melk is niet nodig.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:02

Toen ik na de borstvoeding gewone melk begon te drinken, kreeg ik allergische reacties en dus kreeg ik soja-melk. Ik heb dus nooit melk leren drinken en ik drink het nog steeds niet. Ik mis het ook niet. In het artikel wat een beetje hierboven gepost is, stond ook één en ander over hormonen, dat zou volgens mij wel kunnen kloppen.
Maar ik ben geen wetenschapper, verre van, dus ik kan totaal niet zelf beoordelen of melk goed is of niet...

edit: Volgens mij doet phormicola een goede uitspraak: je hebt het niet echt nodig, maar het is ook niet superslecht. Net zoals met veel voeding tegenwoordig :)