Op latere leeftijd geopereerd worden aan lui oog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:49

Brrr de verhalen die ik hier lees!! Oog zichzelf uitschakelen..
Ik denk dat ik jullie allemaal versla kwa mijn ogen :') links zie ik nog maar 8% (vooral kleuren maar stelt helemaal niet scherp dus altijd wazig) rechts zie ik nog maar volgens de opticien 40% ik dacht gewoon 90 ofzo maar blijk ik dik fout te hebben.. Links is mijn "luie" oog.. Heel vaak afgeplakt vroeger liep ik bijna overal tegen aan vreselijk vond ik dat ook geen zak geholpen.. Ik ben overigens niet scheel ofzo als jullie dat bedoelen met opereren.

Iris82

Re: Op latere leeftijd geopereerd worden aan lui oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:12

Dan mag je zeker ook niet autorijden Nicole?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:21

Iris82 schreef:
Dan mag je zeker ook niet autorijden Nicole?

Ja wel :j met bril op en dan vooral voor mijn rechteroog want aan de linkerkant zit normaal glas omdat ze met dag oog toch niks meer kunnen.

Kon gewoon kenteken lezen op bepaalde afstand met bril doormidden van m'n rechter oog :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:29

Hm, dat klinkt niet zo best.
Zou je ooit nav een ongeluk in een onderzoek belanden, loop je als automobiliste fikse risico's.
Bij je rijbewijs heb je er nl. voor getekend, dat je je twee ogen goed kunt gebruiken.
Blijkt in het onderzoek, dat je meineed hebt gepleegd, keert de verzekering niet uit en staat de strafrechter klaar.
Dus beter maar stoppen met kinderachtig doen en je verantwoordelijk gaan gedragen.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:42

Ik heb ook een lui oog, maar kijk niet scheel. Ik zie er alleen bijna niks meer mee.
Als klein kind is het nooit onderkend bij mij, dus ik liep met een bril met jampotglazen, waar het zeker niet beter van is geworden.
Volgens mij heeft het scheel zien idd niks met een lui oog te maken, maar met een afwijking aan de lengte van je oogspieren. Zou fijn zijn als je daar nog aan geholpen kan worden.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:10

Lui oog een scheel zien hebben wel iets met elkaar te maken, namelijk dat een lui oog vaak gevolg is van scheel zien.

In het geval van strabismus ( scheel zien) schakelen de hersenen het beeld van een van de ogen uit om dubbelzien te voorkomen. Een van de ogen wordt dan gewoonlijk minder vaak gebruikt of afzijdig gehouden bij het kijken met als gevolg amblyopie (lui oog). Het kan echter zo zijn dat dit niet opgemerkt wordt omdat de ogen cosmetisch recht staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:31

Janneke2 schreef:
Zou je ooit nav een ongeluk in een onderzoek belanden, loop je als automobiliste fikse risico's.
Bij je rijbewijs heb je er nl. voor getekend, dat je je twee ogen goed kunt gebruiken.
Blijkt in het onderzoek, dat je meineed hebt gepleegd, keert de verzekering niet uit en staat de strafrechter klaar.
Dus beter maar stoppen met kinderachtig doen en je verantwoordelijk gaan gedragen.

Nou nou, dat mag ook wel wat subtieler := Natuurlijk moet je gezichtsvermogen aan bepaalde voorwaarden voldoen - en terecht natuurlijk - maar ook met een wat minder functionerend oog mag je in veel gevallen gewoon autorijden, mits er een medische verklaring is afgegeven geloof ik :)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:39

Sterker nog mijn mams is door een auto ongeluk blind aan 1 oog, maar zij mag nog wel rijden.
Ik heb het ten tijden van het halen van rijbewijs ook aangegeven ( medisch formulier wat je dient in te vullen) en daarop afspraak gehad bij een oogarts, conclusie, U ziet prima alleen niet correct diepte.
Ik heb ook geen aantekening op mijn rijbewijs. Mensen die afhankelijk zijn van een bril krijgen dit bijvoorbeeld wel:
Bestuurder (medische redenen)

01. Correctie en/of bescherming van het gezichtsvermogen
01.01 Bril
01.02 Contactlenzen
01.03 Beschermend glas
01.04 Ondoorschijnend glas of lens
01.05 Ooglap
01.06 Bril of contactlenzen

Staat op achterkant van rijbewijs. Maar behoorlijk off topic.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:41

Je moet minimaal 50% kunnen zien.
Iemand met een oog die met het andere oog blind is is een andere situatie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:47

ik heb 10 jaar op de operatiekamer in het oogziekenhuis gewerkt,en er worden zeker wel volwassenen geopereerd aan een scheelziensoperatie ( strabismus) ,resultaat is gewoon goed,en de operatie zelf is echt een kleine ingreep.

aan een lui oog kan niets gedaan worden,dit is een probleem vanuit de hersenen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:03

kimmie261 schreef:
ik heb 10 jaar op de operatiekamer in het oogziekenhuis gewerkt,en er worden zeker wel volwassenen geopereerd aan een scheelziensoperatie ( strabismus) ,resultaat is gewoon goed,en de operatie zelf is echt een kleine ingreep.

aan een lui oog kan niets gedaan worden,dit is een probleem vanuit de hersenen.

Bedoel je een lui oog als in slecht zien? Of een lui oog dat naar buiten staat?

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:15

Ik ben twee keer geholpen aan een lui oog (oog wat naar buiten draaide). De eerste keer toen ik 6 was. Toen is de operatie niet geslaagd. De tweede keer toen ik 12 was en toen is het wel gelukt. Mij is toen verteld dat het voor mn 16e moest omdat het daarna niet meer zou lukken om het oog recht te zetten. Een buitenstaander ziet nu dus niks meer aan mij. Alleen kijk ik er nog steeds niet echt mee. Ik moet echt mn andere oog dicht doen om met mn "luie" oog te kijken. Ik zie er ook niet zo goed mee. Doe het ook vaak ongemerkt dicht. Maar als ik jou was ging ik eens met een oogarts praten over de mogelijkheden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:54

loveshadow schreef:
Janneke2 schreef:

Nou nou, dat mag ook wel wat subtieler := Natuurlijk moet je gezichtsvermogen aan bepaalde voorwaarden voldoen - en terecht natuurlijk - maar ook met een wat minder functionerend oog mag je in veel gevallen gewoon autorijden, mits er een medische verklaring is afgegeven geloof ik :)

.....ja, ik was idd kort door de bocht gefietst.

Als er een medische verklaring is, al dan niet na een keuring - prima.
Maar ik las van "....ze letten er alleen op of je dat kenteken op 30 meter afstand kunt lezen. .." en dat schoot mij als medeweggebruiker in het verkeerde keelgat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:06

naamloos1,een oog wat niet rechtuit staat maar naar binnen/buiten/omlaag/omhoog is scheelzien = strabismus

en strabismus kan geopereerd worden :)

lui oog niet ,dat is een probleem in de hersenen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:18

Super, dankjewel Kimmie261 :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 06:19

loveshadow schreef:
Janneke2 schreef:

Precies! Ik zie links minder dan 12% en zie slecht diepte, maar heb een verklaring en kan prima auto rijden

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 08:07

Nou om 11u moet ik bij de opticien zijn, dus ik ben benieuwd wat hij me kan vertellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:41

Toch kan ik me je reactie wel voorstellen hoor, Janneke. Als je het inderdaad zo leest dan klinkt het levensgevaarlijk voor weggebruikers. Ik vind het ook terecht dat je een verklaring moet hebben waarin je inschattingsvermogen wordt beoordeeld.

Ben benieuwd Naamloos1! Zit zelf ook nog sterk te overwegen om dit jaar mijn oog weer recht te laten zetten, maar ik dacht inderdaad ook dat ik er met mijn 22 jaar al te laat bij was. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen :) Wel erg balen dat je ogen zo achteruit zijn gegaan na die laserbehandeling :/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:42

benangelique schreef:
Precies! Ik zie links minder dan 12% en zie slecht diepte, maar heb een verklaring en kan prima auto rijden

;) Zolang er gewoon even naar gekeken is vind ik het prima.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:25

Nou geweest voor controle en hij zag gelijk wat ik bedoelde. En heeft me doorverwezen naar een oogarts in een ziekenhuis. Hij vond dat controle in ieder geval nodig was en hij hoopt dat er een operatie voor mij is weggelegd om mijn ogen weer mooi recht te krijgen. Maar aangezien mijn ogen zo zijn beschadigd moet de oogarts daar eerst goed naar kijken.
Vanmorgen is gelijk de aanvraag weggestuurd naar het ziekenhuis en ze zouden me bellen om een afspraak met me te maken.
Dus nu is het afwachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:36

Fijn dat de opticien meteen handelt!

En nu maar hopen op een uiterst kundig oogarts!! (Niet nog meer schade svp!!!)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:54

Oh alsjeblieft hou op Janneke2! Haha.. Schade is erg genoeg zo als het nu is!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:54

Nou, net gebeld door het ZH en maandag 4nov heb ik een afspraak...
Ben reuze benieuwd.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:17

Er zijn hier een aantal mensen die een lui oog verwarren met scheelzien. Het is namelijk niet hetzelfde.
Je ogen kunnen beiden nog prima werken, maar wel scheef staan. Andersom kan ook; één oog doet het minder goed dan de andere, maar de boel staat nog perfect recht. En natuurlijk dat alle tussenliggende vormen.

En dat van ogen uitschakelen klinkt ook nogal.. vreemd. Bedoelen jullie niet dat het oog het nog wel doet, maar alleen als je er echt op focust? Dus als je gewoon kijkt, je maar de beelden van één oog verwerkt. Maar als je je goede oog dicht doet, je met het andere nog wel wat ziet (hetzij minder)? Lijkt me een beetje stug dat je lichaam denkt: die ene doet het minder. Laten we 'm maar helemaal stopzetten en nooit meer gebruiken :=

Ik ben trouwens vroeger ook afgeplakt, maar dat heeft geen ene moer geholpen. Zijn er mensen bij wie het wel heeft geholpen? Want zoals ik het hier nu lees, heeft het merendeel (iedereen) er geen baat bij gehad >;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:01

Rebel_Jits schreef:
En dat van ogen uitschakelen klinkt ook nogal.. vreemd. Bedoelen jullie niet dat het oog het nog wel doet, maar alleen als je er echt op focust? Dus als je gewoon kijkt, je maar de beelden van één oog verwerkt. Maar als je je goede oog dicht doet, je met het andere nog wel wat ziet (hetzij minder)? Lijkt me een beetje stug dat je lichaam denkt: die ene doet het minder. Laten we 'm maar helemaal stopzetten en nooit meer gebruiken :=

Dat is de normale gang van zaken.
Idealiter geven je 2 ogen beiden een beeld, dat logischerwijze een klein beetje verschilt - en daaruit "bouwen" je hersenen 1 enkel beeld, met diepte etc.
Werken je 2 ogen echt slecht samen (om redenen van scheelzien, of wat dan ook) dan houden je hersenen op gegeven moment "al dat ombouwen" voor gezien, het kost namelijk giga veel energie.