Vitamine D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:21

nathalie_v schreef:
De kans op vitamine D te kort is echt minimaal!

Zelfs mensen in een boerka (oid) hebben vaak voldoende vitamine D ;-)

Dus ja toch maar even naar de HA, en echt de HA's van tegenwoordig bijten echt niet :+ ;-)

Vit. D gebrek onder b.v. Marokaanse vrouwen in dit land is een groot probleem, bij sommigen is het in het bloed niet eens meer te meten! En ook voor de gemiddelde Nederlander geldt dat de gehaltes veel te laag zijn met een scala aan klachten als gevolg.
bovendien ALS de zon schijnt, moeten we ons insmeren met factor heel veel dus dan wordt de opname van Vit.D ook al geblokkeerd.
Ik slik iedere dag 1800 IE en dat is echt geen overbodige luxe.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:26

Tinky12 schreef:
Volgens de richtlijnen in Nederland hoort je vitamine D te liggen tussen de 50 - 150 .De winter ingaan met 50 is niet verstandig...je hebt reserve nodig.

Je kunt zeggen dat je Vitamine D opneemt op als de zon een kleine schaduw geeft,hoe langer je schaduw...hoe verder in het jaar...hoe minder opname.

Vitamine D kun je over doseren,en lukraak suplementen slikken is ook vaak niet handig.Ga gewoon even naar je HA en laat het checken.Mooiste is als je rond de 100 of hoger zit.Ruimte genoeg om extra te krijgen enreserve genoeg voor je weerstand.

Een tekort aan vit.D geeft veel vage klachten die zeker niet onderschat moeten worden.Mijn lichaam verbruikt heel veel en met alleen zon red ik het ook niet.Ik moet bijslikken in de wintermaanden.
Dit doe ik met een "boost"die ik via de HA krijg,daarnaast regelmatig prikken om te kijken wat de waarden zijn.

Overigens heb ik mij door een arts laten vertellen dat er ooit eens een onderzoek is gedaan naar de vit.D opname bij de life guards in Australië,daaruit bleek dat het lichaam niet meer opnam dan 225.Die heren waren kerngezond :)

Maar...eerst even lekker naar de HA en laat de boel testen en nakijken.Gewrichtspijn kan ook vele oorzaken hebben.Klachten bij een tekort aan iets variëert ook vaak per persoon.

Sterkte en succes ;)

Precies en Bij de G&W winkel (als je die in d ebuurt hebt) hebben ze een erg duidelijke folder over vitamine D, waar bovenstaande tekst van Tinky wordt aangevuld.
Bijna elke nederlander heeft een tekort aan vitamine D (wat overigens niet altijd via het bloed van het ziekenhuis eruit komt)..15 minuutjes zon per dag volstaat al niet meer..omdat je je zomers insmeert en zonnebanken ook niet de D toevoegen.
Vooral mensen met een donkere huid, of ouders hebben die van bv Indonesie komen (wat in mijn geval zo is) is enige aanvulling erg gewenst.
Laat je testen en anders goed voorlichten in de gezond en wel winkel bv, door mensen die er verstand van hebben..want bij sommige supllementen heb je ook vitamine A nodig erbij..dus laat je wel goed adviseren door iemand die ervoor geleerd heeft..

De 1800 IE die omschreven wordt, is idd geen overbodige luxe..soms wordt er zelfs wel een hogere dosering tijdelijk aangeboden.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:27

Ik heb ook een d tekort.

Minn waarde zat rond de 20. Ik slik dus ook vitamine d bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:09

Oehlalala schreef:
Ik meld mij hier ook even.
Woon op dit moment voor studie in Oslo, en ik kreeg vorige week op school een pakketje met allemaal gratis spullen waaronder dus vitamine d tabletten? :+
Het schijnt dus dat het hier vrij normaal is om deze tabletten in de winter in te nemen.
Maar ja, ik weet het niet zo goed.
Wat denken jullie, zou het verstandig zijn om deze tabletten hier te nemen?
Ik heb hier niet echt een dokter waar ik het aan kan vragen..

Als je niet dagelijks grote porties levertraan eet, kan een capsule D3 geen kwaad. Vitamine D zit niet in groene groentes, maar wel in noten en in de lever van allerlei dieren.
En in Oslo maak je het eerstkomende half jaar zelf geen vitamine D meer aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:12

thinka schreef:
overigens haal je ook vitD uit groene groenten..

? Die ken ik niet, heb je daar een bron van? Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en bevindt zich over het algemeen in vet (met name vette vis en visolie.) http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-he ... n-voeding/ meldt dat het uitsluitend in producten van dierlijke herkomst zit. (En volgens Janneke ook in noten, dat lijkt me al logischer, want die bevatten veel meer vetten.)

Overigens: bij mijn huisartsenpraktijk is juist vanwege de vele vrouwen met hoofddoek (geen burka's trouwens, op 1 militante Nederlandse vrouw na :) ) extra aandacht voor vitamine D-tekort.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:32

Shadow0 schreef:
thinka schreef:
overigens haal je ook vitD uit groene groenten..

? Die ken ik niet, heb je daar een bron van? Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en bevindt zich over het algemeen in vet (met name vette vis en visolie.) http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-he ... n-voeding/ meldt dat het uitsluitend in producten van dierlijke herkomst zit. (En volgens Janneke ook in noten, dat lijkt me al logischer, want die bevatten veel meer vetten.)

Overigens: bij mijn huisartsenpraktijk is juist vanwege de vele vrouwen met hoofddoek (geen burka's trouwens, op 1 militante Nederlandse vrouw na :) ) extra aandacht voor vitamine D-tekort.

mijn excuses!!zullen de zwangerschapshormonen wel zijn :')
Ik lees t nu terug en denk huh? Waar was ik met mn gedachtes?

Vitamine D:
Vette vissen
ei
halvarine

Groene groentes zijn goed voor beta caroteen en vit. K.. die passen ook binnen mijn refetentiekader vd zwangerschap haha

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:43

Ik slik ook vitamine D bij, dat naast een gevarieerd eetpatroon (en een normale multivitaminepil) :j (ik neem 2400 IU). Is, zoals al eerder gezegd, echt geen overbodige luxe. Ik kan nu ook niet zeggen dat ik als studente de hele dag buiten ben, maar ik ben van mening dat deficiëntie meer voorkomt dan de meeste mensen denken en heb niet het idee dat af en toe buiten zijn, zeker in de winter, voldoende vitamine D oplevert. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:29

Voor informatie over Vitamine D tekort, is deze site zeker een aanrader;

http://www.vitaminedtekort.nl/

Is van Richard Verheesen, een reumatoloog.

Ik had een waarde van <8 en heb hem toen om advies gevraagd én gekregen :) Ondertussen is het iets hoger, maar nogsteeds niet veel, ben gewoon een ramp :+

countrygirl4

Re: Vitamine D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:55

Volgens mij kun je in zo'n geval het beste de huisarts adviseren of gewoon even bellen naar de praktijk en informeren.
Even vraag tussendoor: zijn er hier mensen die hun gehaltes wel eens laten testen? Zomaar zonder echte reden?