Wanneer een dip en wanneer depressief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wanneer een dip en wanneer depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:06

Ik vind eigenlijk juist rust in mijn werk, maar ik moet wel uitkijken dat ik mezelf er niet in verzuip. Die neiging heb ik normaal gesproken al, maar nu helemaal. Ik werk ook thuis, dus dat is wel lekker en heb dus geen gedoe met reizen etc. Dat scheelt gelukkig ook al :j Maak wel lange dagen, maar dat hoort erbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:11

Juist dat rust vinden in het werk is het meest verradelijk, dat geeft je namelijk de mogenlijkheid om 8-10 uur per dag je kop in het zand te steken (heel oneerbiedig gezegd).
Dat lijkt te helpen, maar maakt je uiteindelijk kapot.
Je moet juist tijd krijgen om de problemen in de ogen te kijken.
Bijvoorbeeld door even samen weg te gaan of iets dergelijks.
Jullie zullen immers best wel wat aan moeten passen in jullie leven neem ik aan?
Als je daar niet direct mee aan de slag gaat (al dan niet met hulp) kan het gebeuren dat je elkaar dingen gaat kwalijk nemen op lange termijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:52

Ja, we hebben in augustus 2 weken vakantie gehad, maar zijn toen thuis gebleven om leuke dingen te doen. Helaas kregen we toen het vervelende nieuws over de gezondheid van mijn vriend en werd mijn vogel dus ziek (uiteindelijk overleden). Dus weinig rust gehad in die tijd. Ik was toen eigenlijk weer blij dat ik weer terug aan het werk kon zodat ik me daar weer even op concentreren, maar zoals jij het zegt zal het misschien wel een soort vluchtgedrag zijn.

Vooral mijn vriend heeft het een en ander aan moeten passen in zijn leven (mag niet meer autorijden voorlopig, is snel moe door bijwerkingen medicatie etc). De laatste keer dat ik een epilepsie aanval van hem meemaakte dacht ik dat hij dood ging (toen wisten we nog niet dat zijn hart ook daadwerkelijk stopte, maar het was een nogal zware aanval) en daar ben ik toen ook wel even van de kaart van geweest. Nu ik er zo op terugkijk denk ik dat een combinatie van heel veel dingen is die ik misschien te snel naast me neer heb gelegd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:04

Je hoeft niet bang te zijn voor medicatie, die gaat men je niet zo in 1-2-3 voorschrijven. Wel zou ik nu aan de bel trekken en een psycholoog opzoeken, dat hoeft daarom geen therapie van lange duur te betekenen, maar die kan je wel tips en houvasten aanreiken om ervoor te zorgen dat je niet wegzinkt in je put. Je hebt wat klappen gekregen en dan is het ook normaal dat zich dat vroeg of laat gaat wreken op je eigen mentale toestand, en professionele hulp kan je helpen dat in perspectief te plaatsen, dat te verwerken en je weerbaar maken voor klappen in de toekomst.

Dat met je vriend lijkt me wel iets engs. Wij hebben een vriend die een ingebouwde defibrillator heeft, die heeft om de haverklap hartstilstanden. Het is vreselijk om dat van dichtbij te moeten meemaken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 12:56

Even een kleine update hier :)

De afgelopen week ging het eigenlijk alleen maar achteruit, veel huilbuien en eetbuien en ook een flinke paniekaanval. Daarom heb ik mijn EMDR therapeute (van drie jaar geleden) opgebeld en ben vanochtend langs geweest omdat ik niet verder erin wilde zakken en mezelf niet meer herkende.
Een aantal jaar geleden is er PTSS vastgesteld en daar heb ik toen traumatherapie (dus EMDR) voor gehad. Een van de werkpunten was toen het feit dat ik op cruciale punten in mijn leven veel belangrijke mensen heb verloren en daar nog altijd veel moeite mee had.
Op dit moment ben ik natuurlijk door de problemen van mijn vriend (oa dus met zijn hart) heel bang hem ook te verliezen en daarnaast is mijn vogel (in die moeilijke tijd mijn steun en toeverlaat) ook overleden. Dat is misschien net even teveel van het goede geweest waardoor ik als het ware een beetje ben teruggezogen in dat trauma. Daar gaan we nu mee aan de slag :)
Ik ben wel opgelucht. Ik herkende ook de punten die ze beschreef en eigenlijk lijkt het me ook vrij logisch. Alleen had ik het op deze manier dus nog niet bekeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:37

Hoi Cayenne,
goede stap!!!! Ik bel bij nare gebeurtenissen idd ook mijn emdr mevrouw en ik kan dan gelukkig ook redelijk snel terecht.
En het ''opruimen'' van de stress helpt alleen maar, om te maken dat je dip te diep zou worden en op gegeven moment een depressie zou zijn.
En hopelijk voel je je na een of twee sessies al weer een stuk beter!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:30

fijn dat je op korte termijn bij haar terecht kon Cayenne, en dat je er mee aan de slag kunt met haar, op die manier ben je er eigenlijk wel heel mooi op tijd bij om een nieuwe stap te zetten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:21

Fijn dat je hulp gevonden hebt. Veel sterkte.