Cayenne schreef:Hmmm, dat stukje over roken is wel interessant.
Ik heb namelijk COPD (chronisch bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit). Dat is eigenlijk een rokersziekte, maar ik heb nooit gerookt (wel bij mensen in huis gewoond die veel rookte en het dus wss via 'meeroken' gekregen). Als Raynaud ook kan worden veroorzaakt door roken of 'meeroken', zou het dan verband kunnen houden met mijn COPD? Ik dacht namelijk dat het ook misschien zou kunnen komen door zuurstoftekort, maar ik weet niet of dat uberhaupt wel kan.
Nee, het is een aderprobleem
Bloedtoevoer wordt acuut verminderd omdat het lichaam denkt dat het bloed naar belangrijkere delen moet stromen om warm te blijven. Dit herkend het lichaam helaas... Dus als het weer wat kouder wordt, reageert het exact hetzelfde. T is net als met allergie; een overtrokken reactie van het lichaam op iets dat niet bedreigend is. Want bij -20 is het zinvol dat er minder bloed naar de handen en voeten gaan, maar bij 10 graden absoluut niet. Net zoals een graspol in principe niet een gevaar is, maar wel verkeerd wordt herkend als een gevaar en het lichaam reageert er onnodig heftig op.
(Oftewel even de kortere uitleg)
Daarom werken vaak vaatverwijders wel. Rokers hebben ook vaak slechtere aderen, dus vandaar dat die er ook meer kans ook dit fenomeen. Dus het is geen zuurstof problemen, maar een aderprobleem.