handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:00

ik ben grote fan van roeckls...de polartecs, de gore-tex, grip winter, windstopper,...ik gebruik ze door elkaar,een beetje afhankelijk van wat ik ga doen en of het regent of niet, maar je kan gemakkelijk alles doen, ze zijn soepel en niet te dik :) ben over allemaal even tevreden, ik heb soms nog wel witte, pijnlijk vingers, maar echt stukken minder en vaak heb ik geen last meer sinds ik roeckl handschoenen heb gekocht. Maar de windstoppers en gore-tex gaan al jaaaaren mee en lijken niet stuk te gaan, de andere moet ik af en toe wel vervangen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:01

ijspeert schreef:
Ik heb deze voor als het heel koud is met rijden ,handschoenen met verwarming die dun zijn zodat je er andere handschoenen over aan kan trekken
http://www.thermogloves.eu/?gclid=CODg0-Ds_bkCFc7C3godm0IAQg

Nav deze handschoenen bedacht ik me dat je de handschoenen misschien ook kunt vooverwarmen dmv zo'n klikpad die dan warm wordt? Ik heb geen ervaring met raynaud, maar wel vaak koude vingers en vaak als je handen koud zijn doen handschoenen ook niks meer. Dus dan zou je er vooral voor moeten zorgen dat je warm je handschoen in gaat en daarvoor zou zon klikding kunnen helpen?

Anoniem

Re: handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:15

Nee helpt niet voor lange tochten.. Je handen maken zelf niet genoeg warmte aan om warm te blijven.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:26

Hier misschien iets waar jullie wat aan kunnen hebben, ik heb dit nl voor mezelf en mijn pap gekocht. http://www.peacockhandwarmers.co.uk/ Hij heeft 7 jaar geleden zijn vingers zowat afgezaagd en nog heel veel zenuwschade waardoor zijn hele hand ijskoud wordt, hij draagt soms in de zomer een handschoen. Voor mij is het pure luxe op een koude dag :D

De peacock wordt met aanstekersbrandstof gevuld en met een vuurtje aangestoken, de brandstof gaat dan gloeien en wordt heel heet, er wordt zelfs een hoesje meegeleverd wat echt nodig is op volle sterkte. Het ding blijft uren warm itt die breekdingen en wordt ook veel warmer. Het is alleen niet handig in een handschoen maar wel een lekkere handwarmer in de broekzak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:32

Daar had ik nog nooit van gehoord Ibonn! Dat lijkt me wel wat!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:44

Dat is net zoiets als dit:

Afbeelding

Hier zit een staafje in wat je aansteekt en gaat gloeien.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:03

ik wist niet dat er zoiets bestond! (als het syndroom van raynaud)
Ik heb altijd heerlijk warme voeten als ik sokken aan heb en in bed ga liggen, maar op het moment dat ik mijn sokken uit doe bevriezen mijn voeten/tenen meteen.
In de winter heb ik altijd bevroren handen (of zou het toch winter tenen/handenzijn )

Maar herken me wel in veel verhalen... Moeilijk soms, ik blijf even mee lezen. Die thermosite is super interessant...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:18

Handig topic dit! :j

Of ik echt Raynaud heb weet ik eigenlijk niet, 't is wel eens genoemd door enkele artsen. Zelfs 1 die dacht dat het puur door het roken kwam. Beetje jammer dat ik het al m'n hele leven heb, en mijn niet-rokende oudste broertje het ook heeft. Roken zal het wel vast verergeren (en ik rook nogal veel, maar dat pas vanaf m'n 17e :+ ).

Mijn handen zijn erg snel helemaal blauw/paars met rode vlekken. Witte handen/vingers krijg of heb ik eigenlijk nóoit. Ik hoef het zelf overigens niet koud te hebben als mijn handen verkleuren. Gebeurd ook gewoon binnen. Ze verkleuren wel echt heel extreem. Ben al zo ver dat ik soms m'n handschoenen in winkels maar gewoon aanhoud, omdat ik op dat moment ff geen zin heb in alle reacties van iedereen. Een hoop mensen kennen het blijkbaar niet en vinden het héeeel eng :')
Zeg dan altijd maar dat het met slechte doorbloeding v/d handen te maken heeft.....

Sinds een jaar of 2 heb ik ook last van winterhanden-achtige verschijnselen. Snel droog en kloofjes, en ze kunnen met name 's avonds gígantisch gaan jeuken en opzwellen.

Gebruik nu al een paar jaar een vrij dure creme: Winter Wonder handen en voeten creme van dr. Fix. Gewoon bij drogist verkrijgbaar en is echt héeerlijk spul. Wel vrij duur, maar trekt supersnel in en ruikt/rook erg lekker (ze hebben nu de verpakking veranderd maar volgens mij ook echt de zalf zelf, eerder rook hij super lekker, nu issie wat meer geurloos).

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 04:37

Mindim schreef:
Murthul schreef:
http://webshop.skafit.nl/handschoenen/s ... -paar.html

Deze zijn heel fijn als je raynoud hebt, je kunt ze evt ook onder een ander paar dragen. Op deze webshop verkopen ze ook sokken met zilverdraad

Deze heb ik ook gehad, het hielp bij mij niet.

Ik heb ook raynaud en loop al weer met handschoenen aan, ik heb het gemiddeld aan 6 vingers en 7 tenen :D En als het te koud wordt ook erg pijn met inademen.
Voor stalwerk zou hij misschien wanten aan kunnen doen, werkt bij mij beter dan handschoenen en ik heb een bontje om mijn stuur van de auto.

Wat raar dat ze helemaal niet werken, bij mij werken ze niet bij -10, maar wel met temperaturen waarbij mn handen beginnen te protesteren (nu dus)

De sokken heb ik nooit uitgeprobeerd, ik draag zelf veel bridgedale sokken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 06:04

Het is eigenlijk het Fenomeen van Raynaud.
Bij kou is het normaal dat je zenuwen een prikkel aan je bloedvaten geven om te vernauwen, vooral in armen, handen, benen en voeten.
Zo blijft er meer bloed bij de romp en blijven het lichaam en de belangrijke organen warm.
Want in de ledematen verliest het bloed sneller warmte.

Alleen bij het Fenomeen van Raynaud reageert het lichaam een beetje overdreven op al relatief weinig kou.

Dus bij 15 graden kan het al dat er in 1 of meerdere vingers of tenen de bloedvaten samenknijpen en die vinger of teen wordt dan koud, wit, paars en soms zelfs zwartig.

Bij mij duurt het soms 20 minuten voor die bloedvaten weer ontspannen, volgens mijn huisarts kan roken ervoor zorgen dat het nog langer duurt voor het bloed weer goed stroomt, omdat roken de aderen ook al vernauwt.
Er schijnen extreme gevallen te zijn waarbij mensen serieus tenen en vingers kwijtraken, omdat ze simpelweg te lang zonder bloed zitten.

Omdat het dus feitelijk een zenuwaandoening is, die geven tenslotte dat foute signaal aan de bloedvaten, worden er wel eens medicijnen voorgeschreven die ook voor de Ziekte van Parkinson worden gebruikt.

Het goede nieuws is dat we er zo rond de overgang weer vanaf schijnen te komen :+

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 06:18

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 06:23

Ik heb vrij gevoelige handen en omdat ik er mn geld mee verdien ben ik er zuinig op. Door de jaren heen heb ik een hele verzameling handschoenen liggen voor elke gelegenheid.
Dikke kingsland handschoenen voor op de scooter en bij erge kou
Ugg's ook voor op de scooter en bij erge kou niet waterdicht maar wel super comfi
Roekl fleece voor bij de paarden
leren roekl voor tijdens het rijden
Dunne wollen, dikke wollen enz enz.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 06:29

Ja Mindim, je kan met die handschoenen ook rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 07:47

Witte vingers is wel het meest voorkomende symptoom van Raynaud. Is het niet zo dat wanneer ze niet wit worden, maar enkel andere kleuren, dat het dan winterhanden zijn? Volgens mij worden ze eerst altijd wit, om daarna wel eens van kleur te veranderen. Het witte omdat de bloedtoevoer naar de vingers wordt afgesloten en het verkleurt als ze weer warmer worden.
Ik ga eens zoeken.
wintertenen:
Afbeelding
Raynaud
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:34

Ik heb wintertenen gehad en dat voelt compleet anders dan Raynaud.
Wintertenen jeuken, zetten op en doen zeer.
Bij Raynaud heb ik gewoon een koude teen of vinger er tussen zitten, waar dus even weinig bloed door stroomt.
Dus inderdaad een witte vinger ertussen die na een poosje ook paars/zwartig wordt.
En een soort slapend gevoel.
Mijn handen en vingers kunnen ook echt zeer doen als ik een koud voorwerp beetpak, maar weet nu niet of dat het samentrekken van de bloedvaten is door de Raynaud of dat het door de artrose komt.

Ik heb vanmorgen in ieder geval handschoenen aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:50

Ik heb dat idd ook, ik heb de raynaud zoals dat op de foto staat, alleen dan aan 6 vingers.
Mijn voeten zien er dan zo uit, ook met de witte plekken op de rest van de voet, op de steunpunten zeg maar, ook op de hak.
Afbeelding

Opwarmen is pijnlijk. Ik heb het ook als ik op een warme zomerdag het zwembad induik.
En verder gewoon ook een dood gevoel. Paardrijden wordt er ook behoorlijk door bemoeilijkt. Teugels vastpakken gaat niet zo goed en omdat het bij mij ook op de tenen en de voeten zit, kan ik er in de beugels moeilijk steun op vinden. Hebben jullie dat ook en hoe lossen jullie dat op? Rijd je minder?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:55

Handschoenen met verwarming is naar mijn idee niet een heel goed plan. Als je dit gebruikt wanneer er nog niets aan de hand is, dan is er weinig mis mee en kan het misschien preventief werken. Maar wanneer de vingers al wit zijn betekent dit dat er al ernstige vasoconstrictie is opgetreden, wanneer je warmte toediende zal er vasodilatatie ontstaan. Een zeer plotselinge overgang kan beschadiging van de vaatwand opleveren waardoor de het probleem steeds verder zal verergeren.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:58

Mindim schreef:
Ik heb dat idd ook, ik heb de raynaud zoals dat op de foto staat, alleen dan aan 6 vingers.
Mijn voeten zien er dan zo uit, ook met de witte plekken op de rest van de voet, op de steunpunten zeg maar, ook op de hak.
[ Afbeelding ]

Opwarmen is pijnlijk. Ik heb het ook als ik op een warme zomerdag het zwembad induik.
En verder gewoon ook een dood gevoel. Paardrijden wordt er ook behoorlijk door bemoeilijkt. Teugels vastpakken gaat niet zo goed en omdat het bij mij ook op de tenen en de voeten zit, kan ik er in de beugels moeilijk steun op vinden. Hebben jullie dat ook en hoe lossen jullie dat op? Rijd je minder?

Ik heb het ook op de manier die jij beschrijft. Eerst de dode, stijve vingers, gewoon irritant. Maar dan het opwarmen, dat is zo pijnlijk! Dat heb ik met paardrijden, eerst worden ze wit en dood, maar als ik dan een tijdje (minimaal 20 minuten) aan het rijden ben, dan warmen ze op (je wordt natuurlijk helemaal warmer omdat je bezig bent) en dan krijg ik me pijn aan mijn klauwen! Dan ga ik altijd even stappen en met mijn handen bezig. Als ze dan eenmaal weer warm zijn is het ook wel weer goed...

Mijn voeten heb ik het ook, maar wel minder. Het zijn bij mij alleen mijn tenen (behalve de kleinste) die wit worden, de rest van de voet is ok. Vind ik ook minder erg dan mijn handen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:59

O, en er zei nog iemand iets over roken; dat kan de klachten absoluut verergeren! Sinds ik ben gestopt met roken heb ik het ook minder snel...

Ik heb trouwens ook het idee dat luchtvochtigheid er ook iets mee te maken heeft. Jullie ook? Bij mij is een hogere luchtvochtigheid reden om sneller witte vingers te krijgen. Als het een koude, maar droge en windstille dag is, dan heb ik er minder last van.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:01

Ik heb Raynaud.
Handschoenen met accu van de ANWB werken niet voldoende.
Handschoenen met zilverdraad werken ook niet.

Ik heb vorig jaar handenwarmers die je kan knakken in dikke skihandschoenen gestopt.
Dat is niet ideaal.

Ik bekijk jullie linkjes.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:06

ik ben ook in mijn eeuwige zoektocht naar handschoenen.
vorig jaar met accu gekocht, maar dat werkte niet.
al verschillende merken handschoenen gehad, maar ik heb nog steeds niet de ideale handschoen,dus ik lees even mee.

bij mij is het syndroom 1,5 jaar geleden op komen zetten, nadat ik veel ben afgevallen.
met 20 gr iets kouds aanraken en ik heb het al helaas.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:31

Ik volg ook even mee, want ook ik heb Reynaud in handen en voeten (en standaard wintertenen :+ )
Elke winter zit ik weer huilend op mijn paard op het moment dat het bloed weer gaat stromen in mijn vingers en het klopt en bonkt en voelt alsof er iemand met hamers op mijn vingers mept.
Heb nog geen goede handschoenen gevonden, want ik wil dat ze zo dun mogelijk zijn om mee te rijden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:37

Het opwarmen is inderdaad pijnlijk.
Dan rij ik weg bij de paarden en zit ik te creperen in de auto.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:39

Hmmm, dat stukje over roken is wel interessant.
Ik heb namelijk COPD (chronisch bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit). Dat is eigenlijk een rokersziekte, maar ik heb nooit gerookt (wel bij mensen in huis gewoond die veel rookte en het dus wss via 'meeroken' gekregen). Als Raynaud ook kan worden veroorzaakt door roken of 'meeroken', zou het dan verband kunnen houden met mijn COPD? Ik dacht namelijk dat het ook misschien zou kunnen komen door zuurstoftekort, maar ik weet niet of dat uberhaupt wel kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:56

Cayenne schreef:
Hmmm, dat stukje over roken is wel interessant.
Ik heb namelijk COPD (chronisch bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit). Dat is eigenlijk een rokersziekte, maar ik heb nooit gerookt (wel bij mensen in huis gewoond die veel rookte en het dus wss via 'meeroken' gekregen). Als Raynaud ook kan worden veroorzaakt door roken of 'meeroken', zou het dan verband kunnen houden met mijn COPD? Ik dacht namelijk dat het ook misschien zou kunnen komen door zuurstoftekort, maar ik weet niet of dat uberhaupt wel kan.

Nee, het is een aderprobleem :)
Bloedtoevoer wordt acuut verminderd omdat het lichaam denkt dat het bloed naar belangrijkere delen moet stromen om warm te blijven. Dit herkend het lichaam helaas... Dus als het weer wat kouder wordt, reageert het exact hetzelfde. T is net als met allergie; een overtrokken reactie van het lichaam op iets dat niet bedreigend is. Want bij -20 is het zinvol dat er minder bloed naar de handen en voeten gaan, maar bij 10 graden absoluut niet. Net zoals een graspol in principe niet een gevaar is, maar wel verkeerd wordt herkend als een gevaar en het lichaam reageert er onnodig heftig op.
(Oftewel even de kortere uitleg)

Daarom werken vaak vaatverwijders wel. Rokers hebben ook vaak slechtere aderen, dus vandaar dat die er ook meer kans ook dit fenomeen. Dus het is geen zuurstof problemen, maar een aderprobleem.