Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:10

Mooi onderwerp 1 waar ik al een tijdje mee worstel en helemaal nu ik zwanger ben.
Ik vind het nogal wat om een kind in het eerste levensjaar al 4 heftige prikken te geven.
Ik ben er nog niet over uit, helemaal omdat laatst gebleken is dat we jaren een prik hebben gegeven die nu niet nodig blijkt te zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:13

wendyenbram schreef:
Waarom wordt het nu weer op het geloof gegooid. Leuk he de media napraten... Er zijn idd een stroom gelovigen die niet enten, MAAR er zijn meer niet gelovigen die niet enten dan wel gelovigen.

En ik heb de oudste 2 volledig in laten enten. laten deze nu "toevallig" beide autisme hebben! (nee het is niet te bewijzen dat het daarvan komt, maar in mijn ogen ook niet uit te sluiten) De 2 jongsten hebben geen entingen gehad, en hebben nergens last van.

Mijn dochter krijgt ook GEEN enting voor baarmoederhalskanker in mijn ogen geeft dat een valse gevoel van veiligheid. Ik ben geent dus mij overkomt het niet meer. terwijl je die kanker ook gewoon kan krijgen met inenting!!

En over inenten? tja als je de rivm moet geloven is een enting na zoveel jaar uitgewerkt... Daar zit je dan geent en wel, denkend dat je overal veilig voor bent. Als ze dan toch willen enten om alle ziektes uit te bannen (wat toch weer andere ziektes tot gevolg heeft, want elke tijd heeft zijn eigen ziektes) Dan ,oet het gewoon standaart om de zoveel jaar herhaalt worden.

Dus laat het zinnetje maar achter wege dat andere kinderen ziek worden door de kinderen die niet geent zijn. Kan net zo goed komen door die kinderdagverblijf medewerker die denkt veiligte zijn omdat ze jaren geleden geent is.

Bedoel je mijn opmerking? Dat had ik niet uit de media maar als LID (dus uit de eerste hand)
van een christelijke patiëntenvereniging. En nee, de inenting tegen baarmoederhalskanker beschermt niet voor de volle 100% Maar hoe kleiner je de kans op die rotziekte maakt, hoe beter.
Ik ken een christelijke vrouw die toch echt baarmoederhalskanker kreeg, ondanks dat ze niet de beest uithing. Bijna waren haar kinderen hun moeder kwijt, omdat niemand had verwacht dat juist zij die ziekte had.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:24

Een vraag aan turdusMerula, Mamamier, Marleen_usar en Wendyenbram: hebben jullie de moeite genomen het artikel in de link van de OP te lezen?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:26

marleen_usar schreef:
Mijn kids zijn ook autistisch, misschien toeval misschien ook niet?

En in 90% van de gevallen heeft autisme te maken met een erfelijke aandoening.
Ik ga voor; geen toeval maar ook niet door vaccinatie

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:33

Zoolgangster schreef:
wendyenbram schreef:
Waarom wordt het nu weer op het geloof gegooid. Leuk he de media napraten... Er zijn idd een stroom gelovigen die niet enten, MAAR er zijn meer niet gelovigen die niet enten dan wel gelovigen.

En ik heb de oudste 2 volledig in laten enten. laten deze nu "toevallig" beide autisme hebben! (nee het is niet te bewijzen dat het daarvan komt, maar in mijn ogen ook niet uit te sluiten) De 2 jongsten hebben geen entingen gehad, en hebben nergens last van.

Mijn dochter krijgt ook GEEN enting voor baarmoederhalskanker in mijn ogen geeft dat een valse gevoel van veiligheid. Ik ben geent dus mij overkomt het niet meer. terwijl je die kanker ook gewoon kan krijgen met inenting!!

En over inenten? tja als je de rivm moet geloven is een enting na zoveel jaar uitgewerkt... Daar zit je dan geent en wel, denkend dat je overal veilig voor bent. Als ze dan toch willen enten om alle ziektes uit te bannen (wat toch weer andere ziektes tot gevolg heeft, want elke tijd heeft zijn eigen ziektes) Dan ,oet het gewoon standaart om de zoveel jaar herhaalt worden.

Dus laat het zinnetje maar achter wege dat andere kinderen ziek worden door de kinderen die niet geent zijn. Kan net zo goed komen door die kinderdagverblijf medewerker die denkt veiligte zijn omdat ze jaren geleden geent is.

Bedoel je mijn opmerking? Dat had ik niet uit de media maar als LID (dus uit de eerste hand)
van een christelijke patiëntenvereniging. En nee, de inenting tegen baarmoederhalskanker beschermt niet voor de volle 100% Maar hoe kleiner je de kans op die rotziekte maakt, hoe beter.
Ik ken een christelijke vrouw die toch echt baarmoederhalskanker kreeg, ondanks dat ze niet de beest uithing. Bijna waren haar kinderen hun moeder kwijt, omdat niemand had verwacht dat juist zij die ziekte had.

Niet speciaal, op jouw opmerking, Maar meerdere roepen direct "Geloof" En dat wat jij NU aanhaalt over gelovige vrouw en toch baarmoederhalskanker!! DAT is wat mij tegen staat aan deze enting! deze enting beschermd ALLEEN maar tegen het virus wat kanker veroorzaakt (veelal overdraagbaar door mannen) Maar er zijn meerdere factoren die ervoor zorgen dat je baarmoederhalskanker kan krijgen. Dus men denkt even een enting laten zetten, en ik krijg geen baarmoederhalskanker. DAT is valse veiligheid. En tja de via het virus overdraagbare baarmoederhalskanker, DIE kun je ook zonder enting "voorkomen" door niet met iedereen het bed in te duiken, het veilig te doen, en je te laten testen op soa`s voor je het onbeschermd gaat doen. (maar ja dat is niet meer van deze tijd he? liever een spuitje extra dan nadenken over gedrag en gevolg!)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:38

Ja gelezen en ik vind het niet overtuigend. Of je wel of niet vaccineert, je moet je er in verdiepen en kritisch zijn. Niet klakkeloos de meute volgen die wel/niet vaccineert. Ik probeer zoveel mogelijk erover te lezen en te praten en op basis daarvan een besluit te nemen.
Het bijzondere aan kritisch prikken is trouwens wel dat je het volgens beide groepen nooit goed doet maar daar terzijde. Ik ben en blijf van mening dat niet elke inenting noodzakelijk is. Of nog niet voldoende Door ontwikkelt in het geval van bmh kanker.

Tieneke

Re: Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:40

Wendyenbram, dus jij denkt dat hpv enkel overdraagbaar is door seks?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:45

Ik ben ook VOOR vaccinatie. Ik kom eigenlijk uit Zuid-Holland en heb daar eigenlijk nog nooit gehoord over dat er nog mensen zijn die hun kinderen dat onthouden. Nu woon ik in Gelderland en hier is het compleet anders. Ik snap niet waarom je als ouder het risico wil nemen dat je kind zo'n enge ziekte oploopt ipv een paar simpele vaccinaties. Onze kinderen gaan zeker ingeent worden.

Als je met een paard op wedstrijd gaat moet je paard ingeent zijn. Dan zouden scholen en kinderdagverblijven dat toch ook als eis kunnen stellen? Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik zit zelfs te denken dat dit een zaak voor de kinderbescherming zou moeten zijn. Ouders onthouden hun kinderen van goede zorg... :=

Als geloofsovertuiging het "probleem" is snap ik dat niet. Heb zelf nog nooit in een bijbel gelezen of iets maar je zou toch denken dat dat vaccin er alleen bestaat omdat Hij het zo heeft gewild... Beetje hetzelfde als die mop over die vent op het onbewoonde eiland, dat er tot 3 keer toe een boot langskomt maar hij er volledig van overtuigd is dat als God hem wil laten leven hij zal blijven leven. Dat hij vervolgens aan de hemelpoort vraagt waarom hij niet geholpen is en dat hij dan te horen krijgt maar ik heb toch 3 keer een boot langsgestuurd.

De inenting voor baarmoederhalskanker ben ik nog niet over uit, aan de ene kant zeg ik als je de kans hebt om de kans op die rotziekte ook maar enigsinds te verkleinen moet je dat zeker doen. Aan de andere kant is het zo nieuw en misschien kleven er wel veel grotere risico's aan dan de baat die je erbij hebt. Als ik voor de keuze sta zal ik me er wel goed in verdiepen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:47

6. Hoe raak ik besmet met HPV? Kan ik dat voorkomen?

U krijgt het virus door te vrijen met iemand die besmet is. Het virus zit op en rond de penis of de vagina. Tijdens vrijen kan het virus ook op andere plekken komen. Bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.
U kunt niet voorkomen dat u besmet raakt. U kunt de kans wel een stuk kleiner maken door een condoom te gebruiken. De kans dat u besmet raakt bij het vrijen is dan 70% kleiner.

JA. dat betekent niet dat je GEEN baarmoederhalskanker kunt krijgen als je nooit seks hebt gehad. Er zijn namelijk nog wel andere redenen waarom je baarmoederhalskanker kunt krijgen.

Alleen de variant van het VIRUS HPV die krijg je alleen door sexueel contact.
En dat is waar de enting ALLEEN voor is.
Dus vandaar de valse veiligheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:50

Wendyenbram: HPV ligt wat ingewikkelder, en het valse-veiligheidsargument lijk me onzin.

Maar, hpv illustreert wel iets anders. In het artikel van de OP wordt 'herd immunity' genoemd. Dat is bij HPV nauwelijks aan de orde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:52

@TS
Het is niet waar dat alleen (zwaar) gelovigen en alternatieve mensen hun kind niet laten enten.
Er zijn ook genoeg hoogopgeleide mensen die hun kind niet, gedeeltelijk of anders laten enten dan standaard is voorgeschreven.

Ik ben voor een goede info avond voor zwangere (of jonge ouders), waar rustig dingen worden uitgelegd en waar alle vragen gesteld kunnen worden.
Op het consultatiebureau tijdens je afspraak, is daar normaal gesproken geen tijd voor en men vind het "stom" als je vragen hebt. Je krijgt een standaard foldertje mee, maar dat is (blijkbaar) niet voldoende.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:53

1. Wat is HPV?

HPV is de afkorting van ‘humaan papillomavirus’. Dit virus kan baarmoederhalskanker veroorzaken. Er zijn veel soorten HPV’s. De meeste soorten zijn absoluut niet gevaarlijk, maar een paar soorten wel. Deze soorten HPV kunnen baarmoederhalskanker veroorzaken. De HPV-soorten 16 en 18 zijn het meest gevaarlijk. Zij zijn verantwoordelijk voor 75% van de gevallen van baarmoederhalskanker.

Naar boven

2. Is HPV een seksueel overdraagbare aandoening (soa)?

Nee, HPV is een virus, geen aandoening. HPV wordt wel via seks overgedragen. Bijna altijd wordt het door het eigen lichaam opgeruimd.

Naar boven

3. Wat is hr-HPV?

Hr-HPV betekent ‘hoogrisico-HPV’. Een hr-HPV is een HPV-soort die baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Daarvan zijn er 15. Daarnaast zijn er ruim 85 HPV-soorten die géén baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Die noemen we laagrisico-HPV’s (lr-HPV). Zij kunnen wratten op handen en voeten veroorzaken.

Naar boven

4. Kan ik ook andere ziektes krijgen van HPV?

Ja. De gevaarlijke soorten HPV zorgen ook voor andere kankers. Bijvoorbeeld van de vagina, schaamlippen en anus.

Naar boven

5. Wat merk ik ervan als ik besmet ben met HPV?

U merkt het niet als u besmet bent met HPV. U krijgt geen duidelijke klachten. Er zijn wel klachten bij baarmoederhalskanker.

Zie: Welke klachten horen bij baarmoederhalskanker?

Naar boven

6. Hoe raak ik besmet met HPV? Kan ik dat voorkomen?

U krijgt het virus door te vrijen met iemand die besmet is. Het virus zit op en rond de penis of de vagina. Tijdens vrijen kan het virus ook op andere plekken komen. Bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.
U kunt niet voorkomen dat u besmet raakt. U kunt de kans wel een stuk kleiner maken door een condoom te gebruiken. De kans dat u besmet raakt bij het vrijen is dan 70% kleiner.

Naar boven

7. Ik heb altijd condooms gebruikt. Kan ik toch besmet raken?

De kans dat u besmet raakt is 70% kleiner als u altijd een condoom gebruikt. Condooms kunnen dus veel besmettingen voorkomen. Maar ook als u altijd een condoom gebruikt, kunt u nog besmet raken. Dat komt doordat het virus in en rond de vagina zit, en op en rond de penis. Tijdens het vrijen kan het virus ook op andere plekken komen, bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.

Naar boven

8. Hoe raak ik HPV kwijt?

Uw lichaam ruimt het virus bijna altijd weer zelf op. Dat gebeurt bij 95 van de 100 vrouwen die besmet zijn. Het duurt 1 tot 2 jaar voordat het virus helemaal weg is.
Soms kan uw lichaam het virus niet goed opruimen. Dit gebeurt bij 5 van de 100 vrouwen die besmet zijn. U blijft dan veel langer besmet en u heeft een grotere kans op baarmoederhalskanker.

Naar boven

9. Zijn er medicijnen tegen HPV?

Nee. Uw lichaam moet het virus zelf opruimen.

Naar boven

10. Hoe vaak komt een HPV-besmetting voor?

Heel vaak. Ongeveer 8 van de 10 vrouwen raken in hun leven een keer besmet met een HPV dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. In Nederland zijn de volgende cijfers bekend:

Leeftijd

Aantal vrouwen dat besmet is met een HPV dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken

rond 18 jaar

8 van de 100

rond 22 jaar

22 van de 100

tussen 30 en 60 jaar

5 van de 100

Naar boven

11. Hoe kan ik voorkomen dat ik lang besmet blijf met het HPV?

U kunt niet echt voorkomen dat u lang besmet blijft. Soms kan het lichaam het virus niet goed opruimen. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom dit zo is. We weten wel dat u meer kans heeft om lang besmet te blijven als u rookt. Maar ook als u bepaalde medicijnen gebruikt, bijvoorbeeld tegen een hiv-infectie of na een orgaantransplantatie. Roken en bepaalde medicijnen verzwakken namelijk uw afweer. Dan kan uw lichaam het virus minder goed opruimen.

Naar boven

12. Kan mijn partner mij besmetten?

Als een van u beiden besmet is, kan hij of zij de ander besmetten. De kans op besmetting ligt boven de 50%. U en uw partner merken waarschijnlijk niets van de besmetting.

Naar boven

13. Ik ben lesbisch. Kan ik dan ook besmet raken?

Ja, ook als u lesbisch bent, kunt u besmet raken met het HPV. U krijgt het virus door te vrijen met iemand die besmet is. Het virus zit in en rond de vagina, maar kan tijdens het vrijen ook op andere plekken komen. Bijvoorbeeld aan de handen en in de mond. De kans dat een lesbische vrouw besmet raakt met HPV is kleiner dan de kans dat een heterovrouw besmet raakt. Het is onbekend hoeveel kleiner de kans op besmetting is.

Naar boven

14. Mijn partner is besneden. Kan ik dan ook besmet raken?

Ja, ook als uw partner besneden is, kunt u besmet raken met het HPV. De kans op besmetting is waarschijnlijk wel kleiner. Het is onbekend hoeveel kleiner de kans op besmetting is. Baarmoederhalskanker komt in ieder geval minder vaak voor bij vrouwen met een besneden partner.

Naar boven

15. Ik heb een soa gehad. Raak ik nu sneller besmet met HPV?

Nee, er zijn geen aanwijzingen dat u sneller besmet raakt na een soa.

Naar boven

16. Waardoor loop ik meer risico om besmet te raken met HPV?

Het virus is erg besmettelijk. Hierdoor raakt 8 van de 10 vrouwen een keer besmet. U loopt meer risico om besmet te raken met HPV:
als u of uw partner met veel verschillende partners vrijt
als u vaak vrijt zonder condoom.

Naar boven

17. Ik heb bijna nooit seks gehad. Kan ik besmet zijn geraakt?

Ja, het virus is erg besmettelijk. Als u één keer gevreeën heeft zonder condoom met iemand die besmet was, heeft u 50% kans dat u ook besmet bent geraakt. Als u een condoom heeft gebruikt, is de kans kleiner. Maar ook dan kunt u besmet zijn geraakt. Het virus zit op en rond de penis of de vagina. Tijdens het vrijen kan het ook op andere plekken komen. Bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.

Naar boven

18. Als mijn lichaam het virus heeft opgeruimd, ben ik het virus dan echt helemaal kwijt?

Dat weten we niet helemaal zeker. Wetenschappers doen daar nu onderzoek naar. Ze onderzoeken of er een beetje van het virus in het lichaam blijft, of dat het helemaal verdwijnt. Als er iets van het virus in het lichaam achterblijft, is dat zó weinig dat u niemand kunt besmetten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:55

Je quote een gebrekkige site.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:01

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:03

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:15

Gebrekkig in die zin dat er geen verdere uitleg wordt gegeven aan het stukje over handen en mond.

Veel kans trouwens dat je het virus zelf draagt. Moet jij dan ook beter nadenken over je (seksueel) gedrag?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:21

Tja klets je er maar uit. Het RIVM moet je de goede info geven. En is een site die veel al geraadpleegd wordt door enters en niet enters.

en deze gebrekkige site zoals je al aangeeft, moet dus veilig genoeg over komen om je kindjes te laten enten?

Ik niet, want wij worden niet (meer) geent.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:22

maura schreef:
Een vraag aan turdusMerula, Mamamier, Marleen_usar en Wendyenbram: hebben jullie de moeite genomen het artikel in de link van de OP te lezen?

Ik geef nergens mijn mening, ik vraag alleen wat voor een soort topic ts in gedachten heeft. :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:24

Tieneke schreef:
Gebrekkig in die zin dat er geen verdere uitleg wordt gegeven aan het stukje over handen en mond.

Veel kans trouwens dat je het virus zelf draagt. Moet jij dan ook beter nadenken over je (seksueel) gedrag?

Ja want door onnadenkend te gaan sexen kun je anderen besmetten.
en dat is dus gelijk het stukje valse veiligheid in de enting... ik ben ge-ent en ben dus veilig. uitstrijkjes worden dan maar over geslagen, want he mij kan niks gebeuren. en tja dan heb je de sluipmoordenaar in je lichaam zitten, zonder extra controle.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:25

Ik vind het een lastig dilemma.
Zelf heb en wil ik geen kinderen maar ik heb toch wel erg veel moeite met de hulpstoffen in een enting.
Punt is ook dat er nooit getest is op babies, want dat mag wettelijk gezien niet.
Hoe kan je dan zeggen dat het niet schadelijk is vraag ik me dan af?
Ik ben ook ingeent maar niet voor baarmoederhalskanker en ook nooit de griepprik.
Autisme dus, en als ik kijk naar hoe ik reageer op zaken sluit ik het niet eens uit dat het een versterkende factor heeft op autisme.
Mijn hele leven al reageer ik erg overgevoelig op allerlei medicijnen, waarom niet op een enting..
Maargoed dit gaat altijd een gesteggel blijven want er gaat gewoon nooit een goed onderzoek naar komen denk ik.
Met goed bedoel ik niet gesponsord uit de farmaceutische industrie want die vind ik al lang niet meer geloofwaardig.
Reguliere geneeskunde ook niet trouwens, die lopen in mijn opinie veel te ver achter op zaken.
Dat kwartje gaat ooit nog wel eens vallen denk ik, maar dat duurt nog wel even..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:29

Klets je er maar uit?! Hpv kan door huid-op-huid worden doorgegeven. Zeggen dat het enkel door seks gaat, is gewoon dom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:38

wendyenbram schreef:
Ja want door onnadenkend te gaan sexen kun je anderen besmetten.

Door nadenkend sex te hebben ook.

Citaat:
en dat is dus gelijk het stukje valse veiligheid in de enting... ik ben ge-ent en ben dus veilig. uitstrijkjes worden dan maar over geslagen, want he mij kan niks gebeuren. en tja dan heb je de sluipmoordenaar in je lichaam zitten, zonder extra controle.

Dat vind ik altijd zulke vergezochte zaken... Heb je ook onderbouwing dat uitstrijkjes worden overgeslagen, en dat het uiteindelijk meer risico geeft om wel te enten dan niet? Het is mooi dat je het RIVM citeert, maar de conclusies die jij trekt volgen daar absoluut niet uit.

Volgens mij is sex gewoon een gegeven bij mensen. Ze doen het. Condooms niet uitdelen, de pil moeilijk toegankelijk maken, niet inenten tegen HPV: het helpt NIKS om mensen bewuster met sex om te laten gaan. Niet dat ik automatisch voor inenting tegen HPV ben, want daar heb ik me niet voldoende in verdiept, maar het idee dat je de mogelijk ingrijpende bijwerkingen van sex niet zou moeten voorkomen, alleen omdat men anders maar losbandig zou gaan leven en een 'vals gevoel van veiligheid' dat vind ik echt grote onzin.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:48

Zolang er door het inenten nog steeds mutatie ontstaan van onder andere hersenvlies ontsteking, meningokok etc ent ik mijn kinderen NIET!!!!!

Daarbij beslaat de enting maar 7 varianten van hersenvliesontsteking terwijl er ruim 90 varianten zijn. Dat heeft in mijn ogen dus geen enkele zin, het enige wat we er mee bereiken is dat die overige varianten sterker worden en dus moeilijker te bestrijden.

De enting baarmoederhals kanker is nog veel te weinig getest om zonder risico's aan kinderen gegeven te worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:51

Brainless schreef:
Ik ben voor een goede info avond voor zwangere (of jonge ouders), waar rustig dingen worden uitgelegd en waar alle vragen gesteld kunnen worden.
Op het consultatiebureau tijdens je afspraak, is daar normaal gesproken geen tijd voor en men vind het "stom" als je vragen hebt. Je krijgt een standaard foldertje mee, maar dat is (blijkbaar) niet voldoende.

Misschien zou dat wel werken hoor, maar aan de andere kant is veruit de meeste informatie gewoon op internet te vinden en kun je ook via internet extra vragen stellen. Of je kunt met je huisarts een afspraak maken om vragen te stellen.
We zijn met ons allen een stuk kritischer mondiger dan 30 jaar geleden en dat lijkt me op zichzelf een goede ontwikkeling. Maar ik vraag me af waar de grens is. Een beetje epidemioloog of viroloog heeft er een jaar of zes universitaire studie op zitten en vaak nog een promotie ook. Ik vind het eigenlijk wel bizar dat er dan mensen denken het beter te weten. Ik vind het ook vreemd dat (soms diezelfde) mensen verbaasd en verontwaardigd zijn als ze horen dat vaccinaties niet 100% beschermen. Dan heb je naar mijn idee toch echt de essentie van besmettelijke ziekten, epidemievorming, vaccinatieprogramma’s en groepsimmuniteit niet begrepen. En als je dat al niet begrepen hebt, dan moet je in mijn ogen gewoon alleen maar heel dankbaar zijn dat je er mensen zijn die dat wél begrijpen en jou daardoor in staat stellen om jezelf en je kinderen te beschermen tegen een groot aantal besmettelijke ziekten. In plaats van tijd te gaan verspillen aan zogenaamd kritische vragen waarbij je zogenaamd recht hebt op een antwoord, want dan ben je volgens mij gewoon elk besef van verhoudingen kwijt. Net zoals bij die politieagent die vertelt over mensen in de file die menen recht te hebben op een antwoord op de vraag waarom andere mensen onder politiebegeleiding over de vluchtstrook langs de file mogen rijden.
Nogmaals, het is fijn dat we met ons allen kritischer en mondiger zijn geworden, maar misschien is het ook goed om eens kritisch na te denken over wanneer een kritische vraag gesteld zou moeten worden en wanneer een kritische vraag eigenlijk helemaal geen kritische vraag is, maar een symptoom van totale onwetendheid over een onderwerp. En het vervelende van totale onwetendheid is dat je dat niet in een 10-minutengesprekje op kunt lossen. Bij die onderwerpen zul je dus moeten uitgaan van wat de mensen die het wel weten zeggen. Concreet betekent dat dus dat je gewoon meedoet aan het rijksvaccinatieprogramma en dat de > 80% groepsimmuniteit wordt bereikt c.q. gehandhaafd en dat we niet in de krant hoeven te lezen dat er kinderen nodeloos sterven aan polio of de mazelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:53

Ik ben voor inenten. Tuurlijk zitten er risico's aan, maar als je de ziekte krijgt kun je in nóg grotere problemen raken.
Ik heb ook de HPV-prik gehad, toen ik 12 was. Ik heb samen met mijn moeder de site goed gelezen en besloten op me te laten inenten.

Liever kunstmatig bestand tegen de ziekte dan de ziekte krijgen met alle risico's die erbij horen.