B12 injecties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: B12 injecties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:15

...als het dan dus zeker niet door slechte opname komt.
Ik had dus eerst een tijd injecties. Daarmee gestopt en pilletjes genomen. In een paar maanden was mijn waarde even desastreus als in het begin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:23

Smelttabletten (en dan voldoende hooggedoseerd, 1000mcg) kunnen een alternatief zijn. Dit wordt niet door de darmen opgenomen maar door de slijmvliezen en omzeilt zo het opnameprobleem.
Gewone pillen, en dan ook nog eens met slecht 5 mcg ofzo, dat gaat inderdaad niet werken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:12

Shadow0 schreef:
miss_lizje schreef:
Er is niet verder onderzocht naar de oorzaak. Na mijn laatste prik moest ik een maand wachten en daarna bloed laten onderzoeken. De prikken zouden dan al uitgewerkt zijn en als het in het opname van de darm zelf zat (dus darmen kapot) hadden de waardes weer zo laag moeten zijn.

:n Dat is echt niet waar. Na injecties blijft de waarde in het bloed langdurig (maanden!) verhoogd. Op deze manier kun je echt geen oorzaak vinden of uitsluiten.

Maar als injecties zo'n probleem zijn, zijn smelttabletten wel een mogelijk alternatief idd.

De halfwaardetijd is +- 6 dagen en de eiwitbinding is erg hoog, deze stof blijf niet maanden in je lichaam zitten. En vergeet ook niet dat een "overdosis" sneller word afgebroken dan normale dosis. De klaring staat onder invloed van de consentratie.

Het grootste probleem met pillen blijft de bio-beschikbaarheid, de dosis in de pillen moeten zo hoog zijn omdat ze anders gewoon niet werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:45

nynke55 schreef:
Miss-lizje, is er bij jou dan onderzocht hoe je aan zo'n tekort kwam? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n lage waarde alleen komt van het geen vlees en vis eten, 37 is abnormaal laag. In de arm prikken is ook niet nodig, in bovenbeen of bil doet vaak veel minder pijn.

B12 zit vrijwel niet in het voedsel van vegetarieres en veganisten. Het is dus een optie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:53

miss_lizje schreef:
De halfwaardetijd is +- 6 dagen en de eiwitbinding is erg hoog, deze stof blijf niet maanden in je lichaam zitten. En vergeet ook niet dat een "overdosis" sneller word afgebroken dan normale dosis. De klaring staat onder invloed van de consentratie.

Dat is te simpel. De stofwisseling van B12 is behoorlijk complex, je zit oa met het hele resorbtie-gebeuren en je lever kan een voorraad van ong 3 jaar vasthouden. (Een van de redenen dat tekorten zo sluipend ontstaan.) De waarde in het bloed kan dan ook langdurig hoog blijven - ongeacht de oorzaak van het tekort. Het bekijken van de serumwaarde na een maand of wat heeft dan ook gewoon geen enkele diagnostische waarde om de oorzaak aan te tonen. Niets, nada.

Overigens is er werkelijk geen enkel medisch handboek te vinden dat dat aanraadt. Dergelijke methoden zijn pure eigen creativiteit van artsen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:56

Daarom ga ik binnenkort ook bij een andere arts vragen voor verder onderzoek. Mijn eigen huisarts vond dat niet nodig, maar ik heb op mijn leeftijd weinig zin om levenslang maandelijks een injectie te krijgen, terwijl mijn opnameprobleem nooit verder is onderzocht.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:55

Tieneke schreef:
...als het dan dus zeker niet door slechte opname komt.
Ik had dus eerst een tijd injecties. Daarmee gestopt en pilletjes genomen. In een paar maanden was mijn waarde even desastreus als in het begin.

Bij mij komt het wel door geen opnamen! Mijn lichaam neemt geen vitamine B12 op uit het voedsel, dus waarom kan dat bij jou ook niet zo zijn?

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:57

Tieneke schreef:
Daarom ga ik binnenkort ook bij een andere arts vragen voor verder onderzoek. Mijn eigen huisarts vond dat niet nodig, maar ik heb op mijn leeftijd weinig zin om levenslang maandelijks een injectie te krijgen, terwijl mijn opnameprobleem nooit verder is onderzocht.

En waarom weinig zin om levenslang maandelijks injectie te krijgen? Als het toch helpt? ik moet er niet aan denken dat ik geen injectie meer zou krijgen wil echt niet terug als jaren geleden toen ze er nog niet achter waren dat mijn lichaam de B12 uit voedsel niet opnam!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:59

Omdat er nooit is gezocht waarom mijn lichaam die b12 opneemt. Wie weetvalt er iets aan te doen. Ik beschouw het toch als mijn recht om dat uit te zoeken. Als ik me er bij neer moet leggen, kan ik dat altijd nog.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:16

Tieneke schreef:
Omdat er nooit is gezocht waarom mijn lichaam die b12 opneemt. Wie weetvalt er iets aan te doen. Ik beschouw het toch als mijn recht om dat uit te zoeken. Als ik me er bij neer moet leggen, kan ik dat altijd nog.

Als je de intrinsieke factor niet meer aanmaakt(kleine mutaties kunnen al de boosdoender zijn) in je maag kan je geen B12 meer opnemen via je verteringsstelsel. Zonder de binding aan die factor gaat B12 gewoon je lichaam weer uit. Deze factor kan je omzeilen door Intramusculair of via zoals Shadow0 aangaf via slijmvliezen.

Maar hou je ons wel op de hoogste als er wat intressants uit komt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:18

Nou zit "extrinsic factor" B12 nauwelijks in mijn voedsel. (Ik eet bijna alleen planten - en daar zit het niet in.)

Daarna moet je als mens in je maag voldoende "intrinsic factor" aanmaken. (Mogelijk is dat bij mij beschadigd, toen ik teveel acetylcyseine kreeg - ik heb een maagbloeding gehad.)

Pas de combi van "spul uit je voedsel, dus van buiten af (extrinsic)"
met "intrinsic factor, gamaakt in je maag"
geeft iets, wat je darmen kunne opnemen en wat in je boed gemeten wordt als zijnde B12.

Maar ik ken eigenlijk geen manier om zelf weer voldoende "intrinsic factor" te gaan aanmaken.

En wie geen zin heeft in injecties, doe net als ik: smelttabletjes met duizend microgram B12.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:27

Ik bedoel ook niet echt die injecties op zich, ik vraag me gewoon af of er geen manier is om gewoon te "genezen". Er is bij mij nooit onderzocht wat precies het probleem is. Het enige dat ik weet is dat ik het genoeg binnenkrijg via voeding maar het niet in mijn lichaam houd. Ik heb ook pds en bv. Crohn zit wel in de familie. Kan lactoseintolerantie er iets mee te maken hebben?

Volgende week moet ik met die andere arts een afspraak maken i.v.m. Mijn recent ongeval/atlasbehandeling en dan leg ik dit ook voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:41

Tieneke schreef:
Ik heb ook pds en bv. Crohn zit wel in de familie. Kan lactoseintolerantie er iets mee te maken hebben?

Heb je een lactose intolerantie..?
Met PDS heb je in elk geval al een behoorlijke hoeveelheid sores.

Met natuurgeneeskunde valt er vaak veel tegen PDS te doen: vaak is het een zichzelf versterkende cirkel: geen goede darmflora (kan door van alles komen, van stress tot antibiotica kuur)
geen goede pH in de darmen,
geen goede opname van allerlei voedingsstoffen;
gevolg: door de (in eerste instantie subtiele) voedingstekorten neemt de weerstand van het darmslijmvlies af, ontstaan er wondjes, ontstekingen, pijn, kramp etc. -
en bij gebrek aan een goede pH en goede darmbacterieen zijn die ook niet echt goed door het lichaam op te lossen.

De oplossing is dan: uitzoeken welke darmflora aangevuld moet worden, dat spul een half jaar of iets in die mate slikken, ondertussen kijken welke voedingssupplementen je nodig hebt -
en op termijn herstelt de pH zich, krijg je goede darmmicrobiotica en in combinatie met dat je lekker veel vitamine B, C, D en hoe het verder maar uitkomt in je lichaam hebt, kan je lichaam de wondjes repareren en verdwijnen de ontstekingen (een ontsteking is in wezen een poging van het lichaam, om schade te herstellen) en daarmee de pijn en kramp.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:46

Ik ben vrij zeker dat ik lactose-intolerant ben, maar ook dat is nooit getest en ook dat wil ik laten uitzoeken.
Ik zit eigenlijk met zo veel vragen en het lijkt ook allemaal verband te hebben, maar om de één of andere reden heeft mijn arts nooit verbanden gelegd. Ik weet alleen dat ik als kind al enorm zware buikpijn had en dat nu nog heb. Die pds is overigens ook op stress gegooid, die onderzoeken konden geen anatomisch probleem of zo aantonen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:53

Tieneke schreef:
Ik ben vrij zeker dat ik lactose-intolerant ben, maar ook dat is nooit getest en ook dat wil ik laten uitzoeken.
Ik zit eigenlijk met zo veel vragen en het lijkt ook allemaal verband te hebben, maar om de één of andere reden heeft mijn arts nooit verbanden gelegd. Ik weet alleen dat ik als kind al enorm zware buikpijn had en dat nu nog heb. Die pds is overigens ook op stress gegooid, die onderzoeken konden geen anatomisch probleem of zo aantonen.

Brrr - anatomisch onderzoek naar PDS is meestal een colonscopie, niet echt een pretje!
Terwijl correcte pH en darmmicrobiotica gewoon met een ontlastingsonderzoek vast te stellen zijn (en je aan de hand daarvan verder kunt gaan: worden de waarden in de ontlasting al beter? Voel ik me (na een mogelijke beginverergering) al weer sterker worden?)
Em volgens mij kan lactose intolerantie ok via datzelfde ontlastingsonderzoek vastgesteld worden...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:04

Colonscopie gehad idd, kon zo op het scherm meevolgen. Wel eens wat anders, je darmbinnenkant op tv meevolgen :+ Heb toen ook een echo gehad.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 19:39

Kan het zijn dat na een injectie je klachten verergeren? Of zou dat nu al wel heel snel zijn bij mij?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:51

ShirleyM schreef:
Kan het zijn dat na een injectie je klachten verergeren? Of zou dat nu al wel heel snel zijn bij mij?

ik heb net de opstartdosis gehad (twee x per week injectie, 5 weken lang) en na eerste 2 à 3 spuiten waren de klachten erger, dezelfde avond al. Komt goed na een paar spuiten ;)

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:04

Ik vind het zo vreemd dat er bij mij geen opstartdosis word gedaan gewoon gelijk om de 3 maanden.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:12

1.5 jaar geleden had ik erge vermoeidheidsklachten en ben 3x flauwgevallen. Ik bleek b12 te kort te hebben. Het was onmeetbaar wat betekend dat het onder de 90 was. Ik begon met 2x per per week, wat langzaam opgebouwd werd naar 1x per week, om de week, eens per maand etc. Nu prik ik elk kwartaal.

Ben er nu wel aan gewend maar in het begin vond ik het echt wel nare prikken zo in de bilspier.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:37

Het maakt heel veel uit wie de prikken zet. De assistentes van mijn huisarts zetten ze heel netjes. Heb er amper last van. Soms een klein prikje maar verder eigenlijk niets.
Ik schrik ervan hoeveel huisartsen verkeerde informatie geven, al had ik dat in het andere B12 topic ook al gelezen.
Ik heb er bij mijn huisarts ook hard voor moeten vechten om een fatsoenlijke opstartdosis + spuiten erna te krijgen. Ik neem het niet op. Dus krijg voor de rest van mijn leven spuiten.
In het begin geen verschil voelen of ergere klachten krijgen is normaal, na een aantal spuiten word het minder.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:21

Ik prik zelf in m'n bovenbeen. Zolang je langzaam spuit gaat het prima.. Ik had ondertussen al op 1 keer in de maand mogen zitten maar prik nu elke 6 dagen. Anders hou ik het niet vol.

Wat ik me wel afvraag is of er na het starten met injecties nog een intrinsiek factor gemeten kan worden die er voor zorgt dat het niet opgenomen wordt. Ik weet dat mijn darmflora overhoop ligt, mag geen gluten meer, dat ik daardoor ook een hoop niet opneem

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:02

Ik heb een opnamestoornis en prik dus ook :) 2 Keer in de week. Doe het nu vanaf mijn 16e en ben bijna 19 en ik heb nog geen manier gevonden waarop het geen pijn doet -O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:44

De vorm maakt ook veel verschil..
Methyl voel je niet.
Hydroxo geeft een branderig gevoel.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:57

Ik ben ook begonnen met 5 weken lang 2 injecties per week. Nu krijg ik 1 injectie per 4 weken.