Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:miss_lizje schreef:Er is niet verder onderzocht naar de oorzaak. Na mijn laatste prik moest ik een maand wachten en daarna bloed laten onderzoeken. De prikken zouden dan al uitgewerkt zijn en als het in het opname van de darm zelf zat (dus darmen kapot) hadden de waardes weer zo laag moeten zijn.Dat is echt niet waar. Na injecties blijft de waarde in het bloed langdurig (maanden!) verhoogd. Op deze manier kun je echt geen oorzaak vinden of uitsluiten.
Maar als injecties zo'n probleem zijn, zijn smelttabletten wel een mogelijk alternatief idd.
nynke55 schreef:Miss-lizje, is er bij jou dan onderzocht hoe je aan zo'n tekort kwam? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n lage waarde alleen komt van het geen vlees en vis eten, 37 is abnormaal laag. In de arm prikken is ook niet nodig, in bovenbeen of bil doet vaak veel minder pijn.
miss_lizje schreef:De halfwaardetijd is +- 6 dagen en de eiwitbinding is erg hoog, deze stof blijf niet maanden in je lichaam zitten. En vergeet ook niet dat een "overdosis" sneller word afgebroken dan normale dosis. De klaring staat onder invloed van de consentratie.
Tieneke schreef:...als het dan dus zeker niet door slechte opname komt.
Ik had dus eerst een tijd injecties. Daarmee gestopt en pilletjes genomen. In een paar maanden was mijn waarde even desastreus als in het begin.
Tieneke schreef:Daarom ga ik binnenkort ook bij een andere arts vragen voor verder onderzoek. Mijn eigen huisarts vond dat niet nodig, maar ik heb op mijn leeftijd weinig zin om levenslang maandelijks een injectie te krijgen, terwijl mijn opnameprobleem nooit verder is onderzocht.
Tieneke schreef:Omdat er nooit is gezocht waarom mijn lichaam die b12 opneemt. Wie weetvalt er iets aan te doen. Ik beschouw het toch als mijn recht om dat uit te zoeken. Als ik me er bij neer moet leggen, kan ik dat altijd nog.
Tieneke schreef:Ik heb ook pds en bv. Crohn zit wel in de familie. Kan lactoseintolerantie er iets mee te maken hebben?
Tieneke schreef:Ik ben vrij zeker dat ik lactose-intolerant ben, maar ook dat is nooit getest en ook dat wil ik laten uitzoeken.
Ik zit eigenlijk met zo veel vragen en het lijkt ook allemaal verband te hebben, maar om de één of andere reden heeft mijn arts nooit verbanden gelegd. Ik weet alleen dat ik als kind al enorm zware buikpijn had en dat nu nog heb. Die pds is overigens ook op stress gegooid, die onderzoeken konden geen anatomisch probleem of zo aantonen.
Heb toen ook een echo gehad.