Hoe krijg ik dat taaie slijm het makkelijkst uit mijn keel??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:45

_Charlotte schreef:
Om verwarring te voorkomen, Bisolvon is broomhexine en Fluimicil is acetylcysteine ;)
Codeine (alleen op recept) is wel prettig om de hoestprikkel te laten verdwijnen, maar niet erg verstandig omdat het een natuurlijke reactie is van je lichaam om het slijm eruit te hoesten.

De Bisolvon bruistabletten doen ook de acetylcysteïne :j!
Afbeelding
Ik dacht al, ik ben toch niet gek :').

Codeïne gebruik ik ook alleen s nachts, omdat ik anders de hele nacht wakker lig van het gehoest :)! Verder helemaal gelijk hoor, niet zomaar gebruiken want je wordt er ook echt belachelijk sloom van.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:07

Je schrijft Bisolvon maar je laat een plaatje zien van Bisolbruis, is weer een hele andere naam ;)
Verpakking lijkt erop dus ik snap je verwarring.
Afbeelding

Scum

Re: Hoe krijg ik dat taaie slijm het makkelijkst uit mijn keel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:24

Bisolvon en Flumicil helpen allebei NIET. Flesssen van leegegzopen, weggeggoid geld. Ik heb het ook gevraagd aan de huisarts, die gaf ook toe dat dit spul niet helpt en alleen goed is voor de fabrikant.
Noscapine helpt wel een beetje, maar alleen als het niet zo hardnekkig is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:29

Scum schreef:
Bisolvon en Flumicil helpen allebei NIET. (...)

Dit lijkt mij een misverstand: noscapine dempt de hoestprikkel.
(ik heb ook wel eens een hoestprikkel demper gehad, op het moment dat ik een slijmoplosser nodig had. Denkbaar is er met jou het omgekeerde gebeurd - balen!!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:33

Bij mij helpt broomhexine over het algemeen heel goed, en maakt de boel los. Voor mij geen weggegooid geld.

Het farmacotherapeutisch kompas zegt: "Er zijn geen aanwijzingen dat de toepassing van mucolytica bij incidentele acute bronchitis van klinisch nut is. Van de toepassing van een mucolyticum bij een acute exacerbatie bij een ernstige chronische luchtwegaandoening, die gepaard gaat met de productie van taai, moeilijk te verwijderen slijm, kan hoogstens verbetering van de subjectieve symptomen worden verwacht."

Maar met die verbetering van de subjectieve symptomen (namelijk een rotgevoel als je benauwd bent en het hoesten moeizaam gaat en zeer doet) ben ik al heel blij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:56

Shadow0 schreef:
Het farmacotherapeutisch kompas zegt: "(...)Van de toepassing van een mucolyticum bij een acute exacerbatie bij een ernstige chronische luchtwegaandoening, die gepaard gaat met de productie van taai, moeilijk te verwijderen slijm, kan hoogstens verbetering van de subjectieve symptomen worden verwacht."

...en okee - ik hoestte mijn keel letterlijk kapot - dat is geen subjectief symptoom, maar ''gewoon'' objectief. Maar soms mag het FTK van mij de boom in.
Acetylcysteine maakte idd, dat ik mijn keel niet meer kapot hoestte.

(Medisch jargonnees: "subjectief" is wat jij zelf alleen maar voelt. Bijvoorbeeld misselijkheid. Op het moment dat je groen om je neus wordt, hebben we een "objectief symptoom": dat is iets dat een ander mens kan zien. Net zoals die druppeltjes bloed die ik ophoestte.)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:01

Scum schreef:
Bisolvon en Flumicil helpen allebei NIET. Flesssen van leegegzopen, weggeggoid geld. Ik heb het ook gevraagd aan de huisarts, die gaf ook toe dat dit spul niet helpt en alleen goed is voor de fabrikant.

Nou ik ben het niet met je eens dat Flumicil niet werkt. Ja misschien niet tegen de hoest maar wel goed als slijmoplosser.

Mijn broer heeft het al sinds jaar en dag van de longarts, en die gaan echt geen risico nemen met longpatiënten een waardeloze troep voorschrijven. En eerder kreeg hij pas weer een recept als het echt slecht ging met hem.....
Maar goed dat was voordat het vrij te verkrijgen werd.
En ik weet dat er in diverse winkels (bv ook bij een DA drogist) het werd uitgegeven als een hoestdrankje, en dat is het nu eenmaal niet (al is er tegenwoordig wel een variant maar die heeft net ff anders)