Het rijtje in mijn hoofd is niet meer te vinden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BenteMaxime

Re: Het rijtje in mijn hoofd is niet meer te vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:07

Mona2008: Stoppen met deze opleiding is eigenlijk ook geen optie voor nu, dus afmaken ga ik sws maar doen (denk ik). Ofwel niveau 4, ofwel niveau 3. (nu niv. 4). En daarna inderdaad nog een cursus of school om nog iets te doen waar ik me helemaal goed bij voel. Ook de dokter is een drempel te hoog voor mij, is gewoon te moeilijk. Bloed laten testen op tekorten lijkt me misschien nog te overbodig?

Superwoman: Dat ik moet praten met mijn ouders en moet aangeven dat het niet goed gaat, dat weet ik. Helaas praat ik al jaaaren niet goed met ze en vind ik het zó ontzettend moeilijk om te praten hierover. Iedere keer dat ik wou praten of uberhaupt iets vertelde, wat niet eens over school of mijzelf hoefde te gaan, was niet goed, mondde uit in ruzie. Alsof ze juist wat ik leuk vinden, hun niet leuk vinden, om mij te pesten. Of dat zo is of niet, is de vraag. Maar dit brengen ze op sommige momenten zeker over..

Hevonen: Het vervelende is dat iedereen om mij heen de juiste keuze opleiding heeft gemaakt, dus er is ook niemand met wie ik het kan delen. Ben ook nog wel is te vinden op het asiel, maar daar werken gaat hem niet worden. Ja, dat kan wel, maar dan word het vrijwilligerswerk. Ook niks mis mee natuurlijk, maar dit is voor mij wel de reden er minder te komen ;)

Rosanne_: Ik ben dus iemand die eerder hulp zoekt van buiten. Mijn ouders blijven dan doorvragen op een vervelende manier en op niet geschikte momenten, en dat maakt me mij ongemakkelijk voelen bij hun. Hele tijd heb ik dat ook gehad toen ik er wel voor uit kwam bij hun, en dat maakte de thuissituatie juist niet beter.. Maar ook hulp van buitenaf zoeken is gewoon zo'n grote stap... Té groot als je het mij vraagt, op dit moment.

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal weer!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:34

Heb je geen mentor met wie je eens kunt praten?

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:03

Hevonen schreef:
Heb je geen mentor met wie je eens kunt praten?

Ben afgelopen week langs geweest bij mijn coach van vorig jaar. Vind dat persoonlijk fijner. Zij kent mij al een jaar, heb vaker met haar om de tafel gezeten, weet hoe ik elkaar zit, enzovoorts. Maar afgelopen week heb ik niet echt kunnen praten. Ze gaf me niet de indruk dat ze zin had in mijn gebrabbel en was meer met andere dingen bezig en nam mij niet altijd serieus. Mijn coach van dit jaar ken ik pas 3 weken en ik voel me ook niet echt fijn bij haar, dus een optie om naar haar te gaan is er (nog) niet. Misschien als ik haar wat langer ken. Komen binnenkort wel individuele gesprekken met haar, mijn mentor van dit jaar dus. Misschien merkt ze dan wel wat. Vind het fijner als er iemand naar vraagt, dan hoef ik er namelijk zelf niet over te beginnen..

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 22:19

Coach = mentor voor als je het in de war haalt met iets anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:23

Ts, ik denk dat het praten met je ouders misschien niet ging,omdat ze zich aangevallen voelden?
En hoe zit het met de relatie tussen je ouders, is die nog goed of leven ze als broer en zus of erger?
misschien zitten je ouders ook niet lekker in hun vel en reageren ze daarom anders dan zou moeten?
Het is je taak niet om daar rekening mee te houden, maar het zou wel wat kunben verklaren en daarom voor jou duidelijker zijn dat het niet aan jou ligt. Het ligt natuurlijk ook niet aan jou hoe je ouders reageren, maar dat kan onterecht soms wel zo voelen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:36

Ts, niet om vervelend te doen. Maar als je deze opleiding niet wil kun je beter nu nog wisselen. Je hebt aan schoolgeld nog niks hoeven betalen en kan nog makkelijk zat bij een andere opleiding instromen. Misschien dat je eena kan kijken naar andere opleidingen of een gesprek met een studiecoordinator die je kan helpen met verschillende testjes om te kijken wat je wel echt wil.

Aan je negatieve cirkel gaat echt niets veranderen als je op je tenen blijft lopen en een opleiding blijft volgen die je niet wil. Toon gewoon je zelfstandigheid - regel wat jd regelen moet en begin met een andere opleiding.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 12:15

superwoman: Tja, de band met mijn ouders. Ik praat al jaren niet met ze over dingen waar ik eventueel mee zit of zat. Eigenlijk weten ze vrij weinig van wat ik buitenshuis doe, want ik vertel ze het niet. Ze vragen er evengoed ook niet naar. Dus de behoefte om nu wél naar hun toe te gaan is er ook niet..

x_Rebecca: Ja, hier heb je een goed punt. Ik kan tot een bepaalde datum overstappen zonder dat er kosten berekend worden, (de precieze datum weet ik even niet meer) maar ik weet wel dat dit op zeer korte termijn geregeld moet worden. Ik denk dat er dus eigenlijk geen tijd is voor gesprekken met mensen die me kunnen helpen. Ik weet namelijk ook écht niet welke opleiding ik dan wel wil. Toevallig eergister was het dat het gesprek erop uitmondde op de opleiding die ik nu doe. Mijn vader heeft hierin nog extra duidelijk gemaakt dat ik deze opleiding af moet maken en dat als ik wat anders wil ik dat maar moet doen na deze opleiding.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:09

Ik snap wel dat je het moeilijk vind om met je ouders te praten. Dat is zo gegroeid in de loop van de tijd.
Maar je ik vind ook wel dat je gedeeltelijk ook zelf verantwoordelijk ben voor de situatie.
Op de middelbareschool gooi je er met de pet naar. Meld geen cijfers en vertelt niet dat je huiswerk hebt omdat je geen zin hebt in gezeur. En dan ben boos op je ouders dat ze vragen of er cijfers zijn en of je huiswerk hebt.
Dan begin je aan een door je zelf gekozen opleiding en dan heb je al
Binnen een paar weken besloten dat het toch niet je ding is. En nu dit jaar weer precies het zelfde.
Misschien moet je eens gaan werken aan een beetje doorzettingsvermogen. In het leven kan je niet steeds de handdoek in de ring gooien als je het even niet ziet zitten. Je ouders zijn zo aardig om je opleiding voor je te betalen. Kan je toch in elk geval je best doen.
En ik snap best dat je ouders zich afwezig houden. Op de middelbareschool hebben ze al ontdekt dat ze als ze controle proberen te houden ga je er vol tegenin door. Ik zou het ook lastig vinden om met je in gesprek te gaan bang dat je dat al controle ziet.
Kijk er is een makkelijke oplossing.
Ga werken. En betaal je eigenopleiding en boeken enz.

Ik geloof niet echt dat jou ouders je echt dwars willen zitten ofzo iets.
Ik denk dat hun reactie voor een groot deel is veroorzaakt door jouw gedrag op de havo/mavo.

Voel je niet aangevallen aub. Ik snap jou ook wel. Maar snap ook je ouders.
Je wilt als ouders dat je kind goed te recht komt. Maar je wil ook dat kinderen laten merken dat ze dat ook waarderen. Studeren kost veel geld en ze zien toch graag dat je je in elk geval in wil zetten.
Na 1 maand al aankomen met dit is het niet geeft geen niet echt blijk van inzet.
Dat kan je in mijn ogen ook nog niet beslissen. Je kan hooguit zeggen dat het je wat tegen valt.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 23:17

Ik heb er inderdaad met de pet naar gegooid. Maar moet dit nou ook echt de reden zijn dat ik thuis ontvangen word met meteen de vraag of ik nog huiswerk heb oid? En een hoi kan daar niet eens bij? En misschien willen ze mij niet dwars zitten, maar dat doen ze wel degelijk. Ook na meerdere keren aangegeven te hebben wat ik vervelend vind en of ze daarmee kunnen stoppen of veranderen maar dan gaan ze ook gewoon vrolijk door. Ik wil ze zeker niet de schuld geven van de situatie want het komt wel degelijk van 2 kanten. Weet niet of het duidelijk is geworden maar hoe de band met mijn ouders is komt zeker niet alleen van hun kant, ook van de mijne. Maar juist doordat ik al járen niet goed met ze praat. Ze niks van buitenshuis weten, of van mijn school of iets. Is juist omdat ze daar alleen over gaan zeiken. en dat is in de laatste jaren zo erg geworden dat het ook gewoon normaal is dat ze dat niet weten. En dat het raar is als ik wel is met ze praat, vind dat ook helemaal niet fijn omdat ze mij nooit is uit laten praten.
Ondanks dat ik vorig jaar al aan het begin wist dat de opleiding niet mijn ding was, heb ik het jaar wel afgemaakt. En ook aan het einde van het jaar wist ik nog steeds dat ik dit niet wou, dus mijn gevoel was wel goed. Een jaar ertussen uit word hier zeker niet geaccepteerd en heb zelf ook gewoon geen zin om over anderhalf jaar wéer in een eerste jaar te beginnen en omdat ik toch wel weet dat ik (gedwongen) deze opleiding af moet maken doe ik dat ook maar gewoon, ondanks dat ik dit ook niet wil, ik zal wel moeten. Maar het is voor mij gewoon lastig om er dan het positieve van in te zien, omdat ik zo negatief denk en daar moet niet te makkelijk over gedacht worden wat meestal wel gebeurd.

Ik voel me niet aangevallen, vind reacties alleen maar fijn en vind verschillende meningen horen van mensen niet erg..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:01

hoe denk je zelf dat het allemaal anders kan?
Ik bedoel, wat kun je zelf doen om je situatie te veranderen en wat verwacht je er dan van?

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:28

Ik kan in eerste instantie heel veel veranderen.
Praten met mijn ouders, eventueel met iemand buitenshuis, is het wel met iemand op school, is het wel met heel iemand anders. Maar bij het eerste stukje gaat het al mis, praten met mijn ouders of met iemand anders. Ik weet niet of jullie écht kunnen begrijpen waarom ik niet wil praten. Nouja, eigenlijk weet ik het zelf ook niet helemaal, maar iets houd me tegen en krijgt me niet over die drempel. Als praten zo makkelijk zou zijn zou ik er nu geen last van hebben en zou het ook niet zo ver gekomen zijn..

Heb vandaag trouwens wel 3 mandarijnen op op school, en het klinkt raar maar dat is veel voor mij op een schooldag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:39

Ik kan wel begrijpen hoor, dat praten moeilijk voor je is. Lijkt er op dat ook je ouders er veel moeite mee hebben en heb jij het dus ook niet mee gekregen.
Je ziet nu iig wel dat het de oplossing is, al zal het wel moeilijk zijn.
Zeker omdat je met je ouders moet gaan praten,die er zelf ook veel moeite mee hebben.
Toch zal het in je verdere leven en dus ook relaties heel prettig zijn als je er nu hard aan gaat werken.
Je kan je ouders niet veranderen. Zij moeten het namelijk zelf willen. Het is niet jouw fout, maar ook bij hen is het onvoeldoende aangeleerd. Wees blij met kleine stapjes.

Klinkt dat logisch?

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:59

Ja, het klinkt logisch.. en ik weet ook dat er wat moet veranderen. Wat voor mij op de planning staat is om de herfstvakantie die week even niet thuis te zijn. Wees niet bang ik ga niet ergens in een tentje slapen ofzo haha, maar dat moet nog even geregeld worden. T gaat mij erom dat ik even uit die cirkel kom door even niet thuis te zijn en niet op die negatievw kamer. Zodat ik kan zien of ik wel goed na kan denken als ik even uit die cirkel stap. Of dat zo is, merk ik vanzelf, maar ik wil gewoon even rust. Thuis geef ik ook aan dat ik dat weekje wegga om te rusten en om goed na te denken, niet geqoon omdat t gezellig is om ergens anders te slapen of te zijn. Misschien tikt dit hun ook op t hoofd om is na te gaan denken waarom ik dit doe, en misschien ia dit voor hun ook makkelijker, omdat ik niet rondloop.
Ben benieuwd wat jullie van dit plan vinden...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:51

Ik herken me goed in jouw verhaal, wist nooit wat ik wilde maar wat ik wel wist was dat het iets met paarden ging worden. Vorig jaar was ik alles zo ontzettend beu dat ik mijn spullen heb gepakt en naar Australia ben verhuisd. Misschien niet onder de beste omstandigheden want ben de eerste maanden zo depressief als ik weet niet wat geweest. Inmiddels helemaal erbovenop en nu manager op een olymp eventingsstal. Als ik nu terug kijk op het leven dat ik had ben ik zo blij dat ik de verschrikkelijke moeilijke stap heb genomen om mijn hele leven om te gooien. Je moet de cirkel doorbreken anders kom je er nooit uit.. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:41

Ts, ik vind het een prima plan, zolang jij er 100% achter staat.
Maar je mag er ook best even uit om plezier te maken. Soms krijg je daar betere ideeen van, dan bewust nadenken.
Wat ik minder handig vind is de hint naar je ouders. Je zal teleurgesteld zijn als ze niet reageren zoals gehoopt, terwijl de hint niet duidelijk is. ik verwacht namelijk niet dat die hint zo zal uitwerken als jij in je hoofd hebt.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:39

casperrr: Dat is inderdaad een grote stap zeg.. Zou ik nooit kunnen doen. Ik ben blij voor je dat alles nu een goed plekje heeft en dat jij een baan hebt gevonden waar je blij mee bent!

superwoman: Ja, daar heb je een punt, heb daar nog niet zo over nagedacht. Ben er inderdaad nu vanuit gegaan dat ze erover na gaan denken, maar, wat als ze dat niet doen? Misschien is het dan wel fijn voor mijzelf om dat weekje eruit te gaan, maar als er niks aan hun kant veranderd draait die cirkel gewoon weer door als ik terug ben.. Maar dan kom ik dus weer op het punt dat ik met ze moet gaan praten, en dat is ook meteen het punt waar ik vast loop..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:44

Maar als jij er even uit bent en plezier maakt, kun je wsl met een frisse blik weer veel meer aan.
Het is niet alleen een circel waar jij in zit, maar ook een cirkel die je zelf maakt in je hoofd.
Stop eens met denken en maak eens plezier....... Of vind je dat niks??

Sommige dingen moet je gewoon doen en niet teveel over nadenken. Ook een gesprek kun je niet plannen. Je kunt hoogstends eerst nadenken wat je zelf wil, hoe je dat wil gaan doen en waarom je dat wil gaan doen. Maar aangezien je op dit moment nog niet weet wst je wél wil, kun je dat beter uitvogelen door iig positiever in het leven te staan.
echt, veel mensen weten niet wat ze willen en maken er gewoon het beste van met wat ze hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:52

Ts, overstappen naar een opleiding (hondentrimster, toekomst eigen salon?) die je ligt. Stoppen met niet eten want als anorexiapatient word je leven er nog veel vervelender op. En je ouders desnoods in een brief vertellen hoe jij je voelt. Praat hierbij vooral in de ik-vorm en wijs niet met de vinger naar hun. eventueel contact met huisarts opnemen om daar je verhaal te doen. Denk er over na wat het ergste is wat je ouders kunnen doen??? Inderdaad, ruzie maken maar als jij een duidelijke brief schrijft en deze geeft met de woorden of ze deze willen lezen en er aub even met elkaar over willen praten, ook je eetprobleem(want dat is bezig zich te ontwikkelen) aangeven en dat je er graag over een uur, twee uur op terug wilt komen.
Kunnen je ouders even boos zijn, nadenken en ga jij maar ergens koffie drinken.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:53

Tuurlijk vind ik dat wat! Klinkt juist geweldig, ook eigenlijk wat ik nodig heb.
Het probleem is dat ik niet uit die cirkel kom die in mijn hoofd zit..
Ik denk niet meer verder dan dat alles toch niet leuk is of dat het slecht afloopt.
Weet je wat het ook is..
Iedere keer als ik een dagje wat leuks ga doen, zoals Horse Event waar ik dit jaar heen ben geweest.
Die dag zelf is het ontzettend leuk maar toch kan ik nergens optimaal van genieten. Altijd zit er achterin mijn hoofd dat ik niet zo mag denken. Of wat mij ook tegenhoud van het optimaal positief denken, het lukt me gewoon nooit. Als ik thuis kom van zo'n dag ben ik alle positiviteit alweer vergeten. Kan de dag nog wel navertellen alsof t allemaal leuk is geweeset (is het ook geweest hoor) maar dan zit er altijd een dubbel gevoel achter.
eigenlijk heb ik over alles wat positief is een dubbel gevoel achter.
Vind het beetje lastig uitleggen wat ik voel of bedoel. Weet niet of je het begrijpt maar als je het niet begrijpt mag je het aangeven dan probeer ik het beter uit te leggen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:56

Ga eens naar je huisarts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:59

Ik snap het denk ik.
Mag jij het leuk hebben en leuk gehad hebben van jezelf?

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:01

Positief denken is sowieso al een moeilijk punt, wat ik al heb aangegeven.
Maar vind het lastig om deze vraag te beantwoorden, als ik eerlijk ben.
Eigenlijk kan ik er geen ja en geen nee op zeggen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:04

misschien zegt je gevoel en je verstand verschillende dingen??

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:05

Dat sowieso.
Maar ik denk dat ik op sommige punten niet positief mag denken, nu ik er wat langer over nadenk.
Mijn hoofd laat dat niet altijd toe nee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:09

Phoe, moeilijk meid!

Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee.
Denk wel dat je moet gaan zoeken naar de reden van die gedachte.
Waarom mag het niet van jezelf?
Ben je boos of teleurgesteld of vind je jezelf niet goed genoeg en wat is dan niet goed precies??