ADD/ADHD en ritalin, wat zijn nu de feiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:27

Jeannette schreef:
Mijn man is 48 en er echt niet overheen gegroeid. Hij heeft er wel mee leren omgaan. ( en ik ook O:) )

Goed gezegd. Je kán er ook niet overheen groeien. Het is een 'afwijking' in de hersenen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:29

Hier ook 1 met een zoon met ADD/ADHD :D :D :D :D En misschien hebben die andere 2 het ook wel, maar die zijn daar nooit op getest. Persoonlijk vind ik het geen ziekte! Ik heb een heerlijk kind, enthousiast en wat chaotisch (wat die andere 2 ook zijn hoor, inclusief dat heerlijke *D). En of ze nou ADD hebben, autistisch (die middelste van mij heeft PDD-NOS, wel getest ook) of wat dan ook.... Als ze vervelend waren, kregen ze na de 2e waarschuwing gewoon een klap voor d'r kop (of kont o.a.). En mijn kids luisteren prima, zijn ook gewoon ondeugend, wil ik graag eens achter het behang plakken, zoals ze dat mij ook wel eens willen. Ze gaan nu richting pubertijd, jongste is 11, middelste is 15 en oudste is 17, er wordt dus niet meer zoveel gemept :D , maar is ook niet nodig. Ze luisteren prima en we houden van elkaar...

Mijn ervaring als moeder is wel.... Laat een school alsjeblieft er maar een stempel op zetten op zo'n kind met ADD/ADHD of wat dan ook.... Begrip van leerkrachten is veel groter en ze doen veel meer hun best voor zo'n kind. En anders wordt het maar als vervelend kind bestempeld, geeft frustraties kan ik je vertellen....

Mijn jongste zoon slikt ritalin. Hij is gewoon geconcentreerder op school en haalt betere cijfers. Dit heb ik overigens zelf uitgetest hoor, half jaartje ritalin, half jaartje niets.... Had heel veel moeite om hem op de ritalin te zetten, maar na overleg met mijn huisarts die mij vertelde dat voor school genoeg was, ben ik er mee door gegaan. In het weekend en in de vakantie slikt hij niets. En hij doet het prima gelukkig verder....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:29

Ojajoh schreef:
een kind wat dan ook geen (flinke) stoornis heeft zal bij de medicatie vaak geen goed resultaat geven...
net als het verschil dat drugs heeft op een iemand met, of iemand zonder ad(h)d . Het werkt pas als je er echt last van hebt.

Dat klopt niet. Waarom denk je dat ritalin zo hip is onder studenten? Het werkt voor mensen zonder ADHD ook als een trein, je concentratievermogen is absurd hoog (en ja, er zijn veel studenten die het gebruiken om zo een hele nacht door te kunnen leren). Het is een opiaat :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:31

vuurneon schreef:
Ojajoh schreef:
een kind wat dan ook geen (flinke) stoornis heeft zal bij de medicatie vaak geen goed resultaat geven...
net als het verschil dat drugs heeft op een iemand met, of iemand zonder ad(h)d . Het werkt pas als je er echt last van hebt.

Dat klopt niet. Waarom denk je dat ritalin zo hip is onder studenten? Het werkt voor mensen zonder ADHD ook als een trein, je concentratievermogen is absurd hoog (en ja, er zijn veel studenten die het gebruiken om zo een hele nacht door te kunnen leren). Het is een opiaat :)

ik bedoel het gewenste resultaat.... ;) Niet "hard" gaan zoals de niet adhd'er dat doet

een adhd'er reageert heel anders ook op bijv mdma, of speed dan een persoon zonder adhd...
i know ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:33

Nou, dat is discutabel: het doel van de student is concentratievermogen te verbeteren, dat is het van de ADD'er vaak ook. Alleen geloof ik wel dat de gezonde student er inderdaad 'beter' op zal reageren en een soort staat van hyperconcentratie zal krijgen :')
Nooit geprobeerd overigens, schijnt niet zo goed te zijn voor je nachtrust. De student die er een stuk over had geschreven bleef 24 uur wakker door de ritalin.

(toch bizar, dat diegene die de diagnose hebben gekregen en medicatie hebben het gewoon doorverkopen aan 'gezonde' mensen...)

Ojajoh

Re: ADD/ADHD en ritalin, wat zijn nu de feiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:37

ik zou dus op de medicatie kunnen slapen ;) Eindelijk iets meer rust in de knar :Y)

Maar ook ik wil niet de rest van mijn leven troep moeten slikken , die ik dan weer te vaak vergeet overigens :')
en daardoor rebounds ga krijgen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:39

Ojajoh schreef:
bizzybijtje: waarom post je het dan?? als je er toch niet achter staat...snap dat echt niet hoor :n
en het dan ook nog interessant noemen

Ja, ik vind het namelijk interessant om zulke dingen te lezen. Eens wat groter kijken dan enkel je eigen gedachtewolkje.
En voor zover mijn kennis reikt is Nederland behoorlijk vrij wat betreft het posten/zeggen/denken van dingen, dus maak ik zeer dankbaar gebruik van dat recht.
Het zou fijn zijn als je je wat volwassener opstelt en niet gelijk doet alsof het allemaal een persoonlijke aanval op jou is.
Ik ben gewoon van mening dat er best mensen zijn met ADHD/ADD, maar dat er ook veel onnodige etiketten geplakt worden en dat er daardoor veel onnodige medicijnen die meer kwaad dan goed doen aan mensen aangesmeerd worden. En dat is echt niet alleen met ADHD/ADD het geval. De maatschappij plakt nou eenmaal graag etiketten omdat de farmaceutische industrie daar nou eenmaal zijn brood mee moet verdienen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:40

Daarom is mijn vriend ermee gestopt... die rebounds inderdaad. Hij leefde van pil naar pil, zijn persoonlijkheid veranderde gewoon. Van spontane jongen, naar zwijgzaam en teruggetrokken. De psychiater had gelukkig de oplossing: nog meer pillen slikken! :+ (de psychiater geloofde ook niet in gedragstherapie, was van de hele oude stempel dat alles met pillen kon worden opgelost :Y) )
Langzaam afgestapt van de medicatie en hij is nu gewoon zichzelf en ja, met ADHD er weer bij :') Maar goed, liever dat dan het alternatief!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:42

Bij mij zijn de testen uitgevoerd toen ik geloof ik 14 was. Heb altijd veel last gehad vanconcentratieproblemen enzo, en eigenlijk nooit goed kunnen leren. Heb mn onderbouw gymnasium dus zonder leerwerk gedaan, alleen stresswerk eigenlijk. Uit die testen is ADHD gekomen. Sinds ik Ritalin gebruik kan ik gewoon een uur lang iets doen voor school! Ik wist gewoon niet dat dat bestond. Eerst was ik binnen 5 minuten afgeleid, maar nu... Wooow echt heel chill!! Veel minder gevoelig voor prikkels van buiten en gefocust op iets. Ben dus met cijfers ook van 5'en naar 8'en gegaan, met dus eerst een dikke vette achterstand.

@En dat artikel van de eerste pagina is echt pure poep. Waarom post je zoiets als je er zelf eigenlijk niet heel veel vanaf weet? Ik vind wel dat de conclusie vaak snel getrokken wordt, maar alle mensen die écht AD(H)D hebben, dat is niet effe bedacht.
Laatst bijgewerkt door CastaMickey op 25-09-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:43

Bizzybijtje schreef:
maatschappij plakt nou eenmaal graag etiketten omdat de farmaceutische industrie daar nou eenmaal zijn brood mee moet verdienen.

Klopt en het lijkt tegenwoordig net of je niet eens meer iets op het karakter kan afschuiven. Je bent opeens hoogsensitief, een new age kind of iets anders 'leuks'. Het is net alsof het hip is om iets te hebben... Dat gaat ten koste van de mensen die het daadwerkelijk hebben, die niet mee willen doen aan de mode. Een dip hebben was ook zo modern, het moest gelijk weer een naam hebben. Terwijl het heel natuurlijk is :+
Een kind kan ook gewoon druk zijn van nature, zonder dat er een stoornis achter schuilt. Of gewoonweg liever met de handen bezig is dan op hoeft te letten op school, waardoor de cijfers niet denderend zijn en kind liever dromerig naar buiten kijkt. Zonder dat er iets achter hoeft te zitten. Maar goed, daar heb je wel goede diagnose tools voor... alleen speelt daar de beleving van de ouders ook een grote rol bij. En als die perse gebrand zijn op het etiketje plakken, dan krijg je wel een vertekend beeld.
Het is een complex verhaal wat dat betreft. Juist de mensen die wel de correcte diagnose hebben, die hebben last van het beeld van 'modetrend'. Maar 1 voordeel van een modetrend, het is maar tijdelijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-09-13 20:53, in het totaal 5 keer bewerkt

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:44

Bij mij is ADD 2 weken terug vastgesteld, na jarenlang er flink last van te hebben..
Ik functioneer gewoon niet naar behoren al zou ik dit dolgraag willen.

Deze week begonnen met Ritalin, ik ben erg benieuwd...voel me wel meer geordend in mijn hoofd :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:44

Bizzybijtje schreef:
[q
Het zou fijn zijn als je je wat volwassener opstelt en niet gelijk doet alsof het allemaal een persoonlijke aanval op jou is.
.

ik heb nergens gezegd dat het een aanval op mij persoonlijk is....ga geen woorden gebruiken die ik niet gebruikt heb ;)
dat jij dat zo interpreteert ....

ik spreek niet alleen voor mijzelf maar voor de tig andere die de stempel "modetrend" krijgen door mensen zoals jij die zulke artikelen verspreiden
met een recht of zonder.... boeit mij niet ;) Boeit mij wel voor die andere mensen :)
en ik vind het jammer dat er toch nog zoveel kortzichtige mensen zijn ;)

daar zijn de mensen die wel last er van hebben wel de dupe door

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:52

Ojajoh schreef:
ik zou dus op de medicatie kunnen slapen ;) Eindelijk iets meer rust in de knar :Y)

Maar ook ik wil niet de rest van mijn leven troep moeten slikken , die ik dan weer te vaak vergeet overigens :')
en daardoor rebounds ga krijgen :=

Mijn dochter gebruikt melatonine, ze neemt meestal 1 gram per uur dat ze wil slapen. Ze heeft daarnaast ook een soort 'bedritueel', maar dat helpt onvoldoende. Melatonine helpt behoorlijk goed. ADHD'ers maken er te weinig van aan, daarom slapen ze zo slecht.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:13

Melatonine helpt bij mij niks, ook niet als ik er 15 neem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:14

Ojajoh schreef:
Bizzybijtje schreef:
[q
.

ik heb nergens gezegd dat het een aanval op mij persoonlijk is....ga geen woorden gebruiken die ik niet gebruikt heb ;)
dat jij dat zo interpreteert ....

ik spreek niet alleen voor mijzelf maar voor de tig andere die de stempel "modetrend" krijgen door mensen zoals jij die zulke artikelen verspreiden
met een recht of zonder.... boeit mij niet ;) Boeit mij wel voor die andere mensen :)
en ik vind het jammer dat er toch nog zoveel kortzichtige mensen zijn ;)

daar zijn de mensen die wel last er van hebben wel de dupe door

Waarom ben ik kortzichtig?

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:27

Vroeger werd er tegen mijn man gezegd op school door de leerkracht dat hij wat meer op zijn donder moest krijgen thuis. Daar werd hij dan wel rustiger van. Het lag aan de opvoeding en noem maar op. Hij is blij dat hij nu weet wat hem "mankeert" Hij slikt geen medicijnen, maar dat negatieve op school heeft hem wel een vorm van faalangst opgeleverd. Ik sta zelf voor de klas, in het SBO, heb meerdere kinderen in de klas met adhd, add, odd, pdd-nos. Ik probeer altijd het positieve in de kinderen te zien en te benoemen. Maar ik merk wel dat , als een kind zijn medicatie niet inneemt, ze vooral zichzelf in de weg zitten. Niet alle kinderen krijgen medicatie, ik zal het ook nooit een ouder aanpraten. Maar ik ben ( als moeder en leerkracht) erg blij dat er iets is waardoor kinderen beter kunnen functioneren in deze drukke maatschappij. Ik kan er mee omgaan, maar veel leerkrachten ( en zeker in het v.o. ) kunnen dat niet.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:29

hier ook iemand met een stempeltje.... een tijdje wel ritalin gebruikt, toen een poos niet, en sinds de grote vakantie weer begonnen.. mijn hemel wat een rust.. geen bijwerkingen gehad, behalve dat mijn eetlust weg was, maar ja da's dan wel weer handig als je af wilt vallen. Mijn collega's was het opgevallen dat ik veel rustig uit mijn ogen keek, en ik ben blij met de medicatie....

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:34

Wat mij opvalt is hoeveel mensen ritalin voorgeschreven krijgen in plaats van concerta.
Ritalin raakt veel sneller uitgewerkt waardoor je de rebounds krijgt. Bovendien moet je dus heel trouw op tijd de medicatie nemen. Concerta werkt langer door waardoor je minder rebounds krijgt, dus stabieler in stemming bent en minder geleefd wordt door de medicatie. Verder dezelfde werkzame stof maar met vertraagde afgifte. Tip voor de mensen hier die negatieve ervaringen hebben hiermee.

Verder wanneer je voorkeur niet uitgaat naar medicatie, zijn er specifieke adhd coachings trajecten. En inderdaad zoals eerder gezegd, je groeit er niet overheen maar leert er mee omgaan. Ik werk in de verslavingszorg en zie veel mensen met adhd / add . Die gebruiken vaak drugs zoals speed om rustiger te worden, wat dezelfde werkzame stof als ritalin en concerta bevat. (methylfenidaat). Het is en blijft iemands eigen keus, maar ik denk dat voor een bepaade periode op voorschrift en onder toezicht van een arts medicatie uitproberen geen kwaad kan om te zien of je er baat bij hebt.

ADHD is wel degelijk een ziekte/stoornis in de executieve functies van de hersenen, maar kan echt pas vastgesteld worden na uitgebreid diagnostisch onderzoek.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:35

Ritalin is voor mij inderdaad vreselijk omdat ik het gewoon vergeet in te nemen.... :P en de bijwerkingen zijn rottig.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:36

Ikzelf ben alleen maar positief over ritalin.
Ben ermee begonnen toen ik de stempel ADD kreeg.
De medicijnen hebben alleen maar positief invloed, geen slechte bijwerkingen.
Heb ook eigenlijk nauwlijks last van echt rebounds.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:37

marie83 schreef:
Wat mij opvalt is hoeveel mensen ritalin voorgeschreven krijgen in plaats van concerta.
Ritalin raakt veel sneller uitgewerkt waardoor je de rebounds krijgt. Bovendien moet je dus heel trouw op tijd de medicatie nemen. Concerta werkt langer door waardoor je minder rebounds krijgt, dus stabieler in stemming bent en minder geleefd wordt door de medicatie. Verder dezelfde werkzame stof maar met vertraagde afgifte. Tip voor de mensen hier die negatieve ervaringen hebben hiermee.

Verder wanneer je voorkeur niet uitgaat naar medicatie, zijn er specifieke adhd coachings trajecten. En inderdaad zoals eerder gezegd, je groeit er niet overheen maar leert er mee omgaan. Ik werk in de verslavingszorg en zie veel mensen met adhd / add . Die gebruiken vaak drugs zoals speed om rustiger te worden, wat dezelfde werkzame stof als ritalin en concerta bevat. (methylfenidaat). Het is en blijft iemands eigen keus, maar ik denk dat voor een bepaade periode op voorschrift en onder toezicht van een arts medicatie uitproberen geen kwaad kan om te zien of je er baat bij hebt.

ADHD is wel degelijk een ziekte/stoornis in de executieve functies van de hersenen, maar kan echt pas vastgesteld worden na uitgebreid diagnostisch onderzoek.

ben met het bovenstaande eens, maar ik gebruik de langwerkende ritalin en heb ook geen last van Rebounds... werk zelf met kinderen met stoornissen, en dan vind ik wel dat ik een voordeel met mijn adhd heb, ik begrijp de kinderen, al weten ze het zelf niet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:09

Door concerta kon mijn vriend niet eten (eetlust volledig weg zolang het werkte) en hij was al mager. Dus werd nog dunner. Dat was al snel geen optie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:16

Bizzybijtje schreef:
Denk dat dit interessant is om te lezen; http://www.ahealthylife.nl/adhd-fictieve-ziekte/

Ja ik heb medicijnen ter ondersteuning. Alle 'alternatieven' in dat artikel behalve homeopathie ben ik ook mee bezig. Nee het is niet genoeg. Sorry hoor maar ik kan gewoon zelfs met structuur niet op gang komen. Ik betaal mijn concerta helemaal zelf en ik zou niet eens mijn werk kunnen doen zonder. Voor de rest zou ik inderdaad liever willen dat ik helemaal geen medicijnen gebruik, scheelt melatonine 's avonds. Maar dan spring ik en heb ik een gigantische hoeveelheid energie over die ik niet kwijt kan op een normale manier. Ik heb een hele tijd zonder medicijnen gedaan omdat ik ook 'tegen' was, maar echt daar heb ik alleen maar mezelf mee benadeelt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:23

marie83 schreef:

Ritalin wordt vergoed door veel zorgverzekaars, Concerta en andere (middel)langwerkende ADHD medicatie niet :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:35

Feit: mijn zoon heeft een hersenbloeding gehad voor de geboorte
Feit: hierdoor worden bij hem de natuurlijke remstoffen niet aangemaakt. De pomp daarvoor werkt zeg maar niet (het stofje dat de hersendelen zou moeten vertellen die remstoffen aan te maken)
Feit: hierdoor kent zoon van nature geen remmingen op emotie, eetlust, overdreven gedragingen etc etc. Hij is remloos.
Feit: hij heeft na deskundig onderzoek het stempel ADHD gekregen met toevoeging " ontremdheid niet nader specificeerbaar (dit blijkt een veelvoorkomend probleem te zijn bij kinderen met cerebrale parese trouwens. Het lijkt op ADHD maar is het niet)
Feit: hij krijgt concerta hetgeen zonder het ADHD stempel niet voorgeschreven had mogen worden
Feit: zoon heeft op 1 tablet van 36 mg 10, 12 tot soms 14 uur voordeel: de stof wakkert zijn remstoffen aan. Werkt als de natuurlijk pomp dus.
Feit: zoon ervaart geen enkel nadelig effect, geen rebount, geen karakterverandering, geen hoofdpijn of verminderde eetlust. Hij voelt alleen nu wel wanneer hij vol zit bijv.

Dus feit.... Wij, OOK zoon zelf, zijn erg blij met deze medicatie. Zonder de concerta zou hij niet goed kunnen functioneren. Van verslavingsverschijnselen zien wij niks. Hij kan gerust een dag zonder, bijv als hij ziek is. Ik vergelijk het voor onze zoon als insuline voor iemand met diabetes.