Jeannette schreef:Mijn man is 48 en er echt niet overheen gegroeid. Hij heeft er wel mee leren omgaan. ( en ik ook)
Goed gezegd. Je kán er ook niet overheen groeien. Het is een 'afwijking' in de hersenen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ojajoh schreef:een kind wat dan ook geen (flinke) stoornis heeft zal bij de medicatie vaak geen goed resultaat geven...
net als het verschil dat drugs heeft op een iemand met, of iemand zonder ad(h)d . Het werkt pas als je er echt last van hebt.
vuurneon schreef:Ojajoh schreef:een kind wat dan ook geen (flinke) stoornis heeft zal bij de medicatie vaak geen goed resultaat geven...
net als het verschil dat drugs heeft op een iemand met, of iemand zonder ad(h)d . Het werkt pas als je er echt last van hebt.
Dat klopt niet. Waarom denk je dat ritalin zo hip is onder studenten? Het werkt voor mensen zonder ADHD ook als een trein, je concentratievermogen is absurd hoog (en ja, er zijn veel studenten die het gebruiken om zo een hele nacht door te kunnen leren). Het is een opiaat
Ojajoh schreef:bizzybijtje: waarom post je het dan?? als je er toch niet achter staat...snap dat echt niet hoor
en het dan ook nog interessant noemen
Bizzybijtje schreef:maatschappij plakt nou eenmaal graag etiketten omdat de farmaceutische industrie daar nou eenmaal zijn brood mee moet verdienen.
Bizzybijtje schreef:[q
Het zou fijn zijn als je je wat volwassener opstelt en niet gelijk doet alsof het allemaal een persoonlijke aanval op jou is.
.
Ojajoh schreef:ik zou dus op de medicatie kunnen slapenEindelijk iets meer rust in de knar
Maar ook ik wil niet de rest van mijn leven troep moeten slikken , die ik dan weer te vaak vergeet overigens
en daardoor rebounds ga krijgen
Ojajoh schreef:Bizzybijtje schreef:[q
Het zou fijn zijn als je je wat volwassener opstelt en niet gelijk doet alsof het allemaal een persoonlijke aanval op jou is.
.
ik heb nergens gezegd dat het een aanval op mij persoonlijk is....ga geen woorden gebruiken die ik niet gebruikt heb
dat jij dat zo interpreteert ....
ik spreek niet alleen voor mijzelf maar voor de tig andere die de stempel "modetrend" krijgen door mensen zoals jij die zulke artikelen verspreiden
met een recht of zonder.... boeit mij nietBoeit mij wel voor die andere mensen
![]()
en ik vind het jammer dat er toch nog zoveel kortzichtige mensen zijn
daar zijn de mensen die wel last er van hebben wel de dupe door
marie83 schreef:Wat mij opvalt is hoeveel mensen ritalin voorgeschreven krijgen in plaats van concerta.
Ritalin raakt veel sneller uitgewerkt waardoor je de rebounds krijgt. Bovendien moet je dus heel trouw op tijd de medicatie nemen. Concerta werkt langer door waardoor je minder rebounds krijgt, dus stabieler in stemming bent en minder geleefd wordt door de medicatie. Verder dezelfde werkzame stof maar met vertraagde afgifte. Tip voor de mensen hier die negatieve ervaringen hebben hiermee.
Verder wanneer je voorkeur niet uitgaat naar medicatie, zijn er specifieke adhd coachings trajecten. En inderdaad zoals eerder gezegd, je groeit er niet overheen maar leert er mee omgaan. Ik werk in de verslavingszorg en zie veel mensen met adhd / add . Die gebruiken vaak drugs zoals speed om rustiger te worden, wat dezelfde werkzame stof als ritalin en concerta bevat. (methylfenidaat). Het is en blijft iemands eigen keus, maar ik denk dat voor een bepaade periode op voorschrift en onder toezicht van een arts medicatie uitproberen geen kwaad kan om te zien of je er baat bij hebt.
ADHD is wel degelijk een ziekte/stoornis in de executieve functies van de hersenen, maar kan echt pas vastgesteld worden na uitgebreid diagnostisch onderzoek.
Bizzybijtje schreef:Denk dat dit interessant is om te lezen; http://www.ahealthylife.nl/adhd-fictieve-ziekte/