Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Re: Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:07

Ik zal zo even mijn moeder om raad vragen voor je, die doet opleiding voor voedingsconsulente, en helpt mij nu al met afvallen :D

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:07

Espoir_ schreef:
Misschien kun je van de geraffineerde suikers af? Dus haal pure hagelslag bij de natuurwinkel, haal daar ook je tussendoortjes. Je kan er bijvoorbeeld spelt-haver koeken kopen zonder suiker. Ze vullen goed, zijn lekker en zijn suikervrij. Wat voor eigen gebakje maken jullie? Zit daar veel witte suiker in? Eet in plaats van die 48+ kaas eens kipfilet.

Ik snap overigens niet waarom je voor light producten kiest maar wel 48+ kaas eet? En waarom drie kopjes chocomel? Vervang 's morgens en 's avonds deze koppen eens voor groene thee. Dat je 's middags een kop drinkt, dat moet kunnen ( al zou ik hiervoor ook eens bij een natuurwinkel kijken )..

Ik zie dat mijn beginpost een eigen leven leide, deze is nu goed aangepast.

- Ik drink geen thee.
- De 48+ kaas is er ingeslopen omdat het goedkoper was/is.
- 1 soms 2 koppen chocomel.
- Gebakjes die ik zelf maak? Ehm kijk maar eens in de links onder mijn bericht. Maar die gebakjes, minderen alweer, manlief is er zat van en ik mag maar eens in de maand meer een gebakje maken..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:09

Wat mij opvalt aan je eetlijst is dat het onwijs veel koolhydraten bevat. Behalve dat je lijf dus veel insuline aan moet maken om je suikerspiegel in balans te houden is insuline ook het hormoon wat je lijf in staat laat zijn om vet op te slaan. Aangezien koolhydraten de eerste energie bron is die je lijf aanspreekt en je daar zoveel van eet dat je een overschot binnenkrijgt en je lijf bij het eten van die koolhydraten in staat is dat in vet op te slaan lijkt het mij verstandig die koolhydraat inname te beperken en te vervangen door natuurlijke voeding( lees : groente, eieren, stukje echt vlees en goede vetten) .
Speltbrood is " gezonder" omdat dat een minder bewerkt graan is maar bevat meer koolhydraten dan tarwe.
Kan je echt die chocomelk niet laten staan maak het dan zelf met ( rijste) melk, rauwe cacao en palmsuiker.
Meer info over palmsuiker: http://jessevandervelde.com/tag/palmsuiker/
Lees jezelf in over hoe je lijf voeding verwerkt en wat het met je lijf doet. Dat geeft ook een stukje bewustwording en stok achter de deur als je zin hebt in slecht eten.
Succes en als je nog vragen hebt , stel ze dan gerust.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:09

Vla is inderdaad een soort vloeibare pudding, ook niet erg gezond dus.

Een kop choco minder en geen vla zou al schelen denk ik :) .

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:10

meld je aan bij het voedingscentrum, daar kun je alles bijhouden wat je eet en krijg je advies :)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:11

Gezond eten:

geen koolhydraten (pasta, aardappel, brood)= wordt omgezet in suiker
geen light producten (zoetstoffen zijn niet gezond)
geen suiker (suiker is niet gezond)
geen melk(producten); voor calcium kun je veel beter groene groenten/ verse ongezouten, ongebrande noten eten
geen vlees (antibiotica, MRSA, E. Coli); vis met mate
niet roken, geen Franse wijn ivm landbouwgif, niet teveel alcohol (wordt de lever niet zo vrolijk van)
matig met geraffineerde/ gefabriceerde/ gekookte producten; voedingswaarde daalt met iedere minuut dat het kookt/bakt

Wat wel?
Biologisch, onbespoten, vers van tuinder, eventueel scharrelvlees en vis, onverzadigde meervoudige vetten/ olie
zaden, noten, wortels; de biowereld is vol met redelijk gezonde producten maar let op waar je koopt
(Jumbo propt erg veel troep in hun producten; lees etiketten)
Laatst bijgewerkt door sanne1221 op 25-09-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:13

1x per week patat? Als ik niet aan het dieeten ben vind ik dat al veel en word ik er dikker van.

Als je echt wil afvallen moet je patat hélemaal schappen.

Even als Chocomel en gebak.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:14

dejong_wever schreef:
AdnerB schreef:
dus 3 mokken chocomelk per dag en jij vraagt je af waarom je niet afvalt?

3?
Nee soms 2, In de ochtend altijd en s'avonds alleen als ik zin heb, anders water of crystal clear.

dat staat er nu omdat je je OP aangepast hebt :+

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:14

Poeh wat een informatie van jullie kant!!
Heel erg bedankt!

Ik zit zelf te denken om s'morgens te starten met mijn vertrouwde bakje chocomel(geen light meer).
(ja ik weet dat dat misschien niet gezond is, maar ik kan er gewoon niet zonder).
Om 9:00 uur ipv het brood de kom yoghurt.
Om 13:00 2 plakken speltbrood met kipfilet(mag/kan het dan ook de kipfilet met kruiden zijn of is die dan weer ongezonder)?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:16

Die kan ik je alvast zeggen :) Kipfilet met of zonder kruiden maakt niks uit. Dat mag ik ook gewoon op mijn rijstwafel hebben, zit verder niks fouts aan ;)

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:17

AdnerB schreef:
dat staat er nu omdat je je OP aangepast hebt :+

Klopt, ik kwam er achter dat de laptop zelf dingen invult, daarom aangepast.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:19

Afvallen moet je niet zo ingewikkeld maken; als je niet afvalt eet je dus precies evenveel als je per dag verbrandt. Wil je afvallen, dan zal je minder moeten eten en meer moeten gaan verbranden. Niks van die koolhydraat arme gluten vrije onzin. Gewoon wat gezond verstand gebruiken en kleinere porties eten. Ik snap ook niet dat mensen in dit topic alleen maar naar de chocomel kijken. Afvallen gaat nooit lukken als je nooit datgene mag hebben wat je het liefst wil. Dat werkt enorm demotiverend. Ja, je zal niet iedere week friet, een stuk gebak en 7 keer per week 's avonds een hoop koolhydraten kunnen eten want daar val je niet van af. Gewoon niet snoepen, kleinere porties eten en meer bewegen.

Misschien moet je een keer proberen bij te houden hoeveel calorieen je per week eet en hoeveel je verbrandt. Dit kost wat moeite maar aan het einde van de week weet je precies of je zo meer verbrand dan dat je eet. Google maar eens calorieen tellen en verbranding uitrekenen, daar staat genoeg over op het internet.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:19

Je hebt toch ook halfvolle chocomel? Misschien scheelt dit al, denk dat dit beter is dan light.

En verder herhaal ik de door minilatje gegeven tip: op voedingscentrum.nl kan je al je voeding invullen. Je ziet dan meteen wat je binnen krijgt en wat je aan kan passen. Ik doe dit nu sinds een paar dagen en ik vind het erg fijn! Als je op je voedingsstoffen let mag je hartstikke veel eten op een dag. Ik eet nu in ieder geval een stuk meer dan eerst. Krijg nu wel alles binnen in de juiste verhoudingen. Succes!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:20

Ik zag al een verwijzing naar Amber Alberda voorbij komen. In dit topic [VT] Amber Albarda, gezond eten! lees je er meer over.

Ik zie in jouw lijstje veel 'bewerkte' dingen en 'dood' voedsel. Ga voor puur, onbewerkt en levend en je gaat echt afvallen. En voorlopig brood, pasta en aardappelen even helemaal schrappen!

Overigens is af en toe (extra) pure hagelslag op een speltbroodje (of liever nog zuurdesem) helemaal niet zo verkeerd hoor. In veel vleeswaren (zeker kipfilet) zit onwijs veel zout..

En als je toch graag chocomelk wil drinken, dan zou ik gewoon nog wat extra sporten :D Probleem opgelost ;)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:21

Kijk eens in dit topic:
[MW] Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Veel gezonde tips, ook tips met hoe je moet beginnen. Als je opeens drastisch alles omgooit, hou je het nooit vol. Verander langzaam je maaltijden en begin eens met producten met suiker te vervangen door gezonde varianten zonder suiker. Yoghurt kan je bijvoorbeeld ook met honing eten en de chocomelk kan je maar 1x per dag drinken.
Als je het aanpakt op een manier waar jij je prettig bij voelt en het zo volhoudt, wordt het vanzelf een gewoonte! En geloof me, als je een tijd bijvoorbeeld geen zoetigheid eet, heb je er vanzelf minder trek in. Light producten, geadviseerd door de diëtiste of niet, zou ik in ieder geval afzweren...

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:23

marleen_usar schreef:
Kijk eens op Google bij je ayurvedische type, er zijn 3 types. Je kan online een eenvoudige test doen, en dan kan je kijken welke voeding het beste bij je past. In de ayurveda noemen ze een kwaal een blokkade. Een blokkade kan je zeg maar weg eten, door dus te eten wat bij je type past blijf je ook fit.

Poeh wat een lange test zeg! ben benieuwd wat er uit komt! :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:25

Vind het in je post nergens terug, maar wat voor beweging heb je op dit moment?

Verder de makkelijkst weg te halen dingen zijn de chocomel, het gebak, de vla als toetje en de wekelijkse patat. Dingen die vanzelfsprekend erg ongezond zijn en dus beter niet in je dieet voor kunnen komen. Is het geen optie de chocomel te vervangen door puur vruchtensap oid? Snap dat het lastig is om na al die jaren zomaar te stoppen met het dagelijks drinken van chocomel, maar het is wel erg ongezond en dus geen goede factor in je dieet. 2 koppen per dag vind ik hoe dan ook wel heel veel...

Let er verder op wat voor vlees je eet, vervang een deel van je vlees door vis en koop magere vleessoorten. Melkproducten zou ik zo goed als mogelijk schrappen uit je dieet (calcium is ook op andere manieren binnen te krijgen), om met de vla te beginnen (want ontzettend veel suikers). Verder zou ik persoonlijk het fruit dat je eet over de dag verspreiden, als tussendoortje. Nu eet je savonds laat nog een behoorlijke hoeveelheid... Probeer andere tussendoortjes te vervangen door salades, een stuk komkommer of door suiker en vetvrije tussendoortjes (bijv. havermoutkoekjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:26

Pasta, aardappelen, het is net zoals brood een hoop zetmeel. Als het niet verbruikt wordt, wordt het omgezet in suikers. Als je hier een alternatief voor vind, kan dit al aardig schelen. Je suiker en vet inname is best veel. Vla kun je beter vervangen door kwark bijvoorbeeld.
Ik zie dat je in de avond nog fruit eet. Ook fruit bevat aardig wat suiker. Je kunt om een eer of negen in de avond dan beter een bakje kwark/yoghurt nemen.
Misschien kun je naar de sportschool gaan. Zodat men ook kan kijken of je de oefeningen correct uitvoert en vaak is het een stok achter de deur. Want het bewegen, vind ik persoonlijk wel erg mager.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:28

Straww_ schreef:
Als je opeens drastisch alles omgooit, hou je het nooit vol.

Precies. Ik zou ook zeker niet opeens radicaal gaan stoppen met aardappelen, pasta en alles wat je zo graag eet. Dat hou je echt niet vol. Maar je moet gewoon alles met màte eten. Chocomelk 2 mokken? Probeer eens een halve mok of als je het lukt zelfs een dag over te slaan. Pasta? Probeer de volkorenversie eens(daar zitten meer voedingsstoffen in en ben je langer verzadigd mee) en misschien ook een beetje minder. Melk? Als je volle koopt, koop dan halfvolle of zelfs magere. Gefrituurd eten? Niet een keer in de week, maar een maal per maand die ketel bovenhalen. Gebakjes? Ook een maandelijkse traktatie en geen wekelijkse....in combinatie met voldoende beweging zou je daar al een verschil in moeten kunnen zien hoor :j .

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:28

Straww_ schreef:
Kijk eens in dit topic:
[MW] Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Veel gezonde tips, ook tips met hoe je moet beginnen. Als je opeens drastisch alles omgooit, hou je het nooit vol. Verander langzaam je maaltijden en begin eens met producten met suiker te vervangen door gezonde varianten zonder suiker. Yoghurt kan je bijvoorbeeld ook met honing eten en de chocomelk kan je maar 1x per dag drinken.
Als je het aanpakt op een manier waar jij je prettig bij voelt en het zo volhoudt, wordt het vanzelf een gewoonte! En geloof me, als je een tijd bijvoorbeeld geen zoetigheid eet, heb je er vanzelf minder trek in. Light producten, geadviseerd door de diëtiste of niet, zou ik in ieder geval afzweren...

Bedankt! Die light producten, maak ik op en komen niet meer mijn huis binnen.
De vla ga ik ook vervangen voor de yoghurt. Eventueel een halve liter voor manlief,
omdat die vla wel lekker vind.

Voor de belgische dame die reageerde met vla/vlaai. Ik moet er niet aan denken na
mijn avond eten nog een stuk vlaai naar binnen te werken!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:29

Hahaha sorry, de taalbarrière soms :') .

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:29

Kwanyin schreef:
Straww_ schreef:

Precies. Ik zou ook zeker niet opeens radicaal gaan stoppen met aardappelen, pasta en alles wat je zo graag eet. Dat hou je echt niet vol. Maar je moet gewoon alles met màte eten. Chocomelk 2 mokken? Probeer eens een halve mok of als je het lukt zelfs een dag over te slaan. Pasta? Probeer de volkorenversie eens(daar zitten meer voedingsstoffen in en ben je langer verzadigd mee) en misschien ook een beetje minder. Melk? Als je volle koopt, koop dan halfvolle of zelfs magere. Gefrituurd eten? Niet een keer in de week, maar een maal per maand die ketel bovenhalen. Gebakjes? Ook een maandelijkse traktatie en geen wekelijkse....in combinatie met voldoende beweging zou je daar al een verschil in moeten kunnen zien hoor :j .

Precies! Het is echt niet vreemd dat je niet afvalt met je huidige dieet. Niet snoepen, minder eten en meer bewegen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:30

Als je meer wilt weten over gezonder eten en wat voedsel met je lichaam doet, kan ik het boek 'de voedselzandloper' van Kris Verburgh van harte aanbevelen. Daar staat onder meer in dat lightproducten, granen en melkproducten niet goed zijn voor je lichaam en waarom niet.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:31

Kwanyin schreef:
Straww_ schreef:

Week 1 geen lekkers
Week 2 een gebakje
Week 3 geen lekkers
Week 4 een frietje(deze komt uit eigen pan)

Trouwens iemand vroeg nog hoe ik de pasta maakte, knoflook, uitje, 140 gram tomaten puree, 400 gram verse tomaten en 3 paprika's en 250 gram half om half gehakt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:32

Ze hoort een teveel aan koolhydraten, een tekort aan vetten, en een te hoog gehalte aan suikers en suikervervangers (vooral dat laatste...skippen zegt ze :') )
Hieronder word bedoeld de zoetstoffen, koekjes, vla en light producten :)

Glazen water -> Top :D
Aangeraden word: 30 cl per kilo lichaamsgewicht aan water per dag

Verdere aanrader: Skip de magere producten, ga voor de volle.
Wat ergens hier word aangeraden, het overslaan van koolhydraten, is daarintegen onjuist. Koolhydraten zijn goed, maar dan wel de langzame (te vinden in fruit en groente, zoals grapefruit, rabarber, watermeloen, appel, etc) Koolhydraten heb je juist nodig om vet te verbranden :) Een teveel aan koolhydraten word opgeslagen in de spieren en de lever als glycogeen.

Voor de kaas, liever geitenkaas of 30+ kaas.

Als je brood wilt eten, dan brood met zaden en pitten (grof volkoren het liefste ;))

Citaat:
Is rietsuiker ook gezonder als gewonen suiker? Ik vind de yoghurt zo zuur zonder zoetstof.

Nee! Als je toch voor suiker wilt gaan om je yoghurt zoeter te krijgen, gebruik dan palmsuiker :)

--
Zo, een klein berichtje vol met tips die mijn moeder en ik graag aan je willen geven :)
Mijn moeder heeft me even geholpen dus met dit berichtje opstellen, hoop dat je er wat aan hebt :D