Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_San87_ schreef:MacavityL schreef:In mijn (WO) afstudeerscriptie schreef ik werdt 3x in een alinea, m'n familie kon er wel om lachen. Het is niet dat ik niet weet dat een verleden tijd nooit met dt eindigt, maar dat ik het niet 'zie' als ik het eenmaal geschreven heb. Dat is dyslectie (voor mij).
Dan heb je wel een hele slechte spellingcheck, geen enkele zal werdt ongemoeid laten.
dat is geen kwestie van leren nee
hoop dat mensen de moeite nemen om deze (nogmaals, betrouwbare én wetenschappelijk onderbouwde) pagina te openen en lezen. JenW schreef:Ik laat ook altijd nalezen, het is slordig als der fouten instaan inderdaad.
Maar denk wel dat er verschillende vormen zijn van dyslexie.
Helaas merk ik op school dat men daar ook misbruik maakt van dyslexie.
Met bijvoorbeeld een D boven een toets zetten, zodat hun spelling niet word mee gerekend.
Dit noem ik dus gewoon lui.
Is der tegenwoordig niemand meer die echt zijn of haar best doen om zo goed mogelijk te schrijven of typen?
.
Nayomie schreef:mayniac_val schreef:TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie
Vorig jaar kreeg ik de vraag wat een persoonsvorm wasHAVO4 was dat.
(Plaatsvervangende schaamte kreeg ik daarvan).Janneke2 schreef:Volgens mij heeft het Nederlands geen spellingsregels meer.
Mijn krant spelt via het groene boekje - omdat ze het officiële witte boekje (terecht) beneden peil vonden.
(Gereformeerd, he: dan is het ja of het is ook echt NEE. )
En spellingsregels of niet: van 1001 en meer woorden moet je simpelweg het woordbeeld opslaan - en dat is WERK.
Ook kan ik rustig een boek lang denken dat een hoofdpersoon Tim in plaats van Tom heet, ben dus wel slordig. Janneke2 schreef:Goed dan: het Nederlands kent zowel het groene als het witte boekje.
Maar on topic: voor zover die boekjes al regels geven zijn er toch nog weer uitzonderingen.
En al die 1001 en meer woordbeelden, die moet je dus gewoon stampen, dat heeft weinig met regels van doen.
MacavityL schreef:In mijn (WO) afstudeerscriptie schreef ik werdt 3x in een alinea, m'n familie kon er wel om lachen. Het is niet dat ik niet weet dat een verleden tijd nooit met dt eindigt, maar dat ik het niet 'zie' als ik het eenmaal geschreven heb. Dat is dyslexie (voor mij).
mayniac_val schreef:TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie