Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:38

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:39

_San87_ schreef:
MacavityL schreef:
In mijn (WO) afstudeerscriptie schreef ik werdt 3x in een alinea, m'n familie kon er wel om lachen. Het is niet dat ik niet weet dat een verleden tijd nooit met dt eindigt, maar dat ik het niet 'zie' als ik het eenmaal geschreven heb. Dat is dyslectie (voor mij).

Dan heb je wel een hele slechte spellingcheck, geen enkele zal werdt ongemoeid laten.

Dit was jaren geleden en zal of uit of op Engels gestaan hebben (die versie werd ook niet ingeleverd maar dient als voorbeeld). De spellingscheck is idd mijn beste vriend. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:40

Ik heb een zware vorm van dyslexie, hierbij heb ik wel een bovengemiddeld IQ.
Ik kan prima begrijpend lezen enweet perfect waar mijn fouten zitten, maar wat is er nou precies fout aan?

Ik ben nu zover dat ik mijn fouten kan herkennen maar de fout eruit halen lukt mij nog steeds niet.
Vroeger kon ik "de" neerzetten waar "het" moest, de meest rare woorden maken ect.
Nu ben ik 20 jaar oud en je leert ermee omgaan maar foutloos wordt het niet.

Overgens vind ik de opmerking spellingsregels kun je leren hier echt niet passend, want juist de spelling krijg ik dus (met heeeeeeeeeel veel leren) niet onder de knie :n dat is geen kwestie van leren nee :n

Amaryllis

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:42

Smurffie; jij geeft exact aan wat in mijn link wordt uitgelegd :-) hoop dat mensen de moeite nemen om deze (nogmaals, betrouwbare én wetenschappelijk onderbouwde) pagina te openen en lezen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:43

Ik laat ook altijd nalezen, het is slordig als der fouten instaan inderdaad.
Maar denk wel dat er verschillende vormen zijn van dyslexie.

Helaas merk ik op school dat men daar ook misbruik maakt van dyslexie.
Met bijvoorbeeld een D boven een toets zetten, zodat hun spelling niet word mee gerekend.
Dit noem ik dus gewoon lui.
Is der tegenwoordig niemand meer die echt zijn of haar best doen om zo goed mogelijk te schrijven of typen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:44

Dyslexie bestaat, zonder twijfel. Maar ik geloof niet dat iedereen die slecht spelt dyslexie heeft, dat zou betekenen dat het gros van de Nederlandse jeugd dyslexie heeft. Ja dahaag.

JenW schreef:
Ik laat ook altijd nalezen, het is slordig als der fouten instaan inderdaad.
Maar denk wel dat er verschillende vormen zijn van dyslexie.

Helaas merk ik op school dat men daar ook misbruik maakt van dyslexie.
Met bijvoorbeeld een D boven een toets zetten, zodat hun spelling niet word mee gerekend.
Dit noem ik dus gewoon lui.
Is der tegenwoordig niemand meer die echt zijn of haar best doen om zo goed mogelijk te schrijven of typen?

Hallo daar :wave: .

En het is 'er', niet 'der'.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:46

Zullen we ondanks het onderwerp niet als een stel juffen elkaars posts gaan analyseren? Ik denk dat er hele interessante posts reeds geplaatst zijn die een stuk meer on-topic zijn :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:47

Amaryllis schreef:
Zullen we ondanks het onderwerp niet als een stel juffen elkaars posts gaan analyseren? Ik denk dat er hele interessante posts reeds geplaatst zijn die een stuk meer on-topic zijn :)

De ironie in het dikgedrukte deel kan je niet ontgaan :+.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:50

Ik bedoelde het ook niet hier hoor, haha.
Bedoelde het bij mij op school, daar word er al gauw een D boven de toetsen gezet zonder dat ze daadwerkelijk dyslexie hebben.
Vandaar die opmerking ;)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:55

Dyslexie is geen vrijbrief voor spelfouten! Sterker nog, een dyslect moet zich tien keer zo hard inzetten om correct te spellen. Het zit 'm niet in de aandoening, maar in de gemakzucht van de mens. Erg zuur als je het hebt, maar je zult dan je inzet moeten verhogen in plaats van achterover gaan hangen. Ik denk dat het daar nog vaak mis gaat.

Spellingregels leren werkt niet bij iedere dyslect. Woordbeeldintraining (woordjes stampen) kan voor sommigen goed werken.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:57

ik merk zelf met mijn dyslexie dat ik heel creatief wordt met schrijven. Als ik niet weet hoe ik het woord spel zoek ik een synoniem of een omschrijving. :D

Lezen is tevens ook een hobby van me en heb daar wel profijt van. (woordenschat, sneller kunnen lezen)
Maar ik moet zeggen dat ik ook heel veel tijd heb gestopt in mijn grammatica.

Ik kan me wel ontzettend aan mensen irriteren die niet eens doe moeite nemen een spelling check over hun geschreven tekst heen te halen.. :o

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:02

Nayomie schreef:
mayniac_val schreef:
TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie :=

Vorig jaar kreeg ik de vraag wat een persoonsvorm was :+ HAVO4 was dat. :+

Die vraag stelden mede klasgenoten van mij ook in het eerste jaar van de PABO... :x (Plaatsvervangende schaamte kreeg ik daarvan).

Verder denk ik dat dyslexie geen excuus mag zijn voor het in het eerste bericht geplaatste spelfouten. Er wordt naar mijn idee (heb het zelf niet) te makkelijk gezegd: Komt door de dyslexie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:02

sowieso word door bijna heel Nederland fout geschreven :')

ik heb dyslectie, ik lees een stuk langzamer dan gemiddeld en lees vaak iets verkeerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:03

Volgens mij heeft het Nederlands geen spellingsregels meer.
Mijn krant spelt via het groene boekje - omdat ze het officiële witte boekje (terecht) beneden peil vonden.
(Gereformeerd, he: dan is het ja of het is ook echt NEE. )

En spellingsregels of niet: van 1001 en meer woorden moet je simpelweg het woordbeeld opslaan - en dat is WERK.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:04

Janneke2 schreef:
Mijn krant spelt via het groene boekje - omdat ze het officiële witte boekje (terecht) beneden peil vonden.

En spellingsregels of niet: van 1001 en meer woorden moet je simpelweg het woordbeeld opslaan - en dat is WERK.

Het genootschap Onze Taal is het daar niet mee eens. En ik ook niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:04

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:08

Interessant! Ik heb zelf dyslexie, maar niet standaard (ben een extreem goede (begrijpend) lezer, in alle talen. Daarnaast doe ik gymnasium, 5de klas) Maar spelling is niet zo mijn ding :+ Ook kan ik rustig een boek lang denken dat een hoofdpersoon Tim in plaats van Tom heet, ben dus wel slordig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:21

Goed dan: het Nederlands kent zowel het groene als het witte boekje.
Maar on topic: voor zover die boekjes al regels geven zijn er toch nog weer uitzonderingen.
En al die 1001 en meer woordbeelden, die moet je dus gewoon stampen, dat heeft weinig met regels van doen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:25

Janneke2 schreef:
Goed dan: het Nederlands kent zowel het groene als het witte boekje.
Maar on topic: voor zover die boekjes al regels geven zijn er toch nog weer uitzonderingen.
En al die 1001 en meer woordbeelden, die moet je dus gewoon stampen, dat heeft weinig met regels van doen.

En dat is iets wat ik zo'n vervelende opmerking vind, voor sommige zal het helpen. Maar ik kan stampen wat ik wil, als het eenmaal verkeerd in je hoofd zit dan is het eruit krijgen echt heel lastig.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:35

MacavityL schreef:
In mijn (WO) afstudeerscriptie schreef ik werdt 3x in een alinea, m'n familie kon er wel om lachen. Het is niet dat ik niet weet dat een verleden tijd nooit met dt eindigt, maar dat ik het niet 'zie' als ik het eenmaal geschreven heb. Dat is dyslexie (voor mij).

Hier kan ik mij ook heel erg in herkennen.

En de fouten die ts in de OP schrijft zijn volgens mij wel typische fouten voor dyslexie maar zijn zeker te leren. Maar zijn volgens mij wel typische waar aan het herkent word.

En idd je kunt alle regels wel leren, maar dan nog kun je ze niet zien als je een stuk tekst schrijft en idd dan meerdere keren dezelfde fout maken.

Iemand schreef dat er klasgenoten gewoon een D boven aan het briefje schrijven bij een toets. In mijn tijd moest je echt een officieel briefje hebben om aan te tonen dat je het had om toetsverlenging te krijgen en op niet alle spel fouten mee te laten tellen.

Bij mij werd bij Nederlands dan vaak dezelfde fout maar 1 keer fout geteld i.p.v. alle keren.

En op de middelbare school had ik een biologie lerares die mij spelfouten niet mee telde, maar wel verbeterde en daar heb ik heel veel van geleerd.

Natuurlijk is het niet leuk om verbeterd te worden, maar je leert er van. Zo schreef ik TOG altijd zo en nat iemand mij er elke keer op wees weet ik nu dat het TOCH moet zijn. Maar heel enkel schrijf ik het toch nog fout.

Maar mij valt het idd ook op dat veel mensen het al heel snel aan dyslexie (wie heeft dat woord eigenlijk bedacht ik blijf het een rot woord vinden om te spellen) gooien.

Maar ook is er nog veel onbegrip van mensen die je niet begrijpen.

Ik zelf heb altijd spellingscontrole aan en bij officieel brieven zoals sollicitatie brieven laat ik ook altijd nakijken door iemand anders. En als ik er echt niet uit kom zoek ik het via google op en anders zet ik er gewoon achter dat ik niet weet hoe ik iets moet spellen (hier op bokt b.v.). En lees mijn berichten altijd een keer extra na voor ik ze plaats, maar dan nog zullen er fouten in staan (en hier ook vast wel in) maar ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. Maar domweg zeggen dit komt door mijn dyslexie en bij verbeteren van een ander er verder niks mee doen. Dat vind ik wel luiheid.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:44

Ik heb dyslexie (waarom al zo een moeilijk woord om te beginnen), ik doe mijn best om correct te schrijven maar niet altijd lukt dit. Ik zie het niet als excuus maar wil wel dat het geweten is dat ik bij vreemde talen een tekst niet altijd even goed begrijp en ik ondanks de regels der grammatica het moeilijk is dit correct toe te passen. Zoals velen zeggen dat zijn pure regels maar op een toets in deze tijd toch krijg je voor de meeste toetsen ongeveer 10 minuten de tijd (gemiddelde week toets van relatief weinig leerstof), als je dan je regels moet gaan toepassen ben je nog maar aan het begin bij wijze van spreken als de tijd al om is.

Ik lees veel in het Nederlands heb ik hier ook echt geen moeite mee, enkel in vreemde talen heb ik vaak dat ik een halve pagina lees en dan opeens concludeer dat ik eigenlijk niet weet wat ik heb gelezen. Toch probeer ik Engelse boeken te lezen om dit toch te verbeteren. :)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:51

Sommige uitspraken hier vind ik niet helemaal eerlijk over komen.

Hier ook iemand met dyslexie. Tegenwoordig hoor je snel dat iemand het heeft en dat het gebruikt wordt als smoes. Jammer erg jammer, zo kan je makkelijk in het topic zeggen ja even de spelregels leren en dan kunnen ook mensen met dyslexie wel foutloos Nederlands. Ik zal jullie eerlijk vertellen dat ik dat jaren deed en zelfs nog steeds doe maar het lukt mij toch echt niet om het altijd maar weer goed toe te passen.

Makkelijk praten vind ik als je er zelf niet hebt. Dan is het heel makkelijk om te roepen leer de regels maar. Beetje jammer dat dat bij sommige mensen echt niet werkt.
Vind het toch best ver gaan om maar te zeggen dat mensen het gebruiken als smoes, tuurlijk zijn er mensen die dat doen maar lang niet iedereen. Zelf heb ik er scheit aan wat mensen er van zeggen maar ik denk dat een onzeker persoon het niet leuk vind om maar te moeten horen dat het een smoes is.

Edit: hier zullen vast spelfouten in zitten, blijft lastig op telefoon.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:12

mayniac_val schreef:
TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie :=

Denk dat dat echt helemaal niets met het Nederlandse onderwijs systeem te maken heeft, maar meer met de laksheid van de student. Zeker studenten op het hbo maken er een potje van en ik weet zeker dat ze groep 8 niet hebben afgesloten met een onvoldoende voor taal

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:36

Ik vind het interessant topic!

Mijn valt wel op dat er snel wordt gezegd dat die dt enz. Makkelijk te leren valt.
Maar daar ben ik het echt niet mee eens !
Zelf heb ik het zo vaak weer geprobeerd zelf dat de leraar het me nog voor de toets uitlegde.
Maar nog snap ik het echt niet. Ik lees vaak mijn tekst over en dan kan ik het gevoel hebben dat het niet klopt.

En dat verbeteren van steeds je tekst is vermoeid. Veel wordt gezegd je moet niet zo zeuren wees blij dat ze je verbeteren daar leer je van.

Maar als je het 15x op een dag te horen krijgt wordt dit dus vervelend.

Zelf heb ik een periode gehad dat ik op een stal steeds verbeterd werd in me uitspraak.
Kan je zeggen na een maand hield ik me mond gewoon dicht.

Daarnaast heb ik een vriend die het echt zwaar heeft en die mijn naam al jaren met ingen schrijft inplaats van inge.
Zelf zeg ik er niets meer van paar keer gedaan maar hij blijft het maken. Zijn geschreven teksten moet je soms echt ontcijferen.
Maar jah daar heb ik geen probleem mee want je moet gewoon lettelijk gaan lezen wat er staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:45

Ik kon me bij dyslexie nooit een voorstelling maken omdat ik zelf veel taalkundig inzicht heb. Heb ik eigenlijk altijd al gehad, als jong meisje kon ik al goed spellen en dictee. Ik had zo mee kunnen doen aan dat programma 'Spellingsstrijd' wat momenteel op TV is. :')

Maar ik ben weer een cijferdrama. Ik kon vroeger al geen puzzels maken, ik zag het gewoon niet. En dat ging door op de basisschool met rekenen en op de Middelbare met wiskunde. Ik kan me nu goed redden in het dagelijks leven, maar rekenkundig inzicht heb ik niet. Dus ik snap nu beter dat er ook mensen zijn die weinig inzicht in taal hebben. Toch lijkt me dit lastiger dan een gebrek aan rekenkundig inzicht.