Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:54

Wordt hier met geraffineerde suikers glucose-fructosestroop e.d bedoeld?
Ik ben de laatste tijd enorm op mijn eten aan het letten, geen smaakversterkers of gistextract, geen zoetstoffen (xylitol en stevia alleen als het niet anders kan), geen margarine of halvarine, geen wit- of volkorenbrood maar speltbrood etc. Ik eet serieus roomboter en suikers (niet veel maar geen namaak suikers) en ik ben afgevallen? Zit lekkerder in mijn vel en mijn huid wordt gelukkig steeds egaler.. Ook hoef ik minder te eten om toch een gevuld gevoel te hebben voor langere tijd. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:15

Glucose fructosestroop is ook een vorm van geraffineerde suiker :j

Karin: ben er nog niet uit, ik ga zelf vooral af op de glykemische index en die is bij agavesiroop heel laag. Gebruik het zelf trouwens alleen als ik iets bak, en dat is niet zo vaak.

Daphna

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 09:27

Glucose fructosestroop eet is ook zo min mogelijk. Ik begreep dat dit van genetisch gemanipuleerde mais komt. Ik probeer genetisch gemanipuleerd sowieso te vermijden.

Op dit moment eet ik al vrij gezond. Ik begin s'ochtends met een schaaltje bio-yoghurt met chia zaad, hennep zaad, echte muesli en bran, daarbij gooi ik nog wat cacao poeder, hennep proteinen en maca. Om het te zoeten honing, dadels of rozijnen.

Snoepen doe ik heel erg weinig, ik koop het niet. Daarnaast ben ik vegetariër. Ik eet wel een a twee keer in de week vis. Sinds kort bak ik ook niet meer in olie maar slechts in kokosnoten vet/olie.

Desondanks drink ik toch wel koffie met suiker. Ik heb hier twijfels over. Je weet niet wat je moet geloven. Vaak lees je dat koffie heel gezond is, maar je leest ook dat het erg ongezond is. Ik wil de suiker gaan schrappen en op den duur ook de melk (ik drink latte).

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:36

Oh ik wil ook meedoen!

Ik lees even alles door, vandaag begonnen met Brinta, met lactosevrije melk, met honing, en alleen nog maar thee en water gedronken.

*gaat nu verpakking Brinta uitpluizen *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:41

Interessant topic. Ik zit te lezen terwijl ik een grote zak felgekleurde snoep/dropmix op mijn bureau heb liggen. Van die kersjes, maantjes, smurfen, aardbeien en wat dropjes. Heb bijna een zak op :o .

Vind het zoooooo lekker. Verder eet ik volgens mij redelijk gezond. Veel groente, fruit, water, thee. Maar ook brood, alcolhol, koffie (zonder suiker) en soms een koekje.

Heb wel eens zitten zoeken op verpakkingen en er zit idd overal veel suiker in. Heb ook wel eens geprobeerd dat zoveel mogelijk te vermijden, maar stiekem sluipt het suikereten er gewoon weer in.

Heb wel een aantal lichte klachten die ik hier voorbij zie komen, zoals een "slap" gevoel, vaak en supersnel last van spierpijn en ook een soort wazig gevoel in mijn hoofd.

Mmmmm, ga dit even volgen en toch maar weer eens proberen zo min mogelijk suikers te eten.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:54

Ik zit ook te denken aan een dieet van twee maanden zonder suiker, gist en andere producten die in je lijf omzetten naar snelle suikers. Ik ben laatst op Candida albicans uit gekomen op internet en heb daar nu veel over gelezen. 80% van de klachten herken ik en ik wil nu wel uitvinden in hoeverre ik ermee vooruit ga als ik bewust eet. Ik zal het echt heel erg moeilijk gaan vinden, want ben wel tot de conclusie gekomen dat ik een suikerverslaving heb. Ben de afgelopen week al bewuster gaan eten, maar eet wel nog brood en drink thee en dat mag dan ook niet meer. Heb echt afkickverschijnselen door het bijna niet meer eten van suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:02

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zeker niet van plan om te stoppen met het eten van brood e.d. Maar wil het wel proberen om minder te snoepen en wat bewuster naar verpakkingen te kijken. Ik vind bijv een blik soep erg makkelijk in het weekend, maar daar zit ook veel suiker in. Dergelijke dingen wil ik gaan bekijken. Verder blijf ik wel brood, pasta, muesli, zuivel e.d. eten.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:02

In het begin is het misschien moeilijk om geen snoepjes te kopen, maar ik heb daar de afgelopen jaren echt geen moeite meer mee. Het komt niet eens in mij op als ik in de supermarkt loop. Mocht het toch gebeuren dat je met een pak snoepjes in je handen staat, lees dan eens rustig de ingrediënten lijst door en doe onderzoek naar wat de ingrediënten precies inhouden. Waarschijnlijk schrik je je de pleuris en gooi de hele zak snoepjes weg! ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:05

[***] schreef:
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zeker niet van plan om te stoppen met het eten van brood e.d. Maar wil het wel proberen om minder te snoepen en wat bewuster naar verpakkingen te kijken. Ik vind bijv een blik soep erg makkelijk in het weekend, maar daar zit ook veel suiker in. Dergelijke dingen wil ik gaan bekijken. Verder blijf ik wel brood, pasta, muesli, zuivel e.d. eten.

Er zit heel veel verschil met het ene pak soep en het andere pak soep. Het is even uitzoeken, maar ik denk dat er wel degelijk een groot verschil in zit.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:51

Ik ga eerst maar 's minderen denk ik, kijken hoe me dat afgaat en dan kijken of het te realiseren is om het een eind volledig te proberen. Dus maar niet meer een pak biscuitjes opeten als ik aan het computeren ben, of in de winkel even lekkere snoepjes scheppen. Maar geen cola'tje meer met uitgaan, geen brood e.d. dat wordt best nog een opgave geloof ik ..

Edit: En m'n blikjes red bull, ik kan echt niet zonder, wordt een beste opgave dus.. ;(

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:53

Oke, in Brinta zit suiker, nu door naar de lunch, een salade!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:57

Daphna schreef:
In het begin is het misschien moeilijk om geen snoepjes te kopen, maar ik heb daar de afgelopen jaren echt geen moeite meer mee. Het komt niet eens in mij op als ik in de supermarkt loop. Mocht het toch gebeuren dat je met een pak snoepjes in je handen staat, lees dan eens rustig de ingrediënten lijst door en doe onderzoek naar wat de ingrediënten precies inhouden. Waarschijnlijk schrik je je de pleuris en gooi de hele zak snoepjes weg! ;)

idd, ik eet nu verwoed hele pure chocolade. Zal vast nog wel iets van suiker inzitten. Maar het is iig tot het minimum gereduceerd...

Zit nu onmverwachts de hele dag op school, en er net even in de kantine een bak yoghurt gehaald. Smaakt voor geen meter aangezien ik inmiddels echt zo proef dat er een kilo suiker inzit ofzo. Het voelt gewooon alsof mijn lichaam na 3 happen protesteert en het niet meer moet.

En dat terwijl ik vroeger fervent (volle suikerige) yoghurt eter was. At zo zo'n bak danio leeg :o ....

Je hebt er idd gewoon geen behoefte meer aan op een gegeven moment.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:58

@Daphna: In plaats van een gewone latte kan je ook een scheut rijstmelk of havermelk (of soja) in je koffie doen. Doe ik ook wel eens :) Sowieso smaakt rijstmelk vrij zoet (hoewel er geen suikers inzitten), dus misschien heb je dan zelfs je suiker niet zo nodig in je koffie.

Edit: pure chocolade kan niet zo kwaad, omdat de cacaobonen er voor zouden zorgen dat de chocolade amper impact heeft op je bloedsuikerspiegel
Laatst bijgewerkt door Bhriseis op 23-09-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:59

[***] schreef:
Interessant topic. Ik zit te lezen terwijl ik een grote zak felgekleurde snoep/dropmix op mijn bureau heb liggen. Van die kersjes, maantjes, smurfen, aardbeien en wat dropjes. Heb bijna een zak op :o .

Vind het zoooooo lekker. Verder eet ik volgens mij redelijk gezond. Veel groente, fruit, water, thee. Maar ook brood, alcolhol, koffie (zonder suiker) en soms een koekje.

Bekijk dit filmpje eens, ben benieuwd of je het dan nog zo lekker vindt. :))

Ik eet zo min mogelijk producten waar suiker of suikervervangers aan toegevoegd zijn, maar ga me niet in allerlei bochten wringen om het te vermijden. Eet ik wel suiker dan voel ik me de dag erna veel minder fit en heb ik snel hoofdpijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:02

Ik ben er mee gestopt. Heel soms eet ik nog wel eens iets met suiker maar de verslaving is weg. Het geeft vooral rust door niet meer overal trek in te hebben. Ik was een echte snoeper die de hele dag doorsnackte. Ik kan me nu na 6 mnd niet meer voorstellen dat ik zoveel op een dag at.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:07

Hmm, dit zou niet een slecht idee voor mij zijn, maar ik weet nu al dat ik het niet ga redden komende tijd.
Ik zit sinds afgelopen weekend in belgie, en er zijn hier 3 winkels in de buurt. Een Carrefour, een Okay en een Aldi.
Ik ben veel moe, en heb sinds vandaag weer vreselijk spierpijn.
Ik hou ervan om wat te snoepen, heb ook meestal wel wat in huis...

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:13

Nou, na het zien van dat filmpje vraag ik me af of ik nog wel snoep wil... Geloof van niet, bah!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:14

De Carrefour en Okay (en zelfs Aldi) hebben toch alles wat je nodig hebt om suikervrij te eten? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:18

Zit op mijn werk :o , dus kan het filmpje nu even niet bekijken.

Wat eten jullie als je ergens trek in hebt?

@jjane, hoelang duurde het voordat je merkte dat je minder trek kreeg in snoepen?

Het is niet zo dat ik de hele dag door aan het snoepen ben, maar heb wel trek en vaak het idee dat ik "honger" heb. Omdat ik niet teveel wil snoepen, neem ik dan een droge cracker oid.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:19

Misschien wel, maar dan moet ik dat eerst allemaal gaan zoeken, en k heb nooit zoveel tijd.
En ik heb maar een beperkt budget om boodschappen van te doen, en na een harde dag werken moet ik eerlijk bekennen dat ik nog te moe ben om te koken..

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:20

Dat ik nog in Nederland woonde haalde ik vaak chocola of chips als tussendoortje, maar hier haal ik wel eens wat snoep. Maar, daar ga ik dus maar mee stoppen.. En verder als ik trek krijg neem ik meestal een koekje of een broodje..
Maar, ik kan dat ook niet makkelijk veranderen helaas, aangezien ze hier nogal andere dingen in huis hebben dan dat ik in Nederland had.. Zou graag een stuk komkommer pakken, maar we hebben 1 komkommer in huis voor een hele week, wordt dus lastig..

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:21

Wij eten thuis sinds een paar weken 'gedwongen' suikervrij. Mijn vader is op een speciaal dieet (geen koolhydraten combineren met eiwitten) en moet nu ook suikervrij eten. Omdat we allemaal wel wat kilootjes kwijt mogen ( :o ), doen we vrolijk mee!
Ik moet zeggen, ik heb ook helemaal geen behoefte meer aan zoete troep. Waar ik in het begin nog kon snakken naar een gebakje of gevulde koek, hoeft het van mij nu echt niet meer. Ik kan het ook veel makkelijker laten staan.
Ook zijn we gezonder gaan eten. We kopen geen pakjes meer, koken zoveel mogelijk vers en maken bijna alles zelf. Mijn moeder was zielsgelukkig met haar nieuwe broodbakmachine, dus ik zit momenteel te smullen van een sneetje zelfgebakken brood :D

Edit: ik eet tussendoor veel fruit (blauwe bessen :+: ) of een stuk komkommer oid.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:23

@ Fleurtjuuh: het is gewoon een andere levensstijl aanmeten (waar je je natuurlijk ook 'klaar' voor moet voelen; je moet er volledig achter staan). Met groenten en fruit kom je al een héél eind, je hoeft echt niet om de haverklap naar de natuurwinkel oid. Maar in het begin is het wel even puzzelen. Ik denk overigens niet dat wij meer geld kwijt zijn, aangezien we nauwelijks nog snoepjes en koeken en chips kopen, die zijn toch ook prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:27

Klinkt goed Straww! Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan mijn eigen brood zou moeten bakken en daar wil ik geen tijd voor maken.... Werk 30 uur per week, heb 2 paarden en wil heeeeeel veeeel andere dingen doen. Maar ik denk dat het zeker zo is, dat als we een beetje tijd besteden bij het doen van de wekelijkse boodschappen we al een heleboel suikers kunnen schrappen.

En inderdaad die zakken snoep laten staan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:27

Ik probeer alles van suiker te vermijden, voel me goed, ben aktiever en wat vooral fijn is... de kilo's gaan er langzaamaan af,