Overdrijf ik? Wie herkent mijn gevoel? (Drankgebruik)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:18

Geryon schreef:
Als ik de reacties zo lees, valt het me op dat er velen zijn die erg anders opkijken tegen een relatie, dan ik, blijkbaar.
Om het goed te laten werken moet je dingen voor elkaar over hebben. Het werkt niet als de een maar gaat drinken en de ander zich daar helemaal niet goed bij voelt. Zo zijn er tig andere voorbeelden.

Communiceren, afspraken maken met en voor elkaar. Is het zo moeilijk om die paar drankjes teveel dan niet te drinken, omdat je partner zich daar niet goed bij voelt?

Wanneer gaan we trouwen :') ? Dat heb ik dus ook, is het zo moeilijk om dat voor mij over te hebben? Maar ja een toekomstige vriend mag best af en toe wat drinken, zolang hij maar zeker niet gaat kotsen, zijn bed in kruipt en ik er vooral niets van mee krijg.. Al wacht ik eigenlijk op de vriend die ook niet van drank houdt...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:21

Mijn vriend mag best drinken. Ik weet dat hij zijn grens kent. En we spreken duidelijk af wie de Bob is. Vaak ben ik dat en dan drink ik dus ook helemaal niks.

En iets voor een ander over hebben is prima. Maar als hij of zij een drankje wil drinken prima. Als het maar niet de spuigaten uit loopt. Ik ga hem bijvoorbeeld echt niet tillen :')

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:22

Leven en laten leven :)
Drank, drugs, sigaretten, sigaren en de hele mikmak verpesten je leven..
Maar he mogen we dan maar niks meer ?

Ik vindt dus inderdaad dat je je aanstelt, en vindt het rot voor je vriend dat hij zich niet even lekker mag laten gaan met zn vrienden :)

sorry lekker kort door de bocht maar wel mijn mening.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:23

diesel_ schreef:
Dat heb ik dus ook, is het zo moeilijk om dat voor mij over te hebben? Maar ja een toekomstige vriend mag best af en toe wat drinken, zolang hij maar zeker niet gaat kotsen, zijn bed in kruipt en ik er vooral niets van mee krijg.. Al wacht ik eigenlijk op de vriend die ook niet van drank houdt...

Is het zo moeilijk om te accepteren dat een partner zo heel af en toe iets doet wat jij niet leuk vindt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:28

diesel_ schreef:
Geryon schreef:
Als ik de reacties zo lees, valt het me op dat er velen zijn die erg anders opkijken tegen een relatie, dan ik, blijkbaar.
Om het goed te laten werken moet je dingen voor elkaar over hebben. Het werkt niet als de een maar gaat drinken en de ander zich daar helemaal niet goed bij voelt. Zo zijn er tig andere voorbeelden.

Communiceren, afspraken maken met en voor elkaar. Is het zo moeilijk om die paar drankjes teveel dan niet te drinken, omdat je partner zich daar niet goed bij voelt?

Wanneer gaan we trouwen :') ? Dat heb ik dus ook, is het zo moeilijk om dat voor mij over te hebben? Maar ja een toekomstige vriend mag best af en toe wat drinken, zolang hij maar zeker niet gaat kotsen, zijn bed in kruipt en ik er vooral niets van mee krijg.. Al wacht ik eigenlijk op de vriend die ook niet van drank houdt...

Haha :D :D

Ik zou ook wel gewild hebben dat mijn vriend niet van drank hield. := Maar hij lust wel graag een biertje. Dus hebben we ons wat aan elkaar aangepast. Moet je beide voor elkaar willen vind ik :j

Mijn vriend en ik hebben elkaar leren kennen via whatsapp. Hij wist toen wel al af van mijn mening over alcohol, dus toen we elkaar voor de eerste keer zagen, in een pub, heeft hij maar één of twee drankjes gedronken terwijl zijn vrienden er minstens 8 op houden :P

quera schreef:
Mijn vriend mag best drinken. Ik weet dat hij zijn grens kent. En we spreken duidelijk af wie de Bob is. Vaak ben ik dat en dan drink ik dus ook helemaal niks.

En iets voor een ander over hebben is prima. Maar als hij of zij een drankje wil drinken prima. Als het maar niet de spuigaten uit loopt. Ik ga hem bijvoorbeeld echt niet tillen :')

_O-

Krijg je er ook nog een rughernia bij :')

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:36

Geryon schreef:

In de openingspost heeft ts het niet over een wekelijks fenomeen. Voor mij betekend een relatie ook elkaar de ruimte geven. Is het zo moeilijk om je vriend een avond lol met vrienden te gunnen?

De voorbeelden die door sommigen worden aangehaald over alcoholisme vind ik ook niet van toepassing op dit topic. Van een paar avonden per jaar dronken worden krijg je echt geen korsakov, hooguit een flinke kater.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:37

Ik vind het wel overdreven ja...
Het valt mij juist vaak op dat vrouwen 'bepalen' voor hun vriend wat ze wel of niet mogen. Of in ieder geval enorm laten blijken en zo emotioneel een beroep doen op hun vriend, als ze het dan al niet verbieden. Zo werkt een relatie mijns inziens niet.
Als dit iets was, wat drie keer in de week voorviel, vond ik het een ander verhaal.
Je hebt het nu over twee keer aangeschoten.
Houdt rekening met elkaar, maar accepteer het ook als de ander een keer iets doet wat je zelf misschien niet zou doen. Ik wil wedden dat jij ook wel eens iets doet waar hij niet echt om staat te springen.
Ik heb nu 12 jaar een relatie met mijn vriend en ik ben er van overtuigd dat dit zo goed gaat omdat wij elkaar laten doen wat we willen (binnen zekere grenzen waar we het alle 2 over eens zijn). Ieder heeft zijn eigen hobby's en we zeuren niet als de ander een keer stomdronken thuis komt van een avondje met vrienden. Wat overigens niet vaak voorkomt, maar zeker wel eens hoor.
Wij kunnen ook prima een avondje alle twee flink aangeschoten zijn en een lol dat we dan hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:39

Het hangt ook van de frequentie en zwaarte af. Twee keer in dezelfde week helemaal van de wereld met de auto thuiskomen is nog iets anders dan twee keer in evenveel maanden lichtjes aangeschoten afgezet worden door een nuchtere vriend.

En daartussen heb je nog een heel grijs gebied. Waar de grens ligt in dat gebied is in iedere relatie anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:40

Ik vind het dus echt belachelijk om je vriend zulke dingen te verbieden... als hij dat wel leuk vind, laat hem lekker?
Tenzij hij niet meer kan functioneren zonder drank maar dat is watanders..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:41

Ikeje schreef:
Geryon schreef:

In de openingspost heeft ts het niet over een wekelijks fenomeen. Voor mij betekend een relatie ook elkaar de ruimte geven. Is het zo moeilijk om je vriend een avond lol met vrienden te gunnen?

De voorbeelden die door sommigen worden aangehaald over alcoholisme vind ik ook niet van toepassing op dit topic. Van een paar avonden per jaar dronken worden krijg je echt geen korsakov, hooguit een flinke kater.

Elkaar de ruimte geven tot een bepaalde grens, en die is voor iedereen anders. Lijkt me sterk dat TS haar vriend geen avond lol met vrienden gunt, maar het kan ook prima zonder de teveel aan alcohol.

Def schreef:
Ik vind het wel overdreven ja...
Het valt mij juist vaak op dat vrouwen 'bepalen' voor hun vriend wat ze wel of niet mogen. Of in ieder geval enorm laten blijken en zo emotioneel een beroep doen op hun vriend, als ze het dan al niet verbieden. Zo werkt een relatie mijns inziens niet.
Als dit iets was, wat drie keer in de week voorviel, vond ik het een ander verhaal.
Je hebt het nu over twee keer aangeschoten.
Houdt rekening met elkaar, maar accepteer het ook als de ander een keer iets doet wat je zelf misschien niet zou doen. Ik wil wedden dat jij ook wel eens iets doet waar hij niet echt om staat te springen.
Ik heb nu 12 jaar een relatie met mijn vriend en ik ben er van overtuigd dat dit zo goed gaat omdat wij elkaar laten doen wat we willen (binnen zekere grenzen waar we het alle 2 over eens zijn). Ieder heeft zijn eigen hobby's en we zeuren niet als de ander een keer stomdronken thuis komt van een avondje met vrienden. Wat overigens niet vaak voorkomt, maar zeker wel eens hoor.
Wij kunnen ook prima een avondje alle twee flink aangeschoten zijn en een lol dat we dan hebben.

Dit is toch precies waar het omdraait? Echter stuit een ander al veel eerder op bepaalde grenzen. Die grenzen pas je alle twee aan voor elkaar. Niet alleen degene die (in dit voorbeeld) tegen de alcohol is.

Def

Re: Overdrijf ik? Wie herkent mijn gevoel? (Drankgebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:45

Laat ik het dan zo zeggen. Ik zou het een enorme afknapper vinden als mijn vriend over twee keer dat ik wat aangeschoten thuis was gekomen, zou gaan zeggen dat hij dit vervelend vindt.
Je moet ook bedenken dat de vriend van TS 17 is. Dit is wel een leeftijd van ontdekken en dingen uitproberen.
Ik had ook op mijn 17e al een relatie met mijn huidige vriend, maar ik weet wel dat dit niet lang had geduurd als hij over dit soort dingen een punt had gemaakt. Volgens mij kwam ik op mijn 17e wel 3 dagen in de week aangeschoten thuis, maar goed dat is ieder zijn keus.
Als TS er echt heel erg mee zit, zou ik als ik haar was dit neutraal bespreken, maar er zeker geen waardeoordeel aanhangen. En ook niet een gesprek hebben in de zin van 'ik wil niet dat je de volgende keer...' enz.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:50

Hihi ik ging toen ik 17 was ook drie x per week uit, ook veel drinken. En ook met mij is het goed gekomen :D
Toen ik ko ging toen ik met de buitenlucht in aanraking kwam.. toen was ik gelijk genezen :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:55

Def schreef:
Laat ik het dan zo zeggen. Ik zou het een enorme afknapper vinden als mijn vriend over twee keer dat ik wat aangeschoten thuis was gekomen, zou gaan zeggen dat hij dit vervelend vindt.
Je moet ook bedenken dat de vriend van TS 17 is. Dit is wel een leeftijd van ontdekken en dingen uitproberen.
Ik had ook op mijn 17e al een relatie met mijn huidige vriend, maar ik weet wel dat dit niet lang had geduurd als hij over dit soort dingen een punt had gemaakt. Volgens mij kwam ik op mijn 17e wel 3 dagen in de week aangeschoten thuis, maar goed dat is ieder zijn keus.
Als TS er echt heel erg mee zit, zou ik als ik haar was dit neutraal bespreken, maar er zeker geen waardeoordeel aanhangen. En ook niet een gesprek hebben in de zin van 'ik wil niet dat je de volgende keer...' enz.

Voor sommige anderen is de afknapper precies andersom :')

En over de leeftijd, ach, ik vind die er niet in dit geval niet zoveel te maken mee hebben. Want TS is er pas later in de relatie achter gekomen dat hij dus wel degelijk van een drankje teveel houdt. Kan mij heel goed voorstellen dat je dan wat schrikt. TS zegt zelf dat hij helemaal niet zo was.

Een neutraal gesprek is iets dat ze zeker moet doen, over alles wat haar dan ook een beetje dwars zit, communicatie is een van de belangrijkste dingen in een relatie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:56

VivaLaVida schreef:
Ik vind het dus echt belachelijk om je vriend zulke dingen te verbieden... als hij dat wel leuk vind, laat hem lekker?
Tenzij hij niet meer kan functioneren zonder drank maar dat is watanders..

*\o/*

Helemaal mee eens! Mijn man mag helemaal zelf doen wat hij wil zolang ik er geen last van heb. En mocht hij uit de bocht vliegen en verslaafd raken (lijkt me onwaarschijnlijk aangezien hij bijna 50 is en als hij verslaafd zou raken dat allang zou zijn geweest denk ik) dan is dat niet iets waar ik invloed op kan uitoefenen. Flink gezeur zorgt er hoogstens voor dat mensen (ja ook vrouwen) stiekem gaan drinken en voorkomt helemaal niks volgens mij.

Ik zou trouwens helemaal geen relatie willen waarbij mijn man en ik elkaar dingen gaan verbieden, zijn geen kinderen meer!
Wat we uiteraard wel doen is duidelijk maken wat we prettig en onprettig vinden maar dan is het de keus aan de ander om daar wel of geen rekening mee te houden. Dat is echt heel anders dan dingen gaan verbieden.
Laatst bijgewerkt door troi op 16-09-13 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:56

Als je in een relatie elkaar dingen gaat verbieden.of onthouden, moet je nadenken of.je wel bij elkaar past. Buitengewone zaken.buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:04

Geryon schreef:
En over de leeftijd, ach, ik vind die er niet in dit geval niet zoveel te maken mee hebben. Want TS is er pas later in de relatie achter gekomen dat hij dus wel degelijk van een drankje teveel houdt. Kan mij heel goed voorstellen dat je dan wat schrikt. TS zegt zelf dat hij helemaal niet zo was.

Een neutraal gesprek is iets dat ze zeker moet doen, over alles wat haar dan ook een beetje dwars zit, communicatie is een van de belangrijkste dingen in een relatie.

Mijn hemel, omdat hij 2 keer op een feestje een borreltje teveel heeft gehad?

Elkaar in een relatie vertellen wat de ander wel of niet mag van de ander, lijkt me niet gezond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:08

Mindim schreef:
Geryon schreef:

Mijn hemel, omdat hij 2 keer op een feestje een borreltje teveel heeft gehad?

Elkaar in een relatie vertellen wat de ander wel of niet mag van de ander, lijkt me niet gezond.

Dat lijkt mij ook niet gezond. Ik zou dan ook nooit doen aan verbieden. Want je moet het voor elkaar wíllen en er beide mee komen. Als het aankomt op moeten verbieden, dan is de relatie gewoon niets voor beide.

Het gaat ook niet om 2 keer teveel op hebben. TS dacht dat hij daar helemaal niet van was, en als je tot twee keer aan toe teveel op hebt, lijkt het me sterk dat je niet van de drank bent.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:12

Ach onzin. Ik ben ook niet echt van de drank maar ben wel vaker dan 2 keer aangeschoten enz thuis gekomen

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:13

Geryon schreef:

Een neutraal gesprek kan zeker geen kwaad, communicatie over gevoelens is inderdaad minstens zo belangrijk als elkaar de ruimte te geven.
Maar ik geef haar vriend groot gelijk als hij op zijn beurt uitlegt dat (vermoedelijk hooguit) begin 20 is en dat hij, wanneer hij met vrienden op een feestje is best heus wel een keertje de tel kan kwijt raken wat aantal biertjes betreft. Ik vind leeftijd in deze wel een rol spelen. Je bent maar 1 keer jong en rekening houden met je partner kan je de rest van je leven nog :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:21

quera schreef:
Ach onzin. Ik ben ook niet echt van de drank maar ben wel vaker dan 2 keer aangeschoten enz thuis gekomen

Dan is 'niet van de drank' voor mij iets anders dan voor jou. Gaat ook niet om de juiste woorden, maar om wat er wel en niet gebeurt.

Ikeje schreef:
Geryon schreef:

Een neutraal gesprek kan zeker geen kwaad, communicatie over gevoelens is inderdaad minstens zo belangrijk als elkaar de ruimte te geven.
Maar ik geef haar vriend groot gelijk als hij op zijn beurt uitlegt dat (vermoedelijk hooguit) begin 20 is en dat hij, wanneer hij met vrienden op een feestje is best heus wel een keertje de tel kan kwijt raken wat aantal biertjes betreft. Ik vind leeftijd in deze wel een rol spelen. Je bent maar 1 keer jong en rekening houden met je partner kan je de rest van je leven nog :)

Zo'n gesprek houdt ook helemaal niet in dat hij niet meer mag drinken. Ik geef hem ook groot gelijk dat hij dat uitlegt, natuurlijk, want dat is zijn waarheid.

Misschien denkt TS er na het gesprek wel heel anders over omdat haar vriend haar een goede uitleg geeft over hoe en wat, en haar gerust stelt over hoe het allemaal gaat op zo'n feestje. Iedereen denkt meteen dat TS hem vanalles wilt verbieden joh :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:23

Ik drink tegenwoordig zelden tot niet. Als ik drink dan tot 3 drankjes. Terwijl ik best wel eens de tel kwijt raak. Niet elke maand. Maar toch het gebeurd wel eens. Nou dan moet mijn vriend echt niet aankomen dat hij dat vervelend vind. Hou toch op. Ik ben volwassen en maak mijn keus daar in. Daar heb ik echt geen babysitter voor nodig ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:25

quera schreef:
Ik drink tegenwoordig zelden tot niet. Als ik drink dan tot 3 drankjes. Terwijl ik best wel eens de tel kwijt raak. Niet elke maand. Maar toch het gebeurd wel eens. Nou dan moet mijn vriend echt niet aankomen dat hij dat vervelend vind. Hou toch op. Ik ben volwassen en maak mijn keus daar in. Daar heb ik echt geen babysitter voor nodig ;)

Ben ik even blij dat mijn vriend niet gewoon maar doet wat ie wilt en daarin geen rekening houdt met mij. Dat werkt totaal niet. Maar als je alle twee zo'n instelling hebt en dat accepteert van elkaar, dan werkt een relatie natuurlijk prima.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:27

Mijn vriend en ik doen wat we willen, binnen bepaalde kaders. Kom op dadelijk moet ik nog toestemming aan vragen als ik ergens naar toe wil.

Je kan iemand simpelweg iets niet verbieden.

Mungbean

Re: Overdrijf ik? Wie herkent mijn gevoel? (Drankgebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:29

Ik vind het een wonder dat die mannen het maar goed vinden dat we 5 avonden per week op stal doorbrengen. Dan kan ik een paar feestjes in het jaar echt niet kwalijk nemen hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:30

Ik lees ook helemaal niet in het stukje dat TS hem dat wil verbieden, wel dat ze zich zorgen maakt omdat haar vriend normaal helemaal niet graag drinkt. Ik had wel even gemist dat ze pas 17 zijn :D dat is idd wel de tijd van het uitproberen.

Over alcoholisme: hier ook nooit iets meer van gemerkt dan dat er af en toe ineens thuis een glaasje gedronken werd terwijl dat nooit de gewoonte was. Pas na de opname in het ziekenhuis kwamen er ineens flessen uit de kofferbak van de auto, verstopt op het werk, verstopt in allerlei kasten etc. etc. boven water.
Dus ik wou achteraf dat ik bij het drinken thuis al aan de bel getrokken had, niet omdat dat zo abnormaal is, maar omdat het voor HEM abnormaal was.