Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 09:20

Over het nog veel tanden hebben om te eten.
Ze zei ook als het gewoon een kies was dan had ze daar niets een gedaan. Dan was het maar een gat.
Maar het gaat om een voortand.. dus het is echt wel zichtbaar en dat is wat haar dan ook stoort.

Weet niet of hier wat oudere mensen tussen zitten? Maar ik hoor van heel veel mensen hier dat de schooltandarts alles behalve 'goed' was. Hij zou gewoon tanden uitgeboord hebben en gevuld hebben waar niets mis mee was. Om gewoon geld te verdienen.
35 Jaar geleden dacht je niet aan een bond om naartoe te gaan :P.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:20

listiglistje schreef:
Netje schreef:

De helft??? Je bent wel optimistisch hoor... Denk dat er geen een tandarts is die 50% korting zal geven, simpelweg omdat alleen de materiaal kosten al meer zijn dan dat (noodplaatje, implantaat zelf, te plaatsen tand, etc. etc.). Daarnaast zit er op tandartstarieven geen BTW, dus zwart is niet een kwestie van 21% korting :D

nee hoor, mijn ouders moesten bruggen en kronen en hebben dat samen in een keer zwart laten doen, onze tandarts werkte daar gewoon aan mee en scheelde de helft :j

In de tijd van vastgestelde tarieven (zoals nu) zijn de materiaalkosten simpelweg al ruim meer dan de helft voor een implantaat

Maar je gaat nu ook implantaten met kronen en bruggen vergelijken. Als je een tandarts hebt die die in China laat maken, kan je er misschien mee uit om op de helft te gaan zitten...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:21

Uit ervaring kan ik zeggen dat er maar weinig tandartsen zijn die dat doen tenzij zij ZELF kronen maken. Maar die apparaten kosten +/- een ton.

Een tandtechnieker kost ong. 230-250 euro voor 1 kroon maken. Die andere 150/160 is voor 2 uur werk van de tandarts (omslijpen afdrukken en plaatsen) dat lijkt veel.. Maar voor een controle tandsteen verwijderen en foto's maken verdienen ze al gauw 90 euro in een kwartier ;)

Als jullie 50% korting hadden zou dat betekenen dat de tandarts de tandtechnieker bij heeft moeten betalen om de kosten te dekken :')

Als ze in t buitenland zijn gemaakt zijn ze idd goedkoper, maar daar is de kwaliteit dan ook naar...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:23

Zat een tandtechnieker daar in de praktijk, dus die werken gewoon samen ;)

Tandarts komen wij al heel ons leven en mijn vader is goed bevriend met hem, dus wie weet heeft dat destijds invloed gehad op de regeling :P

Ik heb nu de dochter als tandarts (zelfde praktijk) en voor mijn broer heeft zij ook een keer iets in het zwart gedaan :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-09-13 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:24

FriesWytske schreef:
S_en_Z schreef:

Als je geheel onbetand bent worden implantaten wel voor een groot gedeelte vergoed.

Kaakchirurgie en prothese valt in dit geval onder je basisverzekering. Je bent dus sws je eigen risico kwijt. Daarbij word een groot gedeelte van de prothese vergoed (volgens mij moet je van volledige protheses ong 200 zelf betalen).

Bij een enkel implantaat is het esthetisch. En dit word niet vergoed omdat mevrouw verder tanden en kiezen heeft en dus prima kan eten. (Wanneer iemand wel zijn gebit nog heeft valt het onder de tandartspolis)

Klopt. Ik moest van mijn nieuwe gebit ongeveer 200 euro zelf betalen. De rest werd vergoed door de verzekering.

Paar jaar terug was het eigen risico niet zo absurd hoog. Dat komt er nu ook nog eens bij :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:27

listiglistje schreef:
Zat een tandtechnieker daar in de praktijk, dus die werken gewoon samen ;)

Tegenwoordig mogen de patiënten zelf kiezen hoe duur hun frame word. In Nederland zijn ze 100 euro duurder dan als t opgestuurd word door tandtechnieker naar Azië. (Sommige tandtechniekers bieden dat aan)

(En 9 vd 10x past t nieteens 100%, maar dat zal een technieker jeuken)

Sorry voor offtopic. Wou alleen aangeven dat tandtechniekers ook hun manier hebben om kosten uitte sparen
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-13 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:28

@ S_en_Z Was vorig jaar bij mij. Toen moest ik een nieuw gebit. Dus zolang is het nog niet geleden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:30

FriesWytske schreef:
@ S_en_Z Was vorig jaar bij mij. Toen moest ik een nieuw gebit. Dus zolang is het nog niet geleden.

Heb jij omtrent januari/mei geen mooie brief gehad het jaar daarna dat je 250/300 eigen risico moest betalen aan je verzekering dan? Of gebruik je ook nog medicatie waardoor je dat geld al standaard kwijt bent per jaar?

(Anders ben je echt een "Lucky bastard" := )

Edit: O wacht. Jij hebt geen klikgebit. Alleen volledige protheses. Ja dan betaal je idd alleen die 200 :)

Tegenwoordig kost een verstandskies trekken bij de kaakchirurg je namelijk al je volledige eigen risico (als je verder geen gebruik maakt van je basisverzekering komt dit je niet leuk uit als je verwacht dat t vergoed word door je verzekering waar je al snel 120 euro voor per maand betaald)

Daarom doen veel tandartsen t nu zelf (kosten voor hun patiënt uitsparen, zij krijgen voor een extractie nl maar max 90 euro)

Er zijn hierdoor zelfs kaakchirurgie poli's die gesloten worden.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-13 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:33

Het was bij mij 4 jaar geleden dat ik mijn 'gewone' prothese kreeg. Op dit moment zijn we bezig met de klikprothese (nieuwe botopbouw en implantaten zitten er al in, prothese word nu gemaakt) en heeft me geloof ik ook alleen m'n eigen risico gekost. Nou, dat heb ik er graag voor over :)
Bij mij was het ook wel echte noodzaak dat ik een klikprothese kreeg met implantaten. Mijn bovenkaak was bijna al het bot kwijt en ik haalde met m'n gewone prothese steeds m'n hele mond open omdat hij niet goed paste.

S_en_Z

Re: Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:36

Ik vind je stoer Cayenne, dat je implantaten onder EN boven hebt. Boven worden ze niet veel gezet en de mensen die ze wel hebben die hebben boven veel napijn gehad (respect).

Maar als t idd noodzaak was had je niet veel keus.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:37

wat ik me herinner van de schooltandarts, zo'n 45 jaar geleden, was dat een enorme beul, die eens in de zoveel tijd met een bus op het schoolplein stond en gebitten van schoolkindjes verziekte.

Ik ben nu 55 en heb nog 1 kies boven, mede dankzij de schooltandarts. Toevallig heb ik net een nieuwe, piepjonge tandarts die vorige week weer een kies heeft moeten trekken en meteen dollartekens in z'n ogen kreeg, op de site zag ik dat zijn specialiteit implantaten is..... mooi niet dus, ik begin er niet aan, kan prima zonder kiezen (en trekken mag ie ook nooit meer, hij verwijst maar door naar de kaakchirurg, die doet het stukken beter: ik verrek na anderhalve week nog van de pijn)

Mijn tanden zijn gelukkig nog goed, ik hen gelukkig weinig reden om te lachen, dus niemand ziet de gaten :) :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:41

Laptopmuis schreef:
Over het nog veel tanden hebben om te eten.
Ze zei ook als het gewoon een kies was dan had ze daar niets een gedaan. Dan was het maar een gat.
Maar het gaat om een voortand.. dus het is echt wel zichtbaar en dat is wat haar dan ook stoort.

Weet niet of hier wat oudere mensen tussen zitten? Maar ik hoor van heel veel mensen hier dat de schooltandarts alles behalve 'goed' was. Hij zou gewoon tanden uitgeboord hebben en gevuld hebben waar niets mis mee was. Om gewoon geld te verdienen.
35 Jaar geleden dacht je niet aan een bond om naartoe te gaan :P.

Nee ik snap t ook wel.. Vroeger werd t nog weleens vergoed als mensen een plaatje niet konden verdragen en ze psychisch heel veel hinder hadden van een missende voortand. Dan werd t verhaald op bijzondere aanvraag oid. (Maar das iets van 8,5 jr. Terug ofzo)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:44

Morrie schreef:
wat ik me herinner van de schooltandarts, zo'n 45 jaar geleden, was dat een enorme beul, die eens in de zoveel tijd met een bus op het schoolplein stond en gebitten van schoolkindjes verziekte.

Ik ben nu 55 en heb nog 1 kies boven, mede dankzij de schooltandarts. Toevallig heb ik net een nieuwe, piepjonge tandarts die vorige week weer een kies heeft moeten trekken en meteen dollartekens in z'n ogen kreeg, op de site zag ik dat zijn specialiteit implantaten is..... mooi niet dus, ik begin er niet aan, kan prima zonder kiezen (en trekken mag ie ook nooit meer, hij verwijst maar door naar de kaakchirurg, die doet het stukken beter: ik verrek na anderhalve week nog van de pijn)

Mijn tanden zijn gelukkig nog goed, ik hen gelukkig weinig reden om te lachen, dus niemand ziet de gaten :) :+

Wij hadden een man in de praktijk die was volledig onbetand. Al 23 jaar.. At ALLES en kauwde alles. Van zijn vrouw moest hij persee een prothese. Die man heeft m denk ik 2x in gehad op foto's. Hij vond zonder eten veel lekkerder :=

Bijna alle mensen redden zich prima zonder kiezen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:55

S_en_Z schreef:

dat zal ik die tandarts vertellen als hij volgende week zijn "behandelplan" op gaat stellen :+
Ik vind het gebit één van de grootste constructiefouten van de mens, degene die dat ooit bedacht heeft, was erg van het padje op dat moment...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:57

S_en_Z schreef:
Er zijn overigens ontzettend veel mensen die voor 1 tand een plaatje hebben en die er aan gewend zijn en er geen enkele hinder van hebben.

Pff dat kan ik me bijna niet voorstellen... Ik heb nu een jaar zo'n plaatje en ik zie het toch wel als een beperking hoor.
Ik kan er niet mee eten dus als ik ergens anders eet moet 'ie uit. Zit ik dus zonder voortand in een restaurant. :+
Halverwege de dag begint het ding ook te irriteren, gewoon het gevoel dat er iets in je mond zit de hele tijd. Ben elke dag weer blij thuis te komen en dan is het eerste dat ik doe naar de badkamer lopen om het plaatje uit te doen.

Ik zie zo'n plaatje echt als een tussenoplossing.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:59

Bij mij is onlangs een kies getrokken en ik wil daar ook een implantaat voor in de plaats. Heb een aantal inplantologen gemaild voor een prijsopgave en er zit héél veel verschil in!
Prijzen variëren van 1400 euro (praktijk in Houten, kan je hem via pb wel doorgeven) tot 1900 euro

Ik zou als ik jou was dus even zoeken op implantologen bij jou in de regio en die mailen voor een offerte voor de totale kosten

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:59

ik had door ziekte en veel medicijn-gebruik ook twee tanden en 1 kies die helemaal kapot waren.
schrok me helemaal rot door de kostenberekening vd tandarts. Zou me bijna 2500 euro gaan kostten. Iets wat ik helemaal niet had op dat moment.
Schaamde me kapot,.durfde niet meer te lachen etc.

heb toen voor de extremere oplossing gekozen.... heb nu boven kunstklapper... kostte me alleen het trekken vd tanden ..want prothese word over het algemeen vergoed vanuit het basispakket.

dus ja... heb nu boven een kunstklapper,...en moet eerlijk zeggen.... bevalt me prima... ik lach de sterren vd hemel...niemand ziet het (alhoewel ik er geen geheim van maak) en heb nergens last meer van.

uiteraard zijn eigen tanden beter,.maar heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing én het scheelde bakken met geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:02

Volgens mij wordt de grote boosdoener in dit hele verhaal vergeten. De verzekeraars hebben de afgelopen jaren de kosten van tandartspolissen verhoogd en de vergoedingen verlaagd. Ik weet uit de eind jaren '90
deze polissen al winstgevend waren. Dat zijn ze nog steeds, ook als de vergoedingen omhoog gaan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:04

S_en_Z schreef:
Ik vind je stoer Cayenne, dat je implantaten onder EN boven hebt. Boven worden ze niet veel gezet en de mensen die ze wel hebben die hebben boven veel napijn gehad (respect).

Mijn man is implantoloog en heb dit nagevraagd, maar heeft geen enkele realiteit met de werkelijkheid dat boven veel napijn geeft (ligt helemaal aan wat er gedaan is). Extra pijn boven is absoluut geen gegeven. De verwarring ligt misschien in het feit dat zorgverzekeraars vaak de implantaten bóven niet vergoeden omdat protheses daar over het algemeen goed blijven zitten (beter dan onder) en de noodzaak dan niet gezien wordt.

S_en_Z

Morrie schreef:
S_en_Z schreef:

dat zal ik die tandarts vertellen als hij volgende week zijn "behandelplan" op gaat stellen :+
Ik vind het gebit één van de grootste constructiefouten van de mens, degene die dat ooit bedacht heeft, was erg van het padje op dat moment...

Vergeet niet dat de mens vroeger gemiddeld maar 20 en max 30 jaar oud werd. Verstandskiezen kwamen goed van pas toen we nog rauw vlees aten. En eeeeuwen later mochten we ons gelukkig prijzen als we niet dood gingen aan aids of de pest.

Als iets een constructiefout is aan de mens is t wel ons veel te slimme brein.

Wij overleven langer dan we voor gemaakt zijn :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

S_en_Z schreef:

Maar als t idd noodzaak was had je niet veel keus.

Uh nee, ik heb ze alleen boven :+ Onder heb ik godzijdank m'n eigen tandjes nog.
Ik dacht dat ze onder veel pijnlijker waren eigenlijk. Ik heb idd wel veel napijn gehad. De operatie was niet zo erg, maar het herstellen nadat de implantaten na 6 maanden aanhechten weer tevoorschijn gehaald waren, pfffff.
Maar het is voor een goed doel :D Het enige waar ik nu last van heb is tandvlees dat over een implantaat groeit. Erg pijnlijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:05

Netje schreef:
S_en_Z schreef:

Mijn man is implantoloog en heb dit nagevraagd, maar heeft geen enkele realiteit met de werkelijkheid dat boven veel napijn geeft (ligt helemaal aan wat er gedaan is). Extra pijn boven is absoluut geen gegeven. De verwarring ligt misschien in het feit dat zorgverzekeraars vaak de implantaten bóven niet vergoeden omdat protheses daar over het algemeen goed blijven zitten (beter dan onder) en de noodzaak dan niet gezien wordt.

Ik heb anders gehoord van de mensen die ze hebben. Maar ik ben een assistente, geen implantoloog :)

Maar dat ze alleen gezet worden bij noodzaak aangezien bovenprotheses over t algemeen goed aangezogen worden op het gehemelte en onder wel gezet word omdat de tong bij weinig bot de prothese van zijn plek duwt. Dat is mij wel bekend
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:06

Ik heb al sinds mijn 13e een plaatje vanwege een hele vervelende erfelijke aandoening waardoor ik nooit mijn voortanden gewisseld heb. Ik heb er geen hinder meer van. Ben er wel mee gepest in mijn puberteit. Mijn ouders waren niet zo handig om het in de zomervakantie voor ik naar de grote school ging te doen, dus ik werd al gepest met mijn melktanden op de mavo en tsjah, als je dan opeens met normale tanden op school komt, dan ben je de sigaar natuurlijk. Heb het toen echt gehaat, maar ik eet er prima mee en hoe het 's nachts ook in. Maak het elke dag twee keer schoon, kan prima.

flower1983

Re: Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:39

Bij ons in de praktijk geven wij grofweg een kostenplaatje van 2000 euro voor 1 implantaat. 1000 euro voor het plaatsen bij de kaakchirurg en 1000 euro voor de kroon en tandartskosten. Een brug zal ongeveer rond de 1250 euro gaan kosten alleen heb je dan het nadeel dat je 2 goede tanden gaat omslijpen om daar 2 kronen op te zetten. Een implantaat is dan wel een betere optie.
De opmerking van iemand hier dat een volledig klikgebit boven en onder in de tienduizenden euro's loopt is wel behoorlijke onzin trouwens.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:51

Waarom plaatsen bij de kaakchirurg?? Mijn man en zijn collega doen dat gewoon zelf hoor !