Ischias; wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:46

jst_lyske schreef:
Een ischias zit vaak in de lwk dat wil zeggen op niveau L1-S1. Hierbij heb je vaak uitstraling naar 1 of beide billen en soms tot aan de tenen. Heb je ook gruwelijk veel pijn als je moet niezen, hoesten of met stoelgang (grote boodschap)? Bij hernia is dit vaak het geval en mogelijk ook urine verlies. Hernia kan in lichte gevallen voorkomen en in hevige gevallen. Kun je nog rondlopen, heb je ook veel moeite met plat liggen of zitten?

Iets met de klok horen luiden...?
Het niveau L1-S1 bestaat helemaal niet (dat is L5-S1), urine-verlies heb je alleen bij hernia's die laag in de wervelkolom
zitten (L5-S1), maar absoluut niet bij hernia's hoger.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:46

phormicola schreef:
Niezen/hoesten/stoelgang heb ik geen last mee. Zitten en liggen doet het meest pijn, lopen gaat wat beter. Ben wel onwijs stijf in m'n hele heupgebied, maar dat heb ik ook al langer dan de ischias :)

En dat laatste kan heel goed de oorzaak van je ischias zijn...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:47

Hoe zit het trouwens met paardrijden? Niet dat ik veel rij, maar kan het, of is het beter van niet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:47

rindin schreef:
phormicola schreef:
Niezen/hoesten/stoelgang heb ik geen last mee. Zitten en liggen doet het meest pijn, lopen gaat wat beter. Ben wel onwijs stijf in m'n hele heupgebied, maar dat heb ik ook al langer dan de ischias :)

En dat laatste kan heel goed de oorzaak van je ischias zijn...

Dat er dus al iets niet goed zat wat die stijfheid veroorzaakte?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:49

Liggen met opgetrokken knieën of een kussen onder de knieën zorgen ervoor dat je je rug in lig niet holtrekt, hierdoor zou het iets prettiger moeten zijn om te liggen. Verder rustig in beweging blijven, momenteel even niet tillen, zitten met een kussentje onder de billen en in de rug op een rechter stoel, dus niet een hang stoel. Hoelang heb je er nu last van?

Hallo ik bedoel niveau L1 tot L5 en S1. Maar ja dat terzijde

jst_lyske

Re: Ischias; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:53

Rijden lijkt me niet verstandig omdat je onbewust toch wel wat op moet vangen met je rug, vooral bijv. Met doorzitten. Maar je kunt het proberen, want ik kan niet door de computer heen kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:53

Er hoeft niet per se iets "niet goed" hebben gezeten, je kunt ook gewoon niet voldoende mobiel zijn. Dat kan uiteindelijk leiden tot te weinig ruimte voor de zenuw om te "glijden", ook onze zenuwen hebben een bepaalde mobiliteit.
Voorbeeldje:
1) Stijf in heup (door wat voor oorzaak dan ook)
2) Lopen verandert door stijfheid heup
3) Door veranderd looppatroon verandert ook het gedrag van je spieren en gewrichten
4) Spieren nemen teveel spanning aan en kunnen slecht ontspannen (gespannen spier is dikker)
5) Spier met te veel spanning zit te veel tegen zenuw aan --> irritatie zenuw. Dat kan je zenuw
prima een tijdje hebben, maar teveel is teveel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 09:11

Ik snap 'm :) Ik heb voornamelijk last van die stijfheid als ik van zitten naar lopen ga. Dan is de rechterkant stijf en pijnlijk (aan die kant zit ook de ischias, trouwens). Ik gooide dat altijd een beetje op m'n hypermobiliteit, ik heb namelijk dezelfde soort pijn in m'n enkels als ik een tijdje heb gezeten of als ik heb geslapen.
Ik zie de laatste tijd ook op foto's dat m'n rug krom aan het groeien is. Ik heb altijd een kaarsrechte rug gehad, maar ik kan nauwelijks meer recht staan. Misschien ben ik idd toch rijp voor de fysio :=

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:18

phormicola schreef:
Ik snap 'm :) Ik heb voornamelijk last van die stijfheid als ik van zitten naar lopen ga. Dan is de rechterkant stijf en pijnlijk (aan die kant zit ook de ischias, trouwens). Ik gooide dat altijd een beetje op m'n hypermobiliteit, ik heb namelijk dezelfde soort pijn in m'n enkels als ik een tijdje heb gezeten of als ik heb geslapen.
Ik zie de laatste tijd ook op foto's dat m'n rug krom aan het groeien is. Ik heb altijd een kaarsrechte rug gehad, maar ik kan nauwelijks meer recht staan. Misschien ben ik idd toch rijp voor de fysio :=

Zou ik maar gaan doen als ik jou was ;) Je noemt namelijk een aantal dingen waar je ischias idd goed weg kan komen.
Even een zijweggetje; fysio wordt vergoed uit de aanvullende verzekering. Hou daar voor het komende jaar rekening mee
bij het afsluiten van je verzekering. ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 09:27

Ga ik doen! Heel erg bedankt voor het meedenken +:)+

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:28

Geen probleem ;) Sterkte met je rug/heup/been ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:03

Ik reageer hier omdat ik geen nieuw topic over Ischias wil openen.
TS hoe gaat het nu met je ischias?
Ik heb nu zelf al ruim 1 jaar ischias,dit komt door een beginnende Hernia in de bovenrug en onderrug.
Ik rijd nog gewoon paard en voetbal ook nog gewoon.Ik heb wel pijn tijdens voetbal in de ischias zenuw,met paardrijden bijna geen pijn.
In de auto zitten is een ramp,dat doet zóveel pijn! op een stoel zitten gaat redelijk,alleen met opstaan moet ik even stil blijven staan en pas dan gaan lopen.
Ik heb 3mnd. fysio gehad en ben gekraakt,niets hielp en was uit behandeld,ze konden verder niets meer doen.
Bij lang zitten gaan beide benen 'slapen' en doen erg pijn,vooral aan achterkant van het linkerbovenbeen .
Ischias zou vanzelf over moeten gaan? maar hoe lang kan dat duren?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:19

gohya schreef:
Ik reageer hier omdat ik geen nieuw topic over Ischias wil openen.
TS hoe gaat het nu met je ischias?
Ik heb nu zelf al ruim 1 jaar ischias,dit komt door een beginnende Hernia in de bovenrug en onderrug.
Ik rijd nog gewoon paard en voetbal ook nog gewoon.Ik heb wel pijn tijdens voetbal in de ischias zenuw,met paardrijden bijna geen pijn.
In de auto zitten is een ramp,dat doet zóveel pijn! op een stoel zitten gaat redelijk,alleen met opstaan moet ik even stil blijven staan en pas dan gaan lopen.
Ik heb 3mnd. fysio gehad en ben gekraakt,niets hielp en was uit behandeld,ze konden verder niets meer doen.
Bij lang zitten gaan beide benen 'slapen' en doen erg pijn,vooral aan achterkant van het linkerbovenbeen .
Ischias zou vanzelf over moeten gaan? maar hoe lang kan dat duren?

Aangezien het bij jou vooral door je zithouding wordt opgewekt; heb je al eens kritisch naar je houding gekeken?
Voor het zitten in een stoel, of in de auto heb een tip; rol een handdoek op en leg die in je onderrug, Zo voorkom
je dat je onderrug de kans krijgt om bol te worden bij het zitten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:34

Mijn rug staat idd. áltijd bol,dit is al tig jaren zo.Ik ga dat uittesten met die handdoek rol in de auto,thnx.
Maar tijdens het afzetten met een sprint doet het ook wel pijn hoor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 18:57

Hoi :)

Mijn ischias is bijna helemaal weg inmiddels! Ik voel het nog weleens op de fiets, vooral nu het koud is. Dan begint vooral mijn rug weer te zeuren op dat plekje en dat straalt dan een beetje uit. Maar het is goed uit te houden!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:59

Hoe ben jij er vanaf gekomen? door oefeningen te doen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:01

Ik doe 4x per week krachttraining, waarvan meestal 3x onder supervisie van een personal trainer/fysiotherapeut :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:37

gohya schreef:
Mijn rug staat idd. áltijd bol,dit is al tig jaren zo.Ik ga dat uittesten met die handdoek rol in de auto,thnx.
Maar tijdens het afzetten met een sprint doet het ook wel pijn hoor.

Daar zit voor jou dus ook het antwoord op je problemen, als je het mij vraagt...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:37

Volgens de H.A. is slijtage van de tussenwervelschijven het probleem.
Ik heb al een hernia in de nek en nu dus ook 2 beginnende in de rug en daar komt de ischias vandaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 07:53

gohya schreef:
Volgens de H.A. is slijtage van de tussenwervelschijven het probleem.
Ik heb al een hernia in de nek en nu dus ook 2 beginnende in de rug en daar komt de ischias vandaan.

En hoe meer je "bol" zit, hoe meer je dat "voedt"...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:32

Ik zeg het verkeerd,mijn rug staat niet bol maar is hol.Dus naar binnen toe zeg maar.
Maar ik zit wel vaak met een bolle rug,probeer dat vaak niet te doen,maar het gaat automatisch.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:38

gohya schreef:
Ik zeg het verkeerd,mijn rug staat niet bol maar is hol.Dus naar binnen toe zeg maar.
Maar ik zit wel vaak met een bolle rug,probeer dat vaak niet te doen,maar het gaat automatisch.

Handdoek om dat te voorkomen, en spierversterkend trainen om in de toekomst te voorkomen dat je steeds bol komt te zitten ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:58

Ik train 2 x in de week voetbal,daarbij word de rug ook behoorlijk gebruikt toch?
En verder rijd ik paard en probeer dan netjes met een rechte rug te rijden.Mja dat automatisme he, is lastig.
Dat met die handdoek ga ik zeker doen.Thnx.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 13:13

Oh, ik zit ook altijd met een bolle onderrug := en natuurlijk compleet onderuitgezakt :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:26

Dan weet ook jij wat je voortaan moet TS.