Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:16

russel schreef:
Je weet gewoon niet meer wat je eet, het is vaak helemaal niks wat je eet, veel is kunstmatig en met veel stoffen die je binnenkrijgt zijn niet meer natuurlijk en daar kan je lichaam niets mee, dus slaat hij het maar op.

Alles is bewerkt, eerst helemaal uit elkaar getrokken en dan weer in een vreemde verhouding in elkaar gezet.

Vetarm is suikerrijk bv..dan kunstmatige zoetstoffen, is toch nog steeds zoetstoffen en nog steeds erg ongezond en ga zo maar door.

Je moet je heel erg verdiepen om te weten wat je eet en of het gezond is, of je er dik van wordt. Veel is niet bekend en wordt niet bekend gemaakt, maar ons voedsel is bar ongezond en amper voedingstijk, daarom blijven mensen ook eten,omdat het lichaam blijft vragen maar zijn benodigde stoffen die hij veel te weinig binnen krijgt.

_/-\o_

Dit is wat ik ook probeer te zeggen :j

Tuurlijk ben je zelf verantwoordelijk, maar weten we wel wat voor een marionettepoppetjes we zijn van de industrie met alle gevolgen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:17

Romyv schreef:
Dana82 schreef:
Er zijn altijd mensen die gezegend zijn met een immer slanke lijn. Maar je zou die troep eens moeten laten staan. Dan pas merk je hoe verslavend dat is. En na een week of twee ga je je super voelen! Ik spreek uit ervaring. Even geen snoep of zoute snacks meer (is veel moeilijker gezegd dan gedaan hoor) en je voelt je zoveel beter. Maar eenmaal je er terug aan begint is het heel moeilijk om terug af te kicken want dat is het wel, het is gewoon een verslaving.

mee eens!!

cultuur speelt hierbij ook een rol he!! Als ik ongesteld ben en ik eet 2 repen chocola achter elkaar op krijg ik naar mn hoofd dat ik zogenaamd alles kan eten. Kom ik aan met bakjes eten omdat ik geen afbakbroodjes van de cateraar wil ben ik raar. Sla ik een stuk taart af ben ik een anorexia patient -O- Als je anders doet dan de rest, is het hoe dan ook nooit goed!

Zo neem ik naar het werk altijd wat wortelen mee, een yoghurtje, thee, een stuk fruit. Kortom gezonde dingen (zodat ik hier wat van de zoetigheid kan afblijven). Krijg je reacties van "dat krijgen de aapjes in de zoo ook, een bakje met groen". Nu ja...
Ben je gezond aan het eten zeggen "dat heb jij toch niet nodig"? Nu niet nee maar ieder jaar een kilo bij, zijn er wel 20 op 20 jaar hé! Dus ja, die druk van de mensen. Er verjaart iemand en die brengt koffiekoeken mee, bekijken ze je scheef omdat je er geen moet hebben. Enzovoort.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:18

Romyv schreef:
@Rocamor en liedje89: zeg jullie hiermee dat "alle" dikkies zelf onverantwoordelijk zijn en een schop onder zn kont moet krijgen om af te vallen? Hoe kijk je dan aan tegen mensen met een eetstoornis?

Ik ben zelf dikkie, en ben daar zelf verantwoordelijk voor. Dus voor mij geldt inderdaad een bewuster eetpatroon en een schop onder mijn (te dikke :+ ) kont.

Mensen met eetstoornissen zijn (voor zover ik weet en anders lees en leer ik dat straks wel weer) onderhevig (slachtoffer van) veelal psychische problemen. Ik neem aan dat hier de voedingsmiddelenindustrie geen debet aan is. Net zoals mensen die automutileren vaak psychische problemen / oorzaken hebben die eerst verholpen moeten worden. Daar kan Gilette (bijvoorbeeld) niets aan doen, ook niets als ze de scheermesjes steeds scherper en beter maken.

MAAR, voor velen van ons wordt het wel steeds makkelijker gemaakt. Echter zolang wij geen ganzen voor de foie gras (hoe schrijf jedat?) zijn, zijn WIJ er grotendeels zelf verantwoordelijk voor. Maar ja, zoals een poster hiervoor al schreef. Het is altijd lekker makkelijk afgeven op anderen, in ieder geval makkelijker dan er zelf wat aan te doen....

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:19

chevax schreef:
Gezonde dingen kun je in élke supermarkt vinden. Maar je moet het willen vinden. Het is nu eenmaal makkelijker om naar een kant en klare maaltijd te grijpen dan om zelf iets in elkaar te flansen. En hoe lekker is het niet om bij de film een zak chips weg te werken. Zo lang je alles met mate doet, is er niet zoveel aan de hand. Maar ik heb zelf wel de indruk dat mensen tegenwoordig graag verantwoordelijkheden bij anderen (in dit geval de voedselindustrie) leggen: ik wil wel gezond doen, maar ja, er zit nu eenmaal veel zout in die chips. Het is zeker wel zo dat er een heleboel slechte dingen in veel eten zit, maar je kunt ook ipv die zak chips een komkommer snijden en die met een yoghurtdipje opeten. Zo, nu stop ik even met typen, want de grote reep chocola op mijn bureau roept! ;-)

Bah, komkommer met een dipje :D
Maar mensen weten dikwijls niet meer wat gezond is! Dikwijls vanwege de misleidende reclame. Of ze gaan olijven eten ipv chips maar eten wel een hele pot leeg... hoezo ongezond?
En er zijn mensen die kunnen zeggen "neen nu stop ik met die pak chips leeg eten", maar de meeste mensen niet. En dat is weer te wijten aan die verslaving want dat is het nu eenmaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:20

liedje89 schreef:
Ten eerste springen die alleen in op de markt, mensen hebben schijnbaar behoefte aan makkelijk en lekker (en daarmee ongezond) voedsel en niet aan gezonde alternatieven.

De voedingsmiddelenindustrie stuurt dat dan ook op meerdere manieren:
- ze gebruiken smaakstoffen die het hongergevoel (en het 'ok, ik zit vol'-gevoel) ontregelen
- ze gebruiken heel veel psychologische trucs om je onderbewuste te beinvloeden
- ze geven misleidende info zodat het niet eenvoudig is om echt een goede keuze te maken (door bv ongezonde alternatieven toch gezond te noemen, door niet eerlijk of misleidend te zijn over de ingredienten die er gebruikt zijn, etc.)
- door welbewust de mazen in de wetten op te zoeken, en te lobbyen om die mazen er vooral in te houden of zelfs te vergroten.

Dat is een industrie waar miljarden ingezet wordt. Miljarden die oa opgaan aan onderzoeken hoe ze zowel je geest als je lichaam kunnen beinvloeden om jou je 'ik zit vol-signalen' te laten negeren en vooral zoveel mogelijk te kopen.

Het is tamelijk naief om te denken dat je als eenvoudige eenling zomaar slimmer bent dan zo'n grote industrie. En het is beslist niet waar dat de industrie alleen maar de mensen volgt in de markt. Het uitgangspunt van marketing is over het algemeen dat je vraag kunt creeren. En er is HEEL wat onderzoek gedaan hoe men dat het beste kan doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:21

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:
Ten eerste springen die alleen in op de markt, mensen hebben schijnbaar behoefte aan makkelijk en lekker (en daarmee ongezond) voedsel en niet aan gezonde alternatieven.

- ze gebruiken smaakstoffen die het hongergevoel (en het 'ok, ik zit vol'-gevoel) ontregelen
- ze geven misleidende info zodat het niet eenvoudig is om echt een goede keuze te maken (door bv ongezonde alternatieven toch gezond te noemen, door niet eerlijk of misleidend te zijn over de ingredienten die er gebruikt zijn, etc.)
- door welbewust de mazen in de wetten op te zoeken, en te lobbyen om die mazen er vooral in te houden of zelfs te vergroten.

Dat is een industrie waar miljarden ingezet wordt. Miljarden die oa opgaan aan onderzoeken hoe ze zowel je geest als je lichaam kunnen beinvloeden om jou je 'ik zit vol-signalen' te laten negeren en vooral zoveel mogelijk te kopen.

Het is tamelijk naief om te denken dat je als eenvoudige eenling zomaar slimmer bent dan zo'n grote industrie. En het is beslist niet waar dat de industrie alleen maar de mensen volgt in de markt. Het uitgangspunt van marketing is over het algemeen dat je vraag kunt creeren. En er is HEEL wat onderzoek gedaan hoe men dat het beste kan doen.

Ik weet dat mensen een hekel hebben aan +1
Maar kan er gewoon niets nuttigs aan toe voegen :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:24

whahahahahaa ik vind je reacties geweldig Rocamor!! :D

en uh.. herkenbaar! ik loop altijd met een tas vol eten: eiwitshake voor bij de koffie, maaltijdsalade voor bij de lunch, gekookte eieren voor bij de koffie smiddags, soms zelfs nog een bak voorals ik gelijk door ga sporten vanuit mn werk. Ze zijn het op mn werk wel gewend maar heb zoveel commetaar gehad! NEt als dat mensen me voor gek verklaren als ik weer bond en blauw of vol schaafwonden op mn werk kom omdat ik met sporten gevallen ben. Krijg ik standaard te horen "tjah, zo gezond is sporten ook weer niet blijkbaar" ..

kortom, onze cultuur is ook verpest :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:26

Eigenlijk is het best vreemd, veel dingen die slecht en ongezond zijn, zowel voor mens en milieu worden belast door de overheid. Alcohol, rookwaar, brandstof, wordt allemaal flink belast. Eigenlijk zou de overheid dat juist moeten doen op het ongezonde eten (of iig de ongezonde toevoegingen), dan loopt de staatskas hard vol! ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:27

Ik ben het ook zeker niet eens met wat de voedselindustrie allemaal doet. "Bevat zoveel procent vruchten" betekent meestal dat de vulling van dat chemisch ruikende cakeje (let op: de vúlling, die ook maar zoveel procent van het hele hapje is) voor een klein deel uit vieze troep die in de verte iets met fruit te maken heeft, bestaat. Of de guacamole in een potje, weet je dat daar nog geen 20% avocado in zit? Maar dat neemt niet weg dat je niet kunt zeggen "ik ben dik en daar kan ik zelf niks aan doen"

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:27

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:

Voilà, dit dekt wel alles denk ik.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:28

Relaxed schreef:
Eigenlijk is het best vreemd, veel dingen die slecht en ongezond zijn, zowel voor mens en milieu worden belast door de overheid. Alcohol, rookwaar, brandstof, wordt allemaal flink belast. Eigenlijk zou de overheid dat juist moeten doen op het ongezonde eten (of iig de ongezonde toevoegingen), dan loopt de staatskas hard vol! ;)

En dat dan investeren in gezond eten!!! Zodat groente de goedkope, snelle en makkelijke keuze wordt ipv de mac

chevax

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:29

Maar groente is al een veel goedkopere keuze dan de Mac. Iemand kiest toch zelf?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:30

chevax schreef:
Maar dat neemt niet weg dat je niet kunt zeggen "ik ben dik en daar kan ik zelf niks aan doen"

Daar ben ik het ook mee eens. Ik ben ook nog steeds iets te dik na 4 maanden plaaster en ik weet wat ik er aan kan doen. Ik was goed bezig totdat de vakantie begon en toen kwam er weer wat bij, gewoon door het vele eten. Dus ja, mensen weten het idd wel allemaal maar wij zijn gewoontedieren die het liefst alles zo makkelijk mogen hebben. En als het dan nog eens wat goedkoper is en nog lekker ook... geen excuus maar het is verdomd moeilijk om op een correcte manier wat af te vallen en gezond te gaan eten.
Wel een tip aan iedereen, haal de troep gewoon niet in huis, dan kan je het niet opeten ook. :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:32

chevax schreef:
Maar groente is al een veel goedkopere keuze dan de Mac. Iemand kiest toch zelf?

nou... Gisteren had ik:

1 advocado
2 tomaten
1 courgette
1 prei
1 doos champignons
wortels
150 gram kip

Dit bij elkaar gegrild in de over, dus zonder verdere toevoegingen, is dat bij elkaar denk 500Kcal ofzo? Was bijna 12 euro kwijt.. Voor een bigmac (640 Kcal) betaal je 3 euro :+

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:33

chevax schreef:

Zoals Romyv al zei, niet helemaal correct. Bovendien gaat iedereen al eens graag uit eten. Als je een paar kinderen hebt en je hebt het niet breed, is de Mac wel het goedkoopste om naar toe te gaan. Of als je laat van werk komt en je moet thuis nog gaan koken, hup die Mac binnen!
Ik weet maar 1 oplossing (en nu breekt mijn hartje een beetje) alle Macs weg!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:33

Ik zit hier ondertussen echt een reep chocola weg te werken. Maar als wij bijv bbq-en, maak ik alles zelf. Dus geen flesjes met sausjes, maar sauzen met avocado, komkommer, zelfgemaakte bbq-saus. Dat maakt het veel lekkerder, het is gezond én je hebt achteraf niet zo'n volgevreten had-ik-maar-niet-gevoel. En het is ook stukken goedkoper dan alles kant en klaar kopen. Maar het vraagt ook veel meer tijd. En dat kom ik dan weer te kort om elke dag zo gezond te doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:35

Dana82 schreef:
chevax schreef:

Zoals Romyv al zei, niet helemaal correct. Bovendien gaat iedereen al eens graag uit eten. Als je een paar kinderen hebt en je hebt het niet breed, is de Mac wel het goedkoopste om naar toe te gaan. Of als je laat van werk komt en je moet thuis nog gaan koken, hup die Mac binnen!
Ik weet maar 1 oplossing (en nu breekt mijn hartje een beetje) alle Macs weg!

Ik vind de Mac juist heel erg duur. Dan liever een frietje van het kraam. Hebben jullie ook dat je bij de Mac nooit echt voldaan bent?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:35

chevax schreef:
Ik zit hier ondertussen echt een reep chocola weg te werken. Maar als wij bijv bbq-en, maak ik alles zelf. Dus geen flesjes met sausjes, maar sauzen met avocado, komkommer, zelfgemaakte bbq-saus. Dat maakt het veel lekkerder, het is gezond én je hebt achteraf niet zo'n volgevreten had-ik-maar-niet-gevoel. En het is ook stukken goedkoper dan alles kant en klaar kopen. Maar het vraagt ook veel meer tijd. En dat kom ik dan weer te kort om elke dag zo gezond te doen.

En je moet het graag doen, dat koken en zelf klaarmaken. Ik ben daar echt niet goed in, heb er geen geduld voor. Ergens vind ik dat wel jammer, je kan idd dan gezond lekkere dingen maken. Maar ook het omgekeerd is waar natuurlijk. Als je graag kookt... kan als eens negatief zijn voor je gewicht ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:36

Ja vraag kan gecreeerd en mensen worden beinvloed door reclame etc, maar dan nog, als dingen op de schappen blijven liggen, gaat een fabriek failliet en zou hij dus echt wel iets moeten doen om aan te passen, wil hij blijven draaien.

Ik weet hoe geniepig het allemaal in elkaar zit en dat het dus heel moeilijk is.
Suiker is een van de grootste boosdoeners omdat het verslavend is en ze doen dat bijna overal in, ook waar je het totaal niet verwacht.

Maar je kúnt systematisch kant en klaar maaltijden, frisdranken, (en veel sappen) koek, snacks en snoep (ook de "light" versies) mijden of in elk geval zo min mogelijk in huis hebben (zoals vroeger alleen op een feestje), is een goede remedie.

Gezonde producten zijn overal te krijgen en niet per definitie duurder. Dat is alleen als je dan weer naar een speciaalzaakje gaat voor bio gebeuren.

Het is hoe mensen met de beschikbare producten omgaan. De eindverantwoording ligt toch bij jezelf, vind ik.

Ik vind ook dat ouders goed op moeten letten welk voorbeeld ze hun kind geven, door het "geen tijd te moe, dan maar een kan en klaar maaltijd of wat halen" gedrag krijg je natuurlijk niet vanzelf een kind dat gaat koken en gezonde keuzes maakt...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:37

Romyv schreef:
chevax schreef:

nou... Gisteren had ik:

1 advocado
2 tomaten
1 courgette
1 prei
1 doos champignons
wortels
150 gram kip

Dit bij elkaar gegrild in de over, dus zonder verdere toevoegingen, is dat bij elkaar denk 500Kcal ofzo? Was bijna 12 euro kwijt.. Voor een bigmac (640 Kcal) betaal je 3 euro :+

Er is hier in de buurt een hele grote groentewinkel, eigenlijk een groente- en fruitsupermarkt en het is ongelooflijk wat ik daar voor weinig haal. Nu ben ik eerlijk gezegd nooit zo kostenbewust, maar het valt zelfs mij op dat het daar hartstikke goedkoop is. Ik haal daar ook vaak een flesje sap dat je dan zelf perst. Kost €1,50; daar heb ik nog geen net sinaasappels voor, dus vind ik een prima oplossing. Nu was ik laatst in een supermarkt ergens anders en daar stond ook zo'n apparaat. Alleen kost daar zo'n zelfde flesje gewoon €3,99. Belachelijk!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:38

Ik ben evenveel kwijt bij de Mac als bij het frituur. En ik eet liever bij de Mac. Mijn vriend is meer een frituur-man.
Idd bij de Mac heb je daarna sneller weer honger dan het frituur. Gelukkig gaan we naar beide niet veel toe. De pizza-hut daarentegen is veel gevaarlijker voor ons en ook niet goed voor de portemonnee, maar zo lekker!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:38

chevax schreef:
Ik vind de Mac juist heel erg duur. Dan liever een frietje van het kraam. Hebben jullie ook dat je bij de Mac nooit echt voldaan bent?

dat komt doordat alle vette zo verzadigd zijn dat je gelijk daarna weer honger hebt en opnieuw 1000Kcal naa rbinnen wilt schuiven terwijl je zojuist 1500 op hebt... Toch raar dat je er dan dik van wordt :Y)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:39

Dana82 schreef:
chevax schreef:

En je moet het graag doen, dat koken en zelf klaarmaken. Ik ben daar echt niet goed in, heb er geen geduld voor. Ergens vind ik dat wel jammer, je kan idd dan gezond lekkere dingen maken. Maar ook het omgekeerd is waar natuurlijk. Als je graag kookt... kan als eens negatief zijn voor je gewicht ook.

Ik kook heel graag, maar heb meestal te weinig tijd om hetgeen ik heb bedacht ook in de praktijk te brengen. Je kent dat wel: op zondag helemaal enthousiast bedenken dat je het vanaf deze maandag echt helemaal anders gaat doen :-). Maar wat ik dan aan ongezonde troep in mijn mond steek, dat is toch nog altijd mijn eigen keuze, er is niemand die me daartoe dwingt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:39

hier op het werk hebben wij ook verse fruitsappen; zonder toevoegingen gilt de verpakking! Wel mooi dat het 1,5 jaar houdbaar is :+

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:42

Romyv schreef:
hier op het werk hebben wij ook verse fruitsappen; zonder toevoegingen gilt de verpakking! Wel mooi dat het 1,5 jaar houdbaar is :+

Prima toch? ;)
Ik drink al maanden geen fruitsap meer, heb het gewoon niet meer in huis. Ik pers mijn eigen appelsienen. En als ik al eens ergens een fruitsap bestel, heb ik er altijd spijt van van die zoete brol. Krijg er gewoon maagpijn van. Vroeger dronk ik die troep met liters tegelijkertijd.