Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:51

Mijn eerste gedachte *heeft het een naam??*

Ohh ik snap helemaal wat jullie bedoelen.
1* etende mensen (vooral het kauwen, dat geluid dat die kaken op elkaar komen aaaarggh gadverdamme!)
2* tanden poetsen
3* ijzer op ijzer
4* krassen op een bord

Wat doen ze er in een ziekenhuis mee als je daar heen gaat?
Sommige mensen kan ik tolereren maar andere.. en ik heb heel vaak 'oorontsteking' ofwel een smoes om mijn oordoppen in te hebben waar veel mensen zijn die eten :=

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:57

Oh wat fijn dat ik niet alleen ben, haha!
Ik had dit verhaal al wel eens eerder gehoord, maar over het algemeen zegt men dat ik me niet zo aan moet stellen.
Ik kan helemaal gek worden van gesmak, mensen met een loopneus en nagelbijten echt tot kwaad aan toe, ik kan er nu wel beter mee omgaan dan toen ik was jonger was, en ik kan er beter tegen bij mensen die ik graag mag dan mensen die ik niet ken of niet zo mag.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:45

Ohh neus ophalen dat is nog erger dan mensen die eten!!!
Ik ben er na min tienerjaren ook minder op gaan reageren maar de kippenvel staat altijd nog tot aan mijn oren..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:51

vuurneon schreef:
Ik geloof geen hol van hooggevoeligheid (alles moet maar een naam hebben :+). Ik houd het erop; heb een scherp gehoor en ik erger mij sneller (als ik moe ben inderdaad).
Volgens mij is het wel een beetje vrouw eigen, hoor mannen er minder over :+
Misschien stukje hormonen?

Nou nee, hier thuis is mijn vader het ergste :D en dan ik. Misofonie vind ik een beetje overdreven, kan gewoon niet tegen vervelende geluiden :Y)
Denk ook niet dat veel mensen in dit topic misofonie hebben of iedereen moet zich ineens thuis opsluiten om geslurp te ontwijken :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:11

Er stond laatst volgens mij over dit onderwerp ook een heel artikel in de 'Psychologie magazine' geloof ik.
En volgens mij wordt je er ook enkel mee gediagnosticeerd als je daadwerkelijk interferrentie hebt met het dagelijks leven.
'Niet tegen het geluid van een appel kunnen', is nog geen misofonie. Dat zou echt gepaard gaan met agressiviteit en het echt ontlopen of uit de weg gaan van situaties waar je die geluiden zou kunnen horen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:05

Wss het merendeel niet maar ts vraagt naar mensen die het herkennen.. en wonder boven wonder zijn dat er heel wat :=

Ik kon echt van woede uit elkaar barsten (vooral bij mijn schoonzusje) als mensen door bleven kauwen en ik kon nergens anders heen := En als ik weg kan van die geluiden dan graag.. Als mensen heel erg smekken kan ik echt het respect niet opbrengen om met hun te eten. Je krijgt er veel scheve gezichten van maar ik word er zo boos om. Er is ook 1 collega waarmee ik niet wil eten.. ze eet zo ranzig.. jeghh

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:07

Ik word geïrriteerd door plastic krakende zakjes en smakkende mensen.. Met name in de trein

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:11

Wow...IJ dacht dat ik gewoon een van de weinige was.
Ik heb er een hekel aan als ik mensen hoor eten
Vooral als ik diegene minder mag.

Ook hijgers vind ik. Irritant

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:32

Helemaal geen moeite mee. Mensen die snurken, kauwgom kauwen, slikken, knagen, kraken, tandenpoetsen, of zelfs knarsen: leef je uit, ik vind het allemaal prima.
Maar.
Als je een droge mond hebt. Zo droog dat je tong tegen je tanden/gehemelte zo'n bepaald geluidje maakt. Als je dat hebt he, dan kan ik je nog zo aardig vinden: dat vergeet ik op het moment dat ik DAT geluidje hoor. Want dan hoor ik verder niets meer. Dan merk ik alleen nog de stoom die uit mijn oren begint te komen, mijn neusgaten die wijd open gaan staan, en mijn lontje, hoe kort of lang het op dat moment ook is: is acuut op. Drink iets, ga ijs eten, het maakt me niet uit, ik ga het met alle liefde van de wereld nog voor je halen ook. Maar pretty please, dat geluidje: spaar me :\

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:47

Jippie! het heeft eindelijk een naam *\o/* :P

Ik heb het dus ook al jaren... vreselijk... ik ben er al een paar keer met ruzie om weggelopen bij mensen... ga er ook liever niet om uit eten, maar meestal valt het in een restaurant wel mee, want dan hoor je nog andere geluiden gelukkig... en dan eten ze ook nog eens met hun mond open en praten met volle mond... heb er al heel vaak ruzie om gehad...

Ik heb het ook bij sirenes van hulpdiensten... dan raak ik bijna compleet in paniek...

en snurken... daar word ik ook behoorlijk agressief van...

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:47

PIEPSCHUIM, aaarggggh ik krijg al rillingen als ik er aan denk brrrrrr

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:51

Rijsa schreef:
Ik heb het ook TS!
Precies hoe je het zegt, krakende chip ect. Ik ga dan ook zelf eten om te voorkomen dat ik de anderen hoor.
Smakken, verschrikkelijk. En helemaal als ik heerlijk in me eentje tv zit te kijken, en me moeder of zusje naast me komt zitten om koek of iets te eten. Ik flip compleet..
Steeds vaker ook expres om mij te stangen. Niet grappig! :n
Nagels bijten, brr.

Dit topic is heel herkenbaar. Wist niet dat het een verzamelnaam had, maar mensen die smakken, appels eten, of eten waar gekraak uitkomt.. Ga inderdaad zoals bovenstaand het liefst zelf ook eten.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:45

Oei ik herken het ook vooral bij

schudden van een zuivelpak (melk of vla ofzo) ik word echt heel erg boos!
Hijg geluiden
Smakken en slurpen!

Edit: mensen die tongzoenen ieeeehew

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:31

Ik vind het zo leuk (nou ja leuk is het natuurlijk niet echt :+ ) om te lezen dat zo veel meer mensen hier last van hebben, en altijd dachten dat het aan hunzelf lag of dat ze zichzelf aanstelden. Voelt alsof we eindelijk erkenning hebben.

Op dit moment zit m'n schoonvader hier borrelnootjes te eten en heb ik maar een koptelefoon met keiharde muziek op, maar alleen al het zien van het kauwen en die hand nootjes naar de mond.... Krijgen me bijna zover dat ik de laptop door de kamer gooi :')

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:15

Dat is niet d schuld van de laptop he.
Gooi dan OF met die noten
Of met je schoonpa :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:20

Ik dacht eerst dat ik het totaal niet herkende, maar nu bedenk ik mij of ik misschien ook wel er iets van heb? Ik kan namelijk heel slecht tegen het geluid van knakkende knoken. Mensen die expres hun vingers laten kraken, bah yak ieuw zo brrrr :x . En als het lichaamsdelen zijn die imo helemaal niet horen te kraken ben ik nog wat harder van slag :+ . Gek genoeg heb ik dan wel weer zelf twee gigantisch krakende knieën en daar kan ik dan wel mee leven, omdat ik dat mijn hele leven al gewoon ben. Maar als ik zelf bv mijn enkel ofzo hoor kraken of mijn kaak dan durf ik mij bijna niet meer bewegen :+ . Maar ik weet niet of dat er ook onder valt...

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:10

Ohh (borrel)nootjes hell!
En idd mee eten helpt, wel slecht voor de lijn..
Overigens vind ik het ook vreselijk als iemand later begint met wat te eten.. Die zak chips die dan bv nog open moet.. aargghh.

Ik heb er trouwens minder last van met Alpine oordoppen. Ik heb nu de music variant heerlijk!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:20

Ik weet niet of het in misofonie past maar ik word gek van het geluid wat mijn moeder en broertje maken tijdens het eten. Voedsel op vork, Vork in mond en dan langs je bovenste tanden er weer uit trekken. Dat geluid, echt aaaaaah! Maak je me compleet gek (en behoorlijk sjacho) mee..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:19

deviltjh schreef:
Dat is niet d schuld van de laptop he.
Gooi dan OF met die noten
Of met je schoonpa :')

_/-\o_ _/-\o_ :')

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:02

Wow hoe herkenbaar. Wist inderdaad ook niet dat hier een naam voor bestaat.
Ik probeer vaak situaties te mijden waarbij vele van bovengenoemde geluiden voorkomen. Eten doe ik dan ook vaak alleen omdat ik het niet kan verdragen en er op moét spreken. Ik word dan ook aanzien als ne grote ambetanterik die niks kan verdragen maar ik kan er dus écht niks aan doen. Die geluiden zoals smakken,slurpen, kauwen,krakken...komen gewoon overal boven uit. Wat wel helpt is omgevingsgeluiden zoals een televisie harder zetten of de radio of een gesprek voeren ondertussen.
Positief puntje is wel bv als ik s avonds tv kijk en mijn dochter boven weent,ik dit geluid snel weet te filteren en kan reageren. Mijn man die hoort dit totaal niet omdat het geluid te stil is voor hem.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:29

Stond vorige maand een heel artikel over in de psychologie magazine :j
Ik heb het al jaren (denk wel zeker 10 jaar) en het is echt een last om mee te leven.
Bij mij is het ook door de jaren heen erger geworden.

Zou er echt heel graag vanaf willen of het in ieder geval minderen maar ik krijg al
last van agressie als ik denk aan eet en ademgeluiden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:00

Heel herkenbaar! Vooral mensen die slurpen met koffie of thee en daarna heel luid eeeeeehhhh doen. Of mensen die studeren voor lama: Op kauwgum kauwen, al smakkend met hun mond open. brrrrrr!!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:03

Silvia schreef:
Heel herkenbaar! Vooral mensen die slurpen met koffie of thee en daarna heel luid eeeeeehhhh doen. Of mensen die studeren voor lama: Op kauwgum kauwen, al smakkend met hun mond open. brrrrrr!!!

Ohhh de koffie slurpen en "ehhhhh" daar is m'n vader vreselijk goed in.... _-:( _-:( _-:( _-:( Daar word ik ook bloedlink van.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:11

_O- ooh hemel, vind/ vond dat ik gewoon een tik had, kraakgeluiden, natte smak geluiden, lippen die schijnbaar niet opelkaar kunnen tijdens het hardhandig kauwen vaniets,snurken en loeihard het geluid van de tv of radio in de auto aan, 8)7

Weet nog wel dat ik een jaar of 15 was en een " oud tante" bij ons kwam eten, zat tegenover haar aan tafel, en dan de mond besmeurt met jus, al smakkend en haar mond vol maar doorkleppen en allerlei geluiden maken......ben netjes opgevoed mbt gasten maar dit werd me echt teveel, heb haar heel netjes vertelt of ze haar mond wilde afvegen en haar lippen opelkaar wilde houden tijdens het vermalen van haar eten, leverde me twee geschokte gezichten op, van moeders en de dame in kwestie maar trok het echt niet , dame in kwestie heette Katrien met als gevolg dat ze van mij de bijnaam Duck erachter heeft gekregen.

Edit, mensen die ook overduidelijk zo'n slikgeluid maken bij elke slok drinken |(

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:21

Is er ook iemand die therapie overweegt?