Hoe gezonde levensstijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:30

xEmily schreef:
Over dat te weinig eten; ik eet nu in de ochtend een boterham en in de middag twee boterhammen. In de avond normaliter aardappel, groente en vlees (maar daarover heb ik niks te zeggen). Als ik dan in de middag een boterham of een mandarijn/appel extra mee naar school neem, zou mijn 'vreetbui' dan minder zijn in de middag? Maar ligt het wel aan het eten en niet omdat ik in het verleden te veel tussendoortjes nam met een combinatie van vet en suiker, die er dus voor zorgen dat je een voor-altijd-hongergevoel kan krijgen?

Nee hoor, daar heb jij echt geen last van ;)
3 maaltijden op een dag is niet raar, alleen moeten het wel goede maaltijden zijn.
Op jouw leeftijd en met de hoeveelheid sport/beweging die je krijgt, zou je veel meer moeten eten.
's Morgens kun je eten zoveel je wilt, je motor moet daar de rest van de dag op branden dus heb je pas na 5 boterhammen genoeg, geen probleem. Wil je 3 boterhammen met een gebakken ei? Geen probleem.
Neem voor tussendoor gewoon een paar stukken fruit mee naar school, je kunt in de pauze gerust 2 appels en een plak brood eten als je daar behoefte aan hebt. Banaan vult ook goed. Heb je alleen zin in iets te knabbelen en heb je geen honger, zijn komkommer, rijstwafels ed goede tussendoortjes.
Verse vruchtensappen vullen ook goed en zijn bovendien supergezond. Kun je zelf maken in de blender, kun je ook kopen in het koelschap bij de super.

Het enige waar je op moet letten is dat je geen lekkers neemt wanneer je eigenlijk een maaltijd zou moeten eten. Dus niet wanneer je trek hebt als lunch 2 gevulde koeken nemen of een zakje m&m. Gevulde koek en m&m is niet zo'n ramp als tussendoortje, maar met mate en zoetigheid mag nooit een vervanger zijn van een normale maaltijd.

Hoeveel aardappels, groente en vlees eet je 's avonds?

De adviezen hier zijn idd wat vreemd soms.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:37

ik at ook vreselijk slecht:

Ongeveer 1,5 maand geleden heb ik dit drastisch omgegooit.

Voorheen at ik een ontbijt, dronk ik veel overdag maar geen lunch en dan vaak 2 borden avondeten.
Ik heb licht overgewicht en met paardrijden en hardlopen ging dit niet lekker.

1,5 maand geleden ben ik naar een dietiste gegaan: conclusie: ik eet te weinig! Te weinig?? ja!

Nu eet ik nog steeds mijn zelfde ontbijt (joghurt met havermout en wat fruit)
om 10u 2 crackers (met wat beleg zoals slankie)(staat ongeveer gelijk als 1 boterham)
om 12u/half1 eet ik zelf een koude pasta salade (ik hou niet van brood en daarom zijn we hierop uit gekomen met dietiste)
om 3u 2 crackers (met wat beleg zoals slankie)
om 5u/half6 avond eten

en dan ligt het er vaak aan wat ik 'savonds doe, maar soms om 8u eet ik nog een stuk fruit of een cracker.

En dit bevalt me zo goed. Door alleen dit te eten ben ik al bijna 4 kilo kwijt in die 1,5 maand. Ik ben niet meer gaan bewegen (dit komt binnenkort wel weer, even weer de pijnlijke knie goed krijgen) maar ben al heel trots op mezelf.

Dus jezelf niet blindstaren dat je teveel eet. Kijk gewoon goed naar de suikers en de kcal in een product.
Ook drink ik veel ranja (Slimpie) dit is iets duurder maar wel erg lekker en kun je veel van drinken.
Of lekker crystal clear.

Ik voel me er stukken beter door!

Owja, bij mijn oude routine, snoepte ik heeeel veel. Ging er soms een reep chocolade per dag in (vreselijk als ik terug denk...)
Nu snoep ik soms 1 blokje chocolade, gewoon omdat ik het lekker vind en niet meer omdat ik naar suiker verlang. Eet bijna geen suiker meer, alleen natuurlijke suikers.
Omdat ik absoluut niet van brood hou, ben ik dus begonnen met pasta salades, iom dietiste. Maar ze vertelde me dat op mijn leeftijd ik ook ongeveer 7 boterhammen per dag zou moeten eten. Dit vervang ik dus nu door de pasta en crackers en bevalt me super!

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:45

Ik denk dat je gaandeweg wanneer je bezig bent met sporten en gezond eten van jezelf in de 'gaten' krijgt wat wel en niet goed voor je is. Sinds mijn 14e ben ik bezig om te kijken wat wel/niet goed is, en soms maakte ik echt vergissingen terwijl ik op dat moment dacht dat het gezond was. Inmiddels 6 jaar verder ben ik erachter gekomen dat ik slecht reageer op koolhydraten, sinds ik 2 maanden minder koolhydraten ben gaan eten 6 kilo afgevallen, terwijl ik nu véééééél meer eet dan eerst. 'Vroeger' (tot 2 maanden geleden) at ik 2 keer per dag 2 boterhammen, tussendoor fruit maar soms ook ontbijtkoek of van die LU koekjes. Avondeten aardappelen groente en vlees, maar 2 x in de week iets lekkers zoals spaghetti of lasagna.Ik sportte heel fanatiek 5/6 keer per week (fitness en hardlopen) maar toch ging het er maar niet af.

Sinds ik minder koolhydraten ben gaan eten, sinds 2 maanden, ben ik dus 6 kilo kwijt (en ik had geen overgewicht)
Nu bestaat mijn dag uit:
- Ochtend Brinta (wel koolhydraten,maar voor het sporten)
- Middag groentesalade, zakje wokgroente wokken met kipreepjes, paprika en champignons. Lepeltje pindakaas erdoorheen en het is écht gewoon lekker.
- Avondeten aardappelen vervangen door groente, meer vis in plaats van vlees. Minder spaghetti/lasagna achtige maar lichtere maaltijden zoals rijst met groente en gehakt, groentewraps enz.
De rest van de dag eet ik vééééél, maar wel gezond. Ik kan goed de hele dag druiven, aardbeien of ander fruit eten, heb een kleine verslaving voor fruitshakes (en dan de gezonde versie) en drink water tot ik erbij neerval haha, maar dat komt door het sporten.

Denk dat je gewoon moet gaan kijken waar jouw lijf het beste op reageert, sowieso zou ik ipv 3 keer per dag grotere maaltijden overgaan naar 5 of 6 kleinere maaltijden, dit om je verbranding op gang te houden, vooral omdat je er ook bij sport.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:11

Een gezonde levensstijl houdt voor veel mensen wat anders in. Waar de een zweert bij light producten, gelooft een ander juist in volle en "echte" producten. Wanneer je in de groei bent, heeft je lichaam echt nog voldoende vetten, vitaminen, mineralen en bouwstoffen nodig!

Ik ben van mening dat onbewerkte, dus niet-geraffineerde producten, liefst gegeven door de natuur, gezonder zijn dan etenswaren die in de fabriek zijn geproduceerd of bewerkt. Aangeraden wordt om minimaal 2 ons groenten en 2 stuks fruit te nemen, maar dat mag ook gerust meer zijn! Om je metabolisme lekker op gang te houden, kun je naast je 3 maaltijden ook gerust veel fruit en onbeperkt rauwkost eten als tussendoortjes.

Bedenk je dat granen gezond zijn, maar dat heel veel etenswaren gemaakt worden van tarwe. Ook volkoren brood is gemaakt van tarwe, net als veel crackers, eierkoeken, krentenbollen en pastasoorten. Belangrijk is om granen juist af te wisselen. Havermout is ruim verkrijgbaar, maar ook spelt en quinoa bijvoorbeeld tref je steeds vaker in de reguliere winkels. Daarmee kun je leuk varieren: havermoutpap, speltwafels ipv crackers, salade met quinoa, etc. En je kunt er ook zelf broden mee bakken.

Vlees en vis zijn ook gezond en leveren belangrijke stoffen, zeker als je in de groei bent. Bij voorkeur wel vlees van biologisch gehouden dieren, of nog gezonder: echt wild! Ook dierlijke producten, zoals eieren en zuivel en kaas, zijn gezonder als ze afkomstig zijn van dieren die een rijk leven hebben gehad qua beweging en voeding en minimaal behandeld werden met medicatie. Juist dan kunnen deze dieren "producten" leveren die volwaardig vitaminen en mineralen en bouwstoffen bevatten.

Gebruik gerust volle melk en kaas, de vetten daarin zijn gezond en belangrijk voor de opbouw en het functioneren van jouw lichaam.

Noten en zaden zijn ook belangrijk in je menu. En lekker als tussendoortje of als vulling voor salades. Natuurlijk wel bij voorkeur ongezouten.

anneliesdj

Re: Hoe gezonde levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:16

Het ongezonde vetten verhaal is idd achterhaald, je kunt gerust echte boter gebruiken ipv plantaardige boter. (is zelfs gezonder)
Suiker moet je gewoon mee opletten, teveel is niet goed en sommige producten bevatten heel veel. Maar light is ook weer niet goed vanwege suikervervangers die daarin zitten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:25

Je eet echt te weinig. We zijn even oud en ik eet meer, maar niet te veel.

Wat ik eet:
Ontbijt een of twee boterhammen
Tussendoor ontbijtkoek of cracker
Lunch: drie boterhammen
Tussendoor: appel, cracker of ontbijtkoek
Avondeten: vlees, aardappels en groente
Tussendoor: fruit of boterham

En natuurlijk wel eens chips of chocola ;)

Je moet echt meer eten, je sport veel en je hebt het nodig!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:31

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje heftig hoe een meisje van 15 zoveel controle lijkt te willen hebben op haar eetpatroon en lichaam. (Er dan ook explisiet bij vermeldend dat je geen controle hebt over je avondeten).

Iemand in mijn vriendenkring heeft een eetstoornis, ik herken dit dan ook als symptomen van. (Ik zeg niet dat je het dus hebt, maar je bent op een ongezonde manier gefocused op gezond willen leven en voornamelijk op niet dik willen worden..)

Verder, ik heb in de sportschool op mijn flikker gekregen. Ik moet meer snacken tussendoor (denk aan mueslibars oid). Mijn energie level en concentratie vermogen was gewoon laag, en ik had ook telkens vreet buien.. En ik ben dan 22, op je 15de is het echt zo belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Hele rare conclusie van je ouders dus. Weten ze dat je zo gefocused bezig bent hiermee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:49

Zoals iedereen al zegt, meer tussendoor eten. Dat voorkomt dat je gaat snacken tussendoor.
Mijn schema op een werkdag:

6.00 een boterham en een beschuit
8.00 tussendoortje (ontbijtkoek o.i.d.)
10.00 tussendoortje, meestal een banaan
12.00 drie-vier boterhammen
15.00 tussendoortje, vaak fruit met wat kwark of liga
16.00 vaak iets te snoepen
17.15 warm eten
20.00 iets van koekjes of handje chips of stukje chocola. Net was er in de kast ligt.

Ik ben nu 33 en weeg al zeker een jaar of 13 tussen de 63-66 kg. Ik sport wel vijf keer per week (eigen paard).
Dus wees niet te bang dat je aankomt als je vaak eet op een dag!!
Als ik het nog gezonder wil doen moet ik natuurlijk niet snoepen, maar dat kan ik toch niet laten merk ik.

chevax

Re: Hoe gezonde levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:09

Moderatoropmerking:
Vanuit het team de uitdrukkelijke vraag om terughoudend te zijn met tips aan een jongvolwassene in de groei om niet aan te komen. Sowieso is het altijd goed om enige reserve te bewaren als het gaat om iemand tips mbt gezondheid te geven, maar in dit geval vraag ik er via een moderator-opmerking aandacht voor/

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:41

xEmily schreef:
Heel erg bedankt iedereen! Die gezonde snackerij is ook een goeie :'3 En dat ei als ontbijt klinkt ook super want ik eet amper ei meer en vind ei echt lekker haha, ga ik zeker doen!

Over dat te weinig eten; ik eet nu in de ochtend een boterham en in de middag twee boterhammen. In de avond normaliter aardappel, groente en vlees (maar daarover heb ik niks te zeggen). Als ik dan in de middag een boterham of een mandarijn/appel extra mee naar school neem, zou mijn 'vreetbui' dan minder zijn in de middag? Maar ligt het wel aan het eten en niet omdat ik in het verleden te veel tussendoortjes nam met een combinatie van vet en suiker, die er dus voor zorgen dat je een voor-altijd-hongergevoel kan krijgen?

's ochtends 1 boterham en 's middags 2 is echt veel en veel te weinig, kan me voorstellen dat je lichaam bij thuiskomst schreeuwt om eten.

Nu ben ik best lang, maar ik nam in de puberteit echt 6 of 8 (bruine) boterhammen mee naar school, om thuis te komen en een bak soep te eten. Had ik ergens weer honger, smeerde ik nog een boterham. Ik at op een dag dus tussen de 8 en 10 boterhammen. Ik vond het roerei in de ochtend heel fijn omdat ik juist snel honger kreeg en 's ochtends ook niet zo veel kon eten.
Maar ook daar pakte ik weer 3 a 4 eieren, 2 plakken bacon en wat gebakken champignons erbij. Het is dus niet de bedoeling dat je 1 eitje roerbakt en klaar.
Het avondeten schepte ik altijd een 2e keer op, toetje sloeg ik over want ik zat te vol :+

En nu nog steeds vragen mensen mij hoe ik zo slank blijf. Ik beweeg veel maar sport niet echt en eet veel.
En daar ligt het hem: ik eet grote maaltijden, heel vaak, maar snoep weinig. 's avonds een bakje (naturel)chips met dip van mayo en kwark. Maar daar blijft het meestal wel bij. En is er avondeten over, maak ik dat vaak de volgende middag of diezelfde avond nog op en sla ik de chips oveer. (Juist ja, die aardappelen met groente en vlees en VEEL jus)