KletsKoekje schreef:Al geruime tijd heb ik zelf het gevoel tegen een depressie aan te hikken.
Nu is het zover dat ik zo ontzettend slaap tekort heb omdat ik zo ontzettend onrustig ben.
Hierdoor heb ik ook weer meer migraine en ik heb heel erg het gevoel te willen huilen (en dat gebeurd ook wel eens).(...)
Hoofdzakelijk is het werkgerelateerd , tenminste dat is wat de emmer voor mijn gevoel doet overlopen, het zijn meerdere dingen bij elkaar.
(...)
Er zijn momenten dat ik denk nu kan het niet meer, ik ben echt depressief en ik ben er helemaal klaar mee, blabla dan ben ik echt helemaal down. Dat soort momenten denk ik ook dat het beter is om naar de HA te gaan.
Maar er zijn ook gewoon goede momenten en dan denk ik onzin, slaat nergens op, en ik ga vol goede moed verder.
Hoi Kletskoekje,
een depressie voelt idd ongrijpbaar: op die momenten dat het beter gaat, is op zichzelf het prima, om vooral te genieten en te doen, wat gedaan moet worden.
Maar: neem wel serieus, wat er nu met je gebeurt.
LOS van allerlei etiketten!!!!
De officiele definitie van depressie is vrij simpel: een veredeld turflijstje. (Vast wel her en der op internet te vinden, maar ergens is het een onding.)
Uit psychisch en fysiologisch onderzoek naar depressie komt oa. naar voor, dat "uitputting" een uitstekende voedingsbodem is voor depressie. Onverwerkte zaken uit het verleden trouwens ook.
Verder treedt een verschijnsel op, dat in vaktermen "stress sensibilisatie" wordt genoemd: al sdingen tegen zitten en je stress ervaart, wordt de drempel steeds lager, waardoor steeds meer dingen jou bakken stress gaan geven (...en je gaat dus op zijn hollands van kwaad tot erger).
Dingen als hyperventilatie en migraine passen helaas ook in het plaatje.
Het is zaak, dat die neerwaartse spiraal niet verder naar beneden gaat.
Voorlopige conclusie: de stress *moet* naar beneden!
Om te beginnen: beter slapen.
IK heb standaard -tryptofaan en L-glutamine naast mijn bed staan, voor 'als het niet lukt'. Beiden zijn aminozuren (..eiwitten...) die idealiter voldoende in je voedsel zitten, maar denkbaar heb je momentele te veel stress.
Ik zal dadelijk een paar oefeningen posten die hyperventilatie kunnen inperken. In grote lijnen gaat het er wel om, dat je als mens gaat hyperventileren, "als het je te veel wordt", om niet te zeggen, de dingen je letterlijk naar de keel grijpen. (En is dat waar je iets tegen zou moeten doen - niet tegen het symptoom 'hyperventilatie - maar als gezegd, het is ook een kwestie van de neerwaartse spiraal stoppen.
Verder is het belangrijk, de onrust in te dammen.
Soms is de onrust "een groot brok verdriet, dat ik nu niet kan behappen". Of een enorm vat oude woede - of wat dan ook. Het kan zin hebben, na te denken of je ergens zo'n vat met oude rotzooi hebt liggen - als je daar "de druk van de ketel haalt" scheelt dat vaak enorm in de onrust. Je schreef ook over "Dit triggert ook weer mijn verleden, ondanks dat ik mijn verleden wel heb verwerkt, bij me blijven zal het, en blijft een bodem waar al het andere op voort gaat."
Al sincestvrouw snap ik niet precies, wat je hier nu mee bedoelt.
Als je verleden nu wordt getriggerd (...stress sensibilisatie...) dan is het dus nog niet compleet verwerkt. Too bad - maar je kunt beter NU aanpakken, dan "de rugzak met enige resterende stenen" nog jarenlang rondzeulen. En: ontmoedigende woorden, dat "je verleden altijd bij je zal blijven (in een negatieve zin)" - daar eb je niets aan. En: ik spreek uit ervaring: geloof dit soort vergif gewoon niet. je verleden is (ook als daar horrors inzitten zoals incest) een bron van kennis en kracht, zodra het verwerkt is.
En: trauma's verwerken, dat duurt anno 2013 geen jaren meer van loeizware gesprekken, met technieken zoals emdr kan een en ander relatief snel gebeuren. (Een leuk artikel over emdr staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_moveme ... processing)
Heel rot, dat je wel 3 jaar bij de GGZ hebt gelopen, maar nu zit met dit resultaat! (elaas: vele psychologen "blijven maar praten over nare gebeuretnissen" - zodat je 'logische verstand' wordt aangesproken. Nou is je logische verstand beslist nuttig - maar dat is niet de plek in je hoofd, waar de trauma's zitten. Met emdr worden je 'emotionele hersenen' aangesproken, delen die niet reageren op "alleen maar praten" maar wel krek verantwoordelijk zijn voor heel veel stress.