Vervanging kies, brug of implantaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: Vervanging kies, brug of implantaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:30

Je bent jong en de kies is pas getrokken, het is niet heel waarschijnlijk dat er dan extra bot nodig is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:31

gabyfedde schreef:
Je bent jong en de kies is pas getrokken, het is niet heel waarschijnlijk dat er dan extra bot nodig is.

Dit klopt, maar ik moet nog wel wachten tot januari ivm de verzekering. Nou ja, hopen maar dat het dan nog niet nodig is

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:46

Liselot schreef:
gabyfedde schreef:

Waarschijnlijk niet hoor, het duurt meestal jaren voordat er echt botverlies optreedt.

Dit klopt, maar ik moet nog wel wachten tot januari ivm de verzekering. Nou ja, hopen maar dat het dan nog niet nodig is

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:13

Liselot, bij mij heeft er tussen trekken en kiezen voor een implantaat ruim een jaar gezeten en er was geen botopbouw nodig. Het scheelt misschien dat er kiezen omheen zitten en je nog wel gewoon kunt eten en kauwen aan die kant. Geen idee of dat meehelpt, maar het hoeft dus geen enorme vaart te lopen. Het is sowieso belangrijk dat het gat in de kaak waar de kies heeft gezeten ook goed dicht groeit, voordat ze het implantaat er in zetten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:20

ik heb boven helemaal geen kiezen meer, maar nu is vanmiddag de eerste kies na de hoektand getrokken (afgebroken op een dropje :( ) en dat zie je dus goed.
Ik heb geen kiezen omdat ik enorm knars 's nachts, ondanks bitjes, beugels enz. heb ik alles kapot geknarst, ook kronen eraf, dus ik ben ermee gestopt en heb voor het eerst in 40 jaar geen kiespijn meer, wat een zaligheid!

(ik ben dus 1 of 2 generaties ouder dan de meeste van jullie.... in mijn tijd deden ze niet zo aan gaatjes preventie enz.)

Mijn vraag is of je een implantaat er ook uit kan knarsen, zo ja, dan laat ik het mooi zo....

De hobby van mijn tandarts is implantaten, dus hem hoef ik het niet te vragen (aan de dikke, splinternieuwe Lexus 4x4 op de oprit te zien, verdient ie er genoeg aan....)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:34

Implantaten eruit knarsen? Dan mag je wel heel hard knarsen! Denk dat je dan eerder je ondertanden heel ernstig beschadigd want die dingen zijn loeihard!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:42

ik hoef er maar 1, die kiezen achterin zijn er al jaren uit en niemand heeft het ooit gezien, dus waarom zou ik mezelf pijnigen (en m'n bankrekening plunderen)

Eerst maar eens zien of ik reacties krijg op het gat dat vanmiddag ontstaan is. Voorlopig doe ik iets met ijs.....(eten :Y) tegen de zwelling, morgen een dag vol overleggen.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:43

Qua verzekering moet je even goed de voorwaarden lezen, sommigen vergoeden die helemaal, mits ze er toestemming voor gegeven hebben.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:33

Morrie, implantaat eruit knarsen zal niet snel gebeuren denk ik, maar als je aangeeft ook al kronen kapot geknarst te hebben, dan bestaat denk ik wel de kans dat je de kroon die op het implantaat staat stuk maakt. Ik zou het in elk geval goed overleggen met je tandarts of desnoods eens bij een andere tandarts/implantoloog informeren. Zou zonde van je geld zijn als je een duur implantaat 'aangesmeerd' zou krijgen en de kroon vliegt er steeds af of gaat stuk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:38

Annick75 schreef:
Morrie, implantaat eruit knarsen zal niet snel gebeuren denk ik, maar als je aangeeft ook al kronen kapot geknarst te hebben, dan bestaat denk ik wel de kans dat je de kroon die op het implantaat staat stuk maakt. Ik zou het in elk geval goed overleggen met je tandarts of desnoods eens bij een andere tandarts/implantoloog informeren. Zou zonde van je geld zijn als je een duur implantaat 'aangesmeerd' zou krijgen en de kroon vliegt er steeds af of gaat stuk.

precies, dat is de reden dat ik er denk ik maar niet aan ga beginnen...... ik red me al jaren uitstekend zonder kiezen en zoveel is er ook niet te lachen tegenwoordig dat mensen dit gat gaan zien

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:53

@ Liselot: zie dat mijn quote mislukt is. Wat ik wilde zeggen is dat ernstig botverlies pas na lange tijd (meerdere jaren) of ernstige ontstekingen ontstaat. Geen probleem om te wachten tot januari dus.

@Morrie: als je zo ernstig knarst is een implantaat gedoemd te mislukken. Het titanium zal niet beschadigen, maar het bot zal overbelast raken/gaan ontsteken en het implantaat gaat daardoor verloren. Bovenkaak heeft daarnaast een lagere slagingskans dan onder aangezien de botstructuur minder sterk is. Knars je ook overdag? Zo nee, dan is een plaatje te overwegen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:36

Klopt idd. Ik had wel ernstig botverlies (kaakbot was dusdanig geslonken in slechts 4 jaar) maar had ook ernstige ontstekingen gehad. Normaal gesproken treed deze mate botverlies pas op na een jaar of 30.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:14

gabyfedde schreef:
@Morrie: als je zo ernstig knarst is een implantaat gedoemd te mislukken. Het titanium zal niet beschadigen, maar het bot zal overbelast raken/gaan ontsteken en het implantaat gaat daardoor verloren. Bovenkaak heeft daarnaast een lagere slagingskans dan onder aangezien de botstructuur minder sterk is. Knars je ook overdag? Zo nee, dan is een plaatje te overwegen.

overdag knars ik niet, maar mijn ervaring met plaatjes (tegen het knarsen) is dat ik kotsneigingen krijg en onverstaanbaar ga praten, dus dat wordt hem niet. Ik kan me prima redden zonder kiezen boven, kluiven doe ik toch niet meer :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:26

Wendy schreef:
Ik mis mijn linker hoektand in mijn bovenkaak. Deze is er namelijk in zijn geheel uit geslagen door mijn paard, jaren geleden.
Natuurlijk moest het eerst allemaal genezen, daarna heb ik dus een implantaat laten plaatsen. Overwegingen hiervoor waren ook dat het zonde was om gezonde tanden af te slijpen, maar ook dat ik met een brug waarschijnlijk op termijn te maken zou krijgen met afbraak van het bot, omdat ik daar dus geen tandwortel meer in mijn kaak had.
Ik heb flink de tijd genomen tussen het plaatsen van het implantaat en de kroon, zodat het allemaal echt goed genezen zou zijn. Het is allemaal trouwens uitgevoerd door mijn eigen tandarts, die dus ook implantoloog is.
Het eindresultaat is erg mooi geworden, niet van echt te onderscheiden. Ook heb ik er nauwelijks last van gehad. Het enige is dat de kroon soms los komt, maar die kan de tandarts gewoon weer vast zetten. En de laatste 3 jaar is dat niet meer voor gekomen.
Kosten waren destijds ongeveer 1450 euro, waarvan 450 euro is vergoed door de aanvullende verzekering.
Het trucje met het spitsen van de rekening over 2 jaar hebben we ook geprobeerd, maar daar is de verzekering helaas niet ingetrapt.

Ik heb hetzelfde eigenlijk, alleen was het niet mijn eigen paard maar het paard van een ander. Ik ben bij een implantoloog geweest, maar afgehaakt omdat ik er geen goed gevoel bij kreeg. Ik wil vooraf weten waar ik op moet rekenen qua aantal behandelingen en dergelijke (ben geen held als het op naalden en snijwerk aankomt), en ik kreeg alleen maar te horen dat hij pas kon zien of extra botopbouw nodig was of niet als hij al bezig was. Hebben jullie daar ervaring mee, of ze dat aan een foto wel of niet konden zien?

Edit: overigens zijn beide voortanden bij mij ook beschadigd, dus een brug zou voor mij ook een optie zijn vind ik zelf, aangezien het afslijpen van gezonde tanden beperkt is.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:39

Een Brug is niet uitneembaar zoals Annick eerder zei. Je maakt een kroon op voor en achter element en lijmt dat vast met zeer goede lijm. Eronder schoonmaken kun je met een brugnaald doen een hulpmiddel waarmee je een flosdraadje onder de brug kan doorhalen.
Nadeel is dat je 2 andere elementen moet belasten en dat als met 1 van die 2 wat gebeurd er dus meteen een hele brug verloren gaat.

Implantaat zou mijn voorkeur hebben als het mijn situatie is. Minste belasting voor buurelementen blijvend en in gevoel hetzelfde als je eigen kies. Enige risico is botverlies in t geval van een tandvleesontsteking. Je tandarts en kaakchirurg/implantoloog kunnen je daar bij adviseren wat t risico bij jou is (rokers is de kans dat t mis gaat groter dan niet rokers en goede mondhygiëne speelt een grote rol.)

Je kan trouwens een kopie van de offerte maken en die naar je verzekeraar sturen dan kunnen zij jou berichten wat je zelf moet betalen, wel deel zij vergoeden en uitleggen hoe en wat met eigen risico.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:18

Nimber, dan ben ik abuis geweest wat betreft de brug en heb ik brug en frame (?)of hoe heet zo'n los exemplaar dan ook alweer, door elkaar gegooid.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:01

Frame is idd los die klem/klik je met een soort van haakjes om blijvende tanden heen.
Andere uitneembare dingen zijn een part proth en een volledige prothese maar die part maak je eigenlijk alleen bij mensen waarvan de verwachting is binnen nu en enkele maanden/ jaren op een volledige prothese uit te komen. Of bij mensen die een zo goedkoop mogelijke oplossing willen. Dan kom je incl techniek op zo'n 150 euro uit waarvan de verzekering een groot deel (meestal 75%) vergoed.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:19

Het is alleen maar goed dat je tot volgend jaar moet wachten, want de kans is zeer groot dat de tarieven volgend jaar met 20% omlaag gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:37

Heb je al een keuze gemaakt?

Ik heb zelf jarenlang bruggen gehad. Helaas was in mijn achterste kies een wortelkanaalbehandeling nodig ivm de druk die de brug gaf. Uiteindelijk is die kies er zo aangegaan dat daar nog maar de helft van over is. De brug is er inmiddels ook uit. Inmiddels ben ik zelf ook aan het kijken voor implantaten. Helaas heb ik wel extra bot nodig omdat ik een symmetrische tandafwijking heb en hierdoor op deze plek minder bot heb gevormd.

Zelf adviseer ik toch om voor die implantaten te gaan (scheit zelf 7 kleuren, maar ik ga het wel doen) omdat bruggen je kiezen gigantisch kunnen aantasten. De kiezen en tanden rondom de brug hebben het bij mij erg zwaar (gehad). Als de tanden en kiezen rondom de getrokken plek nog helemaal goed zijn: Ga daar dan alsjeblieft niet mee lopen kloten. Zonde van het gebit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:28

Ik ga toch wel voor een implantaat. Een brug zitten mij toch teveel haken en ogen aan en het schoonmaken lijkt me erg lastig.

Nu maar hopen dat er genoeg bot zit. Heb in de betreffende kies meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad. Toch bleef er steeds een ontsteking onder komen en daarom is ie er nu ook uit

Waar ik wel een beetje bang voor ben is die complicatie waarbij je je gevoel in een deel van je onderlip/kin verliest. Gebeurt dit vaak?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:41

Ik heb zes implantaten in m'n bovenkaak en merk er iig helemaal niets van!
Het enige vervelende vind ik dat mijn tandvlees erg snel de neiging heeft er overheen te groeien. Ik poets me een ongeluk maar het tandvlees groeit in no-time over de implantaat heen! (maar ik heb klik implantaten, dus dat is waarschijnlijk wel anders dan jij krijgt).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:04

bij de bovenkaak schijnt het ook niet voor te komen. Bij de onderkaak wel omdat de zenuw vlak onder het kaakbot loopt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:56

Liselot schreef:
bij de bovenkaak schijnt het ook niet voor te komen. Bij de onderkaak wel omdat de zenuw vlak onder het kaakbot loopt.

Klopt. Maar op een oprthopantomogram (OPT/OPG -> overzichtsfoto) of cone beam ct (wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt) kan worden bekeken waar het zenuwkanaal (canalis mandibularis) loopt en kan de lengte van het implantaat daarop worden aangepast. Een OPT is natuurlijk een platte foto en een ct is 3D, dus de laatste is wat lokalisering van het zenuwkanaal het betrouwbaarst.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:57

tnx voor de info gaby!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:00

Liselot schreef:
tnx voor de info gaby!

Graag gedaan!
Ik ben overigens geen tandarts of implantoloog (wel bijna afgestudeerd mondhygiënist en behoorlijk vaak aanwezig geweest bij implantatie-ingrepen), dus knoop me er niet aan vast ;)