Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Liselot schreef:gabyfedde schreef:Je bent jong en de kies is pas getrokken, het is niet heel waarschijnlijk dat er dan extra bot nodig is.
Waarschijnlijk niet hoor, het duurt meestal jaren voordat er echt botverlies optreedt.
Dit klopt, maar ik moet nog wel wachten tot januari ivm de verzekering. Nou ja, hopen maar dat het dan nog niet nodig is
) en dat zie je dus goed.
tegen de zwelling, morgen een dag vol overleggen..... Annick75 schreef:Morrie, implantaat eruit knarsen zal niet snel gebeuren denk ik, maar als je aangeeft ook al kronen kapot geknarst te hebben, dan bestaat denk ik wel de kans dat je de kroon die op het implantaat staat stuk maakt. Ik zou het in elk geval goed overleggen met je tandarts of desnoods eens bij een andere tandarts/implantoloog informeren. Zou zonde van je geld zijn als je een duur implantaat 'aangesmeerd' zou krijgen en de kroon vliegt er steeds af of gaat stuk.
gabyfedde schreef:@Morrie: als je zo ernstig knarst is een implantaat gedoemd te mislukken. Het titanium zal niet beschadigen, maar het bot zal overbelast raken/gaan ontsteken en het implantaat gaat daardoor verloren. Bovenkaak heeft daarnaast een lagere slagingskans dan onder aangezien de botstructuur minder sterk is. Knars je ook overdag? Zo nee, dan is een plaatje te overwegen.
Wendy schreef:Ik mis mijn linker hoektand in mijn bovenkaak. Deze is er namelijk in zijn geheel uit geslagen door mijn paard, jaren geleden.
Natuurlijk moest het eerst allemaal genezen, daarna heb ik dus een implantaat laten plaatsen. Overwegingen hiervoor waren ook dat het zonde was om gezonde tanden af te slijpen, maar ook dat ik met een brug waarschijnlijk op termijn te maken zou krijgen met afbraak van het bot, omdat ik daar dus geen tandwortel meer in mijn kaak had.
Ik heb flink de tijd genomen tussen het plaatsen van het implantaat en de kroon, zodat het allemaal echt goed genezen zou zijn. Het is allemaal trouwens uitgevoerd door mijn eigen tandarts, die dus ook implantoloog is.
Het eindresultaat is erg mooi geworden, niet van echt te onderscheiden. Ook heb ik er nauwelijks last van gehad. Het enige is dat de kroon soms los komt, maar die kan de tandarts gewoon weer vast zetten. En de laatste 3 jaar is dat niet meer voor gekomen.
Kosten waren destijds ongeveer 1450 euro, waarvan 450 euro is vergoed door de aanvullende verzekering.
Het trucje met het spitsen van de rekening over 2 jaar hebben we ook geprobeerd, maar daar is de verzekering helaas niet ingetrapt.

Liselot schreef:bij de bovenkaak schijnt het ook niet voor te komen. Bij de onderkaak wel omdat de zenuw vlak onder het kaakbot loopt.