Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Brit

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:27

Ik heb o-, en geef ongeveer 4x per jaar (dat is de max geloof ik) ik word meestal gebeld omdat ze tekort hebben.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:28

Ik ga gewoon zo vaak als mag, ben O pos...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:34

Niwla schreef:
Hoe vaak geven jullie bloed?
Ik heb een reguliere bloedgroep, maar word maar 2x per jaar ongeveer opgeroepen.

ik ben dit jaar al 2x opgeroepen :)

ook tevens mijn eerste jaar :)
Heb de eerste keer er behoorlijk last van gehad (week echt slap gevoeld) 2e keer ging het mis na het doneren, was op die dag héél warm en je mist toch een halve liter vocht(bloed) en ging even wat drinken eten en plotseling heeft me moeder 'alarm' geslagen want ik reageerde niet meer en keek maar met grote ogen vooruit, en ging ik out :+ dokters waren er snel bij en hebben alles zeer snel kunnen oplossen. toen ik me weer beter voelde heeft de dokter me zelfs naar de auto gebracht. maar deze keer was ik niet meer 'slap' na de donatie. ging heel goed!
verschilt dus per keer, dus hoop dat het bij de 3e keer gewoon compleet goed gaat :')
Ik neem dus áltijd een persoon mee naar binnen voor de zekerheid :)

na de 3e keer wil ik stamceldonor worden (kan pas na 3 donatie's bloed)

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:42

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:44

Ik ben ook sinds mijn 18e bloeddonor, ik word maar 1x per jaar opgeroepen geloof ik (B +)
Tot nu toe 1x gehad dat ik niet zo lekker was na doneren, dat was mijn eigen schuld want ik zat toen in een heel drukke periode en had beter even kunnen bellen of het een andere keer mocht.

Mijn vriend is plasmadonor, dan mag je elke maand (of zelfs vaker als man zijnde? Mannen mogen zowel bij bloed als plasma vaker dan vrouwen)
Die gaat trouw elke maand.
Plasma doneren duurt een stuk langer dan bloed, dus heb je voorrang bij de arts en maak je een afspraak ipv dat je een oproepkaart krijgt.
Bij plasma geven gaat je bloed door een filtermachine en krijg je de rode bloedcellen terug. Voordeel is dat je dus minder kwijt bent, nadeel dat het veel langer duurt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:45

Japke_Z nee heb zelfs nog wat gedronken op de tja hoe noem je het..bloedstoel haha
heb ik nog tien minuten gelegen voor de zekerheid :j en toen langzaam weer opstaan en dergelijk. in de wachtruimte koek op,2 glazen water leeg gedronken en toen kwam het :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:25

LZP -> MW

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:17

Niwla schreef:
Hoe vaak geven jullie bloed?
Ik heb een reguliere bloedgroep, maar word maar 2x per jaar ongeveer opgeroepen.

Ik een keer of 4 per jaar. Heb ook gewoon O+ :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:24

Oke ik heb gewoon nu een inschrijfformulier gestuurd. Kan ik nu ook me gelijk aanmelden voor de bloedbank of moet je dan even wachten of je word aangenomen voor de stamcel onderzoek?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:25

Ik ben ook bloeddonor alleen wel in Duitsland
Ik heb ook O-

Ik krijg wel iedere keer een kaartje in de bus, ze hebben hier ongeveer om de 2,5 maand op zondag ochtend een bloedtreffen.
Het gaat van dorp naar dorp, als ik tijd heb ga ik. na het bloed afnemen kun je aanschuiven aan de ontbijttafel.
Ik zit ongeveer op 3x per jaar, ligt er een beetje aan hoe het me uitkomt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:43

ik heb A positief dacht ik en ga 2 keer per jaar

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:00

Dat voor stamceldonor heb ik al met 17 laten doen, dat houden ze hier in Duitsland dan vast tot je 18 wordt. Hoeven ze zelfs geen bloed voor af te nemen. Bloed doneren doe ik ook, mag hier elke 8 weken met een max van 4x. Heb ook gekeken naar de mogelijkheid plasma te doneren, aangezien mijn bloedgroep daar bijzonder gunstig voor is (AB+) maar dat wordt hier in de buurt niet gedaan. Dat mag hier elke week.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:03

Ik ben bloeddonor. Stamceldonor denk ik nog steeds over na. :) Heb nu één keer bloed gegeven, daarna was mijn Hb wel een flink stuk gedaald (een week later getest op mijn werk) dus ik was wel wat moe, maar verder heb ik er eigenlijk geen last van gehad. Ik heb overigens A positief bloed.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:02

ik heb me vandaag opgegeven als stamceldonor
ik d8 ach ben ook bloeddonor kan ik dit net zo goed zijn
ben ook orgaan donor

ben van heel veel dingen nu donor maar mijn geld krijgen ze niet haha

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:41

hotchocolat schreef:
Ik ben ook bloeddonor alleen wel in Duitsland
Ik heb ook O-

Ik krijg wel iedere keer een kaartje in de bus, ze hebben hier ongeveer om de 2,5 maand op zondag ochtend een bloedtreffen.
Het gaat van dorp naar dorp, als ik tijd heb ga ik. na het bloed afnemen kun je aanschuiven aan de ontbijttafel.
Ik zit ongeveer op 3x per jaar, ligt er een beetje aan hoe het me uitkomt.

Ook ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoont, en ook daar bloed gegeven, en dat ging zoals jij dat beschrijft.
Dus vraag ik me af hoe dat hier in NL gaat?? Aanmelden bij een huisarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:00

Maureen95 schreef:
Oke ik heb gewoon nu een inschrijfformulier gestuurd. Kan ik nu ook me gelijk aanmelden voor de bloedbank of moet je dan even wachten of je word aangenomen voor de stamcel onderzoek?

Ik denk dat dat gewoon kan hoor, volgens mij staat het los van elkaar. Bovendien voert Sanquin (bloedbank) bij nieuwe donors toch altijd een medisch onderzoekje om te testen of je geschikt bent. :)

Ik ga zo'n 3 à 4x per jaar naar de bloedbank. Als student heb ik niet echt geld voor goede doelen; dan vind ik dit een mooie manier om toch iets te betekenen voor de medemens en voor de wetenschap. :) En het is inderdaad ook fijn om even een kleine medische check te krijgen! Ik sta ook alweer een tijdje ingeschreven als stamceldonor maar heb nooit een oproep ontvangen. De kans dat je een match bent is inderdaad klein, maar als ze me nodig hebben dan hoor ik het wel. :)

@Threefingers, je kunt je hier in NL via internet aanmelden bij Sanquin. Die hebben op verschillende plaatsen in Nederland een (al dan niet mobiele) bloedbank waar je dus bloed kunt geven. In Nederland is de richtlijn dat vrouwen 3x per jaar bloed mogen geven, mannen 5x per jaar. Ze sturen altijd een uitnodiging als je weer aan de beurt bent :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-13 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:04

Threefingers: je hoeft niet naar de huisarts maar je kan je aanmelden bij sanquin.nl of als je weet waar en wanneer het bij jou in de buurt is kan je een indentiteitsbewijs meenemen en daar je melden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:19

hesterve schreef:
Threefingers: je hoeft niet naar de huisarts maar je kan je aanmelden bij sanquin.nl of als je weet waar en wanneer het bij jou in de buurt is kan je een indentiteitsbewijs meenemen en daar je melden.

Dank je wel, jij ook loveshadow :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:11

ik had me aangemeld voor stamceldonor maar heb een te hoge bmi ik moet meer dan 10 kg kwijt wil ik donor worden

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:32

Waaron dat dan? Wat heeft dat met bloedwaardes te maken?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:44

Ik zit er aan te denken om bloeddonor te worden, al weet ik niet of dit zal gaan lukken. Heb snel ijzer te korten en B12 te kort, ondanks dat is mijn Hb wel altijd goed eigenlijk. Ik heb B+ en ik heb zoiets van, als ik half dood bloed dan zou ik ook graag bloed ontvangen dus zolang ik gezond ben kan ik best wat bloed afstaan.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:52

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:25

Japke_Z schreef:
Maureen95 schreef:
Waaron dat dan? Wat heeft dat met bloedwaardes te maken?

Stamcellen doneren schijnt nogal een ingreep te zijn, voor zover ik heb begrepen.
Via het beenmerg gaat onder narcose, dat brengt altijd risico's met zich mee als je een te hoog bmi hebt. Plus dat je nog flink last van je rug kan hebben achteraf, wat door overgewicht verergerd kan worden. Om via het bloed stamcellen te doneren moet je eerst aan de groeihormonen, lijkt me ook niet heel erg bevorderlijk als je al overgewicht hebt.

Ten eerste wordt dit bijna niet meer gedaan, je krijgt een bepaalde tijd medicijnen om de productie van stamcellen te verhogen en daarna worden deze uit het bloed. Ten tweede en belangrijkste: het heeft niets met je rug te maken! Beenmerg en ruggenmerg zijn 2 totaal verschillende dingen, en voor stamcellen hebben ze beenmerg nodig. Dit zit in elk bot in je lichaam, maar uiteraard meer in grote holle botten. Daarom wordt beenmerg uit het bekken gehaald als er toch om wat voor reden dan ook voor deze methode gekozen wordt.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:40

Ik heb vandaag voor het eerst gedoneerd! Vond het wel een beetje spannend want ik hou eigelijk helemaal niet van naalden. maar ik ben zo blij dat ik dit kan doen. Me broer wees me er achteraf op dat ik daarmee een leven kan redden, en zo had ik er nog niet bij stil gestaan. Het kost me een uurtje waarmee ik iemand zijn leven terug kan geven.

Stamcel donor klinkt me nu nog wat eng in de oren, maar misschien over een paar jaar niet meer.

Oohja, ik ben A positief. :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:57

Als ik 18 wordt wil ik ook graag bloed doneren :) Ik vraag me alleen af of ze mij wel vaak gaan oproepen aangezien ik bloedgroep AB- heb wat volgens mij de minst voorkomende is. Of ze hebben het juist wel nodig omdat er maar weinig mensen zijn die dat geven..