egocentrisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: egocentrisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:14

Ik herken hier helemaal mijn oudste broertje in en die heeft autisme.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:14

Asperger (al schijnt dat in de nieuwste DSM niet meer te bestaan :x ) wordt wel vaker op latere leeftijd gediagnosticeerd, omdat het in zeer lichte mate voor kan komen.

Gewoon even met hem over hebben of het zinvol is zoiets te laten testen. Al zou ik persoonlijk denk ik ook niet zoveel begrip hebben als mijn vriendin details over ons seksleven op internet zou zetten ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:19

ADHD is toch een vorm van autisme?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:27

Ik herken een jeugdvriend van mij in je verhaal. Heb 3 jaar geleden een relatie gehad met een jongen (hij toen 23) en die was ook heel kortzichtig als het kwam tot het inleven van anderen. Hij leefde in zijn eigen 'wereld'. Hij was de hoofdpersoon, en hoe een ander zich voelde begreep hij totáál niet. Bij hem was PDD-NOS vastgesteld. (een vorm van autisme) Relatie hierdoor uiteindelijk ook op de klippen gelopen; hij kon zich totaal niet inleven in mij en er viel ook verder niet over te praten.

Ik zou ook inderdaad gaan praten met hem om te kijken of hij zich niet wil laten testen. Dit soort dingen kunnen ook op latere leeftijd nog worden gediagnosticeerd, zoals IngeK al zei.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:04

antje_vip schreef:
ADHD is toch een vorm van autisme?

Nee, ik denk dat je in de war bent met PDD-NOS?

ADHD: ofwel alle dagen heel druk, -in de volksmond- heeft niks met autisme te maken, al komt het wel vaak samen voor.

Vervelend TS, dat je vriend het lastig vindt zich in te leven, het lijkt mij erg lastig, het idee hebben tegen de muur te moeten praten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:11

Op wikipedia staat dit:
Ook ADHD wordt soms tot het spectrum gerekend, hoewel het handboek DSM-IV stelt dat in principe geen ADHD wordt gediagnosticeerd als de symptomen aan een pervasieve ontwikkelingsstoornis zijn toe te schrijven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:14

antje_vip schreef:
Op wikipedia staat dit:
Ook ADHD wordt soms tot het spectrum gerekend, hoewel het handboek DSM-IV stelt dat in principe geen ADHD wordt gediagnosticeerd als de symptomen aan een pervasieve ontwikkelingsstoornis zijn toe te schrijven.

Ik denk, dat dat in de vorm van PDD-NOS is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:16

Uit onderzoek blijkt dat niet alle mensen in staat zijn om empathie te voelen, of om de emoties van anderen te bemerken. Zo worden autisme en het syndroom van Asperger vaak gekarakteriseerd door een verminderd vermogen tot empathie voor een andere persoon[7]. Dit houdt echter niet in dat deze mensen geen gevoelens voor anderen kunnen ontwikkelen. Het komt zelfs vaak voor dat deze mensen sterke gevoelens voor anderen ontwikkelen als gevolg van het verkeerd kunnen lezen van deze emoties.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:18

Een gebrek aan empathie kan samenhangen met de eigenschap alexithymie. Gebrek aan empathie zou tenslotte ook gelden voor mensen met een zogenaamde psychopathische stoornis. Deze zijn schijnbaar in staat het zo te laten lijken alsof ze zich bewust zijn van de emoties van anderen, waarbij zij soms overtuigend de zorg of vriendschap tonen. Zij kunnen deze vaardigheid gebruiken om te charmeren of om te manipuleren, maar deze personen missen de cruciale gevoelens van sympathie of compassie, waar empathie vaak toe leidt.

Psychopathie, psychopathische persoonlijkheidsstoornis en afgeleid hiervan psychopathologische persoonlijkheidsstructuur en sociopathie zijn benamingen en omschrijvingen die voorheen gegeven werden aan de persoonlijkheidsstructuur of -stoornis (indien voldoende kenmerken bereikt) die tegenwoordig beter bekend is als de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Dit betreft een persoonlijkheidsstoornis waarbij de gewetensfunctie, die zich in baby- en peuterfase ontwikkelt, achterblijft in de ontwikkeling of geheel niet tot stand komt. Tegenwoordig wordt te allen tijde als officiële diagnose de antisociale persoonlijkheidsstoornis geconstateerd en termen die met psycho- of sociopathie samenhangen worden slechts informeel of ter illustratie gebruikt voor mensen bij wie de persoonlijkheidsstoornis zich heeft ontwikkeld met criminele, vaak gewelddadige aspecten.

Psychopathie wordt gezien als een handicap waardoor men slecht kan afstemmen op de emoties van anderen. Dit gebrek of zelfs de volledige afwezigheid van empathie is onder meer aangetoond uit onderzoek waarbij hersenactiviteit is gemeten in situaties waarbij psychopaten anderen een fout zien maken [1]. Gebieden in de hersenen zoals de cortex cingularis anterior, waar emotionele prikkels (zoals beloning en straf) worden verwerkt[2] lieten daarbij minder activiteit zien dan bij controleproefpersonen. Chronisch agressieve mannen vertonen een kleinere neurale respons in de dorsomediale prefrontale cortex op plaatjes met emotionele gezichtsuitdrukkingen, dan niet-agressieve mannen [3] Deze kenmerken kunnen wijzen op een gebrek aan empathie. Dit kan een belemmering vormen in het sociale contact met anderen en is vermoedelijk ook moeilijk te corrigeren.

Aldus Wiki..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:24

Ik vind het nogal wat om hier gelijk met aandoeningen, DSM en psychopathie te gooien. Deze jongen heeft een moeilijke eigenschap en wat van belang is hoe TS en hij goed met elkaar om kunnen gaan, niet wat hij allemaal wel niet kan hebben volgens wikipedia lijkt me zo...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:30

Tabaluga12 schreef:
Uit onderzoek blijkt dat niet alle mensen in staat zijn om empathie te voelen, of om de emoties van anderen te bemerken. Zo worden autisme en het syndroom van Asperger vaak gekarakteriseerd door een verminderd vermogen tot empathie voor een andere persoon[7]. Dit houdt echter niet in dat deze mensen geen gevoelens voor anderen kunnen ontwikkelen. Het komt zelfs vaak voor dat deze mensen sterke gevoelens voor anderen ontwikkelen als gevolg van het verkeerd kunnen lezen van deze emoties.

Ik vind het altijd zo flauw dat er beweerd wordt dat mensen met ASS geen empathie kennen. Volgens mij (en boek "aspergirls", echte aanrader) voelen ASS mensen gewoon goed, of zijn zelfs gevoeliger voor stemmingen, maar weten vervolgens niet wat zij ermee aanmoeten. Doordat het uiten, laten zien dat men meeleeft moeilijk is voor mensen met ASS, lijkt het alsof zij ongevoelig zijn, terwijl dit dus niet zo is.

verootjoo schreef:
Ik vind het nogal wat om hier gelijk met aandoeningen, DSM en psychopathie te gooien. Deze jongen heeft een moeilijke eigenschap en wat van belang is hoe TS en hij goed met elkaar om kunnen gaan, niet wat hij allemaal wel niet kan hebben volgens wikipedia lijkt me zo...

Je hebt gelijk

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:17

Ik denk als ik je verhaal zo hoor dat jullie eens goed moeten kijken naar communicatie onderling en waar het fout gaat.

Want zo te horen vat jij iets op als verwijt, wat hij niet zo bedoelt. Dan kun je of ervoor zorgen dat hij dingen anders gaat brengen, of ervoor zorgen dat jij ervoor zorgt dat je het niet als verwijten opvat. Een beetje van beide zou natuurlijk het mooiste zijn.
Zo is een hele makkelijke zin die je op dat soort momenten kunt zeggen: goh, ik heb het idee dat je mij verwijt van het feit dat je het zo'n zooi vind in huis. Klopt dat?

En ook als hij een botte opmerking maakt vind ik dat je best mag zeggen dat je dat geen leuke opmerking vindt en dat jij het ook niet leuk vindt dat je buikpijn hebt.

En of hij dan wel of geen autisme heeft maakt bar weinig uit. Je zult samen moeten zoeken naar een communicatie die voor jullie werkt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:37

verootjoo schreef:

Aangezien ts zich afvraagt of het egocentrisme is (en misschien denkt dat het door een vorm van autisme komt), lijkt me dat zeer zeker van belang. Voor zowel het begrip als de eventuele hulpvraag.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 02-09-13 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:43

antje_vip schreef:
Citaat:
Ik vind het altijd zo flauw dat er beweerd wordt dat mensen met ASS geen empathie kennen. Volgens mij (en boek "aspergirls", echte aanrader) voelen ASS mensen gewoon goed, of zijn zelfs gevoeliger voor stemmingen, maar weten vervolgens niet wat zij ermee aanmoeten. Doordat het uiten, laten zien dat men meeleeft moeilijk is voor mensen met ASS, lijkt het alsof zij ongevoelig zijn, terwijl dit dus niet zo is.

Er staat niet dat mensen met ASS geen empathie kennen, vaak worden autisme en het syndroom van Asperger gekarakteriseerd door een verminderd vermogen tot empathie voor een andere persoon. Dus ik snap jouw reactie niet.

Ik denk ts dat het niet onverstandig is om hulp in te roepen. Buiten dat het me van belang lijkt dat je partner hier iets meer gaat doen is het mi ook belangrijk dat jullie elkaar kunnen blijven begrijpen ondanks dat bepaalde gedragingen van je partner soms pijn doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:20

Tabaluga12 schreef:
verootjoo schreef:

Aangezien ts zich afvraagt of het egocentrisme is (en misschien denkt dat het door een vorm van autisme komt), lijkt me dat zeer zeker van belang. Voor zowel het begrip als de eventuele hulpvraag.

Dan denk ik nog steeds dat het beoordelen ervan aan iemand overgelaten moet worden die uberhaupt die jongen eens gezien heeft en die bevoegd is toch het plakken van stickers ;)
Je kan toch niet door een pc iets zeggen of er al dan niet een of andere stoornis aanwezig is...

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:33

---
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 03-09-13 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:33

verootjoo schreef:

Ben ik het mee eens.
En autisme is nog zoveel meer dan geen begrip op kunnen brengen voor een ander. Alleen daarom kun je iemand niet van autisme vermoeden. Ik heb het zelf en voor mij is het inleven nog zoveel moeilijker. Als in, een vrolijk verhaal vertellen en de gesprekspartner opeens in tranen uit zien barsten, ik had geen flauw idee hoe het kwam dat dat zo gebeurd. En TS haar vriend heeft een betaalde baan, woont samen met een vriendin, en voor heel veel autisten is dat al niet haalbaar.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:19

Ik vind het ook nogal wat om gelijk met allemaal stoornissen te gaan gooien.
Het kan ook gewoon zijn dat hij het van vroeger(opvoeding) niet mee heeft gekregen en een hoop alleen heeft moeten doen.

Het lijkt mij het verstandigst als jullie hulp zoeken bij een psycholoog die jullie op weg helpt met de problemen waar jullie tegen aan lopen met elkaar.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:41

[/quote]

Dan denk ik nog steeds dat het beoordelen ervan aan iemand overgelaten moet worden die uberhaupt die jongen eens gezien heeft en die bevoegd is toch het plakken van stickers ;)
Je kan toch niet door een pc iets zeggen of er al dan niet een of andere stoornis aanwezig is...[/quote]

Dat is aan ts, ze opent hier zelf een topic over. Ze denkt zelf aan een stoornis en ik denk ook dat ze dat enigszins kan inschatten aangezien het haar partner is. En misschien herkent ze dingen (of juist niet) in de stukjes die door de mensen hier (al dan niet met eigen ervaringen) geschreven worden. Oordelen over deze jongen kunnen wij sowiezo niet.

Hulp zoeken lijkt me voor beide wel verstandig, uiteindelijk willen jullie het toch samen doen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 21:59

verootjoo schreef:

Precies :) heb t er met m over gehad en al zou er een stoornis dwars zitten, veranderd dar niets . Het gaat idd om hoe we hiermee om moeten gaan.

Maar... Op t moment dat t wel zo is zou t voor mij makkelijker te begrijpen zijn en is t makkelijker om gericht hulp te krijgen in hoe we er mee om moeten gaan. Dus in dat opzicht zou t fijn zijn om te weten :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:05

We gaan overigens inderdaad samen eens met iemand aan de slag. Gewoon eens kijken hoe ver we komen. Of we wel of niet testen laten doen weten we nog niet. Denk eerst maar eens dit traject in gaan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:08

@ sassol, ja een beetje van beiden zou het idd moeten zijn. Dat vraagt van mij ook een hoop, omdat ik de woorden opvat zoals hij ze zegt ( en zoals iedereen ze opvat ;) ). Ik heb nog geen manier gevonden om daar mee pm te gaan. Ik vraag het vaak, maar daar gaat t misn dan begrijpen we elkaar niet en communiceren op een ander niveau pf zo.. en dat leidt tot ruzie