Boek Het geheim van slanke mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:38

Romyv schreef:
phormicola schreef:
Het maakt niet uit hoe vaak je iets eet, het gaat erom hoeveel je eet en wat je verbrand. Daar zijn genoeg onderzoeken naar geweest ene r zijn zelfs onderzoeken waarbij is aangetoond dat om de 2 uur eten óf geen voordeel heeft óf juist de vet verbranding om zeep helpt :)

het is zo eenvoudig: als je meer binnen krijgt dan verbrand hou je over :+ Waarom lukt het dan toch zoveel mense niet om van hun overgewicht af te komen?

...omdat vetverbranding chemisch niet zo heel erg eenvoudig is.
Okee - je bent er op gebouwd, je lichaam kan het. Maar je lichaam kan het alleen, als je dus "volwaardig eet" (voldoende carnitine, vitamine B, zink, ijzer, magnesium binnenkrijgt)
en als je een beetje een "getrainde" alvleesklier hebt.

(Heb je een "luie" alvleesklier, dan heb je non stop behoefte aan koolhydraten - en van koolhydraten word je veel gauwer dik dan van vet en eiwit.... tenzij je koolhydraat echt gebruikt, waar het in wezen voor bedoeld is: acuut hard weglopen of vechten.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-08-13 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:39

Ik heb jaren gedaan over die 45kg, aan de andere kant heb ik er wel ontzettend veel onderzoeken voor gelezen en compleet uitgespit hoe het menselijk lichaam nou eigenlijk werkt wb eten, afvallen, spieraanmaak, etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:39

phormicola schreef:
Vooral eten met pakjes en zakjes wordt als normaal en gezond te zien en dat is het verre van. Ik weet zeker dat ik nooit 45kg had kunnen afvallen (blijvend) als ik was blijven eten zoals mijn ouders :)

precies, daar wordt ook reclame voor gemaakt en is dus niet goed voor je! Zit over het algemeen veel te veel zout en suiker in en bovendien nog eens veel toevoegingen die niet goed zijn.
Zelf kruidenmixen is beter, het liefst vers van de plant dat is nog lekkerder ook :9

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:43

phormicola schreef:
Ik heb jaren gedaan over die 45kg, aan de andere kant heb ik er wel ontzettend veel onderzoeken voor gelezen en compleet uitgespit hoe het menselijk lichaam nou eigenlijk werkt wb eten, afvallen, spieraanmaak, etc.

in ieder geval respect! je moet het maar doen! velen hebben de moed niet om het zolang vol te houden..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:54

Het ligt er natuurlijk ook wel aan of je er aanleg voor hebt of niet.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik best wel ongezond eet en veel snoep :o
Maar toch ben ik slank, eerder te slank zelfs.
Ik doe zelfs verwoede pogingen om iets aan te komen, helaas nog steeds zonder resultaat.

Romyv

Re: Het geheim van slanke mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:57

aankomen is vaak lastiger dan afvallen zeggen ze.. Het is zo jammer dat we zelf nooit tevreden kunnen zijn; ik ken meiden die hebben een maatje meer en stralen omdat ze zich geweldig voelen! Dat is zoveel mooier dan de "perfecte" maten hebben en met jezelf in de knoop te zitten erover

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:49

Romyv schreef:
TS: Weet je echt wat wel of niet gezond is!? Ik ken zoveel mensen die dat zeggen, maar onbewust hun lichaam volproppen met Enrs, zout, suiker of andere koolhydraten met hoog GI, verzadigde of dierlijke vetten enz.. Misschien is het niet de mindset veranderen, maar beter weten wat je eet zodat je voeding beter aansluit bij wat je lijf nodig heeft?

Waaruit blijkt dat ik het niet weet?

Ik heb beslist geen behoefte aan een divreet topic, dat is ook niet het idee van het boek. Ik vraag naar ervaringen met het boek.

Ik ben ook te zwaar, het is niet zo dat ik me zo voel.

Ik ben gewoon heel realistisch.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:57

Ik heb het boek ook staan, geen wondermiddel, maar wel leuk om te lezen om je van bepaalde dingen bewust te worden.
De dag menu's die erin staan gebruik ik niet. Deels omdat ik vegetarier ben, maar maar er zit bijv een chocolade dag in, waarbij je ook chocolade reepje mag eten. Ik heb gekozen om eerder gezond te gaan eten (idd, zomin mogelijk pakjes en zakjes en "processed"dingen, daarnaast calorien tellen). Met daarnaast 6x per week sporten ben ik daarmee in een half jaar 34kg afgevallen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:04

het was geen aanval, het was meer een stukje reflectie om de discussie in het topic aan te wakkeren :+ Dat kwam onvoldoende naar voren in de post, sorry :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:28

Chessie schreef:
Ik heb het boek ook staan, geen wondermiddel, maar wel leuk om te lezen om je van bepaalde dingen bewust te worden.
De dag menu's die erin staan gebruik ik niet. Deels omdat ik vegetarier ben, maar maar er zit bijv een chocolade dag in, waarbij je ook chocolade reepje mag eten. Ik heb gekozen om eerder gezond te gaan eten (idd, zomin mogelijk pakjes en zakjes en "processed"dingen, daarnaast calorien tellen). Met daarnaast 6x per week sporten ben ik daarmee in een half jaar 34kg afgevallen

Zoooo hé!!
Ik geloof niet dat ik zoveel moet afvallen, dan blijft er weinig meer over van mij :P Dan ga ik onder de 50 kilo komen, das te weinig voor mijn lengte.
Moet ook altijd zo lachen wanneer er mensen zijn die zeggen dat ze 'wel' 65 kilo wegen... Maar voor mij is 75-80 een redelijk normaal gewicht. En ik vergeet wel eens dat de meeste mensen toch wat kleiner zijn dan ik. :P
Dat sporten zit bij mij wel goed, al heb ik op dit moment maar 1 paard dat ik twee keer per week moet rijden. Zal ook snel verandering in komen.

Ik koop het boek ook niet voor de maaltijden, dat zit grotendeels wel goed. Ja, geen bewerkt eten eten... Zolang ik thuis woon gaat dat niet lukken (we eten misschien eens per week uit een pakje), wie weet in de toekomst voor mezelf wel. Maar daar zit het bij mij niet zo vreselijk erg op vast. Ik vreet gewoon te veel, écht te veel. Het is een wonder dat ik op het eerste gezicht redelijk slank ben. Ik eet gerust een hele zak chips leeg, in plaats van een handje. En meer van dat soort dingen. Als ik me verveel, ga ik gewoon eten. Het is niet dat ik slecht in mijn vel zit of een emo-eter ben, het is meer een gewoonte waar ik geen nee tegen kan zeggen _O- Het maakt ook niet uit wat er voor me licht, ik eet net zo lief een hele zak wortels leeg. :')
En die mindset hoop ik met dit boek enigszins te kunnen veranderen.

Nogmaals, het ligt beslist niet aan het weten wat goed is en wat niet. Ik vreet gewoon en dat moet stoppen.

Overigens zie ik het boek ook niet als een wondermiddel, maar wel als een hulpmiddel. Omdat het geschreven is in samenwerking met een psycholoog, denk ik dat het mij wel eens heel goed kan gaan helpen. Als het goed is, is het boek vandaag bezorgd, dus ik zal straks eens kijken :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:42

Het boek maakt je ervan bewust dat je moet kiezen of je iets gaat eten, of dat je slank wilt blijven/worden
in die zin vind ik hem wel nuttig hoor

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:43

Chessie schreef:
Het boek maakt je ervan bewust dat je moet kiezen of je iets gaat eten, of dat je slank wilt blijven/worden
in die zin vind ik hem wel nuttig hoor

Dan moet ik er wel iets aan hebben :D *\o/*

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:48

horsies5 schreef:
Ik denk dat de TS bedoeld dat ze niet te dik is, maar ze zich nog wel altijd zo voelt..

Ik snap het wel.. als kind was ik altijd van het 'mollige' type.. dat trok met de groeispurt mooi bij.. ik woog een 70 kilo en had een lengte van 1.70.. Iets aan de zware kant maar gezien mijn bouw eigenlijk prima.. Toch heb ik mij altijd dik gevoeld, dat was er in de kindertijd gewoon zo goed ingekropen.. dat ik dat nooit omgezet kreeg..
Inmiddels weeg ik echt te veel (ben ook aan het afvallen) en als ik nu ook foto's kijk van toen.. dan denk ik echt ik hoop dat ik ooit weer daar ga komen.. ik zag er toen gewoon echt goed uit.. terwijl ik me toen net zo voelde als dat ik me nu voel..

Ik hoop dat het boek iets voor je kan betekenen!

Dit is bij mij percies zo!!! Ben benieuwd wat jullie van het boek vinden trouwens anders misschien toch maar even gaan bestellen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:51

Ik heb zelf een vreselijk trage stofwisseling, kom heel snel aan... vooral op de beentjes *joepie* :+
Dus ik sport veel... eten doe ik juist regelmatig en niet echt anders dan andere mensen.
Ik snoep ook wel en eet regelmatig een big mag, maar daarbij wel hardlopen, zwemmen en paardrijden :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:55

c_alsemgeest schreef:
Ik heb zelf een vreselijk trage stofwisseling, kom heel snel aan... vooral op de beentjes *joepie* :+
Dus ik sport veel... eten doe ik juist regelmatig en niet echt anders dan andere mensen.
Ik snoep ook wel en eet regelmatig een big mag, maar daarbij wel hardlopen, zwemmen en paardrijden :D

Hihi, als ik jouw foto's te paard bekijk ben ik superjaloers op je benen _O- Maar dan vergeet ik voor het gemak dat ik vooral ook hele lange bovenbenen heb (de rest valt best wel mee) en dat het dan ook logisch is dat het er meteen een stuk dikker uit ziet dan de werkelijkheid is.
Goed, neemt niet weg dat ik joekels van bovenbenen heb _O-

En dat af en toe en kleine beetjes snoepen is het idee van dat boek... :D Dus dat bevalt me heel goed. Vooral ook het 'alles mogen', in tegenstelling tot nu, ik ben weliswaar niet op dieet. Maar toch weet ik dat ik niet mag snoepen, geen ijsje moet nemen en geen chips mag. Verboden terrein, is aaaaltijd spannend! :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:58

Geweldig, twee pagina's in het boek... al helemaal vol herkenning :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:23

phormicola schreef:
Omdat men vaak te weinig eet en teveel sport. Als je gezond bent is het niet zo moeilijk, je moet er alleen wat meer aandacht aan besteden dan 'minder eten en meer sporten'. Mensen vliegen vaak uit de bocht :)

Maar dat is het lastige hé, die balans vinden. Ik heb het er ook écht lastig mee.

Ik ben bv sowieso een sporter (recreatief welliswaar), vind het fantastisch, en sport ook minstens 3/4keer per week 1,5/2u vrij intensief. Daarnaast probeer ik ook zoveel mogelijk de gezonde weg op te gaan, dus zo weinig mogelijk bewerkt/verpakt eten, minder pasta/rijst/brood, veel fruit, veel groeten, veel vis en kip, yoghurt, kwark, eitjes,.... Maar het is echt zoeken om uit te vogelen hoeveel ik juist moet eten, want als je over je hele dag geen brood eet, geen pasta eet en geen cornflakes eet, zit je in kcal meteen al drastisch lager dan anders..... Dus dan wordt het zoeken, naar hoeveel je binnen moet krijgen. Als ik volgens dit patroon het aantal kcal eet, dat ik moet binnen krijgen (onderhoud - 500, =+-1800kcal), dan ben ik naar mijn gevoel écht aan het vreten :+. Neem daarmee dat mijn eten eigenlijk ook een stuk training moet mee ondersteunen (60% krachttraining, rest = snelheid, uithouding, mobiliteit, gymnastiek, lenigheid, explosiviteit, sprongkracht,...), en het wordt helemaal moeilijk :')

Ik ben dan ook iemand die zich echt wel inleest over dit soort dingen, maar kan me voorstellen dat dit voor mensen die er niet zozeer mee bezig zijn (en gewoon gewicht willen kwijt spelen), hier inderdaad makkelijk de bal in mis slaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:57

Oei, als 1800kcal voor jou vreten is dan eet je echt te weinig hoor! En zelfs als je op onderhoud eet kun je vet verliezen he ;) Ben laatst in 6 weken tijd 2 kilo en bij elkaar 17cm verloren alleen maar door te sporten, precies te eten wat ik verbrand en de maaltijden goed te plannen. Vier keer per week at ik 2800 calorieën bijvoorbeeld :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:20

Florenc schreef:
phormicola schreef:
Omdat men vaak te weinig eet en teveel sport. Als je gezond bent is het niet zo moeilijk, je moet er alleen wat meer aandacht aan besteden dan 'minder eten en meer sporten'. Mensen vliegen vaak uit de bocht :)

Maar dat is het lastige hé, die balans vinden. Ik heb het er ook écht lastig mee.

Ik ben bv sowieso een sporter (recreatief welliswaar), vind het fantastisch, en sport ook minstens 3/4keer per week 1,5/2u vrij intensief. Daarnaast probeer ik ook zoveel mogelijk de gezonde weg op te gaan, dus zo weinig mogelijk bewerkt/verpakt eten, minder pasta/rijst/brood, veel fruit, veel groeten, veel vis en kip, yoghurt, kwark, eitjes,.... Maar het is echt zoeken om uit te vogelen hoeveel ik juist moet eten, want als je over je hele dag geen brood eet, geen pasta eet en geen cornflakes eet, zit je in kcal meteen al drastisch lager dan anders..... Dus dan wordt het zoeken, naar hoeveel je binnen moet krijgen. Als ik volgens dit patroon het aantal kcal eet, dat ik moet binnen krijgen (onderhoud - 500, =+-1800kcal), dan ben ik naar mijn gevoel écht aan het vreten :+. Neem daarmee dat mijn eten eigenlijk ook een stuk training moet mee ondersteunen (60% krachttraining, rest = snelheid, uithouding, mobiliteit, gymnastiek, lenigheid, explosiviteit, sprongkracht,...), en het wordt helemaal moeilijk :')

Ik ben dan ook iemand die zich echt wel inleest over dit soort dingen, maar kan me voorstellen dat dit voor mensen die er niet zozeer mee bezig zijn (en gewoon gewicht willen kwijt spelen), hier inderdaad makkelijk de bal in mis slaan.

Met jou berekening ben ik ook 45kg afgevallen. En nu mag er gewoon niet meer meer af. En ook ik heb nog steeds het gevoel te vreten. Wel 2200kcal per dag aan gezond voedsel en in de juiste verhouding. Dus vetten, koolhydraten, eiwitten en vezels.
Wat ik zelf wel heb gemerkt is dat je niet moet zeggen dat je iets niet mag en dat je je omgeving moet laten weten dat je wilt afvallen en daarom gezond wilt eten. Als er dan iets van taart, chips ed op tafel komt, word er gelijk geroepen: dat mag jij zeker niet?
Zelf kun je dan beslissen of het wel of niet verantwoord is om op dat moment wel iets te pakken wat ongezond is.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:27

phormicola schreef:
Oei, als 1800kcal voor jou vreten is dan eet je echt te weinig hoor! En zelfs als je op onderhoud eet kun je vet verliezen he ;) Ben laatst in 6 weken tijd 2 kilo en bij elkaar 17cm verloren alleen maar door te sporten, precies te eten wat ik verbrand en de maaltijden goed te plannen. Vier keer per week at ik 2800 calorieën bijvoorbeeld :)

Dat is het net, ik eet helemaal niet "weinig" in hoeveelheden. Mijn eten gisteren, waarbij ik naar mijn gevoel toch echt vrij stevig moet eten:

O: 250gr natuur yoghurt, banaan, 30gr havermout, 30gr hagelslag
T: nectarine
M: 250gr komkommer, 100gr tomaat, 1avocado, 2 gekookte eitjes
T: 250gr magere kwark, 15gr honing, 100gr blauwe bessen
A: 200gr courgette, 75gr tomaat, 20gr jalapenos, 150gr kipfilet, 60gr volkorenrijst, eetlepel olijfolie
T: kom verse groentensoep

Het is dus niet dat ik leef op 4 crackertjes per dag, maar ik kom wel maar net aan 1600kcal (volgens valtaf.be), net omdat ik rijst/pasta/brood een stuk wil beperken en vervang door veel groenten. Ik vul het dat meestal wel aan met iets van noten, maar daar ben ik niet echt een grote fan van, dus daar moet ik best iets anders voor zoeken (die noten hou ik namelijk de rest van mijn leven niet vol, daarvoor eet ik het niet graag genoeg :n )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:48

Maar dan kun je toch gewoon meer koolhydraten gaan eten? Daar word je echt niet meteen moddervet van hoor :))

Als ik onbijt met een hele bak roeryoghurt (500gr) en dan banaan, ananas en tarwekiemen enzo, dan zit ik ook maar op iets van 400kcal (normaal zijn al m'n maaltijden minstens rond de 600kcal) en dan zit ik ook poepie-vol. Dus als je weet dat je iets meer moet eten en je wilt niet dat het je neus uitkomt, zul je andere voedingsmiddelen erbij moeten gaan pakken :)

Als je systematisch te weinig kcal eet dan put je je lijf uit en zul je niet meer afvallen :)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:03

Janine1990 schreef:
Chessie schreef:

Zoooo hé!!
Ik geloof niet dat ik zoveel moet afvallen, dan blijft er weinig meer over van mij :P Dan ga ik onder de 50 kilo komen, das te weinig voor mijn lengte.
Moet ook altijd zo lachen wanneer er mensen zijn die zeggen dat ze 'wel' 65 kilo wegen... Maar voor mij is 75-80 een redelijk normaal gewicht. En ik vergeet wel eens dat de meeste mensen toch wat kleiner zijn dan ik. :P
Dat sporten zit bij mij wel goed, al heb ik op dit moment maar 1 paard dat ik twee keer per week moet rijden. Zal ook snel verandering in komen.

Ik koop het boek ook niet voor de maaltijden, dat zit grotendeels wel goed. Ja, geen bewerkt eten eten... Zolang ik thuis woon gaat dat niet lukken (we eten misschien eens per week uit een pakje), wie weet in de toekomst voor mezelf wel. Maar daar zit het bij mij niet zo vreselijk erg op vast. Ik vreet gewoon te veel, écht te veel. Het is een wonder dat ik op het eerste gezicht redelijk slank ben. Ik eet gerust een hele zak chips leeg, in plaats van een handje. En meer van dat soort dingen. Als ik me verveel, ga ik gewoon eten. Het is niet dat ik slecht in mijn vel zit of een emo-eter ben, het is meer een gewoonte waar ik geen nee tegen kan zeggen _O- Het maakt ook niet uit wat er voor me licht, ik eet net zo lief een hele zak wortels leeg. :')
En die mindset hoop ik met dit boek enigszins te kunnen veranderen.

Nogmaals, het ligt beslist niet aan het weten wat goed is en wat niet. Ik vreet gewoon en dat moet stoppen.

Overigens zie ik het boek ook niet als een wondermiddel, maar wel als een hulpmiddel. Omdat het geschreven is in samenwerking met een psycholoog, denk ik dat het mij wel eens heel goed kan gaan helpen. Als het goed is, is het boek vandaag bezorgd, dus ik zal straks eens kijken :)

Voor mij heel herkenbaar! Ongeveer net zo groot als jij en mijn gezonde gewicht ligt ook tussen de 75 en 80 kg. Een sprietje zal ik nooit worden. En ook niet willen trouwens! Ik vind eten zooo lekker, dat ik af en toe de rem kwijt raak. Een zak chips gaat regelmatig ook in 1x op. Uit gewoonte, want ja ik ga toch niet een klein beetje overhouden. Zo lastig om de balans te vinden.
Misschien is dat boek ook wel wat voor mij als ik het zo hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:27

marleeentje schreef:
Voor mij heel herkenbaar! Ongeveer net zo groot als jij en mijn gezonde gewicht ligt ook tussen de 75 en 80 kg. Een sprietje zal ik nooit worden. En ook niet willen trouwens! Ik vind eten zooo lekker, dat ik af en toe de rem kwijt raak. Een zak chips gaat regelmatig ook in 1x op. Uit gewoonte, want ja ik ga toch niet een klein beetje overhouden. Zo lastig om de balans te vinden.
Misschien is dat boek ook wel wat voor mij als ik het zo hoor!

Dat is een gedachte die in het boek meteen wordt uitgebannen...

Als je de leefstijl aanneemt die in dat boek wordt beschreven en dit vasthoudt, kan je best eens over een jaar of twee een heel ander lichaam hebben en dus echt dat 'sprietje' zijn.
Het leuke is dat in het boek echt wordt geschreven dat iedereen wel eens uit de ban springt, ook slanke mensen.

Ik ben halverwege en ik vind het een echte aanrader!!!! Vanmiddag aan het winkelen geweest, kom je natuurlijk langs allemaal snoep enzo. Was gewoon aan het kijken om kleding. Andere keren was ik misschien aangewipt omdat ik graag wat wilde eten. Maar nu heb ik besloten dat niet te doen. In het boek beschrijven ze dat nee zeggen (tegen jezelf uiteraard) zo goed voelt, dat je je meteen een stuk slanker voelt. En dat is ook zo. Een hele vreemde ervaring!
Ze schrijven ook dat je niet moet gaan kijken op kilo's, maar op centimeters...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:25

Dat doe ik allemaal al, maar goed, met maatje 38 (op weg naar 36) bij een lengte van 1,78m is ook niet meer zo breed :') maar zo voelt het vaak niet, voel me regelmatig een olifant!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:54

Janine1990 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hihi, als ik jouw foto's te paard bekijk ben ik superjaloers op je benen _O- Maar dan vergeet ik voor het gemak dat ik vooral ook hele lange bovenbenen heb (de rest valt best wel mee) en dat het dan ook logisch is dat het er meteen een stuk dikker uit ziet dan de werkelijkheid is.
Goed, neemt niet weg dat ik joekels van bovenbenen heb _O-
:P

Ik heb juist hele korte pootjes :') te paard valt het niet zo op... maar op de grond heb ik echt van die Betty Boop beentjes :+
Leuk als je een stripfiguur bent, maar irl wat minder, ze zijn vrij breed (zeker m'n kuiten en bovenbenen ook wel).
Ik heb gelukkig geen putjes, of zoiets... m'n benen zijn vrij strak, maar dat komt door het sporten denk ik :')

*zoekt blote beentjes foto*

vreselijke foto... romantisch, dat wel :')
Afbeelding