De zorg en schoeisel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imala

Re: De zorg en schoeisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:10

Ik blijf het moeilijk vinden haha.
Zoveel mogenlijkheden maar dan...
Even passen in de winkel is natuurlijk heel anders als dagen achterelkaar uren op lopen.
Birkenstocks gaan het niet worden iniedergeval.
Daarmee viel ik over mijn eigen voeten.

Ga toch nog eens die leuke schattige vrij subtiele crocs schoentjes bekijken haha

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:27

Ik draag in mijn crocs wel sokken, omdat ik crocs heb zonder gaatjes moet ik zeggen dat ze wel zweten. In de zomer vind ik deze dan ook echt te warm en loop ik dus op birkenstocks...
Collega's met "open" crocs lopen vaak wel in crocs met blote voeten.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:33

Hmm dan vallen crocs ook al af, want ik heb vrij snel zweetvoetjes haha

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:41

Ik loop zelf op crocs, geen porum maar makkelijk schoon te houden en een fijn voetbed.
Hier word verder van alles gedragen, sneakers, slippers, sandalen,laarzen etc.
Ik werk op een somatische verpleegafdeling. :-)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:01

Bij ons lopen er ook mensen op crocs maar officieel mag het niet.
je moet ook officieel dicht schoeisel dragen. zelf draag ik Adidas of nike schoenen, lopen heerlijk en geven steun aan je voet.
voor de veiligheid en hygiëne zou ik dicht schoeisel dragen.
zeker als je met tilliften gaat werken.. ik zweet nooit in mijn schoenen trouwens! En ook tijdenshet douchen blijven mijn voeten aardig droog!

edit:
DIt zijn mijn huidige werkschoenen
https://www.google.nl/search?gs_rn=25&g ... B720%3B644

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:13

Tja de theorie en de praktijk liggen vaak haaks op elkaar haha.
Ik kom te werken in een woon/zorg centrum dus heel anders als verpleeghuiszorg natuurlijk. Mischien dat ze daarom ook wat makkelijker zijn kwa schoeisel.

Gisteren dacht ik nog voor dichte crocs te gaan, zulke leuke schoentjes ervan gezien haha.
Maar nu ben ik dus weer terug bij af.
Geen crocs, geen birkenstocks.

De merken die opgegeven waren ( beetje de oma schoenen dus) die liggen echt momenteel niet in mijn prijsklasse.
Vanmiddag maar eens rondje centrum opzoek naar een leren sneaker met goed voetbed.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:14

@itsmi
Dat je op die schoenen kan werken haha. Zo groot en lomp.
Ben bang dat ik over me eigen voeten zou struikelen haha.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:21

Ik liep stage in de ouderenzorg en zorg voor mensen met NAH gewoon op nikes, sneakers dus. Dat zijn de enige schoenen waar ik 8 uur op een dag op kan lopen, nat kunnen worden zonder natte sokken. Over het algemeen word je bijna *niet altijd* niet vies tijdens de verzorging. Na 30 weken mij iig niet overkomen, enkel zijknat uit een douche komen :=

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:24

Toen ik in de gehandicaptenzorg werkte liepen we gewoon in onze normale kleding, normale dagelijkse schoenen en inderdaad tijdens de ADL op een spatje water, een klodder tandpasta en af en toe wat kwijl niks te klagen.
Maar toch liever gewoon dichte schoenen nu, ook ivm schimmeltjes enzo :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:57

Imala schreef:
@itsmi

Ze zijn juist niet groot en lomp! Deze schoen is een stuk smaller dan de meeste sportschoenen.
Zorg in ieder geval voor een schoen met een goede zool! Je moet er een hele dag op kunnen werken en voor je voeten is een goede zool dan heel fijn! Schoenen waar je voeten steun aan hebben (zoals in mijn link) helpen je dan ook de dag door. Voeten zijn stuk minder vermoeid, door de goede stevige zool, het fijne voetbed, en de schoen waar je steun en stabiliteit aan hebt..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:03

Ik zou denk ik voor goede gympen gaan. Daarin heb je zoveel soorten. Zag net al een linkje. Die zin er mooi uit.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:54

itsmi schreef:
Imala schreef:
@itsmi

Ze zijn juist niet groot en lomp! Deze schoen is een stuk smaller dan de meeste sportschoenen.
Zorg in ieder geval voor een schoen met een goede zool! Je moet er een hele dag op kunnen werken en voor je voeten is een goede zool dan heel fijn! Schoenen waar je voeten steun aan hebben (zoals in mijn link) helpen je dan ook de dag door. Voeten zijn stuk minder vermoeid, door de goede stevige zool, het fijne voetbed, en de schoen waar je steun en stabiliteit aan hebt..

In vergelijking met schoentjes waar ik normaal op loop is alles groot en lomp hoor haha.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:00

Ik kan ook echt niet op allstars lopen.. veel te plat. Nu new balance schoenen en nergens last van, zit iets van demping in. Kannde makkelijk hele dag aan hebben..
( ik weet niet als het kan in de zorg etc. Geen ervaring mee. Maarja misschien heb je er iets aan :) )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:13

itsmi schreef:
Bij ons lopen er ook mensen op crocs maar officieel mag het niet.
je moet ook officieel dicht schoeisel dragen. zelf draag ik Adidas of nike schoenen, lopen heerlijk en geven steun aan je voet.
voor de veiligheid en hygiëne zou ik dicht schoeisel dragen.
zeker als je met tilliften gaat werken.. ik zweet nooit in mijn schoenen trouwens! En ook tijdenshet douchen blijven mijn voeten aardig droog!

edit:
DIt zijn mijn huidige werkschoenen
https://www.google.nl/search?gs_rn=25&g ... B720%3B644

En hier verbaas ik mij dus echt over.. Voor het eerst dat ik lees / hoor; "Officieel moet je.."

Ik zelf zit in een hele andere sector, maar met mijn bijbaantje maak ik wel schoon op heel verschillende zorgafdelingen (de een uiteraard een stuk smeriger als de ander). Zowel in de bouw (waarin ik mijn opleiding volg) als bij mijn bijbaantje is er schoeisel voorgeschreven i.v.m. veiligheid en hygiëne. Op de bouw moeten dit hoger sluitende veiligheidsschoenen zijn, tijdens het schoonmaken dichte schoeisel.

Als ik dan rond kijk op die zorgafdelingen verbaas ik mij er echt over dat de verpleging vaak gewoon op sandaaltjes of open croc's lopen. Ik bedoel, ik als schoonmaakster kom hooguit met wat sop in aanraking maar absoluut niet snel met 'menselijke vloeistoffen' (geniaal woord overigens!). De verpleging overigens lijkt mij daar toch snel mee in aanmerking te kopen... Plus het lijkt me een stuk veiliger en hygiënischer (en stukje zelf bescherming, ondanks de inentingen die je krijgt etc.) om met goede dichte schoenen te lopen.

Eentje die dus niet snel zeiknat word, waar je prima een hele dag op kan lopen (goed voetbed!) en geen zweetvoeten geeft (ook niet bepaald goed voor je voet overigens). Je komt dan al snel uit op de betere gympen volgens mij. Is het geen idee om naar een betere schoenenwinkel te gaan en je daar goed te laten adviseren???

Mensen onderschatten snel het belang van goed schoeisel, als voor een avondje uit (of op visite en hele avond op de bank zitten :P ) comfort even iets opzij word geschoven voor de elegantie van de schoen, prima want zo vaak / veel loop je (gelukkig!) daar niet op. Maar je werkschoenen loop je toch wel hele dagen op.. dat moet gewoon goed zijn toch? ;)

Enne tipje, ik kon eerder echt niet lopen op mijn veiligheidsschoenen (veel en veel te lomp!) maar heb ze in het begin echt super veel aangehad, om er maar aan te wennen. Mezelf ook gedwongen om gewoon dingen ermee te doen (autorijden, fietsen, naar mijn paard heen, stuk wandelen met de hond etc.). Het kost even moeite en je moet wel echt kunnen doorzetten maar dan wen je er ook wel aan hoor! Momenteel loop ik met een ontsteking in mijn voet en heb ik echt belang bij schoenen die goede steun bieden en een goed voetbed hebben en pak ik nu juist mijn veiligheidsschoenen snel... Hoe lomp ze ook zijn, mooi ziet het er inderdaad niet uit. En gelukkig zijn goede gympen lang niet zo lomp als veiligheidsschoenen! ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:19

Zit al jaren in de gehandicapten zorg op een vrij intensieve groep (lichamelijke en ook geestelijk gehandicapt) en ik draag gewoon waar ik die dag zin in heb, laarzen, schoenen, gypies of slippers. Wij hebben daar geen protocol voor.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:45

boedjang schreef:
Zit al jaren in de gehandicapten zorg op een vrij intensieve groep (lichamelijke en ook geestelijk gehandicapt) en ik draag gewoon waar ik die dag zin in heb, laarzen, schoenen, gypies of slippers. Wij hebben daar geen protocol voor.

Vaak zijn er wel protocollen/regeltjes/wetjes enz voor maar word er niet op gelet.
Als ik af en toe zag wat voor een kleding sommige aanhadden dacht ik wel eens van goh en dan vinden ze het raar dat die jongens op de groep zo sexueel gefrusteerd zijn haha.
Terwijl er bij ons wel kledingvoorschriften waren. Nu worden deze voorschriften vaak omschreven als gepaste kleding. En gepast is breed en voor ieder anders.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:54

Ajb, GEEN crocs of teenslippers! Verschrikkelijk.
Doe gummilaarzen aan, dat staat altijd nog beter en is poep/pies/kwijlbestendig :))

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:10

Ik begin ook in de zorg komende week ( als bbl' er) en zat toevallig met precies hetzelfde dilemma! Ik denk dat ik mijn dr martens ga inlopen. Die zijn waterdicht, steunen goed en minder gek dan crocs.

Edit: en wie weet als crocs handig zijn draag ik die uiteindelijk wel, maar dan dichte of zo. Wat kan het mij nou schelen of dat vreselijk is, je werkt in de zorg, niet op de New York Fashionweek! :P ik zou ze dan gewoon omwisselen als je de deur uitgaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:13

Gevaar met slippers/sandalen is wel dat je je flink kan bezeren.
Hier zijn al wel wat ongelukjes geweest, met collega's die tilliften over hun tegen kregen. :oo
En ook met de remmen van de rolstoelen en bedden die je met je voet moet bedienen.
Met open schoenen kun je je hier ook pijn aan doen. (eigen ervaring helaas)

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 23:29

dwaallicht schreef:
Ik begin ook in de zorg komende week ( als bbl' er) en zat toevallig met precies hetzelfde dilemma! Ik denk dat ik mijn dr martens ga inlopen. Die zijn waterdicht, steunen goed en minder gek dan crocs.

Edit: en wie weet als crocs handig zijn draag ik die uiteindelijk wel, maar dan dichte of zo. Wat kan het mij nou schelen of dat vreselijk is, je werkt in de zorg, niet op de New York Fashionweek! :P ik zou ze dan gewoon omwisselen als je de deur uitgaat.

Hoef je geen uniform aan?
Ik namenlijk wel en dan vind ik dr martens toch een beetje lomp eronder haha.
Zit ook teveel te kijken naar wat ziet er nog een beetje leuk uit.
Opzich niet verkeerd natuurlijk als je het mooie en het comfortabele kan combineren haha.

IK was ook anti crocs tot ik op de site van crocs zelf ging kijken en daar hele schattige schoentjes tegen kwam. Maar ja, snel warm en lichtelijk zweetvoetjes in plastic?? schoentjes is ook weer geen combi.
Maar ik weet nu wel dat crocs verder gaan als die lelijke lompe instappers waar de gemiddelde huismoeder de boodschappen mee doet.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 03:07

Wij hebben ook een protocol voor schoenen, wel een andere tak van de zorg namelijk tandheelkunde. Onze schoenen dienen dicht te zijn, makkelijk schoon te maken en mogen geen veters hebben. Dan kom je dus op een soort mocassin achtig schoeisel, maar met een hoge wreef. (Ivm evt vallende naalden e.d.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:23

boedjang schreef:

Euhm...dat protocol is er wel, anders had de zorginstelling al gesloten kunnen worden, maar wordt blijkbaar niet nageleefd...

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 09:53

Toch apart dat mensen de protocollen van de instelling waar ze werken niet eens kennen.
Op mijn vorige werk heb ik nadat ik ingewerkt was een middag ingepland om al dat soort zaken door te nemen.
Meestal zitten zulke dingen namelijk wel in een map op kantoor, of in het computer systeem.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:10

Imala schreef:
dwaallicht schreef:

Opzich niet verkeerd natuurlijk als je het mooie en het comfortabele kan combineren haha.

IK was ook anti crocs tot ik op de site van crocs zelf ging kijken en daar hele schattige schoentjes tegen kwam. Maar ja, snel warm en lichtelijk zweetvoetjes in plastic?? schoentjes is ook weer geen combi.
Maar ik weet nu wel dat crocs verder gaan als die lelijke lompe instappers waar de gemiddelde huismoeder de boodschappen mee doet.

Jawel, ik moet wel een uniform aan. Maar ik draag sowieso graag dr martens, ook bij mn gewone kleding. Maar ik heb ook het idee dat jij je drukker maakt dan ik over hoe je er uit ziet :p mij maakt dat wat minder uit.

Ik werkte hiervoor op een bso, veel buiten in bosgebied, ook in de winter. Daar droeg ik uggs, maar dan niet de standaard maar die met profiel in de zool en wat hoger. Ook niet mooi misschien, maar mijn collegas liepen te kleumen op hun mooie laarsjes en ik had het heerlijk warm!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 15:27

dwaallicht schreef:
Imala schreef:

Jawel, ik moet wel een uniform aan. Maar ik draag sowieso graag dr martens, ook bij mn gewone kleding. Maar ik heb ook het idee dat jij je drukker maakt dan ik over hoe je er uit ziet :p mij maakt dat wat minder uit.

Ik werkte hiervoor op een bso, veel buiten in bosgebied, ook in de winter. Daar droeg ik uggs, maar dan niet de standaard maar die met profiel in de zool en wat hoger. Ook niet mooi misschien, maar mijn collegas liepen te kleumen op hun mooie laarsjes en ik had het heerlijk warm!

Klopt wat je denkt hoor. Ik wil graag voor mezelf een schoen die en comfortabel loopt en die er nog naar mijn smaak uitziet.
Is mischien ook een stukje uit mijn lieve mooie schattige schoenen verslaving haha.
:+