little_king schreef:Bij gewoon boren hebben ze vaker dan keer mijn zenuw geraakt.
Ik laat bij een gewone tand/kies die geen wortelkanaal behandeling heeft gehad voortaan altijd verdoven.
Dan heb je dus even zoveel wortelkanaalbehandelingen gehad.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Lithya schreef:Fiffill schreef:Als je tandarts een zenuw raakt gaat er sowieso al iets fout toch? Die kanalen liggen heel diep, daar kom je met een normaal gaatje boren niet eens in de buurt.
Overigens is een gewone simpele verdoving (zo'n prik in je tandvlees) ook niet genoeg als ze in je kanalen zitten... althans dat is mijn ervaring.
Ik kan je hele mooie foto's van een 'normaal' gaatje laten zien waar het niet moeilijk is om de zenuw te raken. Eerder om hem niet te raken. Daarnaast hoef je een zenuw niet te raken om hem te laten ontsteken. Hangt ook van de grootte van het gat af en hoe goed een zenuw zich kan herstellen.

Prrrr schreef:Dat lijkt me nogal wat om dat zo hard te stellen... het ene gebit is het andere niet. Mijn tanden en kiezen zijn bijvoorbeeld niet 'diep', en mijn zenuwen zijn daar niet allemaal op aangepast. Kortom: bij alle kronen en bruggen die ik heb, heb ik dus inderdaad wortelkanaalbehandelingen gehad. Een van mijn kronen leverde de opmerking van de technicus op dat hij nog nooit zo'n dunne kroon had gemaakt en dat hij hoopte dat hij het hield. Het kan.
En ja: ik doe dus ook niks zonder verdoving. Tenzij ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad.
little_king schreef:De ontsteking was goed te hebben met ontsteking/pijnremmers
Dan kwam er een bult aan de zijkant van mijn tandvlees, dat deed erg zeer, dan knapte hij en dan was de druk er af en ging het weer.
Of dat dan in het bot was?? Geen idee.
Ja vies en goor, pijn ja ook, maar ik was zo bang. De angst was erger dan de pijn die ik onderdrukte met de pijnstillers.
Lithya schreef:Ok. Pak een goede anatomische foto van een kies erbij. Kijk hoever de zenuw van het bovenvlak af ligt en concludeer dat het dan voor een tandarts moeilijk is om de zenuw te raken. Een gaatje ontstaat gemiddeld in twee jaar. Als je dan tot de zenuw moet boren heb je dus al een tijdje niet zo'n beste
Mondhygiëne gehad of erg veel antibiotica als zeer jong kind gehad. Als een tandarts zo makkelijk in de zenuw zou kunnen boren zou je noord een kroon kunnen maken en plaatsen zonder eerst een wortelkanaalbehandeling te doen. Wanner er dus in de zenuw wordt geboord heb je dis echt een best gat zitten. En ja, dan kom je wel eens in de buurt en is het afwachten wat de zenuw doet.
Wat er gevoeld wordt is het drukverschil. De glazuurkap is de harde kap die de tand op kies 'beschermd'. Als een gaatje in het dentine/tandbeen zit, is deze dus door de harde kap heen. In het tandbeen zitten veel kanalen van en naar de zenuw. Door het boren ontstaat drukverschil En dat is wat de pijn veroorzaakt.
Botonsteking? Geloof mij, dan was je gillend naar de tandarts gegaan. Een insteking in het bot kan wel. Dat komt omdat de ontsteking de weg van de minste weerstand zoekt en dat is via het bot naar buiten.

little_king schreef:@fiffil, brrrrr dat klinkt eng.
Fiffill schreef:Maar wij zeggen nu toch precies hetzelfde? .
Lithya schreef:Fiffill schreef:Maar wij zeggen nu toch precies hetzelfde? .
Wij wel ja. Maar iedereen die zegt dat je makkelijk in een zenuw boort niet.
Een kaasmolaar is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is een kies met een ontwikkelingsstoornis. Bij een ontsteking die niet onderkent wordt en wel in grootte groeit breekt altijd naar buiten door. Dat is geen ontsteking van het bot. Het bot maakt plaats voor de ontsteking maar ontsteekt zelf niet.

gabyfedde schreef:Het is wel degelijk mogelijk om bij een klein en ondiep gaatje op de zenuw te boren. Bij een gemiddeld gebouwde tand/kies niet, maar het komt vaak zat voor dat de mesiale pulpahoorn erg ver doorloopt (zenuw richting de voorkant van de mond).
Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer tandartsen die wortelkanaalbehandelingen met microscoop uitvoeren. 10 Jaar geleden was dat zeldzaam. Zonder microscoop is er een grotere kans dat er een zenuwkanaal wordt vergeten en dan kan een kies die dood moet zijn (ontzenuwd) wel degelijk klachten opleveren. Sowieso is het verstandig om een kroon te laten maken op een kies met een wortelkanaalbehandeling, kies wordt namelijk bros door gebrek aan doorbloeding en kan verkeerd afbreken waardoor je hem kwijtraakt.

gabyfedde schreef:Een microscoop is imo altijd van toegevoegde waarde, alleen al voor de ergonomie van de behandelaar. Echt, als je er alles mee doet (ook controles bijvoorbeeld) dan wil je niet meer zonder. Maar dit topic is niet bedoeld als discussietopic
Wat jij zei, een gaatje doet er een jaar of 2 over om te ontwikkelen, is meestal helemaal waar. Wanneet iemand een goed voedingspatroon en goede mondhygiëne heeft èn daarnaast bij een tandarts zit die preventie belangrijker vindt dan zijn eigen dikke auto voor de deur dan hoeft iemand geen gaatjes te krijgen.

Arrabel schreef:Ik zal even vertellen hoe het is gegaan.
Bij mijn tandarts is de procedure dat als je een afspraak voor controle maakt dat je eerst bij de mondhygiëniste komt die maakt je tanden schoon, kijkt of je gaatjes hebt en maakt eventueel foto's.
Dat heeft ze dus bij mij gedaan (inclusief foto's) en zij concludeerde dat er in de kies waar ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad een gaatje zat, en misschien nog in een andere kies maar daar was ze niet zeker van.
Dus ik had een nieuwe afspraak gemaakt om naar de tandarts te gaan en dat was dus gisteren.
Ik ga liggen in de stoel, de tandarts pakt zijn haakje en spiegeltje en begint te voelen.
Hij kon dus geen gaatjes ontdekken....
De mondhygiëniste had het dus verkeerd gezien en ik kon weer gaan.
Dus ik heb geen spectaculaire verhalen

Lithya schreef:Hangt er vanaf wat je verder nog eet en drinkt. Zuren zullen slijtage en erosie wel bevorderen. Zijn ook mensen met slecht glazuur die de boel prima voorelkaar hebben