Kies boren waar ik al een wortelkanaalbehandeling heb gehad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:01

little_king schreef:
Bij gewoon boren hebben ze vaker dan keer mijn zenuw geraakt.
Ik laat bij een gewone tand/kies die geen wortelkanaal behandeling heeft gehad voortaan altijd verdoven.

Dan heb je dus even zoveel wortelkanaalbehandelingen gehad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:08

Nee hoor, was dat maar waar.
Ik ben bij die beul van een tandarts ook weg. Daar ben ik echt bang geworden.
Die raakte dus echt zenuwen bij normaal boren.
En dan vroeg je van te voren is verdoven nodig.
Nee hoor zo gepiept. Vervolgens ging je door de grond en vroeg je naar alsnog verdoving.
Nee nu was hij bijna klaar. Bijna was op de klok 2,5 minuut!!
En dan daarna zei die, ja het was toch dieper dan verwacht.
En dat diverse keren.

De laatste keer dat ik er was had ik zulke kiespijn.
Kon geen druk op die kies hebben.
Er zat een klein gaatje dus dat zou het wel zijn. Hij boren en het deed zo zeer, want ik kon geen druk hebben.
Terug thuis deed het zeerder en zeerder, ik heb toen van de huisarts ontstekingsremmende pijnstillers gekregen. Zodat ik het weekend door zou komen.
Maar ik kreeg er heel veel mee. Van angst heb ik het daar maanden mee kunnen doen, tot de pus uit mijn tandvlees kwam.
Naar een andere tandarts geweest en die zei direct dat de ontsteking er al heel lang zat, dus toen al toen ik bij die beul kwam die het niet herkende.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:21

Lithya schreef:
Fiffill schreef:
Als je tandarts een zenuw raakt gaat er sowieso al iets fout toch? Die kanalen liggen heel diep, daar kom je met een normaal gaatje boren niet eens in de buurt.

Overigens is een gewone simpele verdoving (zo'n prik in je tandvlees) ook niet genoeg als ze in je kanalen zitten... althans dat is mijn ervaring.

Ik kan je hele mooie foto's van een 'normaal' gaatje laten zien waar het niet moeilijk is om de zenuw te raken. Eerder om hem niet te raken. Daarnaast hoef je een zenuw niet te raken om hem te laten ontsteken. Hangt ook van de grootte van het gat af en hoe goed een zenuw zich kan herstellen.

Ik bedoel ook niet dat het helemaal niet kan (zie mijn vorige posts), maar dat bij het gemiddelde gaatje de tandarts daar niet in de buurt komt. En met fout bedoel ik vervolgens dat ze er verder niks aan doen als ze wel een zenuw raken (zo ben ik aan mijn botontsteking gekomen)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:36

Ok. Pak een goede anatomische foto van een kies erbij. Kijk hoever de zenuw van het bovenvlak af ligt en concludeer dat het dan voor een tandarts moeilijk is om de zenuw te raken. Een gaatje ontstaat gemiddeld in twee jaar. Als je dan tot de zenuw moet boren heb je dus al een tijdje niet zo'n beste
Mondhygiëne gehad of erg veel antibiotica als zeer jong kind gehad. Als een tandarts zo makkelijk in de zenuw zou kunnen boren zou je noord een kroon kunnen maken en plaatsen zonder eerst een wortelkanaalbehandeling te doen. Wanner er dus in de zenuw wordt geboord heb je dis echt een best gat zitten. En ja, dan kom je wel eens in de buurt en is het afwachten wat de zenuw doet.

Wat er gevoeld wordt is het drukverschil. De glazuurkap is de harde kap die de tand op kies 'beschermd'. Als een gaatje in het dentine/tandbeen zit, is deze dus door de harde kap heen. In het tandbeen zitten veel kanalen van en naar de zenuw. Door het boren ontstaat drukverschil En dat is wat de pijn veroorzaakt.

Botonsteking? Geloof mij, dan was je gillend naar de tandarts gegaan. Een insteking in het bot kan wel. Dat komt omdat de ontsteking de weg van de minste weerstand zoekt en dat is via het bot naar buiten.

Prrrr

Re: Kies boren waar ik al een wortelkanaalbehandeling heb gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:47

Dat lijkt me nogal wat om dat zo hard te stellen... het ene gebit is het andere niet. Mijn tanden en kiezen zijn bijvoorbeeld niet 'diep', en mijn zenuwen zijn daar niet allemaal op aangepast. Kortom: bij alle kronen en bruggen die ik heb, heb ik dus inderdaad wortelkanaalbehandelingen gehad. Een van mijn kronen leverde de opmerking van de technicus op dat hij nog nooit zo'n dunne kroon had gemaakt en dat hij hoopte dat hij het hield. Het kan.

En ja: ik doe dus ook niks zonder verdoving. Tenzij ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:48

Ik heb helaas erg slechte tanden.
Dus ik had elk half jaar diverse gaatjes. Nu ik ouder ben is het verbeterd. Vraag me niet waarom.
Ik poetste 3 keer op een dag, want wilde meer gaatjes voorkomen. Poetste voldoende lang, met een goede borstel.
Daarnaast was ik met draad en stokers in de weer.
Maar ik had nog goeie tanden in vergelijk met mijn broer die al een kunstgebit had met zijn 23 in zijn hele bovenkant.

De ontsteking was goed te hebben met ontsteking/pijnremmers :)
Dan kwam er een bult aan de zijkant van mijn tandvlees, dat deed erg zeer, dan knapte hij en dan was de druk er af en ging het weer.
Of dat dan in het bot was?? Geen idee.
Ja vies en goor, pijn ja ook, maar ik was zo bang. De angst was erger dan de pijn die ik onderdrukte met de pijnstillers.
Collega's kende een fijne tandarts en hebben me daarheen gestuurd.
En dat heb ik uiteindelijk gedaan.
Desbetreffende kies kreeg een wortelkanaal behandeling, het gat werd open gelaten, niet eens een tijdelijke vulling.
En ik kreeg het prive nummer van de tandarts als het niet ging die nacht.
1 of 2 dagen later kreeg ik een noodvulling en pas weer later de echte.
Iets meer dan een half jaar zat er tussen die beul en de nieuwe tandarts. En door de ontsteking waren andere tanden ook aangetast en kreeg ik 12 vullingen en en nog 2 wortelkanaalbehandelingen in mijn voortanden.
Die tandarts kon meteen die maand zijn hypotheek betalen :+

uiteindelijk heb ik die kies 2 keer doormidden gebeten en is hij getrokken.
Gelukkig allemaal 15 jaar geleden.

Ik kan je zeggen dat angst echt erger kan zijn dan pijn.
Nog steeds
Verknald door 1 onkundige beul.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:58

Prrrr schreef:
Dat lijkt me nogal wat om dat zo hard te stellen... het ene gebit is het andere niet. Mijn tanden en kiezen zijn bijvoorbeeld niet 'diep', en mijn zenuwen zijn daar niet allemaal op aangepast. Kortom: bij alle kronen en bruggen die ik heb, heb ik dus inderdaad wortelkanaalbehandelingen gehad. Een van mijn kronen leverde de opmerking van de technicus op dat hij nog nooit zo'n dunne kroon had gemaakt en dat hij hoopte dat hij het hield. Het kan.

En ja: ik doe dus ook niks zonder verdoving. Tenzij ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad.

Maar heb jij het over een tand of een kies?

Daarbij maakt het wel verschil waarvan de kroon is gemaakt. Echt al heel wat wortelkanaalbehandelingen voorbij zijn komen maar van bovenaf is het echt minstens 3/4 cm voor je de ingang van een wortelkanaal vindt. Vanaf de zijkant afhankelijk wat je moet boren. Dus ja. Ik durf het zo hard te stellen bij normaal ontwikkelde tanden en kiezen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:12

little_king schreef:
De ontsteking was goed te hebben met ontsteking/pijnremmers :)
Dan kwam er een bult aan de zijkant van mijn tandvlees, dat deed erg zeer, dan knapte hij en dan was de druk er af en ging het weer.
Of dat dan in het bot was?? Geen idee.
Ja vies en goor, pijn ja ook, maar ik was zo bang. De angst was erger dan de pijn die ik onderdrukte met de pijnstillers.

Ik heb dat ook gehad, maar bij mij deed het helemaal geen pijn. Er zat idd een bultje met etter aan de zijkant, en die knapte en vulde zichzelf telkens weer op. Heb toen ook een wortelkanaalbehandeling gehad.

Ik laat trouwens ook geen gaatjes boren zonder verdoving. Ik kan echt slecht tegen het type pijn dat je dan voelt, en er is te vaak tegen me gezegd dat verdoven niet nodig was omdat het oppervlakkig was, waarna het dus wel pijn deed. :')
Laatst bijgewerkt door Spirit op 12-08-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:13

Lithya schreef:
Ok. Pak een goede anatomische foto van een kies erbij. Kijk hoever de zenuw van het bovenvlak af ligt en concludeer dat het dan voor een tandarts moeilijk is om de zenuw te raken. Een gaatje ontstaat gemiddeld in twee jaar. Als je dan tot de zenuw moet boren heb je dus al een tijdje niet zo'n beste
Mondhygiëne gehad of erg veel antibiotica als zeer jong kind gehad. Als een tandarts zo makkelijk in de zenuw zou kunnen boren zou je noord een kroon kunnen maken en plaatsen zonder eerst een wortelkanaalbehandeling te doen. Wanner er dus in de zenuw wordt geboord heb je dis echt een best gat zitten. En ja, dan kom je wel eens in de buurt en is het afwachten wat de zenuw doet.

Wat er gevoeld wordt is het drukverschil. De glazuurkap is de harde kap die de tand op kies 'beschermd'. Als een gaatje in het dentine/tandbeen zit, is deze dus door de harde kap heen. In het tandbeen zitten veel kanalen van en naar de zenuw. Door het boren ontstaat drukverschil En dat is wat de pijn veroorzaakt.

Botonsteking? Geloof mij, dan was je gillend naar de tandarts gegaan. Een insteking in het bot kan wel. Dat komt omdat de ontsteking de weg van de minste weerstand zoekt en dat is via het bot naar buiten.

Maar wij zeggen nu toch precies hetzelfde? Ik zeg dat er bij het gemiddelde (oppervlakkige) gaatje niet in de buurt van de kanalen geboord zal worden. Overigens had ik het over kiezen, aangezien het hier over de kies van TS ging.

En ja, ik heb inderdaad een botonsteking gehad, compleet met abces/zwelling, botwoekering en het was ook duidelijk zichtbaar op de foto. Hoe ik dat niet gemerkt heb (op een beetje pijn af en toe na) is een wonder.
Hoe ik eraan ben gekomen: ik heb kaasmolaren, en de betreffende kies was al een keer gevuld. Deze vulling viel eruit en daarmee brak een stuk van mijn kies af, met als gevolg dat er een heel stuk van mijn kies open lag. Vervolgens is dit uitgeboord, hierbij zijn zenuwen geraakt, dit is gewoon weer dichtgemaakt (dus zonder wortelkanaalbehandeling) en uiteindelijk is de boel dus gaan ontsteken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:15

Bij mij die kies al zeer de eerste keer dat ik naar de tandarts ging, toen was er nog geen pus verhaal. Denk dat daar vandaan de pijn kwam.
Ik denk als ik verstandig eerder was gegaan dat het ook allemaal minder heftig was geweest :)

Ik geef toe ik ben een watje in mijn mond, ik laat voortaan alles verdoven. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:16

@fiffil, brrrrr dat klinkt eng.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:20

little_king schreef:
@fiffil, brrrrr dat klinkt eng.

Ik ben nooit bang geweest voor de tandarts, vanwege mijn kaasmolaren moest ik altijd al om de 3 maanden naar de tandarts ipv om het halfjaar maar toen ze onverdoofd in mijn zenuwen hebben geboord heb ik de paar keer daar na zo gestrest in die stoel gelegen... ik ging echt door de grond. Gelukkig is het inmiddels al wel weer wat bijgetrokken, maar echt zo ontspannen als vroeger ben ik nog steeds niet als ze gaan boren.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:11

Fiffill schreef:
Maar wij zeggen nu toch precies hetzelfde? .

Wij wel ja. Maar iedereen die zegt dat je makkelijk in een zenuw boort niet.

Een kaasmolaar is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is een kies met een ontwikkelingsstoornis. Bij een ontsteking die niet onderkent wordt en wel in grootte groeit breekt altijd naar buiten door. Dat is geen ontsteking van het bot. Het bot maakt plaats voor de ontsteking maar ontsteekt zelf niet.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:15

Nou ben ik heel benieuwd hoe dit afgelopen is, hoe gaat het nu TS? :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:50

Lithya schreef:
Fiffill schreef:
Maar wij zeggen nu toch precies hetzelfde? .

Wij wel ja. Maar iedereen die zegt dat je makkelijk in een zenuw boort niet.

Een kaasmolaar is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is een kies met een ontwikkelingsstoornis. Bij een ontsteking die niet onderkent wordt en wel in grootte groeit breekt altijd naar buiten door. Dat is geen ontsteking van het bot. Het bot maakt plaats voor de ontsteking maar ontsteekt zelf niet.

Ah, aangezien je reageerde na mijn post dacht ik dat je het tegen mij had :)

Bij mij is er overigens niks naar buiten doorgebroken uiteindelijk (voor zover ik weet dan), kreeg wel zwelling/abces maar dat is na de laatste behandeling zelf weer weggetrokken en de bult kon ik mocht ik het willen operatief laten verwijderen (bot, niet gedaan overigens want zit niet in de weg). Ik vraag me af hoe je erbij komt dat het bot niet ontsteekt, dat is wel degelijk mogelijk namelijk (osteomyelitis)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 07:43

Ik zal even vertellen hoe het is gegaan.
Bij mijn tandarts is de procedure dat als je een afspraak voor controle maakt dat je eerst bij de mondhygiëniste komt die maakt je tanden schoon, kijkt of je gaatjes hebt en maakt eventueel foto's.
Dat heeft ze dus bij mij gedaan (inclusief foto's) en zij concludeerde dat er in de kies waar ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad een gaatje zat, en misschien nog in een andere kies maar daar was ze niet zeker van.
Dus ik had een nieuwe afspraak gemaakt om naar de tandarts te gaan en dat was dus gisteren.
Ik ga liggen in de stoel, de tandarts pakt zijn haakje en spiegeltje en begint te voelen.
Hij kon dus geen gaatjes ontdekken....
De mondhygiëniste had het dus verkeerd gezien en ik kon weer gaan.

Dus ik heb geen spectaculaire verhalen :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:53

Het is wel degelijk mogelijk om bij een klein en ondiep gaatje op de zenuw te boren. Bij een gemiddeld gebouwde tand/kies niet, maar het komt vaak zat voor dat de mesiale pulpahoorn erg ver doorloopt (zenuw richting de voorkant van de mond).

Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer tandartsen die wortelkanaalbehandelingen met microscoop uitvoeren. 10 Jaar geleden was dat zeldzaam. Zonder microscoop is er een grotere kans dat er een zenuwkanaal wordt vergeten en dan kan een kies die dood moet zijn (ontzenuwd) wel degelijk klachten opleveren. Sowieso is het verstandig om een kroon te laten maken op een kies met een wortelkanaalbehandeling, kies wordt namelijk bros door gebrek aan doorbloeding en kan verkeerd afbreken waardoor je hem kwijtraakt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:08

gabyfedde schreef:
Het is wel degelijk mogelijk om bij een klein en ondiep gaatje op de zenuw te boren. Bij een gemiddeld gebouwde tand/kies niet, maar het komt vaak zat voor dat de mesiale pulpahoorn erg ver doorloopt (zenuw richting de voorkant van de mond).

Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer tandartsen die wortelkanaalbehandelingen met microscoop uitvoeren. 10 Jaar geleden was dat zeldzaam. Zonder microscoop is er een grotere kans dat er een zenuwkanaal wordt vergeten en dan kan een kies die dood moet zijn (ontzenuwd) wel degelijk klachten opleveren. Sowieso is het verstandig om een kroon te laten maken op een kies met een wortelkanaalbehandeling, kies wordt namelijk bros door gebrek aan doorbloeding en kan verkeerd afbreken waardoor je hem kwijtraakt.

Waarom zou je een microscoop gebruiken op een 1 2 3 4 of 5? Het is vooral de 6 die een vierde kanaal kan hebben. Of het moet een herendo of lastige opening zijn.

Een pulpa bij de voortanden raken is inderdaad makkelijker. Wat mij meer opvalt met 'boren op de zenuw' is dat het veelal mensen zijn die zeer onregelmatig naar de tandarts gaan waardoor gaatjes gaten zijn geworden en dat je alle moeite moet doen om die zenuw niet te raken

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:17

Een microscoop is imo altijd van toegevoegde waarde, alleen al voor de ergonomie van de behandelaar. Echt, als je er alles mee doet (ook controles bijvoorbeeld) dan wil je niet meer zonder. Maar dit topic is niet bedoeld als discussietopic ;)

Wat jij zei, een gaatje doet er een jaar of 2 over om te ontwikkelen, is meestal helemaal waar. Wanneet iemand een goed voedingspatroon en goede mondhygiëne heeft èn daarnaast bij een tandarts zit die preventie belangrijker vindt dan zijn eigen dikke auto voor de deur dan hoeft iemand geen gaatjes te krijgen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:26

gabyfedde schreef:
Een microscoop is imo altijd van toegevoegde waarde, alleen al voor de ergonomie van de behandelaar. Echt, als je er alles mee doet (ook controles bijvoorbeeld) dan wil je niet meer zonder. Maar dit topic is niet bedoeld als discussietopic ;)

Wat jij zei, een gaatje doet er een jaar of 2 over om te ontwikkelen, is meestal helemaal waar. Wanneet iemand een goed voedingspatroon en goede mondhygiëne heeft èn daarnaast bij een tandarts zit die preventie belangrijker vindt dan zijn eigen dikke auto voor de deur dan hoeft iemand geen gaatjes te krijgen.

Vandaar gemiddeld. En microscoop kun je inderdaad niet meer zonder als je er mee kunt. Ken er genoeg die er kotsmisselijk van worden. Daarnaast zeg jij iets over dikke auto voor de deur. Microscoop is inderdaad mooi kassa.

Maar zelfs al ontstaat een gaatje in een jaar. Meeste mensen komen een keer per half jaar, een keer per jaar. Dan nog heb je het niet over kraters.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:54

Dat is dus per tand verschillend.
Heb je van uit je geboorte mee een niet geweldig glazuur dan heb je dus in een half jaar wel kraters.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:49

Hangt er vanaf wat je verder nog eet en drinkt. Zuren zullen slijtage en erosie wel bevorderen. Zijn ook mensen met slecht glazuur die de boel prima voorelkaar hebben

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:51

Klopt, je kunt er zelf best veel aan doen, extra goed schoonhouden (goed flossen ed) is ook belangrijk... maar je hebt het echt niet allemaal zelf in de hand hoor al poets/eet je nog zo goed. Ik heb nooit gaatjes gehad, ook als kind niet, waarschijnlijk omdat ik heel zelden snoep kreeg van m'n ouders en verder altijd gezond at en goed m'n gebit verzorgde. little_king moet jij niet vaker naar de tandarts dan? Ik moest altijd om de 3 maanden komen voor controle.
Bij mij zijn helaas de problemen pas gekomen nadat ik een beugel kreeg en ik 2 jaar lang met ijzeren ringen om mijn kiezen rond heb moeten lopen (tsja... daar kun je helaas niet tegenop poetsen). Heb het idee dat als er eenmaal gaatjes zitten het alleen maar bergafwaarts gaat...

TS fijn trouwens dat er niks zat!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:58

Arrabel schreef:
Ik zal even vertellen hoe het is gegaan.
Bij mijn tandarts is de procedure dat als je een afspraak voor controle maakt dat je eerst bij de mondhygiëniste komt die maakt je tanden schoon, kijkt of je gaatjes hebt en maakt eventueel foto's.
Dat heeft ze dus bij mij gedaan (inclusief foto's) en zij concludeerde dat er in de kies waar ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad een gaatje zat, en misschien nog in een andere kies maar daar was ze niet zeker van.
Dus ik had een nieuwe afspraak gemaakt om naar de tandarts te gaan en dat was dus gisteren.
Ik ga liggen in de stoel, de tandarts pakt zijn haakje en spiegeltje en begint te voelen.
Hij kon dus geen gaatjes ontdekken....
De mondhygiëniste had het dus verkeerd gezien en ik kon weer gaan.

Dus ik heb geen spectaculaire verhalen :')

Mooi dat er niets zat. Toch kan het voorkomen dat je niets voelt en wel wat ziet op de foto. Maar dat zal hij vast ook goed gecheckt hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:05

Lithya schreef:
Hangt er vanaf wat je verder nog eet en drinkt. Zuren zullen slijtage en erosie wel bevorderen. Zijn ook mensen met slecht glazuur die de boel prima voorelkaar hebben

Fijn voor die mensen.
Mijn hele leven geen dagelijks fris ed. dus dat is het niet.
Mijn moeder en broer hadden met de 22 een kunstgebit en dat krijg je niet als het komt door verkeerd eten en slecht poetsen, dan krijg je op je mieter dat je beter je best moet doen :)
Ik heb weer niet zo slecht dan hun, maar ook niet goed.
Dus erfelijkheid speelt ook een rol.