Supplementen wel zo gezond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Supplementen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:46

En dus zolang het een kwestie is van meningen en niet van feiten kunnen we er toch niks over zeggen. Wel is het zo dat de E nummers aan onwijs strenge regelgeving onderworpen zijn, en inderdaad op individueel niveau goedgekeurd voor menselijke consumptie.

En nogmaals, een biologische tomaat bevat al 10 tot 15 Enummers, simpelweg omdat de bestanddelen van de tomaat zo genummerd zijn. (Net zoals dat zuurstof een Enummer heeft).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:53

_Tara_ schreef:
Even? Volgens mij is er nog niemand die precies weet wat al die stoffen in combinatie in ons lijf doen. Afzonderlijk is 't wel bekend. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld toch. De een zegt E621 is prima, de ander vindt 't vergif.

En ook dat is overdreven. Sommige westerlingen kunnen wel overgevoeligheid tonen, maar er is niks mis mee.
Net als zout gewoon een smaakversterker, maar dan voor de hartige smaak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:04

badeendje schreef:
Mijn vader slikt al zo lang ik me kan herinneren allround multivitamine tabletjes van dagravit. Nu dacht ik laatst: Wat zou er allemaal in die pilletjes zitten? Dus ik het potje gepakt, en ik schrok er eigenlijk best wel van. Dit is nl. de ingredientenlijst:

Mineralen, vulstoffen (suiker, E460, E553b, glucose, maltodextrine, maiszetmeel), vitaminen, verdikkingsmiddelen (E463, E462, E466, middellange keten triglyceriden, E1201), zuurteregelaars (E330, E339, E500), kleurstoffen (E170, E162, E122, E171), para-aminobenzoëzuur, maiszetmeel gemodificeerd, antiklontermiddelen (E470b, E551), inositol, rutine, glansmiddelen (E904m E901, E903), antischuimmiddel (E433).

Dat zijn welgeteld 19 E-nummers! Waarom mogen dit soort middelen worden verkocht onder het mom 'gezond'? Op de voorkant staat zelfs 'Ondersteunt het afweersysteem, goed voor de energiehuishouding, goed voor het hart'. Geld dit voor alle supplementen? Want nu vraag ik me eigenlijk af of het nog wel zoveel zin heeft om dat spul te slikken... Zijn er meerdere mensen die dit wel eens is opgevallen?

Binnenkort moet dat etiket idd herzien worden. De voesdel- en waren wet is bezig megastreng te worden.

Verder zijn er serieuze merken veodingssupplementen (aov, bonusan, ortica, solgar, vitals en mischien ben ik er nog een of 2 vergeten) die simpelweg kwaliteit leveren.
Voorbeeld: vitamine D3 van bonusan: bevat D3, opgelost in 'medium chain triglyceriden uit kokos- en palmolie', voor de capsule is gelatine en glycerine gebruikt - that's it.
Maak je geen zorgen om de middellange keten triglyceriden, dat is simpelweg de beste manier om vitamine D aan te bieden aan het lichaam: opgelost in vet. (Idem voor vitamine A, E en K - maar niet de beste manier om B en C aan te bieden!!)
Ook om rutine en inotisol zou ik me niet druk maken. Rutine hoort tot de bioflavoniden en inositol tot het complex van B vitaminen.
...maar de rest, dat is idd niet echt een aanbeveling.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:01

Ik slik al geruime tijd een multivitamine van kruidvat huismerk. Nooit naar de ingrediëntenlijst gekeken maar n.a.v. dit topic daar toch maar eens een blik op geworpen.
Het valt me alleszins mee, ik blijf het met een gerust hart slikken.
Citaat:
Mineralen, vulstof (sojaboon olie), teunisbloemolie, gelatine, vitaminen, glycerol, glansmiddelen (geharde plantaardige olie, bijenwas), co-enzym Q10, kuisboom.

En daarnaast neem ik dagelijks een visoliecapsule van Bional. Kan op die ingrediëntenlijst ook geen gekke dingen ontdekken.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:14

M'n moeder haalt ze altijd voor mij omdat ik een lage weerstand heb en dus om de haverklap ziek ben. Maar ik vertik het om ze in te nemen, ik haal liever m'n vitamines uit fruit en groenten, dan zit je 9 van de 10 keer wel goed. Nee, geen onnodige E-nummers voor mij. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:21

Hoi Desteney,
je zou jezelf ook iets serieuzer kunnen nemen. Je weerstand is te laag, daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Hetzij je eet te weinig gezonde dingen, hetzij je neemt niet voldoende gezonde stoffen op of je darmflora helpt niet voldoende om ziekmakers buiten te houden. (Je darmflora produceert niet alleen vitamine B, maar ook een groot deel van de afweerstoffen voor je verdere lichaam.)

Dat je geen overbodige E nummers binnen wilt krijgen is uitstekend (maar geen enkel argument om geen voedingssupplementen te nemen).