Het leed dat "jaloezie" heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:48

Anne_91 schreef:
Ayasha schreef:
Denken jullie zo echt? Dat het je eigendom is?

Bedoel je dat op reactie van het is mijn hapje?
Dat was natuurlijk een grapje, ik ben echt niet het claimerige(?) type.
Natuurlijk is het mijn eigendom niet en kijken mag, dat doe ik zelf ook. Als het maar niet te veel word.

En als hij iets beters kan vinden, dan vind ik dat het zijn goed recht is om met haar verder te gaan, als hij maar wel het fatsoen kan opbrengen om eerst met mij te komen praten en het gewoon netjes uit te maken voor dat hij iets met een ander doet

Ja, ik vroeg me af of er echt mensen zijn die denken dat hun vriend "van hun" is. :)

Ja, makkelijk praten, maar imo mag je een ander niet beperken omdat jij niet aan je issues wil/kan werken. Dat tijd nodig heeft is een feit maar met niks te doen gebeurt er ook niks.

Anoniem

Re: Het leed dat "jaloezie" heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:49

En wie zegt er dat TS er niets mee doet?

IMO is ze er hard mee bezig door het bespreekbaar te maken, tips te vragen aan mensen die er ervaring mee hebben en er dus aan te werken?!

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:52

Citaat:
Ja, ik vroeg me af of er echt mensen zijn die denken dat hun vriend "van hun" is. :)

Ja, makkelijk praten, maar imo mag je een ander niet beperken omdat jij niet aan je issues wil/kan werken. Dat tijd nodig heeft is een feit maar met niks te doen gebeurt er ook niks.

Ik heb ook niet gezegd dat ik er niet aan kan/wil werken :Y)
Heb in vorige post ook al gezegd, dat vriendlief en ik het goed bespreekbaar houden en ik beperk hem ook echt nergens in, als hij uit wil gaan met z'n vrienden en vriendinnen ga ik hem daar echt niet in tegenhouden. Dat ik het lastig vind, ja dat is een feit, maar dat wil niet zeggen dat hij niks mag van mij. En dat is andersom precies het zelfde :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:53

maar we zeggen ook niet dat de ts/jij er niets aan doet.
het is geen persoonlijke aanval maar gewoon verder vragen op het probleem :)

zoals ayasha al zegt heeft het tijd nodig, maar dan moet je er wel aan kunnen/willen werken.
imo blijven sommigen mensen in de jaloezie hangen en gaat zo een relatie naar de knoppen, ik zeg alleen niet dat jullie dat doen.

en soms heb ik ook een groen monster in mn hoofd, maar als ik echt ga kijken waarom die er rondloopt vind ik alleen een hoop ongegronde onzin en kan hij weer de deur uit.
Heeft een tijdje geduurd om zover te komen, maar heb er nu wel profijt van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:55

Dat ben ik met je eens maar vind Ayasha nogal kortzichtig reageren (vind ik overigens wel vaker).

Maar zoals ik al zei, lijkt mij dat overbodig om hier te vermelden aangezien TS er dus druk mee bezig is!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:55

Ik heb het meer over de vriend die rekening moet houden met oneerlijke uitspattingen, weet zo snel niet meer wie het was die dat zei. Dat begrijp ik niet goed, ik zou daar als ik die vriend was, ook erg veel moeite mee hebben want hoewel het zo vast niet bedoelt is, komt het wel absoluut over als wantrouwen. En in feite ís het ook gewoon wantrouwen: je denkt nl. dat hij je zal in ruilen voor een leukere..
Hoe werkt dat in een relatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:56

Praten, zoals alles werkt in een relatie :D

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:02

Ayasha schreef:
Ik heb het meer over de vriend die rekening moet houden met oneerlijke uitspattingen, weet zo snel niet meer wie het was die dat zei. Dat begrijp ik niet goed, ik zou daar als ik die vriend was, ook erg veel moeite mee hebben want hoewel het zo vast niet bedoelt is, komt het wel absoluut over als wantrouwen. En in feite ís het ook gewoon wantrouwen: je denkt nl. dat hij je zal in ruilen voor een leukere..
Hoe werkt dat in een relatie?

Ja dat was ik die dat zei.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb het misschien een beetje verkeerd neergezet.
Het is niet zo dat ik uitspattingen krijg dat ik compleet over de zeik ga en hem van alles kwalijk neem. Het is meer dat als ik ergens jaloers over ben en ik vind dat ik op dat moment er een goede reden voor heb dat ik het bespreekbaar maak, ik vertel hem wat me dwars zit en wat ik er van vind. Gelukkig ben je altijd met z'n 2e in een relatie en legt hij uit hoe het in elkaar zit, en eigenlijk altijd heb ik dan te snel mijn conclusie getrokken en door zijn uitleg snap ik zijn standpunt beter.
En dit is andersom ook zo, omdat hij ook nog best is jaloers kan zijn. Op zulke momenten is het gewoon moeilijk om je emoties onder controle te houden en dit vind ik ook niet meer als normaal :)

Ik vind het dan ook belangrijk dat je zulke dingen bespreekbaar kunt maken, als je dit niet kunt ben ik het met je eens dat het je relatie best nog is naar de knoppen kan helpen.

En we hebben echt niet elke dag ruzie om jaloerse dingen hoor, zoals ik al zei zitten we in een supergoede relatie en zijn we allebei hartstikke gek op elkaar :j
Laatst bijgewerkt door Anne_91 op 05-08-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:03

Robijntjah schreef:
Dat ben ik met je eens maar vind Ayasha nogal kortzichtig reageren (vind ik overigens wel vaker).

Maar zoals ik al zei, lijkt mij dat overbodig om hier te vermelden aangezien TS er dus druk mee bezig is!

persoonlijk vind ik haar fijn en eerlijk reageren, gewoon direct zonder doekjes erom te winden.
en nogmaals, niemand word hier persoonlijk aangevallen dat is allemaal eigen interpretatie.

ik vraag mij ook al hoever de oneerlijke uitspattingen gaan, ga je dan ruzie maken of erover in gesprek?
Persoonlijk heb ik erg veel moeite met jaloezie, heb veel mannelijke vrienden en val op beide sexen.
dat is voor sommige personen best wat voer voor jaloezie die imo totaal niet nodig is, in een relatie heb ik echt oogkleppen op ;)
daarbij komt dat ik niet die ene persoon ben uit het verleden, ik ben gewoon een nieuw verhaal.
het is niet dat ik de jaloezie niet erken, maar ik maak wel duidelijk dat die gevoelens niet nodig zijn en ik mij persoonlijk daardoor niet laat remmen om af te spreken met vrienden.

edit: waarover ben je meestal jaloers anne? :)
bespreekbaar maken is idd een goede optie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:06

Ik ken twee ziekelijk jaloerse mensen waarvan eentje volgens mij beter gewoon intern opgenomen zou worden, dat is echt een extreme vorm en volgens mij heeft die sowieso een stoornis in zijn hoofd... daar viel ook niet meer mee te redeneren trouwens. Dat hebben ze allebei wel, eenmaaal jaloers viel met beide niet meer te praten of te redenen, die waren blind voor elke vorm van realisme; helemaal opgeslokt in hun eigen verhaal... Zijn er hier ook mensen die zo ver gaan?

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:11

Citaat:

Toch echt de andere meisjes 'dingen'

even een voorbeeldje:
We hebben nu bijna 2 jaar een relatie en hij heeft schijnbaar een hele goede vriendin, oke dat is prima, ik heb ook goede jongens vrienden.
Wel werd ik pas na ruim een jaar een relatie te hebben aan haar voorgesteld. Wel beetje raar als het zo'n goede vriendin is, maar verder gewoon prima, aardige meid en zelf ook in een relatie. Nu had hij laatst een week vakantie, maar mij dat niet verteld en toen was hij die week met haar gaan longboarden en een ijsje gaan eten etc. terwijl ik dacht dat ie gewoon aan het werk is.

dat zijn dus dingen waarvan ik denk ... hmmmmm ;(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:12

en waarom maakt je dat zo onzeker?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:13

Anne_91 schreef:
Citaat:

Toch echt de andere meisjes 'dingen'

even een voorbeeldje:
We hebben nu bijna 2 jaar een relatie en hij heeft schijnbaar een hele goede vriendin, oke dat is prima, ik heb ook goede jongens vrienden.
Wel werd ik pas na ruim een jaar een relatie te hebben aan haar voorgesteld. Wel beetje raar als het zo'n goede vriendin is, maar verder gewoon prima, aardige meid en zelf ook in een relatie. Nu had hij laatst een week vakantie, maar mij dat niet verteld en toen was hij die week met haar gaan longboarden en een ijsje gaan eten etc. terwijl ik dacht dat ie gewoon aan het werk is.

dat zijn dus dingen waarvan ik denk ... hmmmmm ;(

Zou het niet kunnen dat hij dat "verzwijgt" omdat hij jou niet wil laten piekeren er over?
Niet handig, maar jongens zijn nu eenmaal niet altijd handig.. :)
Kan je als je er rustig over denkt, die redenering ook "vinden"?

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:17

Dan komen we weer bij het 'niet goed genoeg' voelen verhaal.

Zij ziet er fantastisch uit, het type ' supermodel ' en deelt dezelfde interesses met hem.
en ik ben maar 'gewoon' en heb andere interesses, maarja dat is misschien wat me zo interessant voor hem maakt :Y)

Inmiddels is de jaloezie wel verdwenen daarover, het is vooral ook het liegen waar ik niet zo blij mee was.
ik snap dat het gewoon vrienden zijn en inderdaad wat jij zegt Ayasha, hij wil me niet laten piekeren erover, dus eigenlijk is het ook wel weer heel lief van hem. Beetje een dubbel gevoel.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:18

ff een reactie voor diegene die denkt dat mn vriend MIJN eigendom is....dit is totaal niet zo. Hij doet alles wat hij wil en beperk hem nergens in! Zie hem absoluut niet als eigendom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:20

Anne_91 schreef:
Dan komen we weer bij het 'niet goed genoeg' voelen verhaal.

Zij ziet er fantastisch uit, het type ' supermodel ' en deelt dezelfde interesses met hem.
en ik ben maar 'gewoon' en heb andere interesses, maarja dat is misschien wat me zo interessant voor hem maakt :Y)

Inmiddels is de jaloezie wel verdwenen daarover, het is vooral ook het liegen waar ik niet zo blij mee was.
ik snap dat het gewoon vrienden zijn en inderdaad wat jij zegt Ayasha, hij wil me niet laten piekeren erover, dus eigenlijk is het ook wel weer heel lief van hem. Beetje een dubbel gevoel.

En is de kans er dat zij in feite ook maar "gewoon" is maar jij een vertekend beeld hebt door je onzekerheid?

Tuttifrutti: ik vroeg me meer af of je het zo zag. :) Het was een vraag, geen veroordeling. ;)

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:27

Ja het kan inderdaad een vertekend beeld zijn, maar toch weet ik dat ze er echt wel goed uitziet.
Maar hij heeft voor mij gekozen en niet voor haar, dus ik zal ook wel iets hebben dan :Y)

Die jaloezie blijf ik toch houden, en ik werk er echt wel aan.
En gelukkig zit ik in een goede relatie waarin we goed kunnen praten met elkaar en begrip voor elkaar op brengen, dan heb je al een groot deel gewonnen vind ik :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:18

Ehm, ik hoop niet mijn reactie verkeerd viel bij jullie, maar ik denk dat als je een vriendje hebt waarmee je echt leuke tijden hebt. Hij je echt leuk vindt. Ik hoop dus dat jullie me nu beter begrijpen met mijn reactie ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:27

"Die jaloezie blijf ik toch houden" vindik nogal makkelijk gezegd eigenlijk.. Dat biedt geen ruimte voor verbetering..
Vroeger in eerdere relaties kon ik ook wat jaloers zijn, heb één ex gehad die ziekelijk jaloers was. Als we samen uitgingen en ik praatte met een andere jongen, smste hij naar me: "één.. twee.. drie.. bam, dood. Laat die sukkel nu met rust anders kom ik me ermee bemoeien". Toen ik voor het eerst in twee jaar eens naar een strandfeestje wilde zonder hem, zei hij: "je bent nog helemaal niet klaar om in je eentje op pad te gan, niet komen janken als je wordt aangevallen of verkracht. Of nee, ik stuur wel een vriend van me met je mee, die houdt je dan wel in de gaten.". Heel ziek.

Toen heb ik besloten: dit nooit meer. Niet in mindere mate, niet dit andere mensen aandoen, gewoon nooit meer. Heb met mijn vriend een hele vrije relatie, zijn ontzettend verbonden, maar kunnen elkaar heel vrij laten in alles. Het is een mindset, je eigen onzekerheid loslaten en vooral genoeg van de ander houden om hem ook zijn sociale contacten te gunnen..
En heel belangrijk: van jezelf houden en jezelf méér gunnen dan een relatie waarin jaloezie speelt. Vroeg of laat gaat zoiets klappen, namelijk..

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:47

Joyce_ schreef:
"Die jaloezie blijf ik toch houden" vindik nogal makkelijk gezegd eigenlijk.. Dat biedt geen ruimte voor verbetering..
Vroeger in eerdere relaties kon ik ook wat jaloers zijn, heb één ex gehad die ziekelijk jaloers was. Als we samen uitgingen en ik praatte met een andere jongen, smste hij naar me: "één.. twee.. drie.. bam, dood. Laat die sukkel nu met rust anders kom ik me ermee bemoeien". Toen ik voor het eerst in twee jaar eens naar een strandfeestje wilde zonder hem, zei hij: "je bent nog helemaal niet klaar om in je eentje op pad te gan, niet komen janken als je wordt aangevallen of verkracht. Of nee, ik stuur wel een vriend van me met je mee, die houdt je dan wel in de gaten.". Heel ziek.

Toen heb ik besloten: dit nooit meer. Niet in mindere mate, niet dit andere mensen aandoen, gewoon nooit meer. Heb met mijn vriend een hele vrije relatie, zijn ontzettend verbonden, maar kunnen elkaar heel vrij laten in alles. Het is een mindset, je eigen onzekerheid loslaten en vooral genoeg van de ander houden om hem ook zijn sociale contacten te gunnen..
En heel belangrijk: van jezelf houden en jezelf méér gunnen dan een relatie waarin jaloezie speelt. Vroeg of laat gaat zoiets klappen, namelijk..

Dat ik het blijf houden wil niet zeggen dat er geen verbetering komt, het kan alleen maar beter worden maar ik ben van mening dat het in karakter en in het verleden zit.
En dan kan je zeggen ja zoek hulp ( en dat heb ik ook al gehad ) maar je verleden blijf je altijd met je meedragen.
En wat jij omschrijft is dan ook wel weer heel erg extreem, zo ben ik bij lange na niet, zoals je ook kan lezen in me andere posts.
Je kan niet alle jaloerse mensen over 1 kam scheren. Ik ben gelukkig in mijn relatie en mijn vriend ook, ongeacht de jaloezie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:48

TuttiFrutti_ schreef:
Had idd ook gelezen dat het met onzekerheid te maken heeft, ben ik ook wel.
Mijn vriend verteld me heeeel vaak hoeveel hij van me houd en ook echt alleen mij leuk vind en benoemd dan ook waarom.
Heel soms overwin ik mijn jaloezie, ik tel tot 10 en adem-in-adem-uit haha. Maar soms lukt het niet en schiet het "knopje" door en dan ga ik ruzie maken om NIKS. Achteraf heb ik enorme spijt van en beloof ik mezelf dat het nooit meer gebeurt maar dit lukt gewoon niet :o

Het gebeurt echt niet iedere week ofzo...

Hier zul je uiteraard wel een andere oplossing voor moeten vinden. Op deze manier beschadig je namelijk de gezonde relatie en nu is je vriend nog ondersteunend en begripvol, maar ook bij hem kan de maat een keer vol raken.
Een oplossing kan zijn dat je even wegloopt om een hele boze brief te schrijven (aan je vriend of aan dat meisje) die je vervolgens niet verstuurt. Dan ben je er toch even vanaf, zonder dat je boos tegen je vriend doet. Vaak voel je aan het einde van zo'n brief de liefde ook wat meer en kom je dichter bij de kern. Met die boodschap kun je terug gaan naar je vriend.
Of je gaat even een stukje hardlopen, of schreeuwt gewoon even of je gaat mediteren, het is maar net wat voor jou werkt. Maar je zult op zoek moeten gaan naar een gezonder alternatief om met die emoties om te gaan.

En wat ik eerder al zei: werken aan je zelfbeeld en zelfwaardering. Daarvoor zul je naar de kern van je onzekerheid moeten gaan. Ben je onzeker over je uiterlijk, je karakter, je prestaties, je ... (vul zelf in) ? En hoe komt het dat je over 1 (of meerdere) van deze dingen onzeker bent?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:28

Oh en: verslaafd aan liefde, van Jan Geurtz. Legt de vinger op de hele pijnlijke open wond, echt een ontzettend leuk, mooi, verhelderend en herkenbaar boek. Ook voor niet-jaloerse mensen, trouwens. Legt heel wat menselijke patronen bloot die allemaal neerkomen op zelfafwijzing. Want dat is immers waar jaloezie in de kern ook om draait. Echt lezen!

En Anne, ik scheer helemaal geen relaties over één kam. Maar weet uit eigen ervaring dat als je genoeg van elkaar én jezelf houdt, je dit dan los kan laten. Zeg ook niet dat jaloerse mensen ongelukkig zijn, maar wel dat je veel gelukkiger kunt zijn zodra je die jaloezie achter je kan laten. Je kan mij namelijk niet wijs maken dat je een lekker gevoel krijgt van jaloerse gedachtes.. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:36

Robijntjah schreef:
Makkelijk oordelen als je zelf niet in diegene zijn schoenen hebt gestaan.

Dit soort dingen komen niet uit de lucht vallen en vaak ligt er iets diepers onder.

Dan ben je imo echt niet klaar voor een relatie. :n

En ik ben het met joyce eens dat je eerst van jezelf moet kunnen houden voor je van iemand anders kan gaan houden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:45

Ik was pasgeleden echt stomverbaasd over de trieste reactie van een meisje. Ik maakte een grappige, totaal niet dubbelzinnig op te vatten opmerking tegen een knul tijdens het uitgaan, in het voorbijgaan, en binnen een seconde riep een meisje: Hij heeft al een vriendin hoor! Eh, WTF? Mag hij dan niet meer met andere mensen over onschuldige dingen praten ofzo????? Volgens mij was zij zelf zijn (ongezond jaloerse) vriendin.

Dit was echt het toppunt van alle jaloerse reacties die ik ooit heb gezien. Als ik twee woorden tegen hem heb gezegd is het veel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:08

Ik herken het helaas ook. Ik wil graag meelezen.
Dat boek ga ik eens bekijken! Wil graag mijn jaloerse patronen doorbreken... Soms schiet ik te ver door, om niks.. en dit wil ik totaal niet.