Stoppen met roken, aankomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: Stoppen met roken, aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:08

Want voor kleine mensen is 'net genoeg voor een zieke kip' genoeg?

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kom je - bij een gelijk blijvend eet- en sportpatroon - zo'n 2 kg aan wegens een veranderende stofwisseling. Na maximaal 6 maanden is je lichaam gewend en val je die 2 kg weer af.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:09

Ik ga mee met Saskiaatje. Je lichaam gaat bij gebrek aan voedsel op nood stand, en zal vervolgens iedere gram voedsel proberen op te slaan. Zet het oa om in vet. Niemand kan mij wijs maken dat door een goed dieet icm met veel bewegen (en daar zit het probleem bij heeeeeeeeeeeel veel mensen) men niet af kan vallen. En om zo veel te kunnen bewegen heeft je lichaam ook gewoon brandstof nodig, net genoeg, niet te veel en niet te weinig. En daar kan een dokter of diëtist je mee helpen. Iemand die aan is gekomen door te eten of door een veranderde stofwisseling, krijgt dat er ook weer af.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:13

Saskiaatje schreef:

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kom je - bij een gelijk blijvend eet- en sportpatroon - zo'n 2 kg aan wegens een veranderende stofwisseling. Na maximaal 6 maanden is je lichaam gewend en val je die 2 kg weer af.

Kun je dat ook ergens mee onderbouwen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:13

Ik ben nu 3 maanden gestopt met roken en ook 3 kilo kwijt. Je hoeft dus niet perse aan te komen van stoppen met roken.

Succes ermee!

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:14

Ik ben 3,5 maand geleden gestopt en ben heel erg op mijn eten gaan letten. Ik snoepte, toen ik nog rookte, erg veel (chips, kaas enz.) Nu snoep ik dus helemaal niet meer en ik ben gaan hardlopen 2x in de week en ben ongeveer 3 kilo aangekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:14

Of wat kilo's aankomen , of het verhoogde risico lopen om kanker te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:16

FlyAway schreef:
Saskiaatje schreef:

Dat wil ik ook graag weten, want mijn arts zegt nét even wat anders. En ik ben geneigd mijn arts eerder te geloven dan een bokker :')
Bovendien komen die 14 kilo zomaar uit de lucht vallen en weet ik wat ik eet en doe. En ik ben niet de enige die flink aangekomen is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:16

Saskiaatje schreef:

Voor haar wel, al 35 jaar ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:17

Ik vind het sowieso raar om 1 negatief bericht te gebruiken om maar niet te stoppen met roken. Mijn bericht dat ik zelfs af ben gevallen wordt niet gebruikt als stok achter de deur om het wél te doen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:17

GC: heel veel mensen eten te weinig en denken dat ze normaal eten. Ondertussen worden ze steeds zwaarder. Er lopen er zat rond hier op bokt die zijn afgevallen door meer te gaan eten.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:18

Cayenne schreef:
Veertien kilo aankomen heeft niets met roken te maken maar met een verkeerd eetpatroon en het vervolgens afschuiven op stoppen met roken.

Dat is helaas echt niet zo (afschuiven), het is wel degelijk een verandering in je stofwisseling..
Heb het zelf van dicht bij meegemaakt bij mijn moeder die ook behoorlijk wat kilo's erbij heeft gekregen...

Niets veranderd in haar eet of beweegpatroon :n

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:19

A_nouk schreef:
Cayenne schreef:
Veertien kilo aankomen heeft niets met roken te maken maar met een verkeerd eetpatroon en het vervolgens afschuiven op stoppen met roken.

Dat is helaas echt niet zo (afschuiven), het is wel degelijk een verandering in je stofwisseling..
Heb het zelf van dicht bij meegemaakt bij mijn moeder die ook behoorlijk wat kilo's erbij heeft gekregen...

Niets veranderd in haar eet of beweegpatroon :n

Ja en daar zit het hem.. Dat is juist wél nodig bij een veranderde stofwisseling.. Anders kan je onherroepelijk gewichtsveranderingen verwachten.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 05-08-13 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:20

phormicola schreef:
Ik vind het sowieso raar om 1 negatief bericht te gebruiken om maar niet te stoppen met roken. Mijn bericht dat ik zelfs af ben gevallen wordt niet gebruikt als stok achter de deur om het wél te doen ;)

Ik heb jouw reactie gezien hoor ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:21

Nou dan zal ik ook maar even vermelden dat nadat ik gestopt met met roken. december 2012, inmiddels 5 kilo kwijt ben!
En nee ik eet nog net zoveel als toen ik rookte.
Heb meer geld over en voel me frisser!
En heb gelukkig maar 1 week de drang gehad naar een sigaret _/-\o_

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:24

Vind ik ook raar hoor, mijn bericht was niet bedoeld als "dus doe het maar niet" advies. Ik ga ook niet meer roken, ik ga hard aan de slag om die 14 kilo weer kwijt te raken maar zelfs als het niet lukt, ben ik dolblij dat ik gewoon van de peuken af kan blijven!

phormicola, niemand is "steeds zwaarder" geworden. Ik weet niet waar jullie het vandaan halen dat die vriendin te weinig eet? Ik vind dat ze eet als voor een zieke kip, want ik eet 3 keer zoveel. Maar voor dat poppetje is dat gewoon genoeg, niet te weinig en nog gezond ook. Op de enkele pizza hier en daar na dan :)
Daar heeft ze het 35 jaar lang goed op gedaan en nu met het stoppen met roken komt ze ineens kilo's aan. Dat heeft niets met haar eten te maken, ik zou juist meer zoals zij moeten gaan eten.

Cayenne, apart dat jij weet wat mijn eetpatroon is terwijl je geen idéé hebt met wie je te maken hebt. Die veertien kilo heeft álles te maken met het stoppen met roken. Ik ben er heel bewust mee bezig, vanaf het begin al. Onder begeleiding van een arts. Ik vind het behoorlijke grootspraak dat jij het wel even beter weet, alle feiten op een rijtje hebt (zelf onderzocht natuurlijk? :') ) en doet alsof je weet wat ik eet. Ik schuif het niet af, het is een feit dat het van het stoppen met roken komt. Ook hier zeg ik: ik denk dat een arts het beter weet wat er in het lichaam gebeurt dan een bokkertje.

Bovendien is mijn eetpatroon en de beweging aangepast op het stoppen met roken, anders gaat er van alles mis.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:24

Lara_Silver schreef:
Ja en daar zit het hem.. Dat is juist wél nodig bij een veranderde stofwisseling.. Anders kan je onherroepelijk gewichtsveranderingen verwachten.

Ja maar dat wil niet zeggen dat het iets te maken heeft met het eetpatroon :)
Moeders eet hartstikke gezond, en helemaal toen ze stopte met roken aangezien ze mij bijstond inmijn strijd tegen mijn kilo's :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:27

Nu ben ik bijna 9 maanden verder en heb ik een abbo bij de sportschool en ga ik een ritme van sporten er proberen in te krijgen. Als het geen kilo's wegneemt, is het in ieder geval gezond :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:27

GamblersCup schreef:
FlyAway schreef:

Dat wil ik ook graag weten, want mijn arts zegt nét even wat anders. En ik ben geneigd mijn arts eerder te geloven dan een bokker :')
Bovendien komen die 14 kilo zomaar uit de lucht vallen en weet ik wat ik eet en doe. En ik ben niet de enige die flink aangekomen is.

Dat zou ik ook zeker doen. Mijn vorige uitspraak is van mijn eigen huisarts.

Uitgebreid onderzoek geeft een gemiddelde van 5 kg:
http://www.bmj.com/content/345/bmj.e4439

Waar overigens ook uitkomt dat 16% afvalt na het stoppen en slechts 10% meer dan 10 kg aankomt.
En 5 kg lijkt mij ook nog wel te overzien.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:28

xMendy schreef:
phormicola schreef:

Ik heb jouw reactie gezien hoor ;)

Maar wordt niet gebruikt als motivatie ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:29

GamblersCup schreef:
Vind ik ook raar hoor, mijn bericht was niet bedoeld als "dus doe het maar niet" advies. Ik ga ook niet meer roken, ik ga hard aan de slag om die 14 kilo weer kwijt te raken maar zelfs als het niet lukt, ben ik dolblij dat ik gewoon van de peuken af kan blijven!

phormicola, niemand is "steeds zwaarder" geworden. Ik weet niet waar jullie het vandaan halen dat die vriendin te weinig eet? Ik vind dat ze eet als voor een zieke kip, want ik eet 3 keer zoveel. Maar voor dat poppetje is dat gewoon genoeg, niet te weinig en nog gezond ook. Op de enkele pizza hier en daar na dan :)
Daar heeft ze het 35 jaar lang goed op gedaan en nu met het stoppen met roken komt ze ineens kilo's aan. Dat heeft niets met haar eten te maken, ik zou juist meer zoals zij moeten gaan eten.

Cayenne, apart dat jij weet wat mijn eetpatroon is terwijl je geen idéé hebt met wie je te maken hebt. Die veertien kilo heeft álles te maken met het stoppen met roken. Ik ben er heel bewust mee bezig, vanaf het begin al. Onder begeleiding van een arts. Ik vind het behoorlijke grootspraak dat jij het wel even beter weet, alle feiten op een rijtje hebt (zelf onderzocht natuurlijk? :') ) en doet alsof je weet wat ik eet. Ik schuif het niet af, het is een feit dat het van het stoppen met roken komt. Ook hier zeg ik: ik denk dat een arts het beter weet wat er in het lichaam gebeurt dan een bokkertje.

Bovendien is mijn eetpatroon en de beweging aangepast op het stoppen met roken, anders gaat er van alles mis.

Jouw toon nodigt ook wel heel erg uit tot een normale discussie :')

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:32

phormicola schreef:
Jouw toon nodigt ook wel heel erg uit tot een normale discussie :')

Een genuanceerde discussie voeren als iemand zich persoonlijk aangevallen voelt is ook lastig.
Het komt nu waarschijnlijk over alsof wij bedoelen dat ze zich wel tonnetje rond zal hebben gevreten als ze 14 kg is aangekomen.
Maar dat zeggen we helemaal niet. :)

Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Wij proberen alleen aan te geven dat die ene uitzondering niet de reden moet zijn om niet te stoppen met roken.
Zelfs 14 kg aankomen is gezonder dan blijven roken.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:38

phormicola schreef:
Maar wordt niet gebruikt als motivatie ;)

Hoe weet je dat nou? :') Omdat ik zeg dat ik het niet aandurf? Ik heb toch niet gezegd "Jongens ik besluit lekker door te gaan met roken"?

Even voor de duidelijkheid hier en hopelijk wat onbegrip weg te nemen, ik heb een eetstoornis. There I said it. Daarom kan ik niet aankomen omdat ik anders keihard terugval en weer terugschiet in het anorectische wat niet de bedoeling is. Ik ben net pas terug op gezond gewicht en als ik aankom, waar ik zo bang voor ben, zal ik er alles aan doen om de kilo's die eraan komen weer af te vallen, en vervolgens weer doorslaan. Voor mij is het gewoon enorm risky.

edit, typo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:39

Ik zeg idd helemaal niet dat GamblersCup zich heeft volgepropt, maar ik ben wel van mening dat een gemiddeld persoon gewoon geen 14 kilo kan aankomen door puur en alleen te stoppen met roken. Dan spelen er ook andere factoren mee. Overigens vind ik de toon van GamblersCup niet erg vriendelijk en vrij kinderachtig om op deze manier te discussieren. Jammer, had je wel iets hoger ingeschat... :)

En idd, liever 14 kilo aankomen dan blijven roken. Als je ziet wat roken met je doet -O- Die kilo's krijg je er wel weer af. De schade die roken toe brengt is vaak onomkeerbaar.

Overigens zijn mijn longen ernstig beschadigd door meeroken (dus niet zelf roken :+ ) en ik ben ook heel zwaar geweest, dus ik weet van beide kanten hoe het is, maar pff, als ik mocht kiezen, dan koos ik opnieuw voor de kilo's hoor! M'n longen zijn mij heilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:45

Wat knap van je om zo openlijk je eetstoornis te melden TS, dat werpt een heel ander licht op de zaak.
Is het niet een idee om onder begeleiding van een diëtist te stoppen met roken? Ben je tijdens je eetstoornis ook door een diëtist begeleid, die jou misschien ook nog kent? Of vind je dat niet prettig?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:49

Snap ik heel goed Cayenne. Ik maak me ook zorgen om mijn longen en daarom wil ik stoppen. Maar lees mijn vorige post even.

Ik vind de toon van GC overigens ook niet heel vriendelijk. Dat jij 14 kg bent aangekomen, dat kan.. maar na andere reacties hier gelezen te hebben en zelf even zo gezond mogelijk nagedacht te hebben ga ik met Cayenne mee, andere factoren zullen dan ook meegespeeld hebben. Je doet het lijken alsof iedereen meteen weet ik veel hoeveel kg aankomt en dat dat normaal is, terwijl er blijkbaar ook mensen zijn die zelfs af zijn gevallen na te zijn gestopt met roken.