Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elske_ schreef:En wat als jou kindje de mazelen krijgt, de ziekte die nu in het nieuws is? Er wordt niet voor niets ingeënt, de ziektes zijn vaak behoorlijk ernstig als het kind ze krijgt
elske_ schreef:Nee - dat hoeft beslist niet.Is het dan niet beter om te voorkomen of hoop je dat de rest van de kinderen om jouw kind heen ingeënt zijn, zodat de ziekte zich niet makkelijk verspreid?
Myca schreef:Ik ben bewust niet meegegaan met de reguliere entingen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij al 15-12 jaar geleden is.
Er zijn ter dege wel bijwerkingen, en niet zo'n beetje ook (denk aan autisme ed.) Daar wordt je niet op gewezen door een consultatiebureau.
In Duitsland bijv. werd niet geent tegen HIB (hersenvliesontsteking) en in Nederland wel. Duitsland heeft het wel gedaan, maar omdat maar 3 van de 5 soorten hiermee af werden geremd hadden die andere 2 (gemenere varianten) maar kans omdat er geen concurrentie meer was. Dld is hierna gestopt met HIB.
BMR (Bof Mazelen Rode Hond) waren vroeger gewoon ziektes die we allemaal kregen. De Bof is niet gevaarlijk voor meisjes, alleen voor jongens in/na de pubertijd. Daarvoor kan je dus ook kiezen als zoon aan het puberen slaat. De Rode Hond is alleen gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Tegen de tijd dat een meisje gaat menstrueren kan je dus eventueel ook nog enten. De mazelen is een keus, een relatief gevaarlijke kinderziekte, maar dan nog is het gevaar op echt vervelende bijwerkingen klein.
Dan heb je nog de DKTP prik. Difterie hebben we hier al sinds de 20'er jaren niet gehad, daar loop je kans op bij vervuild drinkwater (oorlogsgebieden). Ook hier kan je voor kiezen als je naar zo'n gebied vertrekt of als de dreiging van een oorlog in Nederland groot wordt.
Kinkhoest kan je nog gewoon krijgen na een vaccinatie, dus dat is ook geen must.
Tetanus kan je pas krijgen na een verwonding waar micro organismen bij komen die geen zuurstof nodig hebben om te leven. Je kan ook na zo'n verwonding tegen Tetanus enten, dat hoeft niet perse van te voren.
Tot slot heb je dan nog Polio, dat is een gevaarlijke en vervelende ziekte. Ik kan me voorstellen dat je dat risico niet durft te lopen. En aan de andere kant is het al een generatie geleden dat er Polio in Nederland heerste en de kans dat dat weer opduikt is erg klein.
Misschien is het handig als je eens kijkt op de aite van de Nederlandse vereniging kritisch prikken: http://nvkp.nl/
Succes met je keuze.
benangelique schreef:Wiesje schreef:Ik snap ouders die niet enten nooit zo heel goed.
Ik denk dat juist door WEL te enten er veel ziekten naar de achtergrond zijn verdwenen en dat het hierdoor lijkt dat enten overbodig zou zijn.
Ik zie mijn kinderen liever niet of zo min mogelijk ziek (als je baby een nacht in het ziekenhuis heeft doorgebracht omdat het doodziek is weet je waarover je het hebt) en dus kies ik ervoor om het risico hierop te beperken. Door wel te enten dus.
En de momenten dat je baby zo'n enting krijgt, tja dat vind ik ook rot zo'n spuit in dat beentje. Maar dat overleefd hij wel
Ook mijn kind heeft doodziek in het ziekenhuis gelegen. . Met het rs virus. En daar wordt niet tegen geënt terwijl er wel veel kinderen erg ziek van worden en er zelfs aan overlijden.
Enten is goed maar er mag best wat kritischer naar gekeken worden. Waarom bijvoorbeeld alles in cocktails aanbieden en waarom al op 8 weken? Waarom geen verschil in entingsbeleid tussen kv en bv kinderen?
Zoolgangster schreef:@Myca: dat autisme verhaal is allang weerlegd door gedegen onderzoek. Het is pertinent niet waar dat je autistisch wordt van inenten, is in 2005 ook al grondig onderzocht. Helaas blijft het op internet rondspoken die mythe dat je autisme krijgt van inenten, en maakt dat mensen onnodig bang.
Autisme krijg je door genetische aanleg. Niet door prikken.
elske_ schreef:Maar de bezwaren worden hooguit beschreven in case studies en komen nooit terug in de grote onderzoeken.
Zoolgangster schreef:@Shadow: bedoel je dat mensen denken dat die auto-immuunaandoeningen door de inentingen ontstaan, of dat ze ze vermoeden dat hun kinderen al een auto-immuunaandoening hebben waardoor er meer risico is?
DRESSAGEFAN schreef:Inderdaad, die mythe (die nergens op stoelt) is al jaren wetenschappelijk weerlegd, en toch zie je ook in dit topic nog verschillende mensen die er blijkbaar toch in geloven..
calice schreef:Wij enten wel. Doordat wij als niet gereformeerde in een gereformeerde gemeente wonen waar veel mensen niet enten loopt Jesse meer risico. Zo heeft hij onlangs na de bmr enting een milde vorm van de mazelen gehad. mogelijk had hij het voor de enting al opgelopen maar heeft hij tijdens de incubatietijd de bmr enting gehad waardoor hij er minder ziek door is geweest. Ik had er niet aan moeten denken hoeveel zieker hij anders nog was geweest...
Janneke2 schreef:DRESSAGEFAN schreef:Inderdaad, die mythe (die nergens op stoelt) is al jaren wetenschappelijk weerlegd, en toch zie je ook in dit topic nog verschillende mensen die er blijkbaar toch in geloven..
Helaas, ik geloof niet in deze mythe.
Ik heb die vrouw zelf gezien en met haar ouders gesproken. Hoevaakdit voorkomt, geen idee, maar het kan.
Als dit niet in wetenschappelijke bronnen staat (dat zou kunnen) zegt het iets over de kwaliteit van de bronnen.
DRESSAGEFAN schreef:Inderdaad, die mythe (die nergens op stoelt) is al jaren wetenschappelijk weerlegd, en toch zie je ook in dit topic nog verschillende mensen die er blijkbaar toch in geloven..
Shadow0 schreef:DRESSAGEFAN schreef:Inderdaad, die mythe (die nergens op stoelt) is al jaren wetenschappelijk weerlegd, en toch zie je ook in dit topic nog verschillende mensen die er blijkbaar toch in geloven..
Het is zeker niet waar dat die mythe 'nergens' op stoelt! Veel mensen zijn namelijk op zoek gegaan naar de link, niet doordat ze het artikel lazen, maar doordat ze een kind zagen dat zich eerst goed ontwikkelde en daarna opeens heel hard achteruit ging. En die vervolgens zijn weggehoond door de medische stand ('kan niet!')
Of die link er nu werkelijk is of niet, juist door die ervaringen van de ouders zo aan de kant te schuiven krijgen de ouders het gevoel dat er echt iets onder de pet gehouden wordt.
Dat gevoel zou vermoedelijk anders zijn als men de ervaringen serieus zou nemen, goed zou documenteren, goed zou uitzoeken en dan pas met een onderbouwde reden komt waarom er geen link is.
DRESSAGEFAN schreef:Soms lees je zelfs onzin als zou autisme een gevolg kunnen zijn van inenten.. Hier enkele cijfers over bijwerkingen: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ma_in_2010
Zahlina schreef:Zo langzaam maar zeker komt de datum steeds dichterbij dat mijn kleine haar eerste prikjes zou moeten krijgen.
Hoe dichter we bij de datum komen hoe meer het me tegen begint te staan, waarom zou ik in een gezond lijfje, die voldoende antistoffen via borstvoeding binnenkrijgt "troep" in gaan spuiten tegen een aantal redelijk ziektes die al lange tijd niet voorkomen of die eigenlijk heel onschuldig zijn.
Op dit moment ben ik me flink aan het inlezen over het vaccineren, wil morgen contact op gaan nemen met het consultatie buro om mijn twijfels te bespreken maar zie er wel tegen op.
Probleem is een beetje dat ik alleen mensen om me heen heb die enten heel normaal vinden en ik kan ook niet met hun overleggen wat te doen. Ze begrijpen mijn gevoel ook niet.
Ik hoop via dit topic meer mensen te treffen die twijfelen of misschien wel een alternatief entingschema hebben gekozen of misschien juist wel mensen die mij voor gek verklaren door niet te enten.