Mensa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:52

Hmm volgens de online test kom ik in aanmerking, ik voel mij echter niet bovenmatig intelligent. Het was ook een vrij eenzijdige test of lag dat aan mij?

Vjesta, mag ik vragen hoe het er bij zo'n vereniging aan toe gaat? Wat doe je op een clubavond?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:53

Ik denk dat er aan hoogbegaafdheid ook best wat nadelen kunnen zitten en in die zin 'lotgenotencontact/ herkenning' best heel fijn kan zijn, bijvoorbeeld via een verenigingsverband. Naast eventuele andere doelen van zoiets.
Ik heb er verder geen mening over. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:56

Depende schreef:
Hmm volgens de online test kom ik in aanmerking, ik voel mij echter niet bovenmatig intelligent. Het was ook een vrij eenzijdige test of lag dat aan mij?

Vjesta, mag ik vragen hoe het er bij zo'n vereniging aan toe gaat? Wat doe je op een clubavond?

Hangt er heel erg vanaf. Er zijn meerdere SIG-s (Sociale Interesse Groep) waar iedereen lid van kan worden en er zijn ook meedere BIG-s (Besloten Interesse Groep) waarvoor je moet voldoen aan een basiseis (geboren zijn in een bepaald jaar bijvoorbeeld) om er lid van te worden.

Die groepen organiseren dingen. Zo is de HortSig (de paarden SIG) op dit moment bezig met het organiseren van een weekend om met z'n allen te gaan rijden en gezellig n weekend door te brengen. De jongerenSIG is ook heel fanatiek. Je kunt zelf kiezen van welke SIG en/of BIG je lid wilt worden en aan welke activiteiten je deel wilt nemen. Is er nog geen voor jouw specifieke interesse? Dan richt je hem op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:57

Hoogbegaafden lopen net als laag begaafden tegen specifieke dingen op. Laag begaafden hebben hele instellingen om daarover te communiceren en mee om te leren gaan. Dat vinden we heel normaal. Waarom zouden hoogbegaafden dan geen groepje mogen hebben? 'Lotgenotencontact' is niet enkel aangenaam bij negatieve dingen als depressies, ook bij ogenschijnlijk overwegend positieve situaties (hoog begaafd zijn) zal het vast af en toe deugd doen om met gelijkgestemden te praten.
Hoe kan je daar principieel tegen zijn?

En neen, ik ben niet hoog begaafd, zelfs niet boven gemiddeld. _O-

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:00

Blijkt wel uit sommige reacties hier dat er nog steeds best weinig kennis is rondom hoogbegaafdheid ( niet vervelend bedoeld). Nee hoogbegaafd is niet iets wat je "beter" maakt dan anderen, en dat is ook niet wat de meeste hoogbegaafden zullen zeggen/ vinden.

Sterker nog: vaker zorgt het er voor dat meedraaien in de maatschappij nog niet zo makkelijk is. Veel hoogbegaafden ( wat dus iets anders is dan hoog-intelligent / goed kunnen leren) vinden het moeilijk om prettige sociale contacten te vinden en te onderhouden. Dus ja.. Dan is een vereniging als de Mensa nog niet zo'n slecht idee...

Maar inderdaad... persoonlijk heb ik moeite met het principe 'uitsluiten'/ 'buitensluiten' om welke reden dan ook. En ja ,dan wordt Mensa wat mij betreft toch weer lastig.

En wat me wel steeds weer verbaasd ( ik geef rondom hoogbegaafdheid scholingen aan leerkrachten/ en psycho educatie cursussen aan leerlingen ) is de agressie/irritatie/afweer die je steeds weer tegenkomt als je ronduit zegt hoogbegaafd te zijn. Het wordt als snel geduid als opscheppen oid. Dat is toch lastig, want daarmee is er ook gewoon te weinig ruimte voor de problemen die je tegenkomt als je hoogbegaafd bent, en de moeite die het je kan kosten om gewoon mee te draaien in de maatschappij..

( want hoogbegaafd is vaak ook hooggevoelig, sterk principieel, hoog rechtvaardigheidsgevoel, makkelijk in conflict met autoriteit ( als de autoriteit per ongeluk autoriteit is geworden, zonder de daarbij horende kennis en kunde), piekerend, tobbend, angstig, energiek, snel verveeld.. Problemen met concentratie ( als iets saai, of nog erger: traag, is...).

Kortom: lotgenoten contact is dan helemaal zo gek nog niet, kan je een depressie schelen!!
Laatst bijgewerkt door Punz op 12-07-14 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:02

Net of je er iets aan kan doen dat je hoogbegaafd bent, het is ook geen keuze :')
Ik zit op bokt omdat ik het ook leuk vind om met de paardenmensen te praten, want in mijn dagelijks leven heb ik minder paardenmensen om mij heen. Hier leer ik ook dingen, worden meeting gehouden etc etc dus is bokt nou echt zoveel anders? (Even los van dat dit forum geen vereniging is natuurlijk). En breek mij de bek niet open over 'verheven' want die lopen hier ook genoeg rond door het te hebben over 'mensen met paarden' en 'paardenmensen' :'). Ligt meer aan de individu dan aan de paardenliefhebbers natuurlijk. Er zullen ook echt wel hoogbegaafden zijn die het wel zien als zich verheven voelen boven het gemiddelde volk.

Hoogbegaafd zijn is niet altijd een feest :n (ik ben niet hoogbegaafd, maar wel dusdanig begaafd dat ik wel de punten wel kan herkennen waar ik zelf ook wel tegen aan loop)

Kun je niet eerst ergens meekijken voordat je de test doet?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-07-14 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:05

vuurneon schreef:
Net of je er iets aan kan doen dat je hoogbegaafd bent, het is ook geen keuze :')
Ik zit op bokt omdat ik het ook leuk vind om met de paardenmensen te praten, want in mijn dagelijks leven heb ik minder paardenmensen om mij heen. Hier leer ik ook dingen, worden meeting gehouden etc etc dus is bokt nou echt zoveel anders? (Even los van dat dit forum geen vereniging is natuurlijk). En breek mij de bek niet open over 'verheven' want die lopen hier ook genoeg rond door het te hebben over 'mensen met paarden' en 'paardenmensen'.

Hoogbegaafd zijn is niet altijd een feest :n (ik ben niet hoogbegaafd, maar wel dusdanig begaafd dat ik wel de punten wel kan herkennen waar ik zelf ook wel tegen aan loop)

Je kunt er inderdaad niets aan doen, des te fijner om met "lotgenoten" te kunnen praten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:07

Vjestagirl schreef:
Depende schreef:

Hangt er heel erg vanaf. Er zijn meerdere SIG-s (Sociale Interesse Groep) waar iedereen lid van kan worden en er zijn ook meedere BIG-s (Besloten Interesse Groep) waarvoor je moet voldoen aan een basiseis (geboren zijn in een bepaald jaar bijvoorbeeld) om er lid van te worden.

Die groepen organiseren dingen. Zo is de HortSig (de paarden SIG) op dit moment bezig met het organiseren van een weekend om met z'n allen te gaan rijden en gezellig n weekend door te brengen. De jongerenSIG is ook heel fanatiek. Je kunt zelf kiezen van welke SIG en/of BIG je lid wilt worden en aan welke activiteiten je deel wilt nemen. Is er nog geen voor jouw specifieke interesse? Dan richt je hem op.

Dat klinkt echt gezellig en heel anders dan ik mij had voorgesteld. Doet mij een beetje denken, op de meest positieve manier, aan een studentenvereniging.

Punz: ik wilde net zeggen dat ik niet tegen zulke 'problemen' aanliep, tot ik jouw laatste alinea las. Oeps, "feest" der herkenning, maar dat zullen wel meer mensen hebben.

Pauline

Re: Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:14

Zijn er eigenlijk ook debatgroepen? Mogelijkheden voor onderzoek ed? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:15

Ik denk dat de vergelijking met een studentenvereniging heel erg goed is. Maar het is zo veel breder. Je kunt dit lidmaatschap helemaal zo invullen als je zelf wilt: er is heel veel mogelijk maar niets moet.

Er zijn mensen die alleen maar lid zijn omdat ze vinden dat hoogbegaafdheid 'gezien' moet worden en dat de belangenbehartiging erg belangrijk is. Er zijn mensen die hun volledige agenda en hun volledige vriendengroep ermee vullen. Er zijn mensen die het als netwerkmogelijkheid gebruiken. Er zijn mensen die het gebruiken als mogelijkheid om in contact te komen met de politiek.

Het is zo breed, en vooral ook zo open. Ja je moet een toelatingstest doen, dat is logisch, omdat je aan een eis moet voldoen. Maar als je eenmaal binnen bent is iedereen gelijk, of je nou schoonmaker, student of hoogleraar aan een universiteit bent, of je 18 ben of 80. En iedereen heeft een verhaal wat ongeveer gelijk is, komt dezelfde struikelblokken in het leven tegen en iedereen heeft daar een eigen visie op. Ik vind het heerlijk.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:16

waah, volgens die test mag ik er ook bij horen :+ :') die online en dan moet je nog even voor 43 de echte test doen :+ nou sorry ik voel geen problemen van hoogbegaafd zijn hoor... voel met niet anders... :+ en komop zeg, het is wat tekeningen lezen en je tafels /wortels inorde hebben... niet echt waar je heel slim voor hoeft te zijn. dus lotgenoten... :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:22

unihorses schreef:
waah, volgens die test mag ik er ook bij horen :+ :') die online en dan moet je nog even voor 43 de echte test doen :+ nou sorry ik voel geen problemen van hoogbegaafd zijn hoor... voel met niet anders... :+ en komop zeg, het is wat tekeningen lezen en je tafels /wortels inorde hebben... niet echt waar je heel slim voor hoeft te zijn. dus lotgenoten... :+

Na de echte test was de groep van zo'n 60 man nogal verdeeld. Een gedeelte liep naar buiten met het gevoel van "ja maar, ik dacht dat dit moest testen of ik hoogbegaafd ben. Dit was n eitje." Terwijl anderen niet verder kwamen dan vraag 30 van de 45.

Daarbij is €43,- voor een officiële IQ test echt helemaal niets. Als jij er eentje wilt doen bij een psycholoog ben je zo €400,- kwijt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:22

Ik bak anders niets van ruimtelijk inzicht met die kubussen (komt vast mijn hartgrondige hekel vandaan voor IQ testen :') ), maar ik heb wel een academisch niveau.

Maar ik snap wel de gedachte achter die onlinetest, want zal ook zeker een stuk verkooptechniek achter zitten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:24

vuurneon schreef:
Ik bak anders niets van ruimtelijk inzicht met die kubussen (komt vast mijn hartgrondige hekel vandaan voor IQ testen :') ), maar ik heb wel een academisch niveau.

Maar ik snap wel de gedachte achter die onlinetest, want zal ook zeker een stuk verkooptechniek achter zitten.

Nee, ze huren de ruimtes om de test af te nemen, betalen een psycholoog om de test na te kijken, betalen een vergoeding aan de vrijwilligers die de afname doen. Ze maken geen winst op de afname van de test.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:25

Ik heb het ook over de online test :) doordat mensen de test maken en wel goed scoren, speel je al in op commitment en vergroot je de kans dat ze ook de échte test maken en wellicht toetreden tot de vereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:33

vuurneon schreef:
Ik heb het ook over de online test :) doordat mensen de test maken en wel goed scoren, speel je al in op commitment en vergroot je de kans dat ze ook de échte test maken en wellicht toetreden tot de vereniging.

Dat is niet waar... Vul maar eens wat onzinantwoorden in ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:33

En iq is ook maar een.getal. Kan dit soort testen nagenoeg foutloosmaken maar kan nog net koe goed schrijven en.schrijf gerust werdt..Dus hoogbegaa fd en klokkijken blijft moeilink:+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:34

Bizzybijtje schreef:
vuurneon schreef:

Dat is niet waar... Vul maar eens wat onzinantwoorden in ;)

Ik zeg ook; 'en wel goed scoren' :+ niet 'de test geeft altijd een goede score'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:38

Maar wat is dan je punt? Als je goed scoort betekent dat dat je een aanzienlijke kans hebt toegelaten te worden. Dat is toch fijn als je daar gratis een indicatie van kunt krijgen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:38

Depende schreef:
Punz: ik wilde net zeggen dat ik niet tegen zulke 'problemen' aanliep, tot ik jouw laatste alinea las. Oeps, "feest" der herkenning, maar dat zullen wel meer mensen hebben.
:D :j :D

Unihorses: je wil niet weten hoe vaak hoogbegaafdheid samen gaat met moeite met spelling!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:41

Hoogbegaafdheid zit hem ook niet in perfectie van spelling. Of Wiskunde. Of wat dan ook. Op de Mensa site staat: "Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Hij of zij schept plezier in creëren."

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:42

Bizzybijtje schreef:
Maar wat is dan je punt? Als je goed scoort betekent dat dat je een aanzienlijke kans hebt toegelaten te worden. Dat is toch fijn als je daar gratis een indicatie van kunt krijgen?

Nee dat zeg ik niet :D

Een dergelijke online test kan de kans vergroten dat men ook daadwerkelijk zich aanmeldt voor de officiële testdag (en dus de kans toeneemt dat iemand lid wordt) en daarmee is het een zeer effectieve tool om commitment te krijgen. Ik zie die test als een verdomd goede marketing techniek! En dat is voor een vereniging slim :)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:02

Haha ik hoor ook bij de slimste 10 procent. Maar ik ben echt niet hoogbegaafd.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:29

? Daar kun je dan dus over twijfelen litilaura :)
Want als je hoort bij de slimste 10% dan ben je wel degelijk hoogbegaafd .

( ook al voelt het soms niet zo, en ook al doe je soms stomme dingen, of maak je ook nog fouten, of zijn er gebieden waar je helemaal niet goed in bent...)

Maar meer nog dan in IQ score toont hoogbegaafdheid zich ook in wat Tessa Kieboom het "zijnsluik" noemt:
een rijk, groot aanwezig gevoelsleven, een groot rechtvaardigheidsgevoel, fouten niet of nauwelijks verdragen, gaan voor de inhoud/ipv voor de vorm, snel verveeld, moeite met concentreren als iets saai gevonden wordt.... en verrassing, verrassing; moeite met léren ( van dingen die als onbelangrijk beschouwd worden, of die saaie oefening vergen ( woordjes leren ed...) .

En het is juist dit zijnsluik waarop hoogbegaafden makkelijk in de problemen komen én waar het juist zo fijn is om "lotgenoten" te ontmoeten.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:44

Punz wat je hierboven schrijft is zooo herkenbaar. Nu gaat het leren me meestal wel redelijk af, maar ik ga me vervelen zodra het niet interessant (genoeg) meer is.

De thuistest gaf bij mij ook aan dat ik me aan kon melden voor de eindtest. Twijfelt....