Arachnofobie, een angst voor spinnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:29

Ellentjuh12 schreef:
Citaat:
Als mijn vriend dat zou doen zou ik echt woest zijn. Ik waarschuw ook altijd; 'één geintje en ik vergeef het je nooit meer'. Als mensen écht heel erg bang zijn doe je dat soort dingen niet. Angst is echt een nare emotie.

Mijn vriend realiseert zich niet dat zo'n heftige angst bestaat.. Ik probeer hem het wel uit te leggen maar hij heeft nu pas gezien hoe erg ik het vind.. Heb 2 uur niet meer normaal kunnen ademen na het huilen en ben gaan kokhalzen dus nu snapt hij het iets beter geloof ik.. :+

Ik ben ook erg boos geweest en heb hem eerste paar uur genegeerd hahahaha..

Het is ook geen leuk geintje. Angst is gewoon NIET grappig.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:35

Ik ben er ook als de dood voor, we wonen hier echt weg van de buitenwereld, dus de kleinste spinnen zijn hier al snel 7cm diameter met een dik lijf en vieze poten := 1x was ik zo verschoten dat ze me naar de spoed hebben afgevoerd. Sindsdien begin ik altijd te hyperventileren, huilen, trillen, misslijk worden, ... van spinnen ; wat de grootte ook mag zijn..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:37

Huilen doe ik niet zo gauw, maar ik ben ook érg bang voor spinnen... Sowieso wil ik ze niet doodmeppen, aangezien ik heel goed besef dat ze erg nuttig zijn, maar zelfs al zou ik het willen, ik durf het niet. Ik durf gewoon niet in hun nabije buurt komen.
Het zijn me toch wel freaks of nature: 8 poten, 8 ogen en slecht zien, enge klakkende kaken... Zelfs als ik een spin zie op tv sla ik mijn handen voor mijn ogen. Harry Potter 2 was een écht plezier om naar te kijken...

Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet de kamer uitdurft als zo'n engerd boven de deur hangt. Het kreng zal maar eens bewegen (of vallen!) als je langsloopt.

En dat ze onschuldig zijn vind ik ook zo'n onzin: we worden door de meeste spinnen niet gebeten omdat hun tanden niet scherp genoeg zijn voor onze huid >;)

Je weet ook nooit met zekerheid waarheen ze zullen lopen, met die acht enge benen van hen. Ik zag eens een gigantische spinnenpoot onder de laatste lepel in de besteklade liggen. Hoewel dat alweer een jaar geleden is, durf ik nog steeds de onderste lepels niet vastnemen -O-
En mijn vriend rijdt met een oude Jeep Wrangler... waar een spinnennest in zat. Hij weigerde er iets aan te doen, behalve de zichtbare krengen naar buiten te knikkeren. Hij is meermaals mogen stoppen op een drukke weg omdat ik begon te gillen en krijsen wanneer ik zo'n langbenig monster zag lopen ;(

Lolly :(:)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:42

*steekt vinger op*

Hier nog een angsthaas voor spinnen := ben er echt doodsbang voor. Gelukkig haalt vriendlief ze zonder mokken voor me weg :-)

Ik ga niet huilen, maar verstijf wel van angst. Als er echt een dikke zit dan ren ik naar de andere kant van het huis, getsie!
Als er een op de muur zit boven mijn bed o.i.d. dan hoop ik dat ze niet naar beneden vallen. Met als gevolg dat ik dus de hele tijd naar die spin zit te staren :+

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:44

Marit schreef:
Ik kan echt compleet hysterisch worden. Mijn hersens gaan gewoon uit en alles wat ik nog kan denken is 'weg weg weg'. Ik heb er een tijdje over na gedacht om in therapie te gaan maar ik durf niet goed.. Ik moet het eigenlijk wel écht gaan doen want ik breng mezelf soms in serieus gevaarlijke situaties om te 'ontsnappen'. Wie wil er met me mee? :+

Ja precies het zelfde hier dus, ik ga wel mee :=
Het kan zo echt niet verder haha.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:50

Marit schreef:
Ik kan echt compleet hysterisch worden. Mijn hersens gaan gewoon uit en alles wat ik nog kan denken is 'weg weg weg'. Ik heb er een tijdje over na gedacht om in therapie te gaan maar ik durf niet goed.. Ik moet het eigenlijk wel écht gaan doen want ik breng mezelf soms in serieus gevaarlijke situaties om te 'ontsnappen'. Wie wil er met me mee? :+

Bij de betere therapieen zijn er geen eisen dat je per se dit of dat moet.
Bij emdr is het ruim voldoende te denken aan eerst dat je compleet hysterisch kan worden en als dat rustig is, (al dan niet na 2 of 3 sessies) te denken aan *een* spin en als je daarna rustig kunt zijn, op zoek te gaan naar de eerste keer die je je herinnert dat een spin zo'n uitwerking op je had en om een sessie te doen op "de/het ergste" van bang zijn voor spinnen.

xLoki

Re: Arachnofobie, een angst voor spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:55

Ik ben ook echt afschuwelijk bang voor spinnen...
Ik ga huilen, gillen (MAMAAAAAAAAAAAA), trillen en raak echt in paniek.
Heb eens in de auto mijn moeder zo erg laten schrikken door mijn gegil dat ze bijna het stuur omgooide op een drukke weg...

Tegenwoordig kan ik de hele kleintjes (kleiner dan pinknagel) wel hebben en die durf ik ook dood te maken of met een bekertje te pakken, maar zodra ze groter zijn ben ik doodsbang.

Een paar 'grappige' jongens hebben mij op school wel eens heel erg aan t huilen gekregen door een langpoot op mijn tafel te gooien, toen ben ik de klas uitgerend en de leraar heeft mij moeten dwingen weer terug de klas in te gaan. Heeft denk ik een half uur geduurd voordat ik stopte met hyperventileren en huilen. ;(

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:01

Ik wilde dus net een topic aan gaan maken hierover! Ik ben dan niet heel hysterisch als ik ze zie (oke oke, misschien een heel klein ietsie pietsie beetje :P Maar meer omdat dat grappig is). Ik kan dus m'n raam niet open zetten of er komen zwarte kruipende monsters m'n kamer in. Nu was het 29,5 graden in huis en ik moest iets doen. Dus het raam open gezet.. Ik wilde gaan slapen en hoppa, dik, groot, zwart monster op m'n muur. Ffies pappie er bij gehaald. :+
En nu was het dus weer warm, heb 2 ramen open gezet en de hele tijd er naar gekeken of er geen indringers binnen kwamen. :')
Ik dacht er vandaag nog over na, of er over 100 jaar dan EINDELIJK iets is tegen spinnen. Ik hoop het voor de mensen die dan leven! :j

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:06

Ik kan ook echt helemaal hysterisch worden.. ook om de meest kleine spinnetjes.
Als er ooit een op een plek of in een ruimte heeft gezeten, is die plek echt vervloekt voor mij :')
Ook als ik ergens kom, moet ik eerst even controleren of er geen spin zit.
Helaas hebben sommige mensen niet door dat ik niet gewoon een beetje bang ben voor spinnen, maar echt énorm bang..
Op school vaak zat de hele boel bij elkaar gekrijst omdat sommige het leuk vinden om dan met een spinnetje in hun hand of aan een draadje op mij af te lopen.. Helaas kan ik dan niet meer helder na denken, en krijgen ze of een stoel/tafel naar hun hoofd, of ik klim door het raam/deur naar buiten en kom voorlopig niet meer terug in dat lokaal :Y)
Heb ook een keer bijna een ongeluk veroorzaakt door zo'n *** beest, zat naast mijn vader in de auto, we reden op de snelweg, en ineens zie ik een spin bij mijn raam zitten. Ik schrok zo erg dat ik gillend bij mijn vader op schoot sprong die daardoor bijna van de weg raakte -O-

Ben blij om te zien dat ik niet als enigste hier last van heb :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:32

Janneke2 schreef:
Marit schreef:

Bij emdr is het ruim voldoende te denken aan eerst dat je compleet hysterisch kan worden en als dat rustig is, (al dan niet na 2 of 3 sessies) te denken aan *een* spin en als je daarna rustig kunt zijn, op zoek te gaan naar de eerste keer die je je herinnert dat een spin zo'n uitwerking op je had en om een sessie te doen op "de/het ergste" van bang zijn voor spinnen.

Maar hoe regel je zoiets? Als ik op internet kijk zijn er maar een paar instanties die het doen. Zou dat via de huisarts te regelen zijn?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:04

Ikzelf niet, maar heb een goede vriendin die panisch tot in de ergste graad is/was van spinnen. Schreeuwen, wenen, hyperventileren, hevig rillen,...zo erg zelfs dat ze er niet eens tegen kon als we het woord "spin" gebruikte. Een onverwachte foto in een boek was al goed voor een hele scène en als er in een film een spin voorkwam dan deed ze haar handen voor haar ogen totdat iemand zij dat hij weg was.

Zij heeft een tijdje bij een psycholoog therapie gevolgd hiervoor. En dat heeft haar echt enorm geholpen. Ze heeft er nooit echte spinnen gezien maar ze zei me eens dat ze werkte met haar verbeelding. Ze moest zich inbeelden dat er een kleine spin was, en dat er een soort van glas rond was en hij haar niet kon aanraken...van die dingen.
Ze is nog altijd geen held, als er zo'n grote vieze huisspin komt afgekropen zal ze nog steeds een hysterische kreet geven. Maar praten, foto's, kleine spinnen...met niet veel liefde maar ze kan er tegen zonder hysterisch te worden. Echt een enorme vooruitgang in vergelijking met vroeger!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 05:49

Marit schreef:
Janneke2 schreef:

Maar hoe regel je zoiets? Als ik op internet kijk zijn er maar een paar instanties die het doen. Zou dat via de huisarts te regelen zijn?

De huisarts kan je inderdaad door verwijzen :j

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 06:28

Jep, ik ook! Zodra ik ook maar een spin zie, maakt niet uit hoe groot hij is dan weet ik niet hoe hard ik moet wegrennen, aan de andere kant van de kamer ga zitten en heel hard gillen, waardoor de buren soms eventjes om het hoekje zijn komen kijken hahaha. Moeders haalt hem dan gelukkig voor me weg en dan check ik alsnog voor de zekerheid of er nog eentje zit. En altijd voordat ik ergens in loop, een tuin o.i.d. check ik altijd of er ergens een spin zit.
Ik zal echt ontzettend blij zijn als ik ooit nog over die angst heen kan groeien, maar ben bang dat dat al te laat is..
Gelukkig ben ik niet de enige die zo'n angst heeft voor spinnen.. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:28

Marit schreef:
Janneke2 schreef:

Er zijn vrij veel eerstelijnspsychologen die emdr in hun pakket hebben. (Wel expliciet naar vragen als je *een* eerste lijns psycholoog opbelt.)
Ivm. de verzekering kan het zin hebben om een verwijsbrief te vragen. (Dat hoeft niet eens een consult te zijn, een briefje schrijven waarin je vertelt wat hier op de site staat is doorgaans voldoende.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:30

spOttiee schreef:
Ik zal echt ontzettend blij zijn als ik ooit nog over die angst heen kan groeien, maar ben bang dat dat al te laat is..

...niet pessimistiscer dan strikt noodzakelijk. Soms groei je idd zelf, spontaan over een angst heen - maar er jaren en jaren mee rond lopen hoeft ook niet.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 19:44

Janneke2 schreef:
...niet pessimistiscer dan strikt noodzakelijk. Soms groei je idd zelf, spontaan over een angst heen - maar er jaren en jaren mee rond lopen hoeft ook niet.

Ik zelf loop hier nu al van kleins af aan mee rond en ik heb niet het idee dat het zonder echte hulp ooit verdwijnt :\
Zelfs of het met hulp wel verdwijnt heb ik zo mijn twijfels over, ik durf niet eens een dode spin van de muur te halen :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:52

Adindaa schreef:
Zelfs of het met hulp wel verdwijnt heb ik zo mijn twijfels over, ik durf niet eens een dode spin van de muur te halen :')

Tja - garanties in het leven zijn lastig, maar "dat het nu erg is" is geen voorwaarde of garantie.
Ook als het nu heel erg is, kan een techniek zoals emdr het herstellen.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:00

Ooit eens onder het auto rijden mijn zonneklepje naar beneden gedaan en toen viel er zo'n grote dikke spin op mijn schoot! Ik was als de dood en heb mijn auto nog op de weg kunnen houden en niet tegen de vangrail gereden. Dit is zeker al 15 jaar geleden gebeurd, maar zelfs als ik nu mijn zonneklepje weer omlaag doe .....

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:38

Hier nog een, wij wonen aan een sloot en bij ons zitten er zoveel dat de hele straat (bijna) elk jaar de huizen laten inspuiten.
Laten ze dat nou net een aantal keer hebben overgeslagen sinds wij hier wonen.
Ik heb een klapraam die klapt aan de onderkant, zat er een dikke spin aan de binnenkant van mijn raam een nest te bouwen toen ik precies een week alleen thuis was... ik heb hem toen maar bespoten met deo en een aansteker want ik durfde gewoon niet dichterbij.. :o
Ook van die dikke huisspinnen komen hier, die schijnen altijd met 2 te komen dus als ik er 1 zie is het ergste nog de gedachte dat er nog zo een monster rond loopt.. vreselijk.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:40

Ja herken mezelf wel, ik sta echt te gillen/ bijna huilen als ik er een zie en maak mezelf ook echt gek als ik denk dat ik er een zie...

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:51

pff vanmiddag en vanavond weer panisch! woon in een flat en zat dus beneden een spin (zo'n kruisspin) op het plafond van de trappenhal, kon gelukkig met een boogje erom heen maar zag het al gebeuren dat ie zo ineens naar beneden kwam.. hij begon ook nog ineens te lopen :\ :roll:

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:08

Hier helaas ook iemand met een echte fobie. Panisch, trillen, huilen en niet meer kunnen bewegen. Toen ik alleen kwam te wonen een paar jaar geleden had ik dus een groot probleem. Ik woon tegenover het veld op de begane grond dus ik krijg regelmatig bezoek van die hele vieze dikke zwarte spinnen. Aangezien mijn ex het echt niet meer grappig vond om midden in de nacht op te komen draven om mijn spinnen te vangen heb ik nu standaard een aantal bussen (illegale) ardapspray in huis. Vanaf een meter afstand spuit ik net zo lang op de spin tot hij dood gaat en helaas maar duurt wel even. Het is heel giftig spul dus ze verschrompelen wel heel snel maar blijven nog lang vechten. Als hij eindelijk dood is en ik een halve bus heb leeggespoten moet ik nog de moed verzamelen om 'm op te ruimen. Ook al is ie dood, ook dat blijft echt verschrikkelijk. Het is werkelijk om me rot te schamen maar ik kan er gewoon echt niks aan doen. Als het spinnentijd is beheerst het echt mijn leven. Kijk constant of de kust nog wel veilig is in mijn huis en controleer mijn slaapkamer standaard voor ik ga slapen en ik schrik ook vaak in paniek wakker omdat ik droomde dat er weer een zat. Echt niet grappig. :n

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:13

hier nog een bangeschijter hahaha..en ja voor spinnen dus. Als ik ze zie kan ik mijn ogen niet van ze afhouden tot mijn vriend hem heeft weggehaald. Stel je voor dat ie wegkruipt en ik niet meer weet waar hij uithangt en ik moet die ruimte nog in. En jahoor ik kan er ook van janken